Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.10.2013, 23:38
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jos minulta kysytään, niin napalukkojen yksi ja ainoa järjellinen hyöty on siinä, että jos akselin sisältä jotain pamahtaa rymytesä palasiksi niin voi irrottaa navan vetarista ja ajaa kotiin ilman purkutöitä, vasta tallilla sitten avaa ja kattoo mitä on mennyt.

Mitään muuta hyötyä noista ei ole, ei niin minkäänlaista. Polttoaineen kulutuksessa eroa ei rahallisesti ihan älyttömiä tule, jollei sitten veivaa kymmeniä tuhansia vuodessa. Itselle ottaisin napalukolliseen autoon mielummin kiinteät tilalle kuin pitäisin napikset.. ja miten ihmeessä napalukot vaikuttaa auton kääntyvyyteen? Jos ei taivu kiinteällä nelivedolla, niin takaveto päälle, etupäähän kääntyy silloin ihan niin jyrkkään kuin mahdollista on - oli napalukot auki tai kiinni.
TESTATTU!! jossain uudemmassa 2000 luvun jeepin romussa paukutti asvaltilla nelikko niin paljon että peilit heilu ,mm JEEP liikkeen mukaan TÄYSIN normaalia jeeppiä ,eli kuuluukin heilua peilit ja paukkua neliveto asfaltilla ympyrää ajettaessa. eli suosittelen jeeppiä vain jeeppi miehille ja hiluksia hiluksi miehille voi ajella sitten takavedolla kesällä ja n.8l satasella menee ainetta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.10.2013, 05:44
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
TESTATTU!! jossain uudemmassa 2000 luvun jeepin romussa paukutti asvaltilla nelikko niin paljon että peilit heilu ,mm JEEP liikkeen mukaan TÄYSIN normaalia jeeppiä ,eli kuuluukin heilua peilit ja paukkua neliveto asfaltilla ympyrää ajettaessa. eli suosittelen jeeppiä vain jeeppi miehille ja hiluksia hiluksi miehille voi ajella sitten takavedolla kesällä ja n.8l satasella menee ainetta.
Kyllä se sun toyotakin ihan samalla tavalla rutisee ja paukkuu kuivalla asvaltilla kiinteä nelikko päällä ajaessa niin että peilit tärisee. Oiekastaan, ihan mikä vain auto niin tekee. Takavedolla sitä voi Jeepilläkin ajaa, tai jos on jatkuva neliveto niin sillä ja ei kyllä peilit tärise tai ristikot pauku eikä rutise.

Jos paukkuu ja rutisee, niin on auto rikki tai väärä nelivetomoodi päällä. Sitä en sitten tiedä mitä Jeep- liikkeessä ovat hourineet, ei jatkuvan nelivedon mitään kuulu paukkua. Turha on autoa syyttää jos kuskissa tai huollossa on vikaa..

Edit: Niin ja tarkennetaan nyt vielä, että ne napalukkojen auki/ kiinniolemiset toki vaikuttaa jos on etukardaani tjsp. vituillaan niin että pitäisi saada etuperä kokonaan irti voimalinjasta. Toisaalta jos sen auton pitää kunnossa, niin ei noita ongelmia kyllä sitten pitäisi olla. Viimeksi olis itsellä ollut rymyyttelyjen jälkeen tarvetta kun paukahti etuperä tuhannen päreiksi. Mutta, ottaisin silti mielummiin kiinteät navat kuin manuaaliset avattavat - tai varsinkaan automaattiset. Mitä vähemmän vikapaikkoja, sen parempi.

Tuosta hinauksesta pehmeällä; en oikein nyt tajua pointtia että nelikolla repii nurtsin ruvelle mutta napikset auki ei. Eikö se nyt hitto vieköön ole sama asia ajaa sillä takavedolla, tai kiinteällä nelikolla napalukot auki? Miksi niitä napalukkoja pitää sinne ulos mennä ropaamaan, kun nelivedon saa joka autossa (paitsi useimmissa jatkuvan nelivedon vehkeissä) pois päältä hytistä kahvaa kiskomalla ja on takavedolla, ja pysyy nurmikkokin kunnossa? ..ja toisaalta kunnossa ollessaan jatkuva neliveto ei pahemmin nurmikkoa ruvelle rullaa, mutta pitoa on vähän paremmin kuin pelkällä takavedolla.

Tuo hidas takaveto on hyvä pointti silloin kun sitä tarvitsee, tosin joissain autoissa senkin saa suoraan kepeistä nykimällä, ja toisiin voi tehdä itse twin stickin..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 08.10.2013 06:25
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.10.2013, 06:50
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Napalukkojen hyöty liittyy juuri siihen että nurtsilla kärryn kans sommatessa saa ajella mukavasti hitaalla puolella ja säästyy kiinteen nelikon murtamisefektiltä
Eikä tartte sijoittaa ko ominaisuuden saamiseen rahaa(twinstick).

Toki nopeella puolella pelkkä takavetokin toimii, mutta sitä tuskin kukaan? käy kiistämään että hitaalla puolella se on sopivassa tilanteessa helpompaa. Ja ennekuin joku alkaa inttämään niin kyllä, onnistuu se nopeallakin puolella, mutta nyt on kyse helppoudesta ja mukavuudesta

Ja napalukkojen epävarmuudesta puhuttaessa pitäisi miettiä missä määrin niissä on ollut vikoja.
Jojotan napiksia tiedän kyllä porsineen mutta tässäkin pitää muistaa suhteellisuus, jos ne hajoaa 39.5 boggereilla hiluksissa ja siinäkin poikkeukselisesti niin en lähtis niistä tekemään ensimmäistä pirua suikan alla.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.10.2013, 07:48
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Paluu ensimmäisten kysymysteni äärelle.




