Offipalsta.COM  

Go Back   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
  #1  
Old 11.03.2014, 18:32
Jappi Jappi is offline
Sankari
 
Join Date: 04.04.08
Location: Puolanka
Posts: 3,852
Default

Suuttimiin vaihdetaan vain se kärkiosa. Denso merkkiset (alkuperäinen merkki) tai sitten Toyotan laatikossa. Useamman satasen saa varata vaihtoineen ja säätöineen.

__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Reply With Quote
  #2  
Old 12.03.2014, 16:21
Hilluksi Hilluksi is offline
Aloittelija
 
Join Date: 15.02.14
Location: Hamina
Posts: 26
Default

Quote:
Originally Posted by Jappi View Post
Suuttimiin vaihdetaan vain se kärkiosa. Denso merkkiset (alkuperäinen merkki) tai sitten Toyotan laatikossa. Useamman satasen saa varata vaihtoineen ja säätöineen.
Jaaha. Mitä säätöjä se tarvitsee, ja eikä niitä pysty itse vaihtamaan?
Reply With Quote
  #3  
Old 12.03.2014, 17:39
jesse89 jesse89 is offline
Aktiivijäsen+++
 
Join Date: 23.01.12
Location: Pennala Suomi
Posts: 479
Default

Quote:
Originally Posted by Hilluksi View Post
Jaaha. Mitä säätöjä se tarvitsee, ja eikä niitä pysty itse vaihtamaan?
suuttimen sisällä on jousi ja ohut säätölevy eli suutinpenkissä ne nähdään uusilla kärjillä tarviiko säättää jouset jäykkyyttää voi ajan saatossa heikentyä ja näin ollen joutuisi laittamaan shimmilevyjä väliin. Itse noin kuukausi sitten tein 2lt suuttimien remontin uudet kärjet ja suutinpenkissä kokeiltiin jokainen suutin niin avaus paine oli vanhoilla levyillä sekä jousilla just se minkä toyotan korjausmanuaali antoi avauspaine siis.
Reply With Quote
  #4  
Old 13.03.2014, 16:46
Hilluksi Hilluksi is offline
Aloittelija
 
Join Date: 15.02.14
Location: Hamina
Posts: 26
Default

Quote:
Originally Posted by jesse89 View Post
suuttimen sisällä on jousi ja ohut säätölevy eli suutinpenkissä ne nähdään uusilla kärjillä tarviiko säättää jouset jäykkyyttää voi ajan saatossa heikentyä ja näin ollen joutuisi laittamaan shimmilevyjä väliin. Itse noin kuukausi sitten tein 2lt suuttimien remontin uudet kärjet ja suutinpenkissä kokeiltiin jokainen suutin niin avaus paine oli vanhoilla levyillä sekä jousilla just se minkä toyotan korjausmanuaali antoi avauspaine siis.
Ai jaa. Mutta miksi pitää varautua satoihin euroihin, ei kai ne suutinkärjet mahdottomia maksa, eikä varmaan se säätökään. Tehdäänkö se säätö jossain dieselhuollossa?!
Reply With Quote
  #5  
Old 13.03.2014, 16:52
2,4TD 2,4TD is offline
Konkari+++
 
Join Date: 26.03.09
Location: Pori
Posts: 853
Default

Quote:
Originally Posted by Hilluksi View Post
Ai jaa. Mutta miksi pitää varautua satoihin euroihin, ei kai ne suutinkärjet mahdottomia maksa, eikä varmaan se säätökään. Tehdäänkö se säätö jossain dieselhuollossa?!
Haulla varmaan löytyy todella paljon tuosta asiasta, mm hiacepojat on sanonut että hehkut, suuttimen + joitain muita kannattaa käyttää vaan ja ainoastaan orkkisosia.
Itse vaihtelin uudet suuttimet kokonaan, pikkuisen se maksoi mutta josko seuraavat 400 000km menee niin ei paljoa kilsaa päälle tee.
Reply With Quote
  #6  
Old 13.03.2014, 21:45
KarvaTurpa KarvaTurpa is offline
Konkari+
 
