Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.10.2013, 10:22
Grr Grr ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 21.10.09
Sijainti: 08
Viestit: 226
Perusasetus

niin


Eikö kardaanin ristiniveliin tule eri rasva kuin palloniveliin?
Ristinivelissä "neulalaakerit" pyörii todella nopeaa ja en ite ainakaan ole mustaa niihin laittanut vaan yleisrasvaa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.10.2013, 16:45
vartiainen:n Avatar
vartiainen vartiainen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.11.11
Sijainti: Pori
Viestit: 721
Perusasetus

Jos oikein muistan niin ristikoihin litiumperustainen nlgi 2.
__________________
Tiäräksää tuanoi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.10.2013, 16:49
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Grr Näytä viesti
Ristinivelissä "neulalaakerit" pyörii todella nopeaa
Ei ne mihkään pyäri, jos nivel on ristikon kohdalta suora niin niissä ei oo mitään liikettä
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.10.2013, 17:49
saaman saaman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.08.13
Sijainti: Liminka
Viestit: 168
Perusasetus

Harvompa se ristikko niin suorassa on että ei neulat pyöri. Ja liike on sitten kans aika nopeaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.10.2013, 18:48
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Taitaa nivelristikon neulalaakeri kuolla yleensä voitelun puutteeseen/vähyyteen useammin kuin riittävän usein käytettyyn "väärään" voiteeseen?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.10.2013, 19:26
Grr Grr ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 21.10.09
Sijainti: 08
Viestit: 226
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Taitaa nivelristikon neulalaakeri kuolla yleensä voitelun puutteeseen/vähyyteen useammin kuin riittävän usein käytettyyn "väärään" voiteeseen?
Ehkäpä näin mutta jos tietää mitä sinne pitää laittaa ja kysyjälle vastataan niin miksi laittaa muuta!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.10.2013, 19:38
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Grr Näytä viesti
Ehkäpä näin mutta jos tietää mitä sinne pitää laittaa ja kysyjälle vastataan niin miksi laittaa muuta!
Toki suositeltua voidetta kannattaa käyttää. Minä en kumminkaan ole huomannut kestossa eroa "mustalla" ja yleisrasvalla voideltujen välillä kardaanin nivelissä, kun n. 10 tuhannen km välein on rasvattu.

Mutta laitetaan siis sitä suositeltua rasvaa ja tarpeeksi usein - paino sillä "riittävän usein".
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.10.2013, 19:43
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Sinne murrokseen voipi lisätä sitä vassua ihan vaan avaamalla tulpan ja ruuttailemalla rasvarässillä niin paljon kun vapaasti menee. Monesti käy niin, että vetarin stefat kuluu väljiksi ajan myötä ja puolen miljoonan matkalla peräöljyt pesee murroksen putipuhtaaksi vasukasta. Ilmiön tietää, jos eturenkaiden sisäpuolet on märät öljystä.
Ite oon suosinu murroksissa molybdeenisulfidia sisältäviä mustia vassuja kuten teboil Universal M, mutta esim. viime murrosremontissa ei ollu tyrkyllä ku MDS ja Solid 2, joten murrokseen tuli mansikkahyytelöt.
Pääasia, et siellä on jotain, ja paljon.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.10.2013, 21:40
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Grr Näytä viesti
Eikö kardaanin ristiniveliin tule eri rasva kuin palloniveliin?
Ristinivelissä "neulalaakerit" pyörii todella nopeaa ja en ite ainakaan ole mustaa niihin laittanut vaan yleisrasvaa.
Niin, mainitsemani rasva soveltuu todellakin hyvin kumpaankin kohteeseen... Murrosniveleen ei suositella mutta henkilöautokokemuksen perusteella kestää sielläkin.

Ja alunalkaen oletin kun hiluksista kysellään tarkentamatta mallia ja kirjoittaa nimimerkillä TARO59 niin ilmeisesti 110 korinen...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.10.2013, 22:06
Grr Grr ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 21.10.09
Sijainti: 08
Viestit: 226
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Niin, mainitsemani rasva soveltuu todellakin hyvin kumpaankin kohteeseen... Murrosniveleen ei suositella mutta henkilöautokokemuksen perusteella kestää sielläkin.

Ja alunalkaen oletin kun hiluksista kysellään tarkentamatta mallia ja kirjoittaa nimimerkillä TARO59 niin ilmeisesti 110 korinen...
Turhaa kai näistä jankkaa mutta solid 2 tuoteselosteessa suositellaan käytettäväksi hitaasti pyöriviin liuku- ja vierintälaakereihin.

