Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.04.2014, 20:13
farmforest:n Avatar
farmforest farmforest ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.10
Sijainti: Salo
Viestit: 376
Post

Kannattaa piirrellä ja merkitä hyvin. En muista oisinko koskaan missään autossa pyöritelly alkuperäisille merkeille esim. jakopäähihnan vaihdossa. Toki hyvä olla tietty omissa. Ja pumppu on vähän eri asia...

Ja Valmetin sylinteriputkeen saa reijän ihan glykolipitoisellakin nesteellä. Nimim. "Makaa parhaillaan tallissa odottamassa uusia putkia"

__________________
Mersumies.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.04.2014, 20:17
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja farmforest Näytä viesti
Kannattaa piirrellä ja merkitä hyvin. En muista oisinko koskaan missään autossa pyöritelly alkuperäisille merkeille esim. jakopäähihnan vaihdossa. Toki hyvä olla tietty omissa. Ja pumppu on vähän eri asia...

Ja Valmetin sylinteriputkeen saa reijän ihan glykolipitoisellakin nesteellä. Nimim. "Makaa parhaillaan tallissa odottamassa uusia putkia"
Juu epäilenkin että ne merkit ei varmaan kovin helposti ainakaan kohtaa. Koko päivää ei ole kuitenkaan tarkotus pyöritellä. Eikö se sitten ole yläkuolokohdassa, kun kampiakselin kiila on ylöspäin? Tosiaan siihen pumpun rattaaseen jotain vinkkiä ois kiva vielä saada. Onko siinä mitään erikoista? Ainakin huoltomanuaalissa se jollain erikoistyökalulla irroitettiin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.04.2014, 20:22
farmforest:n Avatar
farmforest farmforest ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.10
Sijainti: Salo
Viestit: 376
Perusasetus

Ei sitä siitä kiilasta tiedä...
__________________
Mersumies.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.04.2014, 21:02
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

ei sitä ratasta tartte irrottaa. avaat sen kuusiokolotulpan, ja pyörität kampiaksen merkin kohilleen. jos reijästä näkyy hammas mistä on kulma viistetty niin pumppu irti jos ei näy niin pyöräytä kierros eteen niin pakko näkyä. joka toisella tulee merkit kohakkoin. ja jakopäätä ei tarvi avata. öljynsuodatin jalka pois, ja sit pitkillä jatkoilla pumppu isosta laipasta auki. lähtee rattaineen jakopäästä.

tossa näkyy se kuusiotulppa mistä sitä ajotusta kytätään et on oikeella hampaalla.
http://forums.offipalsta.com/album.p...pictureid=3055

tollasena pakettina irtoo.
http://slck.net/gallery2.php?g2_itemId=18987

Viimeksi muokannut Jani E : 28.04.2014 09:55
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.04.2014, 22:45
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Pistä merkit kohdalleen, ja huomio vinot hampaat!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja farmforest Näytä viesti
Kannattaa piirrellä ja merkitä hyvin. En muista oisinko koskaan missään autossa pyöritelly alkuperäisille merkeille esim. jakopäähihnan vaihdossa. Toki hyvä olla tietty omissa. Ja pumppu on vähän eri asia...

Ja Valmetin sylinteriputkeen saa reijän ihan glykolipitoisellakin nesteellä. Nimim. "Makaa parhaillaan tallissa odottamassa uusia putkia"
Siis kun pyörittelee merkit kohdalleen, niin ne myös pysyy kohdallaan.
Jossain sattuman varaisessa asennossa syöttöpumppu ei pysy itsestään kohdallaan, samoin nokka-akseli haluaa pyörähtää (esim. toyotan 2t-g vääntää venttiilit jos jakopään avaa väärässä asennossa)

Ja sitten tuohon valmetin sylinteriputkiongelmaan; Noissa putkissa on niin paskoja valuja, että ovat vuotaneet jo uutena, olikohan yksi kone 3kk vanha, kun piti vaihtaa putket, kun öljyt ja nesteet eivät alkaneet pysyä erillään, vaikka tiivisteet oli jo vaihdettu.
Joku ilkeämielinen kertoi, että valukappeleet pitää maalata, ettei vuoda....

