Lähtökohtaisesti erona:
HJ-60 aina esikammiodiesel mahd.turbo jälkiasennettu. 61 suorasuihku, aina turbolla
Yleensä hj-60 vinssillä, ja kitkalukollisella taka-akselilla v. n.-82alkaen, vasta n.-88 kytkettävät lukot, ensimmäiset HJ-61:t v. 87? ilman vinssiä ja mekaanisia lukkoja, toki kitka taka-akselilla.
ja tuosta koneesta, tuo hj-60 esikammiokone vetää tasasen huonosti 300-4000 rpm, ja tuo hj-61 kone vetää hyvin n.1300-3500, ja varsinkin tyhjäkäynnillä/-alle maastoajo on tuskaa, veto loppuu heti, ja kun annat kaasua, niin kirkasee iloisesti! siis hei, me pompitaan! tätä on vaihtelevalla menestyksellä yritetty korjata....
Toki tuolle hj-61:lle hyvänä puolena on voima maantiekäytössä, siis vetää kärryperässä samaan tahtiin kuin tuo hj-60 ilman... ja ilman kärryä kulkee tienpäällä noin/vähintään litran vähemmällä.
ja noissa hj-60:ssä on yleensä tuo vanhempi keula, siis 7" pyöreät valot; paljon paremmat kuin nuo nelivalokeulan valot!
vetopainoja noissa uudemmissa (yleensä hj-61) on enemmän, tuo 3500kg lienee aika tavallinen.
Mutta jos itse pitäisi valita rauhalliseen maastoajoon, siis kivikkoisille pooreille yms, mutta ei pehmeälle, siis paskanlennätykseen, niin tuo hj-60 kone olisi mukavampi, tienpäällä tuolla tulee ikävä, varsinkin ohituksissa.
p.s kukahan modais tuon hj-61 12h-t moottorin pumpun "nöyräksi"
molempiin saa samat renkaat jne...
|