Ristinivelen "neulalaakeri" ei ole hitaasti pyörivä, joten kuinka todella hyvin sitten käy kohteeseen.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.10.2013, 23:01
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Itselläni on 2 rasvaprässiä


Toisessa on tuo tb:n moly-vaseliini, ja toisessa suolaveden kestävä "veneen potkuriakseli vaseliini" ja tuota potkuriakseli vassua on pelkästään veneessä; no, taisin kerran rasvata sillä HJ-61 lukkovivut akselista.

Mutta noihin kardaanin ristikoihin; jos sinne pistetään tarvikeristikko (Oliko GMP tms, musta paketti ja keltaiset tehosteet, ja olikohan gut-xxx tms koodit)
Niin noissa HDJ-80 ristikoissa tuo alkuperäinen vaseliini on sivistyneesti sanottuna lonkkanivelten välistä! siis noin +5 asteen lämpötilassa oli kuin jääkaappikylmää voita!
Kasasin kardaanin, ja yritin saada tuota tb:n moly vassua tulemaan läpi; tuli 2 kupista, mutta ei millään noista 2 muusta; k.o nivel alkoi täristämään usemman 10tkm jälkeen, ja nuo 2 kuppia, siis mistä tuo tb:n moly vassu ei tullut läpi, oli loppu, toki käyttöolosuhteilla lienee osansa asiaa.(ja nuo kaksi, mistä tursusi tuo tb:n vassu ulos, oli melkein uudet.
Seuraavan/kaikki siitä eteenpäin, olen kaapinut/pessyt keskitähden puhtaaksi, ja k.o tb:n molya reilusti kasauksessa, ja eipä ole tarvinnut enää vaihdella samoja ristikoita! p.s jos ostat ristikon, niin pistä vaseliinituubi ja ristikko pakastimeen, jos molemmat rasvat on notkeita, niin ok.....

P.s Alkuperäiseen kysymykseen; tuosta tarosta ei kokemusta, mutta ainakin noiden omien autojen kanssa olen tullut toimeen, kun tuo vetarin/suojakumi on sormella kaavittu puhtaaksi, ja täytetty tuolla tb:n moly:llä.
Ja jos jäykkäakselinen (etu) tojota niin 10-20 ruikkausta 1-2 vuoden välein, jos offia, niin huomattavasti useammin.

ja edes minä en voitele k.o tb:n vaseliinilla laturin laakereita tms.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.10.2013, 04:14
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Grr Näytä viesti
Turhaa kai näistä jankkaa mutta solid 2 tuoteselosteessa suositellaan käytettäväksi hitaasti pyöriviin liuku- ja vierintälaakereihin.

Ristinivelen "neulalaakeri" ei ole hitaasti pyörivä, joten kuinka todella hyvin sitten käy kohteeseen.
No, 8000 tuntia käytetty runko-ohjatun koneen kardaaneissa eikä yhtään ristikkoa ole mennyt joten toiminee... Sitä paitsi, ei ne autossa kovin villisti pyöri kun ristikot ovat niin loivassa kulmassa, hieman edestakaisin liikkuu vain.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.10.2013, 08:10
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Juu kaipa sitä hifistelemällä saa paremman keston ja toimivuuden, mutta nuo vanhan maailman maataistelukoneet tuskin ovat kovin kranttuja vaseliinilaaduille. Omassa Bj:ssä kaikki nivelet on tähän asti voideltu samalla tuotteella, usein jollain molyrasvalla. Ristikoiden laakerit ovat takana kestäneet omaa käyttöä viimeiset 15 v. Ehkä ne on vaihdettu joskus 35 v aikana, tai sitten ei. Etukardaanin taaempi ristikko on väljä. Laatikon palkin ja pohjapanssarin takia on saanut selvästi harvemmin rasvaa. Tuskin siis siinäkään vika väärässä voiteessa.
Eli rasvaaminen riittävän usein.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 24.10.2013, 09:20
Grr Grr ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 21.10.09
Sijainti: 08
Viestit: 226
Perusasetus

No tärkeintä on säännöllinen voitelu, ei niinkään vaseliininlaatu niinkuin täällä kokemuksista kerrotaan.

Itte kuitenki pistän suosituksien mukaan ja nuo teboilin tuubit maksavat vain muutaman euron kappale.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 24.10.2013, 16:24
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Mites nyt kun ristikoista puhetta jos joskus vaihtaa niin onko mitään hyötyä jos joka kuppiinristikossa laittaisi oman nipan
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Hilux ln 110 etupään korotus jupu1986 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 21.03.2011 17:35
Hilux -83 ln46 etupään pamaus pesix Tekniikka & Jutustelu 0 04.03.2010 18:10
Palloniveliin rasvanipat Paavo Tekniikka & Jutustelu 19 05.04.2006 13:34
Uazin rasvanipat? Revolver Tekniikka & Jutustelu 3 21.12.2004 19:42
rasvanipat Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 0 11.06.2003 07:14


Sivu luotu: 19:22 (GMT +2).