Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.07.2014, 11:30
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Nyt kun on ammattilaisia kuulolla niin on hyvä kysyä... Eikös noissa rommijutuissa ollu myös joku mahdollisuus lukita? tieto sinne piirin sisälle eli sitä ei voisi lukea...?
Mitä sillä piirillä sitten tekisi?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.07.2014, 11:37
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.391
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja coilyzuk Näytä viesti
Wow, kiitoksia infosta, tuolla on varmaan myös hyvä tinaimuri jolla tuon piirin saa nätisti irti piirilevyltä? On nimittäin "läpijuotettu" eli vaatii kyllä kunnon tinaimurin ettei riko korttia.
Niin ja/tai tinanimulankaa

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Nyt kun on ammattilaisia kuulolla niin on hyvä kysyä... Eikös noissa rommijutuissa ollu myös joku mahdollisuus lukita? tieto sinne piirin sisälle eli sitä ei voisi lukea...?
ROM / EPROM etc ovat lukumuisteja, eli sinne kirjoitettua tietoa ei voi muuttaa, eli sikäli lukittu, EPROM:in voi kyllä nollata kokonaan UV valolla ja uudelleen "polttaa". Poikkeus on EAROM (Electrically Alterable ROM) johon voidaan tietoa muuttaa eli uudelleenohjelmoida ohjelmalla. EDIT: muistaakseni jossain vaiheessa 90-luvulla tietokoneiden BIOS:it alkoivat olemaan SRAM:eja noiden lukumuistien sijaan...

P.S. coilyzuk, jos saat luetettua ja pääset uudelleenpolttohommiin, mulla saattaa olla noita ton tyypin EPROM:meja vielä jossain komponenttilaatikoissa jäljellä jos tarviit...
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone

Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 13.07.2014 11:45
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.07.2014, 13:19
coilyzuk:n Avatar
coilyzuk coilyzuk ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.11.07
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 247
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Niin ja/tai tinanimulankaa



ROM / EPROM etc ovat lukumuisteja, eli sinne kirjoitettua tietoa ei voi muuttaa, eli sikäli lukittu, EPROM:in voi kyllä nollata kokonaan UV valolla ja uudelleen "polttaa". Poikkeus on EAROM (Electrically Alterable ROM) johon voidaan tietoa muuttaa eli uudelleenohjelmoida ohjelmalla. EDIT: muistaakseni jossain vaiheessa 90-luvulla tietokoneiden BIOS:it alkoivat olemaan SRAM:eja noiden lukumuistien sijaan...

P.S. coilyzuk, jos saat luetettua ja pääset uudelleenpolttohommiin, mulla saattaa olla noita ton tyypin EPROM:meja vielä jossain komponenttilaatikoissa jäljellä jos tarviit...
Kiitos, aion säästää tuon alkuperäisen eli tarviin kyllä paritkin EPROMmit uusien "teholastujen" polttoon jos homma näyttää mahdolliselta mutta en ihan vielä. Jos homma edes yhtään onnistuu niin ennen polttohommia pitäisi emulaattorin kanssa leikkien haeskella sopivat "säädöt" jotka vasta sitten poltan EPROMille. Tinaimusukkaa mulla onkin ja kokeilin sitä varovasti pariin nastaan ja totesin että mun ei ainakaan sillä kannata tuota turata

Viimeksi muokannut coilyzuk : 13.07.2014 13:27
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.07.2014, 19:53
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Hacklabilla on vermeet paitsi komponenttien vaihtoon, myös piirilevyjen tekoon alusta saakka. Prommereita on pari erilaista ja niitäkin voi tehä lisää jos kamala hinku on.

Iteki saatan olla mestoilla, mutta ennen saunan valmistumista todella satunnaisesti. Läbillä voi myös ihan tekemään ryhtymällä oppia vaikka mitä, melkeen mihin hyvänsä saa jeesiä ja paikalla saattaa olla jopa autoihin virittäytynyttä porukkaa, vaikka enin osa onkin koodaajia päivätöissään.

Tommoseen projektiin saattais sopia eprom-emulaattori, joka siis sen ecun suuntaan näyttää ihan prommipiiriltä, mutta jonka voi ohjelmoida vaikka läppäriltä suoraan testiajon jälkeen.

Joka tapauksessa vähintäänkin siis saat luettua tuon prommin sisällön talteen ja ohjelmoitua toiselle piirille haluamanlaiset kartat.

