Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ61 vuotaa rajusti (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=123357)

juzzi77 21.04.2014 14:20

HJ61 vuotaa rajusti
 
Näköjään land cruiser kärsii todella isosta vuodosta. Eli jäähdytysnestettä tulee jostain moottorin oikealta puolelta syöttöpumpun takaa. Tippa näyttäis tippuvan noin 5 sekunnin välein. Kone tyhjentyy johonkin tiettyyn pisteeseen ja sen jälkeen ei enää tiputa. Eli jossain aika ylhäällä se vuotokohta on. Kuitenkin ennen ajoon lähtöä saa kaataa aina noin 1.5 - 2 litraa vettä. Jäähdytysnesteenä nyt pelkkä vesi, niin ei haittaa vaikka maahan meneee. Mutta pitäis toi kuitenkin kuntoon saada kun talvella ei oikein voi pelkällä vedellä ajella.

Osaatteko veikata mitään todennäköistä vuotokohtaa? Onko siellä joku stefa mikä yleensä vuotaa? Autolla on ajettu vasta noin 330tkm ja vähän ihmettelen kun nyt jo tuollaista ilmaantuu.

Olkku 21.04.2014 14:25

Olisko se alumiinilevy lohkon kyljes joka vuotaa.

juzzi77 21.04.2014 14:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Olkku (Viesti 1126071)
Olisko se alumiinilevy lohkon kyljes joka vuotaa.

Sinne pumpun taakse on vähä paha nähdä, mutta mikä tuon "alumiinilevyn" tehtävä on? Näyttäis ainakin siltä että puoli moottoria saa purkaa että pääsee käsiksi sinne syöttöpumpun taakse.

Olkku 21.04.2014 16:14

Sen levyn alla on moottoriöljynjäähdytin. Turbottomasta motista pääsi levyyn käsiksi kun otti suutinputket irti

t.haapala 21.04.2014 20:27

Ja turbollisesta pitää irrotella syöttöpumppu enneku sen laipan saa pois.
Muistaakseni yhtä pulttia ei saanu mitenkään irti sielt välist ilman pumpun irrotusta :confused:

juzzi77 21.04.2014 21:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala (Viesti 1126191)
Ja turbollisesta pitää irrotella syöttöpumppu enneku sen laipan saa pois.
Muistaakseni yhtä pulttia ei saanu mitenkään irti sielt välist ilman pumpun irrotusta :confused:

Tätä mä vähän pelkäsin. Se laippa on tosiaan melkosen pitkä ja nopeella vilkasulla huomasin kanssa että ilmeisesti se öljynsuodattimen jalka pitää myös ottaa pois? Laipassa näyttää olevan noita pultteja ihan tarpeeksi. Ilmesti se iso tiiviste laipan ja lohkon välistä rikki.

Millanen homma se syöttöpumpun irrotus on? Kannattaako pumppu viedä samalla vaikka mynädiisseliin "päivitettäväksi"?

tikkukuski 22.04.2014 09:21

ei sitten kannata kovin kauan ajaa pelkällä vedellä tai pääsee tekemään isommankin remontin :eek:

juzzi77 22.04.2014 13:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tikkukuski (Viesti 1126315)
ei sitten kannata kovin kauan ajaa pelkällä vedellä tai pääsee tekemään isommankin remontin :eek:

Näinhän se on. Eiköhän siellä sitä glykolia mös vielä jonkunverran kierrä. Mielelläni kuulisin kokemuksia tuosta syöttöpumpun irroitukesta. Kuinka paha rasti se on? Mitä pitää huomioida?

Luoppis 23.04.2014 11:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja juzzi77 (Viesti 1126360)
tuosta syöttöpumpun irroitukesta. Kuinka paha rasti se on? Mitä pitää huomioida?

