Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.08.2013, 22:07
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
En mä sillä maasturia ole kuskaamassakaan. Kantavuutta saisi olla n.1500kg. Ongelma on siis siinä että ei ole oikein vetoautoa millä olisi yli 2000kg vetokyky. Maastureissa olisi enemmän vetokykyä, mutta kun verotus on suomessa niin perseellään niin ei viitsi maasturia omistaa.
On sullakin ollu monta maasturia, vaikka ei niitä omistaa viitti. Kun hinnassa ja kantavuudessa ei ole suurta eroa, niin ostaisin kyllä tuon 2700kg version. Siitä pääsee sitten täälläkin eroon ku rupee myymään.

__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.08.2013, 07:08
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.133
Perusasetus

Ihan ensimmäsenä kannattaa unohtaa suomessa valistetut trailerit, eli kannattaa katsella vain laadukkaita kärryjä. Virossa valmistetut (esim respo) on ihan jees ja sitten tietty nämä eduard, agados, assems, hulco....Eli ennen ostamista kannattaa käydä hieman tutkimassa rakenteita
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.08.2013, 08:06
es_vir es_vir ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Jaala
Viestit: 41
Perusasetus

Perävaunutalo Viitalan alumiini kärry itsellä, painaa muistaakseni 300kg ja kokonaismassa 2000kg ei kippiä. Suosittelen
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.08.2013, 14:15
ranke:n Avatar
ranke ranke ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.03
Sijainti: HELSINKI, Finland.
Viestit: 1.525
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 Näytä viesti
Ihan ensimmäsenä kannattaa unohtaa suomessa valistetut trailerit, eli kannattaa katsella vain laadukkaita kärryjä. Virossa valmistetut (esim respo) on ihan jees ja sitten tietty nämä eduard, agados, assems, hulco....Eli ennen ostamista kannattaa käydä hieman tutkimassa rakenteita
No voi hitto, kun ols tänkin tiennyt viimevuonna.

Tuli hankittua RKK-traillerin 3,5t alu kärry, kipillä, 30cm irroitettavilla laidoilla, takalaita 50cm toimii ajosiltana. Saa kärryn mittojen mukaan, mulla 223x450. 4m kärry olisi ollut mun käyttöön liian lyhyt.

TEMÄHIK
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.08.2013, 15:45
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Respojen kanssa oon olu aika paljon tekemisissä. Kaveri kun myy niitä. Pitää nyt vähä mainostaa että palstalta nimellä cry-51, löytyy yht.tietoja Kannattaa huomioida että suomalaisista merkeistä, olikohan 6-7 on Respoja, joissa oman firman tarrotukset.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.08.2013, 18:03
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Aisapojassa on hyvää isompien renkaiden lisäksi se aito teli, eli keinuteli. Keinutelin kanssa käy veturiksi ihan yhtä hyvin perus perheauto ja korotettu maasturi, jossa koukku on vakiosuosituksia korkeammalla. Aisapojan teli on jousitettu kahdella rinnakkaisella lehtijousella per puoli, eli telin keskiakseli (ns. telikiikku) on jousitettu runkoon.

Keinuteli vaatii kuormaamaan hiukan tarkemmin, koska se vastaa kuorman sijoittelun osalta yksiakselista. Kahdella erillisellä akselilla tehdyt Eduardit, Anssemsit, Sarikset jne. eivät ole ihan niin tarkkoja kuorman painopisteen sijainnin kanssa, mutta ovat sitten tarkempia vetokuulan korkeuden suhteen.

Kaksiakselisissa on jonkin verran eroja akselien etäisyydessä. Minun mielestä ainakin Eduardissa olisi akseliväli suurempi kuin esim. Sariksessa. Isompi akseliväli antaa paremmin anteeksi kuorman painopisteen sijainnin virhettä, mutta jyrsii renkaita enemmän käännöksissä.