Join Date: 08.03.06
Location: Joensuu, Finland.
Posts: 609
Default

Quote:
Originally Posted by Hilluksi View Post
Ai jaa. Mutta miksi pitää varautua satoihin euroihin, ei kai ne suutinkärjet mahdottomia maksa, eikä varmaan se säätökään. Tehdäänkö se säätö jossain dieselhuollossa?!
Läjään maksoi 180€ kun vei pelkät suuttimet huoltoon ja ruuvasi itse takaisin paikalleen.
Ei ne suuttimen kärjet ilmaisia ole ja pakko huoltomiehenkin on palkka saada. Äkkiä siitä satasia tulee tekipä miten tahansa remontin.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991
Reply With Quote
  #7  
Old 14.03.2014, 00:11
BJ-40/76 BJ-40/76 is offline
Legenda
 
Join Date: 11.05.09
Location: Oulu
Posts: 5,055
Default

Tämä on yksi niitä töitä, johon perus "teen-sen-itse" ei kannata alkaa.


Quote:
Originally Posted by Hilluksi View Post
Ai jaa. Mutta miksi pitää varautua satoihin euroihin, ei kai ne suutinkärjet mahdottomia maksa, eikä varmaan se säätökään. Tehdäänkö se säätö jossain dieselhuollossa?!
Siis jopa noissa museo- ikäisissä( ) dieseleissä tuo diesel- puoli on aikakailla hienomekaniikkaa:
Siis tuossa topiikin aloittajan autossa on nuo "suihkun kärjet" ulkomuistista ulkomitaltaan noin 15mm sylinteri, ja sisämitaltaan noin 4mm, minkä päässä on noin 1 mm kartiomainen reikä, jossa tuo noin 3.998? millinen teräsmäntä, jonka päässä oleva kartio työntyy tuosta sylinterin kartioporauksesta läpi, ja kohdistus/kulmat on mitoitettu siten, että tuo "minimaallinen dsl- annos" tulee sumuna ulos. Ja jos tuommoinen kone, 4- sylinterinen, ilman kuormaa, käy n. 6-700 r/min, ja kuluttaa noin 0,5 litraa tunnissa, niin aikapieniä nuo "dsl-sumu-annokset"
ja samoilla "leluilla" pitää pystyä "sumuttamaan" pyttyyn noin 30-40 litraa tunnissa, toki kierrokset on noin 4-5 kertaiset, mutta "vastapaine" sylinterissä on käytännössä reilu tuplat.
Ja kaikki dsl, mikä pääsee karkuun n. 175 kg/cm2 + paineella tuon sentin mittaisen männän ohi, palaa tankkiin...

-> siis nuo suihkut "on aika paljon vartijana", Kannattaa käyttää vähintään ns. asiantuntijaa.... Itse olen tehnyt noita suihkujen kärkien vaihtoja, ja säätöjä, lainavehkeillä +omalla halpis testipumpulla jokusen myös edellisellä vuosituhannella, toki harvakseltaan ja tuohon oman hdj-80 suihkuremonttiin olen "sijoittanut" melkein tonnin euroja, ja edelleenkin tuo hodari "kitkuaa-" kylmänä....
Toki siitä valtaosa meni "englannin yhteen suurimpaan dsl korjaamoon-" Ostin hdj-80 suihkut , 6 kpl, joihin oli vaihdettu alkuperäiset Denson(?) kärjet, ja kuvissa suihkun rungot oli kvartsihiekkapuhalluksen jäljiltä, mikä olikin totta, sitä kvartsihiekkaa löytyi mm. suihkujen suutinputken liitoksen sisältä, vaikka oli tuo suojakorkki päällä.
Siis ultraäänipesurista löytyi, kun ensin pesin ulkoapäin. Ja nuo 6 kpl edelleen "hyllyssä", kasasin setin, 6 kpl, noista 720tkm ajetuista omista, ja yhdestä toisesta, ulkolaisesta sarjasta.
Ja olisi halvalla? ylimäärisenä 8 kpl 1hd-t suihkun kärkiä, yhdestä kiinan? suurimmalta valmistajalta, ja nimenomaan hodariin, siis 2 vara kpl.

