![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Eihän se isoilla pusseilla sen alempana ole perä, samaan korkeuteen tarvittava paine vaan on pienempi. Noita pussejahan voi verrata paineilmasylinteriin. Isommalla saavutetaan sama voima pienemmällä paineella. Toki noissa pusseissa enemmän muuttujia, kun ovat kumia ja siten venyvät ja poikkipinta-ala muuttuu. Isommalla halkaisijalla jousitus on herkempi, kuten sanottu tuossa aiemmin. Se taas johtuu siitä, että isommassa tilavuudessa progressio on pienempi, kun pussi painuu kasaan, niin paine ei nouse niin nopeasti, kuin pienemmässä. Tuon halkaisijan merkitys on tosiaan suuri tarvittavan paineen suhteen. Kun tarvitaan tietty voima ja se on pinta-ala x paine. Ympyrän, eli sen pussin poikkiala kun on pii x r^2, niin huomaa, että halkaisijan vaikuttaa toiseen potenssiin siihen voimaan, kun taas paine vain ensimmäiseen... Edelleenkään näistä ilmajousitustuotteista enempää tiedä, kuin mitä tuossa aiemmin omaan projektiin liittyen lueskelin, mutta fysiikkaa taipuu paremmin ja aika perus fysiikkaa se on noidenkin toiminta. ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
ei kai sillä paineella säädetä sinänsä korkeutta, eikös se tommosessa ns.sylinterissä ole sama kantokyky pussi täynnä ja pussi melkein tyhjänä, eli paineella kuorman kantokyky ja ilmamäärällä korkeus?
eli eikös siellä ole sama paine vaikka perä ylhäällä ja perä ajokorkeudessa?
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
EDIT: Eli siinä mielessä toimii aika pitkälti samoin rengas, jos sen paineilla haluaa maavaraa säädellä. Viimeksi muokannut vmt : 23.06.2014 22:58 Perustelu: lisäys |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Helppo tarkastaa fysiikan kautta, koska paino ei kasva, joten tarvittava paine silloin sama. Perinteinen autoalan insinöörifysiikan koekysymys, ja aina varma miina!!!
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ilmajousitus maastoajossa | Hek0 | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 25.02.2012 19:49 |
calminin tuotteiden tilaus??? | offisuikka | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 28.01.2009 00:11 |
Ilmajousitus | jaiksis | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 30.09.2007 11:28 |
OT: Passatin ruiskukoneen tuntijaa ? | pee | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 11.01.2007 16:50 |
Tuotteiden omituisuuksia | Laskos | Business | 1 | 11.12.2004 17:51 |