Maksimoitu puhtaus pumpun ja suutinputkien liitäntöjen osalta purkaessa ja kasatessa. En oo koskaa nähny miltä hoojiin jakopää näyttää, niin joku muu kommentoikoon siitä, että tarviiko sieltä irroittaa pumppua pyörittävä hammaspyörä ja onko toi jakopää edes puolikskaan niin pelottava rasti, kuin remmikoneissa.

t.haapala 23.04.2014 11:34

Juu jakopää täytyy ottaa auki et saa pumpun rattaan pois.
Pyörittelee koneen yläkuolokohtaan ja tekee kunnon merkit ennenku irrottaa mitään sielt jakopäästä.
Muistaakseni merkit osuu kaikissa rattaissa tyyliin kerran sadassa vuodessa kohilleen samaan aikaan :D.
Vissiin ite tein niin et kattosin et kaikki päärattaat on kohillaan ja otin välirattaat irti ja kasatessa pistin niitten merkit oikeisiin paikkoihin.
Tai jotenki tolleen :confused:, en muista enää ihan tarkkaan ku siit niin pirusti aikaa.
Kampiakselin siivapyörän pultti voip sit olla ihan mukavasti kines :)

Joku kenel on tuorees muistis toi homma ni voi korjailla mun höpö juttuja.

Yhden normi työpäivän verran saa ainaki varata aikaa hommaan, ja vaan jos kaik lähtee nätisti auki eikä mee turhaan ihmettelyyn aikaa.

Jani E 23.04.2014 19:30

kyllä se syöttöpumppu lähtee rattaansa kans pois paikoiltansa. siitä isommasta laipasta avaa, eikä niistä neljästä säätöpultista.

ja siinä on kuusiokoltulppa tai vastaava sivustapäin jakokotelossa, niin sen alta löytyy viistetty hammas yhestä kohtaa pumpun rattaasta niin siitä tietää laittaa takas samaan kohtaan.

t.haapala 23.04.2014 19:34

Hyyvä, oon ite vissiin tehny sit vaikeimman kautta :o

Jani E 23.04.2014 19:35

tapoja on monia :D

Heguli 25.04.2014 07:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tikkukuski (Viesti 1126315)
ei sitten kannata kovin kauan ajaa pelkällä vedellä tai pääsee tekemään isommankin remontin :eek:

Mitä meinaat ? Talveksi tietty pitää saada pakkasnesteet sisään mutta kesällä jäähdytys toimii parhaiten pelkällä vedellä.

A-P 25.04.2014 07:24

Jäähdytinnesteessä on nuita muitakin ominaisuuksia, kuten korroosionesto. Pelkkä vesi osaa tehdä kummia varsinkin alumiinisille osille jäähdytinnestekierrossa.

Eräässäkin tapauksessa käyttivät pelkkää vettä, kun ei sitä pakkasenkestoa tarvita maassa, jossa lämpötila aina plussalla, mutta pahus vaan, kun olikin sylinteriputkeen syöpynyt reikä. Tämä oli kotimaisessa panssariajoneuvossa ja sen Valmet-moottorissa.

burton 25.04.2014 10:06

Pelkkä vesi aiheuttaa jo viikossa valurauta lohkon ruostumisen, kuukaudessa aiheuttaa niin paljo korroosiota sinne et jäähdytin nesteet tulee olee aina paskanruskeet sen jälkee!
Kesän ajamisella saat irtoruostetta sinne järjestelmää niin paljo et alkaa haitata jo muita osia, vesipumppu ja termari ei tykkää. Lämmityslaitteen kenno saattaa tukkeutua ja kannentiivisteen reijät voi mennä umpee!
Ja nimim. Kokemusta on.
Hätävarana voi laittaa pelkkää vettä mut vaikka tollei vuotaa ni pyri ees 30% pitää glykolia siel.

Jappi 25.04.2014 12:58

On tullut nähtyä valmetin koneessa alareunasta puhkiruostunut sylinteriputki, kuulemma kahden kesän pelkkien vesien käytöllä.