Toki tuo minun "dsl- suihkujen-" kärkien vaihtaminen/säätäminen, on ottanut perselaskun nimenomaan noiden hodarin suihkujen suhteen, mutta tuolla vajaalla 1000 eurolla olisi saanut orkkis kärjet, ja "merkkikorjaamossa" takuulla...

Siis en ala tekemään k.o dsl korjauksia kenellekkään.
Reply With Quote
  #8  
Old 14.03.2014, 06:13
Hilluksi Hilluksi is offline
Aloittelija
 
Join Date: 15.02.14
Location: Hamina
Posts: 26
Default

Quote:
Originally Posted by BJ-40/76 View Post
Siis jopa noissa museo- ikäisissä( ) dieseleissä tuo diesel- puoli on aikakailla hienomekaniikkaa:
Siis tuossa topiikin aloittajan autossa on nuo "suihkun kärjet" ulkomuistista ulkomitaltaan noin 15mm sylinteri, ja sisämitaltaan noin 4mm, minkä päässä on noin 1 mm kartiomainen reikä, jossa tuo noin 3.998? millinen teräsmäntä, jonka päässä oleva kartio työntyy tuosta sylinterin kartioporauksesta läpi, ja kohdistus/kulmat on mitoitettu siten, että tuo "minimaallinen dsl- annos" tulee sumuna ulos. Ja jos tuommoinen kone, 4- sylinterinen, ilman kuormaa, käy n. 6-700 r/min, ja kuluttaa noin 0,5 litraa tunnissa, niin aikapieniä nuo "dsl-sumu-annokset"
ja samoilla "leluilla" pitää pystyä "sumuttamaan" pyttyyn noin 30-40 litraa tunnissa, toki kierrokset on noin 4-5 kertaiset, mutta "vastapaine" sylinterissä on käytännössä reilu tuplat.
Ja kaikki dsl, mikä pääsee karkuun n. 175 kg/cm2 + paineella tuon sentin mittaisen männän ohi, palaa tankkiin...

-> siis nuo suihkut "on aika paljon vartijana", Kannattaa käyttää vähintään ns. asiantuntijaa.... Itse olen tehnyt noita suihkujen kärkien vaihtoja, ja säätöjä, lainavehkeillä +omalla halpis testipumpulla jokusen myös edellisellä vuosituhannella, toki harvakseltaan ja tuohon oman hdj-80 suihkuremonttiin olen "sijoittanut" melkein tonnin euroja, ja edelleenkin tuo hodari "kitkuaa-" kylmänä....
Toki siitä valtaosa meni "englannin yhteen suurimpaan dsl korjaamoon-" Ostin hdj-80 suihkut , 6 kpl, joihin oli vaihdettu alkuperäiset Denson(?) kärjet, ja kuvissa suihkun rungot oli kvartsihiekkapuhalluksen jäljiltä, mikä olikin totta, sitä kvartsihiekkaa löytyi mm. suihkujen suutinputken liitoksen sisältä, vaikka oli tuo suojakorkki päällä.
Siis ultraäänipesurista löytyi, kun ensin pesin ulkoapäin. Ja nuo 6 kpl edelleen "hyllyssä", kasasin setin, 6 kpl, noista 720tkm ajetuista omista, ja yhdestä toisesta, ulkolaisesta sarjasta.
Ja olisi halvalla? ylimäärisenä 8 kpl 1hd-t suihkun kärkiä, yhdestä kiinan? suurimmalta valmistajalta, ja nimenomaan hodariin, siis 2 vara kpl.