Kaitsu67, onko sulla mahollisesti muutakin vanhan liiton piirirompetta odottamassa käyttöä?

Lukitsemisesta, jos prommimuisti on omana piirinään, ei sen sisältöä voi sen suuremmin lukita. Salata ehkä voi, mutta ne saa yleensä aina purettua jollain ilveellä. Sitten kun prommimuisti on prosessorin kanssa samalla piilastulla sen lukeminen piilastun ulkopuolelta voidaan estää ja sen lukemiseen tarvitaan jo isompia voimakeinoja.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.07.2014, 20:39
coilyzuk:n Avatar
coilyzuk coilyzuk ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.11.07
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 247
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
Hacklabilla on vermeet paitsi komponenttien vaihtoon, myös piirilevyjen tekoon alusta saakka. Prommereita on pari erilaista ja niitäkin voi tehä lisää jos kamala hinku on.

Iteki saatan olla mestoilla, mutta ennen saunan valmistumista todella satunnaisesti. Läbillä voi myös ihan tekemään ryhtymällä oppia vaikka mitä, melkeen mihin hyvänsä saa jeesiä ja paikalla saattaa olla jopa autoihin virittäytynyttä porukkaa, vaikka enin osa onkin koodaajia päivätöissään.

Tommoseen projektiin saattais sopia eprom-emulaattori, joka siis sen ecun suuntaan näyttää ihan prommipiiriltä, mutta jonka voi ohjelmoida vaikka läppäriltä suoraan testiajon jälkeen.

Joka tapauksessa vähintäänkin siis saat luettua tuon prommin sisällön talteen ja ohjelmoitua toiselle piirille haluamanlaiset kartat.

Kaitsu67, onko sulla mahollisesti muutakin vanhan liiton piirirompetta odottamassa käyttöä?

Lukitsemisesta, jos prommimuisti on omana piirinään, ei sen sisältöä voi sen suuremmin lukita. Salata ehkä voi, mutta ne saa yleensä aina purettua jollain ilveellä. Sitten kun prommimuisti on prosessorin kanssa samalla piilastulla sen lukeminen piilastun ulkopuolelta voidaan estää ja sen lukemiseen tarvitaan jo isompia voimakeinoja.
Juu, meinasin siis irroittaa EPROMmin kortilta ja juottaa jalan siihen tilalle. Tuohon jalkaan voin sitten kytkeä EPROM-emulaattorin ja tiputella läppäriltä sen EPROMmilta luetun orkkis binnin pohjiksi. Samaisella läppärillä yritän sitten editoida bin filen mieleisekseni aina välillä emulaattorilla kokeillen. On vaan pari softahaastetta matkassa jotka pääsen kokeilemaan vasta kun saan tuon bin filen läppärilleni. Mullakin tässä vähän puutöitä menossa ettei pääse auton kimppuun nyt mutta saako sua temmi_hoo häiritä jos vaikka sattumalta kerkeisit "isännäksi" sinne Hacklabille?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.07.2014, 23:27
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jälleen täysin k.o kapineesta mitään tietämättä.


Siis onko sinulla jotain "sisäpiirin tietoa" siitä, mitä missäkin osoitteessa on?

Siis jos lähtee tekemään koodin purkua siten että emulaattorilla onkii datan talteen ajossa, niin on mahdollista päästä laskemaan ns. käppyröitä, mutta uskon että vaatii paljon perehtymistä. Ja lopputulos voi olla suuruusluokkaa, että kun moottorissa on 2345 r/min, ulkona 23,45 astetta, ja kaasu on 23,45% auki, niin heittää vikatilaan....

Näitä "bukeja" on sattunut myös autotehtaille... yksi lievempi sattui Pudasjärvellä taannoin, erään saksalaismerkin ulkoilman? lämpötilamittaus ulottui "vain" jonnekkin -30- -40c nurkille: siis auto lähti käyntiin ja toimi, mutta pariastetta lisää pakkasta, ja ei luvannutkaan! siis meni tilapäiseen? vikatilaan, ja varaohjelmalle, ja se ei antanut soppaa lähellekkään tarpeeski pakkasessa.... siis halvaantui. mutta uusi ohjelma selätti ongelman, ja saatteella "voiko jossain olla noin kylmää tms"

Eräs k.o testiryhmän jäsen oli kuulemma kommentoinut, että nyt selvisi miksi noita Ladoja on noin paljon...