Aisapojassa on 185R14C renkaat, joissa valikoimaa on enemmän, saa oikeaa nastarengasta ja rengas ei ole kivikova. 195/50R13 renkaiden kantavuus saadaan 6bar (vai ylikin?) paineella. 195/50R13 rengasta saa nastoilla, mutta kuulopuheiden mukaan ei nastat tahdo pysyä, ilmesesti ei ole kulutuspinnan paksuudessa varaa porata tarpeeksi syviä reikiä tai jotakin sellaista.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.08.2013, 20:01
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Aisapojassa on 185R14C renkaat, joissa valikoimaa on enemmän, saa oikeaa nastarengasta ja rengas ei ole kivikova. 195/50R13 renkaiden kantavuus saadaan 6bar (vai ylikin?) paineella. 195/50R13 rengasta saa nastoilla, mutta kuulopuheiden mukaan ei nastat tahdo pysyä, ilmesesti ei ole kulutuspinnan paksuudessa varaa porata tarpeeksi syviä reikiä tai jotakin sellaista.
Minulla on vetoautossa talvisin kitkat, joten nastarenkaita ei kärryyn tarvii laittaa lain mukaan. Itseäni epäilytti kärryn oston jälkeen että kuinka tuollainen 13" matalaprofiilirengas pitää talvikelissä isoilla rengaspaineilla, mutta ensimmäisten talvikelien jälkeen totesin että ei se mitään nastoja tarvitse. Kärry pysyy lastattuna tiessä kiinni todella hyvin, eikä nastarenkaille ole mielestäni mitään tarvetta. Tyhjänä joutuu mutkat ottamaan vähän iisimmin, mutta kun en juuri tyhjää kärryä vedä niin siitä ei ole mitään haittaa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.08.2013, 20:16
SauliS SauliS ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 17.10.03
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.392
Perusasetus

Mä ostin masetti.fi Unsinn-merkkisen kärryn, taitaa olla tuo GTP 3042-10-2040 tarkalleen. Ihan tyytyväinen olen ollut, ja myös kaikki ne jotka on sitä lainanneet Talvikäyttö taitaa saksanpojilla olla hieman vierasta, kulmatolppien ym sovitukset on niin tarkkoja että pieni jääkerros saattaa tuottaa ongelmia. Laadukkaan oloinen kampe. Samoten peruutettaessa liukkaalla työntöjarru saisi vapautua hieman herkemmin. Yleisesti ottaen olen kyllä tyytyväinen. Bilteman rampit korvaa kipin ja nurkkatukia en ole osannut kaivata. Vinssi ja ajosillat on.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.08.2013, 10:43
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Aisapojassa on hyvää isompien renkaiden lisäksi se aito teli, eli keinuteli. Keinutelin kanssa käy veturiksi ihan yhtä hyvin perus perheauto ja korotettu maasturi, jossa koukku on vakiosuosituksia korkeammalla. Aisapojan teli on jousitettu kahdella rinnakkaisella lehtijousella per puoli, eli telin keskiakseli (ns. telikiikku) on jousitettu runkoon.
Tämä on juuri sellainen tieto mitä ei aikaisemmin tiennyt. Vähän nihkeesti vaan näytetään tuollaista tietoa olevan missään kärryssä. Lukee yleensä kumivääntöjousitus tai ei yhtään mitään. Jos tuossa innostuu maasturin joskus ostaan niin tuollainne keinuteli on varmaan parempi. Kuorma varmaan kulkee muutenkin sellaisessa paljon pehmeämmin?

Lainaus:
Kaksiakselisissa on jonkin verran eroja akselien etäisyydessä. Minun mielestä ainakin Eduardissa olisi akseliväli suurempi kuin esim. Sariksessa. Isompi akseliväli antaa paremmin anteeksi kuorman painopisteen sijainnin virhettä, mutta jyrsii renkaita enemmän käännöksissä.
En tiedä onko tuolla niin merkitystä kuinka ne renkaat kuluu. Ei sillä nyt niin paljon tule ajoa. Suurin ongelma on todennäköisesti se että renkaat vanhenee..

Lainaus:
Aisapojassa on 185R14C renkaat, joissa valikoimaa on enemmän, saa oikeaa nastarengasta ja rengas ei ole kivikova. 195/50R13 renkaiden kantavuus saadaan 6bar (vai ylikin?) paineella. 195/50R13 rengasta saa nastoilla, mutta kuulopuheiden mukaan ei nastat tahdo pysyä, ilmesesti ei ole kulutuspinnan paksuudessa varaa porata tarpeeksi syviä reikiä tai jotakin sellaista.
Hieman eksoottiselta koolta tuo 195/50-13 kuullostaa. 6barin paineilla ne on melkoiset kivet kärryn alla. En oikein autossakaan lämpene noin matalalle profiilille.

