Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.12.2013, 15:13
RankeriLeke RankeriLeke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.09.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Palataanpa sitten niihin perusasioihin, joita RipaX kaipaili.

Pultti-/ruuviliitos on huonosti suunniteltu ja/tai toteutettu, jos pultti joutuu ottamaan vastaan kuormitusta liitospintojen kitkavoiman sijasta.

Alumiinivanteiden pulteille kiristysmomentit ovat niin pienet, että voiman kohdistuminen keskireiälle on todellakin mahdollista, jolloin näitä soviterenkaita on syytä käyttää.
Teräsvanteiden pulttien momentti voi olla huomattavasti suurempi, sovitteet eivät välttämättä ole tarpeellisia.

Momenteista puheenollen, liika kireys on todnäk syy pulttien katkeamiseen.

Se vanha niksi, että ensin pultti poikki ja sitten puolikierrosta takaisin, ei oikein toimi.

P.s. Ei tarvinnu mennä kirjastoon

__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.12.2013, 15:35
vilenius:n Avatar
vilenius vilenius ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.11
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 221
Perusasetus

no oot sää josai käyny perehtyyn asiaankun itse itsellesi vastasit.
pultilla olevat vanteet pääsee liikkuun koska se pultti pääsee kierteessä menee vähä vinoon painon tullessa vanteelle.pinna pultti/mutteri kiinnityksessä näin ei ole plus sitte vielä ne hapettuneet aluvanteiden pinnat mitkä vastaa napaan. on vielä muitakin seikkoja mitkä vaikuttaa tähän, alu vs pelti.
ite olen todennu että peltivanteisiin ei välttämättä tarvi keskireijän olla tinki mutta aluvanteissa ja eritoten pultti kiinnityksellä ehdottomasti tinki.
__________________
JOLMA
Jokilaakson Maastoautoilijat
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.12.2013, 16:47
RankeriLeke RankeriLeke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.09.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vilenius Näytä viesti
no oot sää josai käyny perehtyyn asiaankun itse itsellesi vastasit.
No enkä käyny

Satuin vain muistamaan kuinka pienet ne momentit aluvanteille on.
Nehän saa aikaseksi huonomman käden parilla sormella.

Eipä tästä ole kuin 2-3 viikkoa, kun näin työkaverin vaihtamassa renkaita. Alla oli liikkeen asentamat alumiinivanteet.
Jätkä tartti metristä jatkovartta pulttien aukaisuun.
Siinä samassa näin kuinka nämä muoviset soviterenkaat oli murjottu.

Eipä ole joka paikassa luottamista ammattitaitoon.
Onhan näitä 'AMMATTI'miehiä nähty ennenkin.

Muuten, mitkäs ne momentit aluvanteille tarkalleen ovat?
Kuten sanoin, sen muistan, että ne on pienet.

No, ite joudun veteleen usein pultteja/muttereita 430 Nm:n kireyteen eikä ne ole renkaissa.
Momenttiavainkin on pikkusen isompi.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.12.2013, 17:33
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Alumiinivanteiden pulteille kiristysmomentit ovat niin pienet, että voiman kohdistuminen keskireiälle on todellakin mahdollista, jolloin näitä soviterenkaita on syytä käyttää.
Teräsvanteiden pulttien momentti voi olla huomattavasti suurempi, sovitteet eivät välttämättä ole tarpeellisia.
Missä olet nähnyt annettavan tuollaista tietoa? Siis, että pyöränpultit / -mutterit pitää vetää aluvanteille xxx Nm momenttiin ja teräsvanteille voi sitten vääntää huomattavasti suurempia?

Kyllä se momentti määräytyy niistä pulteista / muttereista! Esim. M12 12.9 kierreliitokselle suurin sallittu momentti on 160 Nm ja 10.9 tapauksessa vajaa 140 Nm ja 8.8 alle 100 Nm.

Minä olen nähnyt vaan henkilöautokokoluokassa ainakin annettavan vaan kiristysarvot pyöränpulteille tai muttereille ja ne ovat olleet luokkaa 100 - 140 Nm autosta riippuen. Kuitenkaan ei ole näkynyt erikseen alu- ja teräsvanne arvoja.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.12.2013, 18:30
RankeriLeke RankeriLeke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.09.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Missä olet nähnyt annettavan tuollaista tietoa? Siis, että pyöränpultit / -mutterit pitää vetää aluvanteille xxx Nm momenttiin ja teräsvanteille voi sitten vääntää huomattavasti suurempia?