Aikanaan tuli noiden piipohjaisten muistien parissa oltua, (en nörttinä) ja silloinkin nörtit teki omia ohjelmia harrastekäyttöön vaihtelevalla menestyksellä.
-> Jos minulla pitäis alkaa k.o projektiin, ja ei olisi kunnon "sorsakoodia tms" niin suosiolla ohjelmoitava tarvikeboksi tilalle, esim. n. 5 vuotta sitten "mekaruuta" oli hyvä hinta/laatusuhteessa.

Mutta jos alat laskemaan taulukoita ulos, niin toivottavasti onnistuu! peukku!

(en viitsi kertoa vitsiä insinööristä ja öljylampusta, enkä BMW:n - vastauksesta MS:n kommentista auton hintaan...)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.07.2014, 08:28
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

En nyt osaa sanoa, onko coilyzukin käytössä oleva ecu toiminnaltaan tunnettu vai ei, mutta osa noista tehtaiden tekemistä ecuista on kräkätty ja disassembloitu. Saabin Trionicille on tehty oikein softatkin, millä sitten voi vääntää karttoja ja oonpa kuullu huhuja, jotta 8bittisen GM purkin sisälmyksetkin on purettu ja selvitetty.

Jos näin ei oo, on homma tosiaan vähän vaikeempi. Voi olla esimerkiks, että eprommilla on ainoastaan arvokartat ja itse ohjelmakoodi on siellä mcu-lutikan piipalalla lukusuojattuna.

Joka tapauksessa jos satun paikalla olemaan olen toki apukätenä, mutta tosiaan oon nyt aika harvoin käsillä kun on tota omaa puuhasteltavaa talon merkeissä ja joku pieni startuppikin on kehissä, jos ketään sulautetut ohjausjärjestelmät kiinnostaa: http://ell-i.org/
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.07.2014, 09:45
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.391
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
Kaitsu67, onko sulla mahollisesti muutakin vanhan liiton piirirompetta odottamassa käyttöä?
Joo, on niitä jotain tullut "hillottua" jos joskus tarvii meiningillä ja joskus jonkun vanhan vempeleen saanut kuntoonkin, tosin aika vähän noita reikäladottuja komponentteja on enää missään kun yleensä pintaliitoskomponentteja melkeen kaikissa.

Onko mitä mielessä et olis tarvis?
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.07.2014, 05:17
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Joo, on niitä jotain tullut "hillottua" jos joskus tarvii meiningillä ja joskus jonkun vanhan vempeleen saanut kuntoonkin, tosin aika vähän noita reikäladottuja komponentteja on enää missään kun yleensä pintaliitoskomponentteja melkeen kaikissa.

Onko mitä mielessä et olis tarvis?
Ihan yleisestä mielenkiinnosta jutustelen. Nyt ei o menossa mitään projektia mihin tarttis historiaa ja uusiin menee pintaliitokset, eikä edes harmita.

Hacklabilla on porukkaa kestä osaa kiinnostaa vanhempi tekniikka. Osittain se on älyttömän hyödyllistä, 4000/7400:silla ja diskreeteillä kun voi vaikkapa hahmotella mitenkä ALU tai DAC toimii.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.07.2014, 09:13
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.391
Blog Entries: 5
Perusasetus

Mulla noita prossupiirejä on vissiin Intelin 80-sarjaa jotain, DMA ja I/O chippejä ainakin vissiin sarjaportille ja saattaa löytyä joku ALU kin, en kyllä muista. Saattaa löytyä Zilogin Z80:stäkin, mutta pitäis tehdä tarkempaa inventaariota jos on tarvetta tollasille.

Kyllähän noilla voi jonkun pienen kivan ohjauksen toteuttaa, vääntää konekielellä suoraan tai assemblerilla retromeiningillä
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone

Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 15.07.2014 09:17
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mikä ET luku Six Shootereihin? Repro Tekniikka & Jutustelu 1 06.12.2008 09:10
Mikä et- luku patrolliin ?? NHOffroadTeam Tekniikka & Jutustelu 5 24.04.2007 12:14
M: Tiivistesarja NP203, blazer/ramcharger 70-luku impala67 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 20.10.2006 12:12
Patrollin vanteen et luku?? NHOffroadTeam Tekniikka & Jutustelu 0 19.03.2005 10:54
Et-luku? napero3000 Tekniikka & Jutustelu 2 04.02.2005 21:54


Sivu luotu: 19:45 (GMT +2).