Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.10.2013, 15:17
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Terve,

Kiitti näistä tiedoista. Koitin ottaa sitä vaikka mistä pois, mutta tiukkaa tuntui olevan. Päädyin sitten irroittamaan kaiken kennon ympäriltä. Auton sisälle jäi nyt ainostaan johtosarja ja ohjauspylväs. Aika kasa romua siitä irtosi.

Noh kenno lähti nyt helposti pois. Aika pahalta se näytti. Vein sen kennotettavaksi. Noin 160e maksaa hj61 lämppärin kennotus. Ei mielestäni mikään mahdoton hinta. Uutta kennoa tuskin edes enään myydään?


Nyt kun lämmitys alkaa toimia, niin tilasin tuohon nyt 2000w pumppaavan letkulämmittimen talven varalle. Toivottavasti riittää tuo? Isompaa ei kaupasta ainakaan löytynyt. Tossa lämppärissä on termostaatti ja lämmittää veden 60 asteiseksi. Nopeus oli 8 -12 litraa minuutissa. Eli varmaan hyvä porata termostaattiin esim 3mm reikä? Riittääkö vai kuinka suuri reikä pitää olla tolla nopeudella? Mihinkä kohtaan tollanen pumppaava letkulämmitin kannattaa asentaa? Ajattelin niihin letkuihin jotka menee sinne sisätilan kennolle. Ei taida olla edes oikein muuta vaihtoehtoa?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.10.2013, 22:21
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juzzi77 Näytä viesti
Terve,

Kiitti näistä tiedoista. Koitin ottaa sitä vaikka mistä pois, mutta tiukkaa tuntui olevan. Päädyin sitten irroittamaan kaiken kennon ympäriltä. Auton sisälle jäi nyt ainostaan johtosarja ja ohjauspylväs. Aika kasa romua siitä irtosi.

Noh kenno lähti nyt helposti pois. Aika pahalta se näytti. Vein sen kennotettavaksi. Noin 160e maksaa hj61 lämppärin kennotus. Ei mielestäni mikään mahdoton hinta. Uutta kennoa tuskin edes enään myydään?


Nyt kun lämmitys alkaa toimia, niin tilasin tuohon nyt 2000w pumppaavan letkulämmittimen talven varalle. Toivottavasti riittää tuo? Isompaa ei kaupasta ainakaan löytynyt. Tossa lämppärissä on termostaatti ja lämmittää veden 60 asteiseksi. Nopeus oli 8 -12 litraa minuutissa. Eli varmaan hyvä porata termostaattiin esim 3mm reikä? Riittääkö vai kuinka suuri reikä pitää olla tolla nopeudella? Mihinkä kohtaan tollanen pumppaava letkulämmitin kannattaa asentaa? Ajattelin niihin letkuihin jotka menee sinne sisätilan kennolle. Ei taida olla edes oikein muuta vaihtoehtoa?
Siis miksei uutta kennoa saisi alkuperäisenä varaosana? toki hinta arvatenkin on reilusti enemmän, kuin tuo uudelleen kennotus...

Tuosta kietovesipumpullisen letkulämppärin asennuksesta: Älä missään nimessä mene porailemaan termostaattiin reikiä! vesipatsas pääsee laajenemaan alavesiletkun kautta.

Jos haluat kiinittää termostaattiin huomiota, niin osta uusi ALKUPERÄINEN niin tarkenet myös ruuhkassa tms. seisovassa autossa. (orkkiksessa on muistakseni kumitiiviste, samoin kuin hdj-80 termostaatissa, josta kuva profiilissani

Käytännössä helpoin paikka kytkeä tuo pumpullinen lämppäri, on takalämppärin kennon kiertoon, siis siihen tulipelliltä alas lähtevään putkeen/ kumiletkuun. Tässä on lievänä haittana se, että ei lämmitä ollenkaan öljypohjaa/öljyjä ennen öljypumppua, siis pitää käyttää vähintään 10w- tai mieluummin 5w- öljyjä. (toki mikään muukaan hj-61:n sarjalämmitteinen lämppäri ei lämmitä oljypohjaa....)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.10.2013, 14:48
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Mulla on joku nyrkinkokonen todennäkösesti ei-pumpullinen letkulämmitin asennettuna niin, että letku tulee sieltä jostain startin seudulta ja menee johku polttoainesuodattimen jalan päälle tai sinne seuduille. En oo kattonu tarkemmin enkä ymmärrä muutenkaa mistää mitää, mutta toi lämmittää moottorin tosi tasasesti, vaikkei oo kytketty tonne lämppäreiden letkuihin. Öljyjä toi ei lämmitä, mut nehän lämpenee ku antaa koneen käydä 10min ja öljy kiertelee sitte sen lohkon kyljessä olevan valmiiksi lämpimän öljyn lauhduttimen/lämmittimen läpi. Tollasen pumpullisen mötikän kanssa pääsee kyl varmaa helpoimmalla, ku laittaa sen just tonne lämppärin letkuihin kiinni. Ja just ton takalämmittimen kanssa ei tuu sitä ongelmaa, et unohtuis jättää lämppärin hana täysille auki, ku se voi olla siinä asennossa kesät talvet.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.10.2013, 10:12
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Mulla ei ole enää tuota takalämppäriä, kun siitä meni se sähkömoottori rikki ja kaikenlisäksi myös sen kenno vuoti. Otin sen pois, koska lämmitysteho vaikutti melko huonolta vielä silloin kun se toimi. Letkut on kiepillä konehuoneessa ja niihin aattelin laiittaa sen lämppärin.


