Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.06.2014, 21:14
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

En ole asiantuntija, mutta...


Siis käsitinkö oikein, että meinaat laittaa taka-akselille ilmapussit, ja nimenomaan yhdellä tason/korkeuden säätimellä?
Tuo asennus vaatii todella järeän kallistuksen vakaajan, sillä JOS nuo ilmajouset on suoraan samassa letkussa, niin tilanne on käytännössä se, että akselin keskellä olisi vain yksi jousi. -> tulee kallistus/kaatumisherkkä.

Jos minä tekisin k.o ilmajousituksen, niin tasonsäätö maksimissaan puoliautomaattiseksi, ja siihenkin mahdollisuus valita pussikohtaisesti nolla/max paine. (helpottaa kiinnijuuttuneen auton irroitusta tms. kun jonkun renkaan kuormituksesta voi poistaa yli puolet, esim. kivelle/kannolle noustessa)

Noihin teollisuusmallin paineilmaventtiileihin löytyy yleensä myös 12v dc kelat, monesti samaan hintaan taikka noin euron lisäkustannuksella.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.06.2014, 21:25
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.915
Perusasetus

Ei oo mitään päätöksiä säädöistä tehty, todnäk kuitenkin molemmat puolet erikseen säädettäviks

Aika jerkku tuo moGin takavakaaja kyl on, moni ois tuon paksuisest ihan iloinen

__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.06.2014, 21:41
HJ60_Jussi HJ60_Jussi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.01.06
Sijainti: Haukipudas
Viestit: 845
Perusasetus

Muistaakseni mulla ei ole scaniassa kuin 1 tasosäädin etuakselille. Taka-akselille on kummallekin omansa. Edessä on kuitenkin kummallekin puolelle ilma pussukka. Tässähän saa napista nostettua ylös tarvittaessa (offroad asento)

Niin ja kyseessä on Scania K92 asuntoauto.

t. Juha
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.06.2014, 01:02
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Tarvii taas kokkeloida lisää, kuten esim tuommoinen

http://varaosatedullisesti.kotisivuk...ml?id=349/4407

Mitä tuollainen tarvii kiinnityksiinsä, käsittääkseni tuo on pelkkä palje
Djep, ja ihanan kallis... Vastaava Firestone liikku tuolla 50€ hinnoissa....
Siitähän puuttuu vielä ylä- ja alamalja, mutta Onninautossa nuo ei kauheita maksa, ja ovat lisäksi sinkittyjä (orkkis vain maalattu)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60_Jussi Näytä viesti
Muistaakseni mulla ei ole scaniassa kuin 1 tasosäädin etuakselille. Taka-akselille on kummallekin omansa. Edessä on kuitenkin kummallekin puolelle ilma pussukka. Tässähän saa napista nostettua ylös tarvittaessa (offroad asento)
Yrittänyt saada tuota Scanian katkaisijaa, jossa OFFROAD symboli, ei vaan ole löytynyt Ruskeasuon huollosta, olis kyllä todella PRO nappi maasturissa... Ehkä tuo Saab:n EXTRA olis sellanen jousituksen korotuksen nappulana hyvä????
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.06.2014, 15:25
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.915
Perusasetus

Tuos ois yhet pussukat, 220 - 550 mm pitkät ja kantavuus 5 barilla 2000 kg / 7 barilla 3000 kg

Onks nää jo liian järeät, ja miten lasketaan ajokorkeuden vaatima paine ??

Mieluummin kuitenki isot kun pienet ??
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.06.2014, 20:04
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.618
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Tuos ois yhet pussukat, 220 - 550 mm pitkät ja kantavuus 5 barilla 2000 kg / 7 barilla 3000 kg

Onks nää jo liian järeät, ja miten lasketaan ajokorkeuden vaatima paine ??

Mieluummin kuitenki isot kun pienet ??
Paineen ja kantavuuden perusteella pinta-ala on noin 400 cm2, joten kantavuus / pinta-ala = paine.

Liian suuri palje vastaa löysää kierrejousta, joten silloin tarvitaan hyvä iskunvaimennus että perä pysyy aisoissa. Jousivakion olis varmaan hyvä olla aika lähelle sama kuin nykyisissä kierrejousissa.

Ilmajousen pitkäikäisyyden kannalta paineen olisi hyvä olla 2.7 - 5.5 baria erään ohjeen mukaan.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.06.2014, 20:52
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.915
Perusasetus

Täähän täst mielenkiintoisen tekeekin, kun tuossa on tehtaan Heavy Duty alusta, hirmuiset apujouset vielä hirnuisampien jousien sisässä, ja tuo lopullinen käyttötarkoitus eli ajella hiekka ym pikkuteitä pitkin poikin asumus kyydissä aiheuttaa ihmetyksen. Lopullisesta painosta ei hajuakaan, mutta tuskin taka akselille paria tonnia enempiä kiloja tulee vs katsastus lukemat, oli 2700, rautaa on nyt jo pois varmaan 500 kg

Eli jos takasille tulis vaakalla valmiina yhteensä luokkaa 4000 - 4500 kg niin ei kaukana olla

Ja jos isot pussit on kovin vajaana, lienee peräkin alhaalla ??
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 23.06.2014 20:56
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.06.2014, 04:08
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Paineen ja kantavuuden perusteella pinta-ala on noin 400 cm2, joten kantavuus / pinta-ala = paine.

Liian suuri palje vastaa löysää kierrejousta, joten silloin tarvitaan hyvä iskunvaimennus että perä pysyy aisoissa. Jousivakion olis varmaan hyvä olla aika lähelle sama kuin nykyisissä kierrejousissa.

Ilmajousen pitkäikäisyyden kannalta paineen olisi hyvä olla 2.7 - 5.5 baria erään ohjeen mukaan.
Ei ku just toisin päin. Koska paksummassa palkeessa sisään joustossa paine nousee ja ulosjoustossa laskee nopeammin kuin pienemmissä palkeissa...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ilmajousitus maastoajossa Hek0 Tekniikka & Jutustelu 16 25.02.2012 19:49
calminin tuotteiden tilaus??? offisuikka Tekniikka & Jutustelu 12 28.01.2009 00:11
Ilmajousitus jaiksis Tekniikka & Jutustelu 28 30.09.2007 11:28
OT: Passatin ruiskukoneen tuntijaa ? pee Tekniikka & Jutustelu 7 11.01.2007 16:50
Tuotteiden omituisuuksia Laskos Business 1 11.12.2004 17:51


Sivu luotu: 03:16 (GMT +2).