Toki tuo minun "dsl- suihkujen-" kärkien vaihtaminen/säätäminen, on ottanut perselaskun nimenomaan noiden hodarin suihkujen suhteen, mutta tuolla vajaalla 1000 eurolla olisi saanut orkkis kärjet, ja "merkkikorjaamossa" takuulla...

Siis en ala tekemään k.o dsl korjauksia kenellekkään.
Kiitos kattavasta tietosetistä. En kyllä aio itse tehdä mitään, enkä sitä viitsi mihinkään viedä niin kauan kuin toimii. Itseä ei niin hirveästi haittaa koko aamuisin savutus, pikemminkin vähän hävettää jos joku sattuu näkemään. Ja ihme juttu. Huomasin eilen aamulla että ei savuttanutkaan käynnistäessä. Hyvin pieni käry tuli ja kävikin heti kunnolla. Eli näköjään joskus saattaa olla savuttamatta. Joku siis joskus toimii kuten pitää, yleensä ei...?
Reply With Quote
  #9  
Old 14.03.2014, 18:13
jesse89 jesse89 is offline
Aktiivijäsen+++
 
Join Date: 23.01.12
Location: Pennala Suomi
Posts: 479
Default

Quote:
Originally Posted by Hilluksi View Post
Ai jaa. Mutta miksi pitää varautua satoihin euroihin, ei kai ne suutinkärjet mahdottomia maksa, eikä varmaan se säätökään. Tehdäänkö se säätö jossain dieselhuollossa?!
Mainittakoon vielä että itse ostin kärjet 25€ kpl ja kaverin kanssa vaihdettiin sen työpaikalla koska niillä oli siellä suutinpenkki. säädön voi tehdä itse ainakin saksasta pystyy ostamaan sellaisen salkun jossa erikokoisia niitä säätö levyjä sinne alle.
Reply With Quote
  #10  
Old 15.03.2014, 06:19
Jappi Jappi is offline
Sankari
 
Join Date: 04.04.08
Location: Puolanka
Posts: 3,852
Default

Quote:
Originally Posted by jesse89 View Post
Mainittakoon vielä että itse ostin kärjet 25€ kpl ja kaverin kanssa vaihdettiin sen työpaikalla koska niillä oli siellä suutinpenkki. säädön voi tehdä itse ainakin saksasta pystyy ostamaan sellaisen salkun jossa erikokoisia niitä säätö levyjä sinne alle.
Aika edullisesti olet löytänyt jos kyseessä on mainitut Denson kärjet.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Reply With Quote
  #11  
Old 15.03.2014, 08:25
Hilluksi Hilluksi is offline
Aloittelija
 
Join Date: 15.02.14
Location: Hamina
Posts: 26
Default

Onko järkeä puhdistaa suuttimia ultraäänipesurilla. Työpaikalla olisi sellainen pesuri, tarvitseeko niitä suuttimia mitenkään purkaa pesua varten?
Reply With Quote
  #12  
Old 16.03.2014, 23:09
jesse89 jesse89 is offline
Aktiivijäsen+++
 
Join Date: 23.01.12
Location: Pennala Suomi
Posts: 479
Default

Quote:
Originally Posted by Jappi View Post
Aika edullisesti olet löytänyt jos kyseessä on mainitut Denson kärjet.
Suhteilla saa
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
syöttöpumppu vuotaa walle81 Tekniikka & Jutustelu 2 28.12.2010 18:56
rengas vuotaa ahku Tekniikka & Jutustelu 3 18.02.2009 06:03
Tankki vuotaa! 33SD Tekniikka & Jutustelu 31 12.03.2007 17:47
Automaatti vuotaa?! MrShit Tekniikka & Jutustelu 7 11.06.2005 23:00
Rankun tankki vuotaa.. Tikru75 Tekniikka & Jutustelu 30 09.02.2005 22:37


The time now is 10:03 (GMT +2).