Heguli 25.04.2014 16:30

Toki pelkkä vesi ruostuttaa mutta ei nyt ihan pikana kuitenkaan. Ja kuka vaihtaa autoonsa syylärinesteet 3 vuoden välein :)

juzzi77 27.04.2014 13:38

Aattelin että tarttee samalla varmaan myös vesipumppu vaihtaa, kun näytti olevan kostea siitä ympäriltä. Muutenkin siinä alumiinikannessa näytti olevan aika paljon öljyä. Mistä lie tullut. Millanen temppu on irroittaa se ratas siitä syöttöpumpusta?

Eiköhän tuo onnistu kun ensin vain pyörittelee jakorattaiden merkit kohilleen. Jos ei satu kohilleen niin tekee vaikka tussilla jotku merkit niihin. Aika pahassa asennossa joutuu vääntämään. Varsinkin ton ö-suodattimen jalka näytti olevan mukavassa paikassa. Selkäkipu on taattu.

farmforest 27.04.2014 20:13

Kannattaa piirrellä ja merkitä hyvin. En muista oisinko koskaan missään autossa pyöritelly alkuperäisille merkeille esim. jakopäähihnan vaihdossa. Toki hyvä olla tietty omissa. Ja pumppu on vähän eri asia...

Ja Valmetin sylinteriputkeen saa reijän ihan glykolipitoisellakin nesteellä. Nimim. "Makaa parhaillaan tallissa odottamassa uusia putkia":D

juzzi77 27.04.2014 20:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja farmforest (Viesti 1127770)
Kannattaa piirrellä ja merkitä hyvin. En muista oisinko koskaan missään autossa pyöritelly alkuperäisille merkeille esim. jakopäähihnan vaihdossa. Toki hyvä olla tietty omissa. Ja pumppu on vähän eri asia...

Ja Valmetin sylinteriputkeen saa reijän ihan glykolipitoisellakin nesteellä. Nimim. "Makaa parhaillaan tallissa odottamassa uusia putkia":D

Juu epäilenkin että ne merkit ei varmaan kovin helposti ainakaan kohtaa. Koko päivää ei ole kuitenkaan tarkotus pyöritellä. Eikö se sitten ole yläkuolokohdassa, kun kampiakselin kiila on ylöspäin? Tosiaan siihen pumpun rattaaseen jotain vinkkiä ois kiva vielä saada. Onko siinä mitään erikoista? Ainakin huoltomanuaalissa se jollain erikoistyökalulla irroitettiin.

farmforest 27.04.2014 20:22

Ei sitä siitä kiilasta tiedä...

Jani E 27.04.2014 21:02

ei sitä ratasta tartte irrottaa. avaat sen kuusiokolotulpan, ja pyörität kampiaksen merkin kohilleen. jos reijästä näkyy hammas mistä on kulma viistetty niin pumppu irti jos ei näy niin pyöräytä kierros eteen niin pakko näkyä. joka toisella tulee merkit kohakkoin. ja jakopäätä ei tarvi avata. öljynsuodatin jalka pois, ja sit pitkillä jatkoilla pumppu isosta laipasta auki. lähtee rattaineen jakopäästä.

tossa näkyy se kuusiotulppa mistä sitä ajotusta kytätään et on oikeella hampaalla.
http://forums.offipalsta.com/album.p...pictureid=3055

tollasena pakettina irtoo.
http://slck.net/gallery2.php?g2_itemId=18987

BJ-40/76 27.04.2014 22:45

Pistä merkit kohdalleen, ja huomio vinot hampaat!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja farmforest (Viesti 1127770)
Kannattaa piirrellä ja merkitä hyvin. En muista oisinko koskaan missään autossa pyöritelly alkuperäisille merkeille esim. jakopäähihnan vaihdossa. Toki hyvä olla tietty omissa. Ja pumppu on vähän eri asia...