Siis ehdottomasti kannattaa käyttää glykolia jäähdytinnesteessä, mutta jos esim. 12h-t :llä ajelee puhtaalla vesijohtovedellä, niin uskoisin että ensimmäiset ongelmat tulee siitä, että lämppäri menee tukkoon, siis vesi ei kierrä. toki Öljyn lämmön vaihdin voi syöpyä puhki, alumiiniosat syöpyy tms.
Mutta lohko, kansi ja kannentiiviste kestää varmaan ajaa vesijohtovedellä tosi pitkään, Minulla oli yksi nissanin LD28 (2,8 litran diesel, cedric/laurel vm. n. 80) ja se oli ollut venemoottorina perämerellä, ja nimenomaan merivesijäähdytteisenä! ja 82 asteen termostaatilla! ("jäähdytin" oli noin 10 litran "ämpäri", jonne merivesipumppu työnsi merivettä, ja yläreunasta putki takaisin mereen. ja koneen jäähdyttimen letkut tuli "ämpärin" pohjaan ja puoleen väliin. -> siis koneen termostaatin mukaan otettiin lisää merivettä moottorin kiertoon.
K.o koneessa alumiiniosat oli pahasti syöpyneitä, öljynjäähdytin oli erityisen paha, mutta k.o koneen "armahti" laakerivaurio, siis laturin alipainepumpun paineöljy oli johdettu suoraan alipainepumpun huohottimeen -> siis suoraan öljypohjaan, ja kun potkuri oli kuulemma niin suuri nousultaan, ettei kone jaksanut kiertää nimeksikään.... Ja kun katsoi sitä kokoonpanoa, niin varmaan kaikki säästö otettiin myös huoltokuluista.... pumpussa oli niin mustaa dieseliä, että varmaan myös naapurin jäteöljyt pääsi "kierrätykseen"
Pakosarjan ja imusarjan otin talteen k.o koneesta, muut sulattoon.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.05.2014, 12:23
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Maasturi alkaa olemaan jo hyvin osissa. Syöttöpumppua en ole ottanut vielä irti, kun vesipumpusta paljastui aika ylläri. Oli meinaan ihan umpi ruosteessa ja se tiiviste oli mennyt sellaseksi "jauhoksi". Aloin epäilemään että tuo olisi vuodon aiheuttajana.

Vähän kun vesipumppua löyhdytti, niin vettä alkoi valumaan juuri samasta kohdasta mistä sitä on vuotanut. Toivottavasti pääsis pelkästään tolla vesipumpun vaihdolla, niin sais auton nopeesti takas ajoon. Uuden viskon ajattelin samalla laittaa, kun tuo flekti on pyörinyt tolla vanhalla viskolla myös talvella. Käsittääkseni rasittaa myös vesipumppua jos flekti pyörii jatkuvasti.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.05.2014, 17:41
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

No eipä tullut hj61 kuntoon. Vesipumpun seudulta vuoto loppui, mutta nyt tulee kahdesta muusta paikkaa, kun glykolit laitto sisään. Eipä ollut mikään kovin suuri yllätys.

Nyt vettä tulee sieltä turbon takana olevista luukuista ainakin.. Kuuluuko siellä olla vettä vai onko kannentiiviste kaput? Öljyt ja vedet kuitenkin pysyy erillään.

Voiko käyttää punasta jäähdytysnestettä?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.05.2014, 18:03
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

ei siellä turbon takana olevissa luukuissa ole kun nostajat ja öljyä. ei voi siis vettä vuotaa, mut niitten päältä vois kannentiiviste tihkua?

Tai on sie kansien takana pakkastulpat, mut sitten valuu vedet öljyjen sekaan...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.05.2014, 19:13
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Kiitti infosta. Vedet ei sekoitu öljyyn kun öljy näytti olevan ihan puhtaan mustaa.

Luultavasti se kannentiiviste on sitten loppu ja jotenkin siihen levyn päälle uittaa. Aika nopsaan se tiiviste on mennyt kun autolla vasta reilut 320tkm mittarissa. Oiskohan se joskus keittänyt.

Kannen kun tosta irti nappaa niin kannattaa viedä varmaan suoristettavaksi? Lohko tosin jää suoristamatta, kun sitä ei viittin enää repiä pois. Onko haittaa jos kansi on suoristettu, mutta lohkoa ei?

