![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
__________________
Harbor Cruisers |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ihan ensimmäsenä kannattaa unohtaa suomessa valistetut trailerit, eli kannattaa katsella vain laadukkaita kärryjä. Virossa valmistetut (esim respo) on ihan jees ja sitten tietty nämä eduard, agados, assems, hulco....Eli ennen ostamista kannattaa käydä hieman tutkimassa rakenteita
![]()
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Perävaunutalo Viitalan alumiini kärry itsellä, painaa muistaakseni 300kg ja kokonaismassa 2000kg ei kippiä. Suosittelen
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuli hankittua RKK-traillerin 3,5t alu kärry, kipillä, 30cm irroitettavilla laidoilla, takalaita 50cm toimii ajosiltana. Saa kärryn mittojen mukaan, mulla 223x450. 4m kärry olisi ollut mun käyttöön liian lyhyt. TEMÄHIK |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Respojen kanssa oon olu aika paljon tekemisissä. Kaveri kun myy niitä. Pitää nyt vähä mainostaa että palstalta nimellä cry-51, löytyy yht.tietoja Kannattaa huomioida että suomalaisista merkeistä, olikohan 6-7 on Respoja, joissa oman firman tarrotukset.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Aisapojassa on hyvää isompien renkaiden lisäksi se aito teli, eli keinuteli. Keinutelin kanssa käy veturiksi ihan yhtä hyvin perus perheauto ja korotettu maasturi, jossa koukku on vakiosuosituksia korkeammalla. Aisapojan teli on jousitettu kahdella rinnakkaisella lehtijousella per puoli, eli telin keskiakseli (ns. telikiikku) on jousitettu runkoon.
Keinuteli vaatii kuormaamaan hiukan tarkemmin, koska se vastaa kuorman sijoittelun osalta yksiakselista. Kahdella erillisellä akselilla tehdyt Eduardit, Anssemsit, Sarikset jne. eivät ole ihan niin tarkkoja kuorman painopisteen sijainnin kanssa, mutta ovat sitten tarkempia vetokuulan korkeuden suhteen. Kaksiakselisissa on jonkin verran eroja akselien etäisyydessä. Minun mielestä ainakin Eduardissa olisi akseliväli suurempi kuin esim. Sariksessa. Isompi akseliväli antaa paremmin anteeksi kuorman painopisteen sijainnin virhettä, mutta jyrsii renkaita enemmän käännöksissä. Aisapojassa on 185R14C renkaat, joissa valikoimaa on enemmän, saa oikeaa nastarengasta ja rengas ei ole kivikova. 195/50R13 renkaiden kantavuus saadaan 6bar (vai ylikin?) paineella. 195/50R13 rengasta saa nastoilla, mutta kuulopuheiden mukaan ei nastat tahdo pysyä, ilmesesti ei ole kulutuspinnan paksuudessa varaa porata tarpeeksi syviä reikiä tai jotakin sellaista.
__________________
Jukka |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Mä ostin masetti.fi Unsinn-merkkisen kärryn, taitaa olla tuo GTP 3042-10-2040 tarkalleen. Ihan tyytyväinen olen ollut, ja myös kaikki ne jotka on sitä lainanneet
![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Kukaan ei ole vielä ottanut kantaa siihen onko sillä mitään merkitystä onko ne renkaat siinä kärryn kyljessä vai alla? |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sitä koukkukorkeutta pystyy sitten taas mulkkaamaan kärrin rengastuksella tai sillä koukulla tai vetopäällä tms. Eli se ei ole mikään ongelma. Ja mikä on semmoinen kuljetettava artikkeli mikä vaatii pehmeää jousitusta?? Nuo tuon kokoluokan kärrit ei rytyä läheskään samaan tapaan kuin nuo pikku muulit. Ja mitä kovempi rengas sitä vakaampi kärri. Itellä on normaalisti agadoksessa ne maksimit 4 baaria, tai jos "mettäkone" on kyydissä niin takana 4 ja etuakselilla 1.5 baaria. Nii ja ainakin 1.5 tonnin minikaivuri tulee kyytiin ilman tukijalkoja mutta tosiaan tuo on vain 3.3 metrinen tuo lava.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Osa myyjistä myös vuokraa samoja kärryjä (tai ainakin jotakin mallia). Eiköhän uuden ostaja saa sieltä ilmaiseksi pieneen tyhjänä koevetoon vuokrakärryn, niin pääsee kokeilemaan, esimerkiksi paljonko kyseinen yksilö nypyttää omaan auton vetokoukusta kuoppaisella tiellä jne. Kannattaa ainakin yrittää lypsää myyjältä koeajon mahdollisuus.