Kukaan ei ole vielä ottanut kantaa siihen onko sillä mitään merkitystä onko ne renkaat siinä kärryn kyljessä vai alla?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.08.2013, 11:55
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Hieman eksoottiselta koolta tuo 195/50-13 kuullostaa. 6barin paineilla ne on melkoiset kivet kärryn alla. En oikein autossakaan lämpene noin matalalle profiilille.

Kukaan ei ole vielä ottanut kantaa siihen onko sillä mitään merkitystä onko ne renkaat siinä kärryn kyljessä vai alla?
Matalaprofiiliset on just hyvät kärryssä - mielestäni paljon jämäkämmän tuntuinen vetää verrattuna korkeampiprofiilisiin renkaisiin. Korkeamman profiilin renkailla kärry tuntuu vaeltavan enemmän sivusuunnassa. Itse en ostaisi mitään muita kuin lavettimallisia kärryjä, koska lavan leveys saadaan suuremmaksi leventämättä itse kärryä älyttömästi.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 04.08.2013, 15:42
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Tämä on juuri sellainen tieto mitä ei aikaisemmin tiennyt. Vähän nihkeesti vaan näytetään tuollaista tietoa olevan missään kärryssä. Lukee yleensä kumivääntöjousitus tai ei yhtään mitään. Jos tuossa innostuu maasturin joskus ostaan niin tuollainne keinuteli on varmaan parempi. Kuorma varmaan kulkee muutenkin sellaisessa paljon pehmeämmin?

En tiedä onko tuolla niin merkitystä kuinka ne renkaat kuluu. Ei sillä nyt niin paljon tule ajoa. Suurin ongelma on todennäköisesti se että renkaat vanhenee..

Hieman eksoottiselta koolta tuo 195/50-13 kuullostaa. 6barin paineilla ne on melkoiset kivet kärryn alla. En oikein autossakaan lämpene noin matalalle profiilille.

Kukaan ei ole vielä ottanut kantaa siihen onko sillä mitään merkitystä onko ne renkaat siinä kärryn kyljessä vai alla?
Tuo keinuteli ei kyllä ole mikään myyntivaltti just ton tarkan kuormaamisen takia. Tuolla normi kumijousitelillä pystyy kikkailemaan jonkun verran esim rengaspaineilla,vetoauton ilmaiskareilla ym jutuilla jos aisapainoa meinaa olla joko liikaa tai liian vähän.

Sitä koukkukorkeutta pystyy sitten taas mulkkaamaan kärrin rengastuksella tai sillä koukulla tai vetopäällä tms. Eli se ei ole mikään ongelma.

Ja mikä on semmoinen kuljetettava artikkeli mikä vaatii pehmeää jousitusta?? Nuo tuon kokoluokan kärrit ei rytyä läheskään samaan tapaan kuin nuo pikku muulit. Ja mitä kovempi rengas sitä vakaampi kärri. Itellä on normaalisti agadoksessa ne maksimit 4 baaria, tai jos "mettäkone" on kyydissä niin takana 4 ja etuakselilla 1.5 baaria.

Nii ja ainakin 1.5 tonnin minikaivuri tulee kyytiin ilman tukijalkoja mutta tosiaan tuo on vain 3.3 metrinen tuo lava.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 04.08.2013, 19:13
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Tämä on juuri sellainen tieto mitä ei aikaisemmin tiennyt. Vähän nihkeesti vaan näytetään tuollaista tietoa olevan missään kärryssä. Lukee yleensä kumivääntöjousitus tai ei yhtään mitään
Nämä tarkemmat jutut tuntuu olevan sellaisia tietoja, joita myyjät ei nettisivuilleen tai paperi-esitteisiin useinkaan laita. Kannattaa käydä tutkimassa ihan livenä tarjokkaita. Siinä tutkiessaan huomaa kyllä yleisen kokoonpanon laadun ja yksityiskohtia, jotka on itselle tärkeitä.

