Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.10.2013, 22:12
kenppi kenppi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 18.08.13
Sijainti: Kajaani
Viestit: 501
Perusasetus

Ohjauskulmat voi vaikuttaa tuohon, jos ovat sopivasti pielessä. Toinen asia mikä vaikuttaa, on vanne itsessään. Onko vanteen keskireikä paljon isompi, kuin napa? Pyöränpultit ei riitä pelkästään keskittämään vannetta vaan keskireiän tulis olla aina oikean kokoinen, tai sovitusholkit väliin.

Mulla oli aikoinaan autossa samaa vikaa, että ratti vispaa ja renkaat täristää. Renkaat oli painotettu just eikä melkeen ja soviterenkaatkin oli välissä. Eivät vaan olleet tarpeeksi timmit sinne väliin niin vanne ei keskittynyt kunnolla. Kävin hakemassa rengasliikkeestä uudet niin loppu vapinat.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.10.2013, 12:20
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.116
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kenppi Näytä viesti
Pyöränpultit ei riitä pelkästään keskittämään vannetta vaan keskireiän tulis olla aina oikean kokoinen, tai sovitusholkit väliin.
Ei kaikis maasturin akseleissa oo ohjuria navan keskellä. Eli pärjää vaik sellasella vanteella mis ei oo keskireikää ollenkaan.
Pakko mennä pelkillä pulteilla..
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.10.2013, 15:23
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.046
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Eli pärjää vaik sellasella vanteella mis ei oo keskireikää ollenkaan.
Pakko mennä pelkillä pulteilla..
Millä ajelet?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.10.2013, 16:48
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Jokos aloittajalle selvisi mikä siinä ratin asennossa on?

Omassa käyttiksessä leveämmät ja 35ET;llä olevat kesäset niin ratti on oikealle vinossa suoraan mennessä ja 49ET;llä talvisilla suorassa tai vähemmän oikealle vinossa. Joskus harvemmin vasemmalle vinossa, mutta sitäkin joskus tekee.

Tuulessa ajautuu minne haluaa ja urista kanssa haluaa haeskella eli ei passaa nukahtaa rattiin


Muistaakseni pikkuisen syö oikeata etusta, mutta nyt ehkä sentin matalemmilla takasilla ei syönyt kuin molempia etusia tasaisesti.
Katsastuksessa välyksiä ei ollut
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.10.2013, 14:11
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.116
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Millä ajelet?
Sillo ku oli viel Bj,ni siinä ei taka-akselilla ollu keskitysranttia ollenkaan vaan takavanteet tuli ainoastaan pulttien varaan.
Eli Bj-42 oli kyseessä ja puolkevennetyllä taka-aksulalla.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.10.2013, 15:43
Joukka:n Avatar
Joukka Joukka ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 619
Perusasetus

Koska käytät samoja vanteita kuin aiemmin, niin vian täytyy olla renkaan runkoviassa (vyö poikki), josta aiheutuu renkaan pintakuvion heittoa sivu- ja pystysuunnassa.
Vaihda etu ja takarenkaiden paikkaa, niin loppuu ratin väpinä. Ongelmat toki siirttyy taka-akselille, mutta ei tunnu enään ratissa, ainakaan paljon.
Runkovammasella ei tietty kannata ajella lainkaan, mutta takana se ei vaikuta ratin vapinaan kovin paljon. Rengas voi olla tasapainossa, mutta se ei auta pomppiseen eikä sivuittain vetelyyn.

Alumiinivanne on tarkempi ristiin rastiin kiristämisessä, jotta keskittää, peltivanne menee melkein väkisin keskelle jo toisella pultin kiristämisellä.
Kiristä aluvanteella eka ja toka pultti vähän, löysää ekaa ja kiristä kolmatta vähän, niin keskitys on ok.
Ne keskireikien sovitepalat toki auttaa keskittämisessä, mutta ei niitä tarvi.

/Joukka
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.10.2013, 16:14
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.046
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Sillo ku oli viel Bj,ni siinä ei taka-akselilla ollu keskitysranttia ollenkaan vaan takavanteet tuli ainoastaan pulttien varaan.
Eli Bj-42 oli kyseessä ja puolkevennetyllä taka-aksulalla.
Meinasin vaan että keskireijäton vanne olisi aika monessa maasturissa öö, hivenen haasteellinen... : )
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.10.2013, 17:10
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.116
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Meinasin vaan että keskireijäton vanne olisi aika monessa maasturissa öö, hivenen haasteellinen... : )
Jep tarkotin että berttaan olis sattunu vaikka sellanen vanne mikä olis keskeltä ummessa. Tosin tietty ainoastaan taakse.
Vanteissa missä keskireikä ei keskitä kannattaa panostaa pulttien tasaiseen kiristämiseen ja kiristää "ristiin" sekä tiukata useammassa vaiheessa,ni vanne keskittyy paremmin.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.10.2013, 17:31
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.046
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Jep tarkotin että berttaan olis sattunu vaikka sellanen vanne mikä olis keskeltä ummessa. Tosin tietty ainoastaan taakse.
Vanteissa missä keskireikä ei keskitä kannattaa panostaa pulttien tasaiseen kiristämiseen ja kiristää "ristiin" sekä tiukata useammassa vaiheessa,ni vanne keskittyy paremmin.
Kunhan vinoilin... Tulee itse kyllä kaikissa kiristettyä löysien jälkeen vartti kerrallaan ristiin, aina momenttiin asti.