Kyllä se momentti määräytyy niistä pulteista / muttereista! Esim. M12 12.9 kierreliitokselle suurin sallittu momentti on 160 Nm ja 10.9 tapauksessa vajaa 140 Nm ja 8.8 alle 100 Nm.

Minä olen nähnyt vaan henkilöautokokoluokassa ainakin annettavan vaan kiristysarvot pyöränpulteille tai muttereille ja ne ovat olleet luokkaa 100 - 140 Nm autosta riippuen. Kuitenkaan ei ole näkynyt erikseen alu- ja teräsvanne arvoja.
Ok, asia alkaa selvitä.

Olen nähnyt alumiini- ja teräsvanteille erilaiset pultit tai mutterit.

Aluvannepulteissa on ollut huomattavasti jyrkempi kartio. Eli ne ovat kiristäneet vannetta laippaa vasten vähemmän samalla momentilla.

Ei tämä ole kuin yksinkertaista tekniikkaa.
Kyse on siitä kuinka asian tajuan tai ihmiset tajuaa.

Sitäpaitsi tuo 100-160 Nm on todellakin vain 'vasuri'-kireys, mitenkään vasenkätisiä halventamatta.

Lieköhän enemmänkin ongelma tuo voimankäytön hallinta.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.12.2013, 18:45
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Sitäpaitsi tuo 100-160 Nm on todellakin vain 'vasuri'-kireys, mitenkään vasenkätisiä halventamatta.
Kuveja kehiin heti
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.12.2013, 19:08
RankeriLeke RankeriLeke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.09.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko Näytä viesti
Kuveja kehiin heti
Irvaillaanpa lisää...

Siis kuvia pulteista, vanteista, avaimista vai mun vasurista?
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.12.2013, 19:16
vilenius:n Avatar
vilenius vilenius ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.11
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 221
Perusasetus

melkeen 10vuotta kevään ja syksyn renkaanvaihto sesongit tehneenä aika monasti huomannu et vaikka pulttikoneella laittaa jarkeä käyttäen tiukalle niin aluvanteen pultit kiristyy vielä helposti puolenmetrin vääntimellä kirrattuna.ikään en jätä pulttikoneen varaan.kauden jälkeen aina aukiaa samoista autoista helposti pultit.ehkä turhaa ehkä ei mut parempi kokeilla kuin katua
__________________
JOLMA
Jokilaakson Maastoautoilijat
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.12.2013, 19:20
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

ei ole vielä kertaakaan tarvinnu katua
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.12.2013, 21:04
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Irvaillaanpa lisää...

Siis kuvia pulteista, vanteista, avaimista vai mun vasurista?


Lie vasurista
Nimim. oikeallehan ne aukeaa
joskus hiacen mutterin halki kiristänyt ensimmäinen ristikko meni rusetille ja seuraava kesti metrin putken kanssa mutterin taas ei

Joskus oli voimaa ja nyt on hartiat kipeenä
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.12.2013, 22:13
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Irvaillaanpa lisää...

Siis kuvia pulteista, vanteista, avaimista vai mun vasurista?
Lähinnä kiinnostaa avaimen koko ja vasuri tositöissä... Nimim. itellä ei piano piisannut n. 700Nm momenttiin vaan piti ottaa toisellä kädellä vastaan. Saapi olla aika iso äijä jos tommosia momentteja vääntelee "parilla sormella"...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.12.2013, 22:26
Juippa:n Avatar
Juippa Juippa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.12.06
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 549
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Ok, asia alkaa selvitä.
Aluvannepulteissa on ollut huomattavasti jyrkempi kartio. Eli ne ovat kiristäneet vannetta laippaa vasten vähemmän samalla momentilla.

Ei tämä ole kuin yksinkertaista tekniikkaa.
Kyse on siitä kuinka asian tajuan tai ihmiset tajuaa.
Löytyy aluvannemuttereita/pultteja ilman kartiotakin.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.12.2013, 18:53
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Missä olet nähnyt annettavan tuollaista tietoa? Siis, että pyöränpultit / -mutterit pitää vetää aluvanteille xxx Nm momenttiin ja teräsvanteille voi sitten vääntää huomattavasti suurempia?

Kyllä se momentti määräytyy niistä pulteista / muttereista! Esim. M12 12.9 kierreliitokselle suurin sallittu momentti on 160 Nm ja 10.9 tapauksessa vajaa 140 Nm ja 8.8 alle 100 Nm.