Tuosta uudesta kennosta vielä sellaista, että sitä ei tietääkseni toyotalla enää ainakaan valmisteta. Tietty jokunen kenno voi olla vielä jossain belgian päävarastolla tai peräti suomessa toyotalla jos joku on sellaisen joskus tilannut, mutta jättänyt noutamatta. Tuo kennotus oli nyt kuitenkin kohtuu halpa ja helppo homma. Toivottavasti kestää, ettei tartte uudestaan purkaa.

Okei, ei reikiä termariin. Uuden termostaatin hommasin joku vuosi sitten toyotalta ja muistaakseni siinä oli se musta o-rengas mukana. Ajattelin että tuon lämppärin voisi asentaa niin että se puhaltaisi lämpimän veden suoraan tuonne kennolle kojetaulun alle. Tosin pitää muistaa jättää se lämmitys aina täysille.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.10.2013, 13:29
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juzzi77 Näytä viesti

Okei, ei reikiä termariin. Uuden termostaatin hommasin joku vuosi sitten toyotalta ja muistaakseni siinä oli se musta o-rengas mukana. Ajattelin että tuon lämppärin voisi asentaa niin että se puhaltaisi lämpimän veden suoraan tuonne kennolle kojetaulun alle. Tosin pitää muistaa jättää se lämmitys aina täysille.
Kaikki, mitä tuossä lämmityslaitteen vesikierrossa on ylimääräistä, vähentää veden liikettä kennossa --> sitä kautta sisälle tulevan lämmöm määrää -> vaikka lämpö riittäisikin kuumalla koneella, niin puolilämpimällä koneella lämmitystehon aleneminen väistämättä hidastaa lämpiämistä.

p.s onko sulla siinä takalämppärin ohitusletkussa mitään kuristusta/hanaa; jos ei niin sitäkin kautta lämppärin kennon tarkoitettua virtaavaa vettä "karkaa" ohi...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.10.2013, 14:48
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Kaikki, mitä tuossä lämmityslaitteen vesikierrossa on ylimääräistä, vähentää veden liikettä kennossa --> sitä kautta sisälle tulevan lämmöm määrää -> vaikka lämpö riittäisikin kuumalla koneella, niin puolilämpimällä koneella lämmitystehon aleneminen väistämättä hidastaa lämpiämistä.

p.s onko sulla siinä takalämppärin ohitusletkussa mitään kuristusta/hanaa; jos ei niin sitäkin kautta lämppärin kennon tarkoitettua virtaavaa vettä "karkaa" ohi...
Terve,

Tuo idea hanasta kuullostaa aika järkevältä.. Sellaista tuossa ei vielä ole. Kuvakin löytyi tuosta letku kiepistä. Kuva ehkä vähän sekava.



Eli sen lämmittimen ajattelin kytkeä tuon punaisen letkun kanssa sarjaan. Tuohon keltaisen nuolen osoittamaan letkuun olisi vissiin sitten fiksuinta kytkeä se hana ja laittaa vaikka kiinni kokonaan? Ymmärsin että siinä tilanteessa vesi kulkisi koko ajan sisätilan kennon kautta ja lämpöä pitiäisi riittää.

Mahtaako vesi kulkea pumppaavan letkulämppärin läpi ihan normaalisti? Mutta kiitos hyvistä ideoista. Niitä tullaan varmasti käyttämään. Toi hana homma ei ollut mielessä vielä käynytkään.

Viimeksi muokannut juzzi77 : 17.10.2013 14:56
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.10.2013, 09:24
Akrapovic Akrapovic ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.11
Sijainti: Tuulos
Viestit: 79
Perusasetus

Ei vika mutta kyselisin että paljonko on pakoputken halkaisija hojossa? Otin mitan taskuun ja piti käydä mittaamassa ennenkuin lähen motonettiin shoppaileen mutta tässä sitä nyt ollaan mitta taskussa kaupungissa ilman tietoa..
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
hj-61, hj61


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 01:15 (GMT +2).