Osa myyjistä myös vuokraa samoja kärryjä (tai ainakin jotakin mallia). Eiköhän uuden ostaja saa sieltä ilmaiseksi pieneen tyhjänä koevetoon vuokrakärryn, niin pääsee kokeilemaan, esimerkiksi paljonko kyseinen yksilö nypyttää omaan auton vetokoukusta kuoppaisella tiellä jne. Kannattaa ainakin yrittää lypsää myyjältä koeajon mahdollisuus.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.08.2013, 21:17
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ranke Näytä viesti
No voi hitto, kun ols tänkin tiennyt viimevuonna.

Tuli hankittua RKK-traillerin 3,5t alu kärry, kipillä, 30cm irroitettavilla laidoilla, takalaita 50cm toimii ajosiltana. Saa kärryn mittojen mukaan, mulla 223x450. 4m kärry olisi ollut mun käyttöön liian lyhyt.

TEMÄHIK
Varmasti ihan hyvä kärry, itse en vaan ole löytänyt suomesta valmistajaa joka pystyisi tekemään laadukkaan kärryn joka kestää enemmän kuin kaksi vuotta käyttöä, eli ihan hinta/laatu suhdetta on tullut vertailtua. Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana liian monta kertaa pettynyt suomalaisen valmistajan kärryihin että mulle riitti, niitä on kuitenkin tullut useampi uutena ostettua
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 04.08.2013, 08:39
ranke:n Avatar
ranke ranke ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.03
Sijainti: HELSINKI, Finland.
Viestit: 1.525
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 Näytä viesti
Varmasti ihan hyvä kärry, itse en vaan ole löytänyt suomesta valmistajaa joka pystyisi tekemään laadukkaan kärryn joka kestää enemmän kuin kaksi vuotta käyttöä, eli ihan hinta/laatu suhdetta on tullut vertailtua. Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana liian monta kertaa pettynyt suomalaisen valmistajan kärryihin että mulle riitti, niitä on kuitenkin tullut useampi uutena ostettua
OK. Onko sulla ollu RKK.n kärryjä?

Mikä tossa mun kärryssä nyt ekana hajoaa, olis hyvä tietää, niin osaa varautua.

TEMÄHIK

Viimeksi muokannut ranke : 04.08.2013 15:48
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 03.08.2013, 13:24
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
On sullakin ollu monta maasturia, vaikka ei niitä omistaa viitti.
Onhan niitä ollut, mut nykyään maasturin omistaminen on niin helvetin kallista. Patongissa kaikki verot alle 500€/vuosi ja kulutus on siellä alle 6l/100km. Mahtaako olla mitään dieselillä toimivaa maasturia missä ois verot 5 hengen versiona alle 1000€ ja sekalaisen kulutus alle 8l? Ei taida löytyä Diesel on niin kallista ja hinta nousee koko ajan. Sen takia pitää ajaa noilla vajaavetoisilla kikottimilla. Säästää useita tonneja vuodessa. Vielä kun ajoa tulee n.30tkm vuosi. Toisaalta harrastus maksaa.. Mönkijällä harrastaminen tulee vaan paljon halvemmaksi. Saa ensinnäkin ajaa huomattavasti tuoreemmalla kalustolla, mitä ei tarvi joka reissun jälkeen fixailla, se kulkee ihan jarruttomassa kärryssä, vie vähemmän tilaa, ei tarvi maksaa veroja kuin bensasta, ajotapahtumia on huomattavasti enemmän kuin maastureilla ja sitä voi kuskaa ihan vajaa vetoisella autolla. Tosin ajelisin silti maasturilla jos käyttökulut olisi vaan huomattavasti halvemmat. Oli se jo melko lähellä etten ostanut Terracania itselleni Mutta keskitytään nyt kärryyn, eikä vetoautoon

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Kun hinnassa ja kantavuudessa ei ole suurta eroa, niin ostaisin kyllä tuon 2700kg version. Siitä pääsee sitten täälläkin eroon ku rupee myymään.
Näköjään hinnassa on melko minimaalinen ero. Muutamia satasia. Omapainoa ei myöskään tule satoja kiloja lisää vaan joitain kymmeniä. Eli järkevämpää on siis ottaa tuollainen 2700kg kärry. Onko noissa muuten kokonaismassalla mitään vaikutusta vakuutuksen suhteen? Suurempi kokonaismassa = suurempi vakuutus. Tuskin noissa kärryissä vakuutukset paljoa on? Jarruttomassa kärryssä se on muistaakseni 20€ luokkaa vuodessa ja vaikka siihen otti varkausvakuutuksen niin se on silti muistaakseni alle 40€ vuosi.