Berttoja ollut kolme joista kaksi vielä ikiprojektina.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.10.2013, 18:09
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Ei kaikis maasturin akseleissa oo ohjuria navan keskellä. Eli pärjää vaik sellasella vanteella mis ei oo keskireikää ollenkaan.
Pakko mennä pelkillä pulteilla..
Juu ei kaikissa olekkaan,mutta 90% on ja kyllä sen vanteen on suositeltavaa olla keskitetty kunnolla,jos on alumiini vanne kyseessä. Esim. entisessä työpaikassa etsittiin yhteen LC:hen kunnon sovite renkaat,kun vanteissa ei niitä ollut ja keskireikä oli tyyliin 12mm liian iso. Asiakkaan mukaan täristi kiihdytyksissä voimakkaasti,ja 90-100km/h vauhdissa,sovite renkaat väliin niin ongelmat katosi sillä. Peltivanne ei sovitteita tarvitse,vaikka on niitä niihinkin laitettu.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla.
LaMaas ry
www.lamaas.fi
www.lamaas.1g.fi
https://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.10.2013, 18:57
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Minulla on ollut Mazdarangerissa ainakin viidet eri vanteet ja kaikissa liian iso keskireikä. Vanteesta johtuvaa heittoa ei ole ollut, eli kyllä kartiomutterit on keskittäneet ne riittävästi. Yhdet täristi tietyssä nopeudessa, mutta se johtui päällä olleista nokialaisista renkaista, joissa oli rungossa heittoa.

Jos on suorakartio tai pallokartio mutterit/ruuvit, niin kyllä niillä vanne keskittyy, kun ei ensin vedä sitä ensimmäistä heti täyteen momenttiin. Kiristys kahdessa vaiheessa ja mahdollisimman lähellä kolmion muotoista kaaviota käyttäen, niin vanne asettuu napaan kyllä keskelle.

Jos on sylinterin mallisella suoraseinäisellä reiällä olevat vanteet, joissa käytetään olakkeella varustettuja muttereita/ruuveja, niin sitten keskireikä keskittää ja se pitää olla jämpti. Minulla on vanhassa peräkärryssä tuollaiset kevytmetallivanteet.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 25.10.2013, 19:17
LöpöLassi:n Avatar
LöpöLassi LöpöLassi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 03.01.05
Sijainti: Muaseutu..Pohjois-savo
Viestit: 422
Perusasetus

jos ei kartio mutterit toimi nii haiskahtaa runko vialta.. ja jos parissa oli sivuttais heittoo ni oothan laittanu ne taakse.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 25.10.2013, 19:37
Puukkilainen:n Avatar
Puukkilainen Puukkilainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.05.10
Sijainti: Vantaa
Viestit: 126
Perusasetus

Korotetussa Wrangler JK:ssa woblailu on jonkun sortin tyyppivika. 285/75R16 renkailla menee täysin hienosti, mutta 315/75/R16 renkaat vispaa siinä 80km/h vauhdissa. Usein tässä mallissa vika löytyy vähän myöten antavasta raidetangon päästä, pienestä välyksestä track barin päässä taikka drag link end:in välyksestä.

Omalla kohdalla huomasin, että pyöreät renkaat auttaa asiaan ehkä parhaiten...
__________________
________________________


Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hj61 aurauskulmat helmapelti Tekniikka & Jutustelu 16 22.08.2012 15:04
Aurauskulmat Rölli Tekniikka & Jutustelu 25 15.01.2012 14:46
SJ410 aurauskulmat Heguli Tekniikka & Jutustelu 4 26.11.2011 20:45
Päästöarvot pielessä, Katti vai jotain muuta? SamiN Tekniikka & Jutustelu 23 17.07.2011 20:13
Suzukin jako? voiko olla pielessä? Timbba Tekniikka & Jutustelu 4 09.03.2006 18:39


Sivu luotu: 17:26 (GMT +2).