Vaan miten v..tussa nuo sähönapikset oikein toimii jos kyseessä ei ole se toisen vetarin katkaiseva malli?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.10.2013, 08:13
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti


Vaan miten v..tussa nuo sähönapikset oikein toimii jos kyseessä ei ole se toisen vetarin katkaiseva malli?
Minun ymmärtääkseni tuo kuvassa alaoikealle oleva mitättömän näköinen sähkömoottori kytkee napalukon päälle ja pois.
Sähkö tuolle tuodaan spindlen läpi liukupintojen ja hiiliharjasten kautta, eli ei jotenkin vaikuta kauheen vikasietoselta ratkasulta mutta
mistäpä noista tietää


Click image for larger version

Name:	elec_hub_lock.JPG
Views:	262
Size:	73,0 Kt
ID:	41753
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy

Viimeksi muokannut mparty : 08.10.2013 08:48
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.10.2013, 08:41
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Vaikuttaa tasan yhtä nerokkaalta ratkaisulta kuin noi katkeavat vetarit, on sitten alipaineella tai sähköllä..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.10.2013, 08:52
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Miten miulla olisi muistikuva että se sähköinen napalukko kytkee ainoastaan toisen puolen irti/kiinni? Toisella puolella oli kiinteä vetolaippa.
Paratiisi Offissahan vuonna 2010 oli keltainen uuskoppainen Läjä parkkipaikalla seisomassa missä oli "sähköiset napikset", kai sen nyt joku tuntee niin saisi paremmin faktaa pöytään?
Aika jännästi menee noin varustet uuskoppaisissa Läjissä, toisella on sähköiset napikset ja esim. nimim. sikakopan uuskoppaisessa Läjässä on manuaalinen nelikon kytkentäkin, ei siis alipainekellolla. Ja on muuten alkuperäinen kun piti oikein käyttöohjekirjasta tutkia auton ostoreissulla että wtF?
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.10.2013, 09:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Jenkit ei siis olekaan ainoita jotka osaa sekoittaa epämääräisiä osia autoihinsa?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.10.2013, 11:39
TML:n Avatar
TML TML ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 15.05.04
Sijainti: Juuka, Finland.
Viestit: 661
Perusasetus

Haluaako joku ostaa käytetyt sähköiset napalukot, yhdet taitais olla jossain varaston perällä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.10.2013, 10:31
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Miten miulla olisi muistikuva että se sähköinen napalukko kytkee ainoastaan toisen puolen irti/kiinni? Toisella puolella oli kiinteä vetolaippa.
Paratiisi Offissahan vuonna 2010 oli keltainen uuskoppainen Läjä parkkipaikalla seisomassa missä oli "sähköiset napikset", kai sen nyt joku tuntee niin saisi paremmin faktaa pöytään?
Aika jännästi menee noin varustet uuskoppaisissa Läjissä, toisella on sähköiset napikset ja esim. nimim. sikakopan uuskoppaisessa Läjässä on manuaalinen nelikon kytkentäkin, ei siis alipainekellolla. Ja on muuten alkuperäinen kun piti oikein käyttöohjekirjasta tutkia auton ostoreissulla että wtF?
Kyllä ne molemmat puolet pitäs olla samanlaiset kun kattelee noita sähköisistä manuaaleihin konversioita mitä ovat tehneet.

"The locking hubs contain a miniature motor, one for left and one for the right, that turns and locks the front axles."
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.10.2013, 15:15
Henkka85:n Avatar
Henkka85 Henkka85 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.10.09
Sijainti: oulu/ii
Viestit: 66
Perusasetus

mparty on kyllä tehnyt peusteellista selvitystyötä tämän asian suhteen, kiitos siitä!

joo molemmin puolin pitäis olla samanlaiset, koska sähköt menee molempiin.
Ovat tällähetkellä koko ajan lukossa.
Kestävyys puolesta olikin tuossa mpartyn laittamassa tekstissä lontooksi, että olisivat yhtä kestävät kuin manuaaliset.
Joten kestävät suskan alla varmasti!

Käytännön kokemukset kiinnostais noista..
vaikuttavat toki aika epävarmoilta, siksi kyselen kokemuksia täältä.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 08.10.2013, 16:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Mites muuten jos ne pitäisi olla sähkömoottorin (vai tarkoitetaanko tuossa tekstissä moottorilla solenoidia?) avustuksella päällä ja ilman sitä pois -> sähkövirta katkeaa niin on auki. Onko noissakin siis ihan normaali jousipalautus, mutta toisaalta sitten jos on ja sulla ne on kuitenkin kiinni niin ei kait sitten joku paikka siellä jumita?

En minä näissä napalukoissa sinänsä kestävyyttä pelkää, eihän se kiinteä napa periaatteessa ole kovin paljoa sen kestävämpi. Enemmänkin niin, että on yksi vikaherkempi paikka vähemmän. Tullut vain huomattua maastureissa, että mitä yksinkertaisempi perustekniikka niin sen paremmin tuppaavat kestämään ja aina helpompia huoltaa jos/ kun jotain hajoaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Napalukoista elhapero Tekniikka & Jutustelu 3 01.08.2009 07:54
Napalukoista Tekniikka & Jutustelu 2 09.03.2007 00:29
napalukoista Kepaza Tekniikka & Jutustelu 4 29.08.2006 10:16
Suzukin napalukoista?? Timbba Tekniikka & Jutustelu 1 12.09.2005 16:51
napalukoista Tekniikka & Jutustelu 5 11.02.2005 19:57


Sivu luotu: 05:21 (GMT +2).