Tuo saksan kärry olisi hinnan suhteen aika bueno, mutta kärryssä saisi olla laidat. Ei sillä koko aikaa autoa tosiaan kuskata. Laidallisella pelillä voi sitten kuskailla polttopuita sun muita vähän suurempia lasteja kuin jarruttomalla kärryllä.

Mites tälläinen kärry? http://www.trailerman.fi/fi/karry/12591378665876. Olisi edukas. Kippi löytyy (tosin tuohon ei taida pystyä ajamaan autoa ilman ajosiltoja vaikka kippi onkin?). Toki voisi olla myös hyvä jos sivusta saisi laidat auki tai laidat kokonaan pois. Haittana on tuo 700kg omapaino, minkä myötä 2000kg vetokyvyllä saisi vetää vain 1300kg kuormaa. Toisaalta kukaan ei noita kyttää jos yhdistelmä vaan näyttää lailliselta. Ainakaan itseäni ei ole koskaan pysäytetty minkään kärryn kanssa. Painoa mietittiin niin että jos meikäläisen Patongin omamassa on 1400kg ja broidin Foresterin omamassa on 1500kg niin jos Foresteria saisi kuskaa kärryllä niin se olisi ok. 2700kg kokonaismassalla saisi sen 2000kg kantokykyä kärryyn, minkä myötä Faijan Espacea saisi kuskaa myös. Noista ranskan ihmeistä kun ei koskaan tiedä milloin ne laukee.

http://www.aisapojat.com/?page_id=453 tuosta puuttuisi ajosillat ja vinssi. Mutta se on 660€ halvempi kuin se multimalli missä on ajorampit ja vinssi. Sen lisäksi tuo on 120kg kevyempi kuin multimalli. Se tarkoittaisi 2000kg vetokyvyllä enemmän massaa kärryn kyytiin. Tosin jossain ne ajosillat on oltava. Ne on oletettavasti laskettu vinssin kera tuon omamassaan? Itse en ainakaan vinssiä ole tarvinnut kuin yhden ainoan kerran. Joten ei sellaista kärryssä välttämättä tarvi olla. Toki ei siitä haittaakaan ole.

http://www.vaunushop.fi/product.php?id_product=2199 tuosta saisi ajorampit. En tiedä onko tuo 1000kg yhteensä kantavuus vai yhden rampin kantavuus? Toisaalta jos se on yhden kantavuus niin pituutta kun on 2m niin ei siihen millään kahta akselia samaan aikaan voi ajaa kun missään ei ole noin lyhyttä akseliväliä, joten 1000kg kantavuus rampeissa riittäisi teoriassa 2000kg painoiselle autolle.

Agadokselta löytyisi Dona 2500. Lava lisi 414x200 ja laidat 35cm. Kantavuus 1840kg. Hinta olisi n.4400€. Siihen pitäisi ilmeisesti vielä investoida ajosillat. Kalliilta vaikuttaa Respoon nähden.

IKH:lta näyttäisi myös saavan kärryjä. Niissä vaan pitäisi erikseen ostaa sitten ajosillat. Niiltä löytyisi myös pressu kärryn päälle, mistä voisi olla joskus jopa hyötyä. Sen voisi myöhemmin sitten ostella. Pressun korkeus olisi 160cm ja jos kärryn laidat on 36cm niin kokonais korkeus olisi 196cm. Kyllä siellä normi autot sisällä menisi. Mutta näköjään runko ja pressu on erikseen hinnoiteltu. Ne ois yhteensä melkein 2000€.. Se siitä ideasta..