Minä olen nähnyt vaan henkilöautokokoluokassa ainakin annettavan vaan kiristysarvot pyöränpulteille tai muttereille ja ne ovat olleet luokkaa 100 - 140 Nm autosta riippuen. Kuitenkaan ei ole näkynyt erikseen alu- ja teräsvanne arvoja.


Empä ole keskitys renkaita omiin autoihin kaipaillut,
mut tarvike vanteita avensikseen laittaessa ne mukana tulleet kiekot paikalleen laitoin

2-jako vanteissa mutsin t4 volkkarissa ei ole kunnolliset kartiot vanteissa ja hyvin keskityy kun käyttää ajatusta

Ensimmäinen pulttimopolla 1;sellä kiinni sit seuraava sekä kolmas sitten ensimmäinen auki ja 2 ja 3 kiristäen lisää jo 3;sella ja sit loput kiinni pyöräytetään jos ei vippaa niin vielä kierros 4;sella ja se on siinä



Nyky seat;iin kun sovitin länsisaksalaiset vanteen kartiot niin päivittäin piti kiriä ensimmäinne kuukausi sit enään joka toinen päivä loppu kesän ajan, seuraavana kesänä ei tarttenutkaan edes jälkikiristää
Ja momentti ei ole apinanraivolla idiootin innolla
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 13.12.2013, 18:59
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

aikoinaan kaikki vanteet wurthin puolentuuman pulttipyssyllä 4sella kiinni, nykyään luottaa jo 3sella ei ole tarvinnu jälkikiristellä, nyt nuo suikan aluvanteet vaatii kiristyksen pikkuhiljaa, että keskittää
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 13.12.2013, 23:20
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.244
Perusasetus

Perusasioita.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Palataanpa sitten niihin perusasioihin, joita RipaX kaipaili.

Pultti-/ruuviliitos on huonosti suunniteltu ja/tai toteutettu, jos pultti joutuu ottamaan vastaan kuormitusta liitospintojen kitkavoiman sijasta.

Alumiinivanteiden pulteille kiristysmomentit ovat niin pienet, että voiman kohdistuminen keskireiälle on todellakin mahdollista, jolloin näitä soviterenkaita on syytä käyttää.
Teräsvanteiden pulttien momentti voi olla huomattavasti suurempi, sovitteet eivät välttämättä ole tarpeellisia.

Momenteista puheenollen, liika kireys on todnäk syy pulttien katkeamiseen.

Se vanha niksi, että ensin pultti poikki ja sitten puolikierrosta takaisin, ei oikein toimi.

P.s. Ei tarvinnu mennä kirjastoon
Tosta suunnittelusta sen verran et kaikki pyöräthän tulee käytännössä samalla tavalla kiinni joten suunnittelu on kaikissa sama,kaikki orkkis vanteet keskittää muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ja oikea momentti takaa sen et pultit kestää eikä pultin reijät leviä,EI OLE syytä kiristää liikaa. Ei oikeastaan ole muutenkan syytä poiketa auton/vanne valmistajan ohjeista. Sit aluvanteen ja peltivanteen ikävin ero on se et ne on myös eripaksuisia jolloin pultille tulee erilainen rasitus,tyyliin Kikuli heiluu herkemmin päästä ku tyvestä. Sit Jos vielä puuttuu keskitysrengas ni on erittäin tarkka oikeasta momentista ja ristiin kiristyksestä,puhumattakaan silloin kun tulee joku kolhu tai tälli vanteeseen tai ajaa vaan isoon monttuun tms. Varsinkin viisimutteriset on ongelmallisia ku ei oikein voi kiristää symmetrisesti ristiin, neli ja kuus mutteriset onkin helpompia. Kriittisin vaihe keskittämisessä on juurikin muttereiden kiristys jolloin vanteella on taipumus venkoilla johonkin suuntaan jolloin ei välttämättä kiristy keskelle. Siksi navat yleensä keskittää,voi sanoa et kaikissa henkilö autoissa. Voi toki sanoa et ei sitä keskitystä VÄLTTÄMÄTTÄ tarvi,niinkuin ei kaikkia muttereitakaan tai kalsareita sarkahousuissa. Järkevintä on vaan käyttää aina kun mahdollista.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty MF590 turbo sis. sovitekappaleet yms. mikkohen O/M/V Muut 0 22.04.2012 18:12


Sivu luotu: 14:44 (GMT +2).