Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.06.2014, 22:24
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Täähän täst mielenkiintoisen tekeekin, kun tuossa on tehtaan Heavy Duty alusta, hirmuiset apujouset vielä hirnuisampien jousien sisässä, ja tuo lopullinen käyttötarkoitus eli ajella hiekka ym pikkuteitä pitkin poikin asumus kyydissä aiheuttaa ihmetyksen. Lopullisesta painosta ei hajuakaan, mutta tuskin taka akselille paria tonnia enempiä kiloja tulee vs katsastus lukemat, oli 2700, rautaa on nyt jo pois varmaan 500 kg

Eli jos takasille tulis vaakalla valmiina yhteensä luokkaa 4000 - 4500 kg niin ei kaukana olla

Ja jos isot pussit on kovin vajaana, lienee peräkin alhaalla ??
Tuosta akselipainosta kun sitten vähennät vielä sen jousittamattoman massan, kun arvioit niiden ilmapussien tulevaksi kannateltavaa kuormaa.

Eihän se isoilla pusseilla sen alempana ole perä, samaan korkeuteen tarvittava paine vaan on pienempi.

Noita pussejahan voi verrata paineilmasylinteriin. Isommalla saavutetaan sama voima pienemmällä paineella. Toki noissa pusseissa enemmän muuttujia, kun ovat kumia ja siten venyvät ja poikkipinta-ala muuttuu.

Isommalla halkaisijalla jousitus on herkempi, kuten sanottu tuossa aiemmin. Se taas johtuu siitä, että isommassa tilavuudessa progressio on pienempi, kun pussi painuu kasaan, niin paine ei nouse niin nopeasti, kuin pienemmässä.

Tuon halkaisijan merkitys on tosiaan suuri tarvittavan paineen suhteen. Kun tarvitaan tietty voima ja se on pinta-ala x paine. Ympyrän, eli sen pussin poikkiala kun on pii x r^2, niin huomaa, että halkaisijan vaikuttaa toiseen potenssiin siihen voimaan, kun taas paine vain ensimmäiseen...

Edelleenkään näistä ilmajousitustuotteista enempää tiedä, kuin mitä tuossa aiemmin omaan projektiin liittyen lueskelin, mutta fysiikkaa taipuu paremmin ja aika perus fysiikkaa se on noidenkin toiminta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.06.2014, 22:41
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

ei kai sillä paineella säädetä sinänsä korkeutta, eikös se tommosessa ns.sylinterissä ole sama kantokyky pussi täynnä ja pussi melkein tyhjänä, eli paineella kuorman kantokyky ja ilmamäärällä korkeus?
eli eikös siellä ole sama paine vaikka perä ylhäällä ja perä ajokorkeudessa?
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.06.2014, 22:57
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
ei kai sillä paineella säädetä sinänsä korkeutta, eikös se tommosessa ns.sylinterissä ole sama kantokyky pussi täynnä ja pussi melkein tyhjänä, eli paineella kuorman kantokyky ja ilmamäärällä korkeus?
eli eikös siellä ole sama paine vaikka perä ylhäällä ja perä ajokorkeudessa?
Periaatteessahan se on just noin ja terässylinterissä käytännössäkin. Kuitenkin se kuminen pussi on lytyssä ollessaan halkaisijaltaan isompana, joten voima suhteessa paineeseen on isompi. Sitten taas jos sen haluaa nostaa äärimittaan, niin silloinhan halkaisija on pienempi, joten painetta tarvitsee enemmän. Ja sekin vaikuttaa vähän, että lytyssä ollessaan se kumi koittaa itsekin oieta, eli vähän kantaa kuormaa ja pitkänä ollessaan taas pyrkii lyhenemään.

EDIT: Eli siinä mielessä toimii aika pitkälti samoin rengas, jos sen paineilla haluaa maavaraa säädellä.

Viimeksi muokannut vmt : 23.06.2014 22:58 Perustelu: lisäys
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.06.2014, 00:03
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
ei kai sillä paineella säädetä sinänsä korkeutta, eikös se tommosessa ns.sylinterissä ole sama kantokyky pussi täynnä ja pussi melkein tyhjänä, eli paineella kuorman kantokyky ja ilmamäärällä korkeus?
eli eikös siellä ole sama paine vaikka perä ylhäällä ja perä ajokorkeudessa?
Paine on sama, ilmamäärä vain kasvaa.

Helppo tarkastaa fysiikan kautta, koska paino ei kasva, joten tarvittava paine silloin sama.
Perinteinen autoalan insinöörifysiikan koekysymys, ja aina varma miina!!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ilmajousitus maastoajossa Hek0 Tekniikka & Jutustelu 16 25.02.2012 19:49
calminin tuotteiden tilaus??? offisuikka Tekniikka & Jutustelu 12 28.01.2009 00:11
Ilmajousitus jaiksis Tekniikka & Jutustelu 28 30.09.2007 11:28
OT: Passatin ruiskukoneen tuntijaa ? pee Tekniikka & Jutustelu 7 11.01.2007 16:50
Tuotteiden omituisuuksia Laskos Business 1 11.12.2004 17:51


Sivu luotu: 11:51 (GMT +2).