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava Näytä viesti
Ite oon vuokrannu tommosta thulen 2000 kg traileria, mikä on lähes joka huoltiksen pihassa vuokralla, asiallisen oloinen laite kevyemmän kaluston kuskaukseen, toki välivaneri ja ne sivuputket niissäkin lisävarusteita.
Tuollaista on itsekin Shelliltä vuokrannut. En vaan mistään löydä niille hintoja tai mitään tietoja. Mutta tuo Shellin Thule kärry on kyllä erittäin pätevä. Hydraulinen kippi. Ei tarvi olla mitään ajosiltoja mukana. Muutoinkin pätevästi toteutettu kärry. Mutta kun noita hydrauliversioita katselee niin hinnat lähtee sieltä 6000e ylöspäin.. Vähän on liian arvokasta. Ei niiden ajosiltojen laittaminen loppujenlopuksi niin vaikeaa ole

Mutta onko vedettävyydessä jotenkin eroa onko renkaat kärryn ulkopuolella vai alla? Jos renkaat on alla niin silloin painopiste siirtyy korkeammalle. Olettaisin että se on vähän nihkeämpi vedellä. Entä onko rengas koolla merkitystä? Vähän näyttäisi olevan 10"-15" rengasta ja leveyttä 165-195. Olettaisin jälleen että korkeampi ja kapeampi olisi parempi?

Koska kärryn mukana pitää kulkea myös liinoja niin mietittiin että siihen etuaisan päälle voisi viritellä jonkin lukittavan boksin missä kulkisi hienosti otteesta kopio (koska kukaan ei koskaan muista ottaa otetta mukaan) ja liinat saisi sinne. Silloin ei tarvisi koskaan miettiä missä ne liinat on. Tuollaisen ei tarvisi edes kauhean iso olla ja näyttäisi joka kärryssä aisan päällä olevan hyvin tilaa toteuttaa tuollainen. Tuota voisi myös jatkojalostaa niin että laittaa sinne lootaan jonkin asteisen akun ja varustaa kärryn jollain hienolla kiinan ihme sähkövinssillä. Lataus voidaan hoitaa vaikka peräkärryn sumuvalo liitännällä. Onko joku muu toteuttanut tuollaista?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 03.08.2013, 13:27
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Onko muuten kukaan koskaan saanut kärryn ylipainosta jotain sakkoa? Vetoauton vetopainot ei ole riittänyt yhdistelmään ja sitä tullut sakot? En ainakaan ole kuullut että kukaan olisi saanut.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 03.08.2013, 13:55
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Joskus stadin paikkuriukkojen taukotuvalla kertoi yksi silloinen kolleega saaneensa ylikuormasakot heinäkuormalla mutta se ny on jo muutenkin huomiota herättävä kuljetus.

Vaan kun tuota kärri asiaa mietit niin noissa tuontikärreissä menee ne ajosillat sinne alustaan jemmaan eli eivät ole vastuksina sen enempää, siis jos ostaa sen kärrin ajoramppeineen. Tai ainakin meitsillä menee.

Ja tuo trukilla lastattavuus kuulostaa niin kauan turhalta kunnes käy hakemassa vaikka nipun gyprokkia rautakaupasta.
Eikä sillä ainakaan meitsin mielestä ole väliä onko joku kampe 30 senttiä ylempänä vai alempana jos vaan kyytiin saa ja silloista ali mahtuu. Tuo meitsin kärri on jonkun 80 cm korkea joten se toimii myös työtasona kaikenmaailman nikkaroinneissa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 04.08.2013, 08:58
Arctic Rhino:n Avatar
Arctic Rhino Arctic Rhino ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.12.12
Sijainti: Pori. Finland
Viestit: 342
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Onko muuten kukaan koskaan saanut kärryn ylipainosta jotain sakkoa? Vetoauton vetopainot ei ole riittänyt yhdistelmään ja sitä tullut sakot? En ainakaan ole kuullut että kukaan olisi saanut.
Juuri tuli tuosta pikavoitto kesäkuun alussa. Ylipainoa ja siitä yhteenvetona liikenteen vaarantaminen ja 16 päiväsakkoa... Sattui vuosi 2010 olemaan hyvä ja kyllä kirpaisi ihan olan takaa...