Tiivisteeksi käy varmaan toyotan alkuperäinen hyvin? Kannattaako edes harkita muuta?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.05.2014, 15:26
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 792
Perusasetus

Aika harvinaista kansiremontin yhteydessä lohkon oikasu, kyllä sen kannen pyyhkäisy piisaa. Mahtoikos 12-ht:ssä olla niitä erivahvuisia vaihtoehtoja pellisiä tiivisteitä niinkun 2lt:ssä? Jos niin kokolailla saman vahvuinen/ pykälää paksumpi tilalle.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.05.2014, 18:23
vartiainen:n Avatar
vartiainen vartiainen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.11.11
Sijainti: Pori
Viestit: 721
Perusasetus

Mulle ilmoitettiin kuukausi sitten Porin Toyota-tiskiltä etteivät toimita enää 12h-t:hen kansipahvia. Jos jostain löytyy niin kannattaa ostella talteen.
__________________
Tiäräksää tuanoi
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 06.07.2014, 12:18
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Kansiremppa etenee hj61:sen kanssa. Tähän mennessä kaikki tiivisteet on ollut sellasta kovaa koppuraa.. Kansipahvi luultavasti myös entinen. En oo ehtinyt vielä kantta nostamaan pois, kun mietin että kannattaako ne suuttimet ottaa ennen kannen nostoa pois? Millä ihmeellä te ootte oikein saanu ne siitä kannesta irti?

Kansi kannattaa varmaan viedä konepajalle tarkastukseen ja mahdollisesti myös oikasta?

Edit: Oli muuten se turbon irrotus sellanen homma, että ei kovin mielellään montaa kertaa tee.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 06.07.2014, 13:47
Profi:n Avatar
Profi Profi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 14.08.05
Sijainti: Veteli, Finland.
Viestit: 391
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vartiainen Näytä viesti
Mulle ilmoitettiin kuukausi sitten Porin Toyota-tiskiltä etteivät toimita enää 12h-t:hen kansipahvia. Jos jostain löytyy niin kannattaa ostella talteen.
Kyllä saa vielä 12h-t kansipahvin tojotan tiskiltä kun kaveri semmosen viimeviikolla haki. Piti tosin tilata japanista asti ja kuukauden toimitusaika, 148€ makso.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juzzi77 Näytä viesti
Kansiremppa etenee hj61:sen kanssa. Tähän mennessä kaikki tiivisteet on ollut sellasta kovaa koppuraa.. Kansipahvi luultavasti myös entinen. En oo ehtinyt vielä kantta nostamaan pois, kun mietin että kannattaako ne suuttimet ottaa ennen kannen nostoa pois? Millä ihmeellä te ootte oikein saanu ne siitä kannesta irti?

Kansi kannattaa varmaan viedä konepajalle tarkastukseen ja mahdollisesti myös oikasta?

Edit: Oli muuten se turbon irrotus sellanen homma, että ei kovin mielellään montaa kertaa tee.
Kannattas muuten kun kansi on irti nykästä myös männät pois ja tarkastaa männänrengasurat, että onko minkälaisessa hapessa ja vaihtaa kk laakerit samalla.
__________________
Dodge ram 5.9 (-95 käyttis)
Hj 61 (-89 2. auto)
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 06.07.2014, 14:31
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Aika iso homma kyllä toi mäntien irrotus on jos sen tekee vielä lisäksi. Oisko kuitenkin syytä tarkistaa. Auto on kuitenkin vasta noin 320tkm ajettu. Voisko ne olla jo entiset?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rekka ajoi rajusti kaiteeseen – kuljettaja masturboi VonLeka Chit-Chat 14 04.02.2011 17:48
Hj61 siirtopumppu vuotaa diiseliä _kekkula_ Tekniikka & Jutustelu 1 13.07.2009 18:41
rengas vuotaa ahku Tekniikka & Jutustelu 3 18.02.2009 06:03
Rover 2,5 Tdi huohottaa rajusti Aki74 Tekniikka & Jutustelu 6 17.03.2008 05:25
4runnerin kulutus nousi rajusti Tekniikka & Jutustelu 9 13.12.2005 12:09


Sivu luotu: 08:49 (GMT +2).