__________________
Jukka |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mikä tossa mun kärryssä nyt ekana hajoaa, olis hyvä tietää, niin osaa varautua. TEMÄHIK Viimeksi muokannut ranke : 04.08.2013 15:48 |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Lainaus:
Tuo saksan kärry olisi hinnan suhteen aika bueno, mutta kärryssä saisi olla laidat. Ei sillä koko aikaa autoa tosiaan kuskata. Laidallisella pelillä voi sitten kuskailla polttopuita sun muita vähän suurempia lasteja kuin jarruttomalla kärryllä. Mites tälläinen kärry? http://www.trailerman.fi/fi/karry/12591378665876. Olisi edukas. Kippi löytyy (tosin tuohon ei taida pystyä ajamaan autoa ilman ajosiltoja vaikka kippi onkin?). Toki voisi olla myös hyvä jos sivusta saisi laidat auki tai laidat kokonaan pois. Haittana on tuo 700kg omapaino, minkä myötä 2000kg vetokyvyllä saisi vetää vain 1300kg kuormaa. Toisaalta kukaan ei noita kyttää jos yhdistelmä vaan näyttää lailliselta. Ainakaan itseäni ei ole koskaan pysäytetty minkään kärryn kanssa. Painoa mietittiin niin että jos meikäläisen Patongin omamassa on 1400kg ja broidin Foresterin omamassa on 1500kg niin jos Foresteria saisi kuskaa kärryllä niin se olisi ok. 2700kg kokonaismassalla saisi sen 2000kg kantokykyä kärryyn, minkä myötä Faijan Espacea saisi kuskaa myös. Noista ranskan ihmeistä kun ei koskaan tiedä milloin ne laukee. http://www.aisapojat.com/?page_id=453 tuosta puuttuisi ajosillat ja vinssi. Mutta se on 660€ halvempi kuin se multimalli missä on ajorampit ja vinssi. Sen lisäksi tuo on 120kg kevyempi kuin multimalli. Se tarkoittaisi 2000kg vetokyvyllä enemmän massaa kärryn kyytiin. Tosin jossain ne ajosillat on oltava. Ne on oletettavasti laskettu vinssin kera tuon omamassaan? Itse en ainakaan vinssiä ole tarvinnut kuin yhden ainoan kerran. Joten ei sellaista kärryssä välttämättä tarvi olla. Toki ei siitä haittaakaan ole. http://www.vaunushop.fi/product.php?id_product=2199 tuosta saisi ajorampit. En tiedä onko tuo 1000kg yhteensä kantavuus vai yhden rampin kantavuus? Toisaalta jos se on yhden kantavuus niin pituutta kun on 2m niin ei siihen millään kahta akselia samaan aikaan voi ajaa kun missään ei ole noin lyhyttä akseliväliä, joten 1000kg kantavuus rampeissa riittäisi teoriassa 2000kg painoiselle autolle. Agadokselta löytyisi Dona 2500. Lava lisi 414x200 ja laidat 35cm. Kantavuus 1840kg. Hinta olisi n.4400€. Siihen pitäisi ilmeisesti vielä investoida ajosillat. Kalliilta vaikuttaa Respoon nähden. IKH:lta näyttäisi myös saavan kärryjä. Niissä vaan pitäisi erikseen ostaa sitten ajosillat. Niiltä löytyisi myös pressu kärryn päälle, mistä voisi olla joskus jopa hyötyä. Sen voisi myöhemmin sitten ostella. Pressun korkeus olisi 160cm ja jos kärryn laidat on 36cm niin kokonais korkeus olisi 196cm. Kyllä siellä normi autot sisällä menisi. Mutta näköjään runko ja pressu on erikseen hinnoiteltu. Ne ois yhteensä melkein 2000€.. Se siitä ideasta.. Lainaus:
![]() Mutta onko vedettävyydessä jotenkin eroa onko renkaat kärryn ulkopuolella vai alla? Jos renkaat on alla niin silloin painopiste siirtyy korkeammalle. Olettaisin että se on vähän nihkeämpi vedellä. Entä onko rengas koolla merkitystä? Vähän näyttäisi olevan 10"-15" rengasta ja leveyttä 165-195. Olettaisin jälleen että korkeampi ja kapeampi olisi parempi? Koska kärryn mukana pitää kulkea myös liinoja niin mietittiin että siihen etuaisan päälle voisi viritellä jonkin lukittavan boksin missä kulkisi hienosti otteesta kopio (koska kukaan ei koskaan muista ottaa otetta mukaan) ja liinat saisi sinne. Silloin ei tarvisi koskaan miettiä missä ne liinat on. Tuollaisen ei tarvisi edes kauhean iso olla ja näyttäisi joka kärryssä aisan päällä olevan hyvin tilaa toteuttaa tuollainen. Tuota voisi myös jatkojalostaa niin että laittaa sinne lootaan jonkin asteisen akun ja varustaa kärryn jollain hienolla kiinan ihme sähkövinssillä. Lataus voidaan hoitaa vaikka peräkärryn sumuvalo liitännällä. Onko joku muu toteuttanut tuollaista? |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Onko muuten kukaan koskaan saanut kärryn ylipainosta jotain sakkoa? Vetoauton vetopainot ei ole riittänyt yhdistelmään ja sitä tullut sakot? En ainakaan ole kuullut että kukaan olisi saanut.
|
#17
|
||||
|
||||
![]()
Joskus stadin paikkuriukkojen taukotuvalla kertoi yksi silloinen kolleega saaneensa ylikuormasakot heinäkuormalla mutta se ny on jo muutenkin huomiota herättävä kuljetus.
Vaan kun tuota kärri asiaa mietit niin noissa tuontikärreissä menee ne ajosillat sinne alustaan jemmaan eli eivät ole vastuksina sen enempää, siis jos ostaa sen kärrin ajoramppeineen. Tai ainakin meitsillä menee. Ja tuo trukilla lastattavuus kuulostaa niin kauan turhalta kunnes käy hakemassa vaikka nipun gyprokkia rautakaupasta. Eikä sillä ainakaan meitsin mielestä ole väliä onko joku kampe 30 senttiä ylempänä vai alempana jos vaan kyytiin saa ja silloista ali mahtuu. Tuo meitsin kärri on jonkun 80 cm korkea joten se toimii myös työtasona kaikenmaailman nikkaroinneissa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
-Joel
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää! ![]() Arctic Rhino ***Noormarkun Off Road Team*** |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
kerro hiukan lisää, paljon oli yli ? paljonko maksua ? keskeytyikö kuljetus ? oliko kärry vetoautoon nähden yli vai massa vaakalla ? kortti riitti kuitenkin ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#20
|
|||
|
|||
![]() Aisapainon "korjaaminen"
Olen jonkin verran vetänyt noita 2-akselisia kärryjä, ja useampaa sorttia:
Jos itse ostasin kärryä, niin ehdottomasti "kiikkutelillä", ja jos vara valita niin "yhteenkytketyillä"-akseleilla, siis sommoinen kumijousiakselisto, missä akseliputket kytketty toisiinsa tangoilla. huomattavan mukava vetää, kun ei tarvi säädellä renkaan ilmanpaineita tms, jos veturin kuokkukorkeus muuttuu... Ja sitten noita 13" minipyöriä ei mistään hinnasta; painuvat huomattavan helposti esim. nurmikkoon, ja sitten todella lujilla käännöksissä (nastat varmaan lähtevät irti juuri tuon takia?) -> se mitä esim. 185-14C renkaassa häviää sivuvakavuudessa, tulee monin verroin takaisin muussa, ja onhan niitä noiden välissäkin kokoja, esim. 195/65-15, jos kaipaa jämäkämpää rengasta. Tuo renkaidsen sijoitus: ehkä parempi, jos lavan reunojen ulkopuolella, yksi hyvä kompromissi olisi yliajon kestävät pyöräkotelot lavan