-Joel
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää!
Arctic Rhino
***Noormarkun Off Road Team***
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 04.08.2013, 18:07
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU Näytä viesti
Juuri tuli tuosta pikavoitto kesäkuun alussa. Ylipainoa ja siitä yhteenvetona liikenteen vaarantaminen ja 16 päiväsakkoa... Sattui vuosi 2010 olemaan hyvä ja kyllä kirpaisi ihan olan takaa...

-Joel

kerro hiukan lisää, paljon oli yli ? paljonko maksua ? keskeytyikö kuljetus ? oliko kärry vetoautoon nähden yli vai massa vaakalla ? kortti riitti kuitenkin ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 04.08.2013, 18:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Aisapainon "korjaaminen"


Olen jonkin verran vetänyt noita 2-akselisia kärryjä, ja useampaa sorttia:

Jos itse ostasin kärryä, niin ehdottomasti "kiikkutelillä", ja jos vara valita niin "yhteenkytketyillä"-akseleilla, siis sommoinen kumijousiakselisto, missä akseliputket kytketty toisiinsa tangoilla. huomattavan mukava vetää, kun ei tarvi säädellä renkaan ilmanpaineita tms, jos veturin kuokkukorkeus muuttuu...
Ja sitten noita 13" minipyöriä ei mistään hinnasta; painuvat huomattavan helposti esim. nurmikkoon, ja sitten todella lujilla käännöksissä (nastat varmaan lähtevät irti juuri tuon takia?) -> se mitä esim. 185-14C renkaassa häviää sivuvakavuudessa, tulee monin verroin takaisin muussa, ja onhan niitä noiden välissäkin kokoja, esim. 195/65-15, jos kaipaa jämäkämpää rengasta.
Tuo renkaidsen sijoitus: ehkä parempi, jos lavan reunojen ulkopuolella, yksi hyvä kompromissi olisi yliajon kestävät pyöräkotelot lavan pohjassa, toki lättänäautoille ei ollenkaan hyvä. -> käyttötarve ratkaisee.

Ja jos kärryssä on veltto vetoaisa, niin aina huono vetää.

Ja sitten siihen aisapainoon: Kuormaamisessa tärkein tekijä on nimenomaan OIKEA aisapaino, itse tykkään vetää noita yli trailereita "laittoman suurella" aisapainolla, siis jopa yli 200kg, jos kärryssä painoa yli 2500kg. Helppo mitata vetoaisan reunasta, että painattaa sopivasti koukkua alaspäin... kokeilemalla löytyy oikea mitta...
Jos aisapainoa on liian vähän, niin menee vetäminen "levottomaksi", ja siitä on lyhyt matka "heittelehtimiseen"...,
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 05.08.2013, 15:07
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja sitten noita 13" minipyöriä ei mistään hinnasta; painuvat huomattavan helposti esim. nurmikkoon, ja sitten todella lujilla käännöksissä (nastat varmaan lähtevät irti juuri tuon takia?) -> se mitä esim. 185-14C renkaassa häviää sivuvakavuudessa, tulee monin verroin takaisin muussa, ja onhan niitä noiden välissäkin kokoja, esim. 195/65-15, jos kaipaa jämäkämpää rengasta.
Nyt ei kyllä ymmärrä miten 195/50-13 rengas painuu nurmikkoon pahemmin kuin 185-14 rengas? Suurinosa kun noista 13" on juuri tuo 195/50-13. Toisaalta nuo kerran mitä olen kärryä vedellyt niin ihan asvaltilla ja hiekalla on tullut ajeltua.

Näillä näkymin päädyn lavettikärryyn missä renkaat on siis laitteen alla. Keinuteli, minkä myötä vetonupin korkeus on aika sama (jos vaikka joskus saa taas maasturin hankittua) ja keinutelin myötä kärry ei hypi ja pompi niin paljoa. Ainakin jarruttomassa kärryssä keinutelin myötä kärry tulee kyllä niin pehmeästi perässä, joten siellä voi olla jotain särkyvämpää myös kyydissä ilman pelkoa että ne menee aivan palasiksi jokaisesta pienestä töyssystä.