Ja Valmetin sylinteriputkeen saa reijän ihan glykolipitoisellakin nesteellä. Nimim. "Makaa parhaillaan tallissa odottamassa uusia putkia":D

Siis kun pyörittelee merkit kohdalleen, niin ne myös pysyy kohdallaan.
Jossain sattuman varaisessa asennossa syöttöpumppu ei pysy itsestään kohdallaan, samoin nokka-akseli haluaa pyörähtää (esim. toyotan 2t-g vääntää venttiilit jos jakopään avaa väärässä asennossa)

Ja sitten tuohon valmetin sylinteriputkiongelmaan; Noissa putkissa on niin paskoja valuja, että ovat vuotaneet jo uutena, olikohan yksi kone 3kk vanha, kun piti vaihtaa putket, kun öljyt ja nesteet eivät alkaneet pysyä erillään, vaikka tiivisteet oli jo vaihdettu.
Joku ilkeämielinen kertoi, että valukappeleet pitää maalata, ettei vuoda....

Siis ehdottomasti kannattaa käyttää glykolia jäähdytinnesteessä, mutta jos esim. 12h-t :llä ajelee puhtaalla vesijohtovedellä, niin uskoisin että ensimmäiset ongelmat tulee siitä, että lämppäri menee tukkoon, siis vesi ei kierrä. toki Öljyn lämmön vaihdin voi syöpyä puhki, alumiiniosat syöpyy tms.
Mutta lohko, kansi ja kannentiiviste kestää varmaan ajaa vesijohtovedellä tosi pitkään, Minulla oli yksi nissanin LD28 (2,8 litran diesel, cedric/laurel vm. n. 80) ja se oli ollut venemoottorina perämerellä, ja nimenomaan merivesijäähdytteisenä! ja 82 asteen termostaatilla! ("jäähdytin" oli noin 10 litran "ämpäri", jonne merivesipumppu työnsi merivettä, ja yläreunasta putki takaisin mereen. ja koneen jäähdyttimen letkut tuli "ämpärin" pohjaan ja puoleen väliin. -> siis koneen termostaatin mukaan otettiin lisää merivettä moottorin kiertoon.:o
K.o koneessa alumiiniosat oli pahasti syöpyneitä, öljynjäähdytin oli erityisen paha, mutta k.o koneen "armahti" laakerivaurio, siis laturin alipainepumpun paineöljy oli johdettu suoraan alipainepumpun huohottimeen -> siis suoraan öljypohjaan, ja kun potkuri oli kuulemma niin suuri nousultaan, ettei kone jaksanut kiertää nimeksikään.... Ja kun katsoi sitä kokoonpanoa, niin varmaan kaikki säästö otettiin myös huoltokuluista.... pumpussa oli niin mustaa dieseliä, että varmaan myös naapurin jäteöljyt pääsi "kierrätykseen"
Pakosarjan ja imusarjan otin talteen k.o koneesta, muut sulattoon.

juzzi77 04.05.2014 12:23

Maasturi alkaa olemaan jo hyvin osissa. Syöttöpumppua en ole ottanut vielä irti, kun vesipumpusta paljastui aika ylläri. Oli meinaan ihan umpi ruosteessa ja se tiiviste oli mennyt sellaseksi "jauhoksi". Aloin epäilemään että tuo olisi vuodon aiheuttajana.

Vähän kun vesipumppua löyhdytti, niin vettä alkoi valumaan juuri samasta kohdasta mistä sitä on vuotanut. Toivottavasti pääsis pelkästään tolla vesipumpun vaihdolla, niin sais auton nopeesti takas ajoon. Uuden viskon ajattelin samalla laittaa, kun tuo flekti on pyörinyt tolla vanhalla viskolla myös talvella. Käsittääkseni rasittaa myös vesipumppua jos flekti pyörii jatkuvasti.


Sivu luotu: 20:46 (GMT +2).