pohjassa, toki lättänäautoille ei ollenkaan hyvä. -> käyttötarve ratkaisee. Ja jos kärryssä on veltto vetoaisa, niin aina huono vetää. Ja sitten siihen aisapainoon: Kuormaamisessa tärkein tekijä on nimenomaan OIKEA aisapaino, itse tykkään vetää noita yli trailereita "laittoman suurella" aisapainolla, siis jopa yli 200kg, jos kärryssä painoa yli 2500kg. Helppo mitata vetoaisan reunasta, että painattaa sopivasti koukkua alaspäin... kokeilemalla löytyy oikea mitta... Jos aisapainoa on liian vähän, niin menee vetäminen "levottomaksi", ja siitä on lyhyt matka "heittelehtimiseen"..., |
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Näillä näkymin päädyn lavettikärryyn missä renkaat on siis laitteen alla. Keinuteli, minkä myötä vetonupin korkeus on aika sama (jos vaikka joskus saa taas maasturin hankittua) ja keinutelin myötä kärry ei hypi ja pompi niin paljoa. Ainakin jarruttomassa kärryssä keinutelin myötä kärry tulee kyllä niin pehmeästi perässä, joten siellä voi olla jotain särkyvämpää myös kyydissä ilman pelkoa että ne menee aivan palasiksi jokaisesta pienestä töyssystä. http://www.aisapojat.com/?page_id=453 tuota olen hieman miettinyt. Pitäisi vielä käydä jossain katsomassa sitä. Toisaalta oston suhteen ei ole mitään kiirettä. Kunhan tämän vuoden aikana saisi aikaiseksi.. |
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Omassa kärryssä on otteessa rengaskokona 185R14C, mutta alla on ne moititut 13" minipyörät. Ne minit on vaihtoehtoisina renkaina otteessa. Kun mittaa renkaiden välisen etäisyyden, niin ei siihen taida enää timpurin kynää enempää väliin sopia, jos laittaa 185-14:t. Siinä mielessä 195/65-15 olisi varmaan sopivampi.
__________________
Jukka |
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli kuormana oli tuota terassiin tarkoitettua komposiittilautaa. Kärry oli appiukon piskuinen "800 litrainen" vanha k rauta malli... Ja painomaksimi se 750. Aamusti sen kanssa ajellessa ajoin puhaölusratsiaan... Eikä yhtään auttanut vaikka puhalsin puhtaan nollan... Kerpele. Näkyi päältäpäin että painoa oli liikaa... Sellanen alle sata kiloa lasketiin sitä ylittävää painoa mutta vanha huono kärry moninkertaisti näyn. Samalla tuli (lievää) nostetta koukkuun joka on tietysti iso nou nou... Kyllä mulla pikku e on, mutta ei tähän mitenkään auta. Tuloksena liikenteen vaarantaminen (mutta sain jatkaa matkaa samalla kuormalla!!!) Sakkoka oli sitten joku 16 päiväsakkoo jopa "annetun alennuksen" jälkeen. Elikkäs näin. -Joel
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää! ![]() Arctic Rhino ***Noormarkun Off Road Team*** |
#24
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
RUMARACING Esla T4 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
maasturin hankintaa | pete4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 12.09.2012 17:31 |
Maasturin hankintaa | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 75 | 20.08.2012 13:49 |
Pajeron hankintaa.. | Machist | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 28.03.2012 17:59 |
Ajoalueen hankintaa | Nerd-O | Chit-Chat | 3 | 20.12.2006 21:14 |
Iskareiden hankintaa | jallu80 | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 28.05.2006 12:02 |