http://www.aisapojat.com/?page_id=453 tuota olen hieman miettinyt. Pitäisi vielä käydä jossain katsomassa sitä. Toisaalta oston suhteen ei ole mitään kiirettä. Kunhan tämän vuoden aikana saisi aikaiseksi..
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 06.08.2013, 18:49
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja sitten noita 13" minipyöriä ei mistään hinnasta; painuvat huomattavan helposti esim. nurmikkoon, ja sitten todella lujilla käännöksissä (nastat varmaan lähtevät irti juuri tuon takia?) -> se mitä esim. 185-14C renkaassa häviää sivuvakavuudessa, tulee monin verroin takaisin muussa, ja onhan niitä noiden välissäkin kokoja, esim. 195/65-15, jos kaipaa jämäkämpää rengasta.
Tosiaan, 195/65-15 menee halkaisijaltaan hieman alle 185-14:n ja kantavuuksissa löytyy 2700kg kärryyn neljälle pyörälle jakaen riittävästi. Siinä koossa löytyy myös oikeita talvirenkaita, myös nastoilla.

Omassa kärryssä on otteessa rengaskokona 185R14C, mutta alla on ne moititut 13" minipyörät. Ne minit on vaihtoehtoisina renkaina otteessa. Kun mittaa renkaiden välisen etäisyyden, niin ei siihen taida enää timpurin kynää enempää väliin sopia, jos laittaa 185-14:t. Siinä mielessä 195/65-15 olisi varmaan sopivampi.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 04.08.2013, 21:44
Arctic Rhino:n Avatar
Arctic Rhino Arctic Rhino ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.12.12
Sijainti: Pori. Finland
Viestit: 342
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
kerro hiukan lisää, paljon oli yli ? paljonko maksua ? keskeytyikö kuljetus ? oliko kärry vetoautoon nähden yli vai massa vaakalla ? kortti riitti kuitenkin ?
Niin tämä siis tapahtui pienellä kärryllä pienellä ylikuormalla... Mutta ylikuorma kuin ylikuorma...

Eli kuormana oli tuota terassiin tarkoitettua komposiittilautaa. Kärry oli appiukon piskuinen "800 litrainen" vanha k rauta malli... Ja painomaksimi se 750.

Aamusti sen kanssa ajellessa ajoin puhaölusratsiaan... Eikä yhtään auttanut vaikka puhalsin puhtaan nollan... Kerpele.

Näkyi päältäpäin että painoa oli liikaa... Sellanen alle sata kiloa lasketiin sitä ylittävää painoa mutta vanha huono kärry moninkertaisti näyn. Samalla tuli (lievää) nostetta koukkuun joka on tietysti iso nou nou...

Kyllä mulla pikku e on, mutta ei tähän mitenkään auta.

Tuloksena liikenteen vaarantaminen (mutta sain jatkaa matkaa samalla kuormalla!!!)

Sakkoka oli sitten joku 16 päiväsakkoo jopa "annetun alennuksen" jälkeen.

Elikkäs näin.

-Joel
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää!
Arctic Rhino
***Noormarkun Off Road Team***
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 05.08.2013, 19:01
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU Näytä viesti

Näkyi päältäpäin että painoa oli liikaa... Sellanen alle sata kiloa lasketiin sitä ylittävää painoa mutta vanha huono kärry moninkertaisti näyn. Samalla tuli (lievää) nostetta koukkuun joka on tietysti iso nou nou...

Kyllä mulla pikku e on, mutta ei tähän mitenkään auta.

Tuloksena liikenteen vaarantaminen (mutta sain jatkaa matkaa samalla kuormalla!!!)

Sakkoka oli sitten joku 16 päiväsakkoo jopa "annetun alennuksen" jälkeen.

Elikkäs näin.

-Joel
Tuo noste vetopäähän on ollut se juttu... Ylikuormaa ei nykyisin voi arvioimalla sakottaa.
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
maasturin hankintaa pete4x4 Tekniikka & Jutustelu 11 12.09.2012 17:31
Maasturin hankintaa Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 75 20.08.2012 13:49
Pajeron hankintaa.. Machist Tekniikka & Jutustelu 14 28.03.2012 17:59
Ajoalueen hankintaa Nerd-O Chit-Chat 3 20.12.2006 21:14
Iskareiden hankintaa jallu80 Tekniikka & Jutustelu 20 28.05.2006 12:02


Sivu luotu: 15:07 (GMT +2).