![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Ensin virtapiuhaksi alkaen 40 mm2, ei tommosella 4 mm2 narulla kannata vahvaria kiusata. Ja kurkkaa se subi, jos sattuukin olemaan 2ohm puhekelalla niin sitä ei ole tuon vahvarin tarkoituskaan kestää? Ja aika rohkeaa kytkeä yhtään mitään, jos ei edes sulakkeista ole tietoa.
__________________
Harbor Cruisers |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tuon kun lukee ajatuksen kanssa, välttyy monelta laiterikolta:
http://www.powerset.fi/autovahvistimen_saataminen Eli radiosta kaikki loudnesit ja bassonkorostukset veks, siitä on hyvä lähteä säätämään yliohjaamatta vahvistinta. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Joo lähinnä on saanut pyöritellä päätä kun tutkinut edellisen omistajan kytkentöjä.
Joo pitää paksummat piuhat vetää ja sulakkeet kuntoon. Ehkä suosiolla viskaan ton subin mäkeen ja parempaa tilalle. Tarkoitus ei ole huudattaa jatkuvasti. Vaan saada vähän parempaa basson toistoa.
__________________
"I love to drink beer, I need one bottle a beer a day" |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kaiuttimen hankinnassa se tärkein lukema on herkkyys, eli kuinka lujaa elementti soi yhden watin teholla metrin päästä mitattuna. Nillä 500w RMS ymsp. teksteillä ei ole soinnin kannalta mitään merkitystä.
Eli herkän kaiuttimen saa pienelläkin vahvistimella soimaan puhtaasti ja lujaa, epäherkän taas rikkoo helposti jos vahvistimen tehot eivät riitä ja samalla vahvistinkin kuumenee turhaan. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
tuo alijännitehän sen varmaan on edellisenkin rikkonut, ja vielä jos sattuu olemaan joku alle 4ohm movaääninen perässä sillattuna niin varmat savut.
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Nykyään subbarit on tehty sopimaan pieniin laatikoihin jonka takia tarvivat enemmän tehoa että soivat kovaa, esim. ennen 150w rms kestävä subbari tarvi 100 litrasen laatikon, nykyään 1500w rms kestävä subbari vaatii 10 litrasen laatikon. Osaavissa käsissä molemmat soi yhtä kovaa. Mutta tuohon kysymykseen minkä takia lämpenee niin johtuu selvästi virran puuttesta, vahvistin joutuu käymään koko ajan ylitehoilla kun ei saa virtaa, erittäin hyvä keino hajottaa vahvari. Eli paksumpaa virtakaapelia ja hyvät maadotukset. Ja ne superbassboostit ja loudnesit pois soittimesta ja vahvarista |
#7
|
||||
|
||||
![]()
ja muistaa siten siinä johtoja vedellessä sekin asia että se sähkö tulee laturista sinne auton akkuun, ja jännite siellä akussa on niiden kahden navan välillä joten vaikka vahvistin olisi siellä kontissa hyvinkin maadoitettu jostain turvavyön pultista koriin ei ole olemassa 12v hyppysähköä joka loikkaisi lokasuojasta siihen -napaan konehuoneessa.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mitä oikein horiset? Tehonsieto kertoo vain puhekelan kestävyydestä, ei siitä miten kauniisti tai lujaa elementti soi, oli laatikko mikä tahansa. Muista että 3 desibelin lisäys äänenvoimakkuuteen vaatii tehon tuplauksen vahvistimelta. eli sitä herkempää elementtiä ei tarvitse polttaa nupit kaakossa normikuuntelulla. Itse en ainakaan ostaisi jotain 1000w RMS hyper super kaiutinta, missä herkkyys on alle 90 dB, koska siihen pitäisi sitten investoida kilowattiluokan vahvari vaikka vähemmälläkin pärjäisi. Mutta joo, kyllä kaiken saa osaavissa käsissä soimaan (tarpeeksi) lujaakin. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Herkkyys kertoo sen mitä 1 watilla saa ei sitä mitä 100w saa... ei herkkyys mene lineaarisesti tehon kanssa (muutakuin laskennallisesti) eikä herkkyys kerro mitään tärkeimmästä asiasta, eli äänenlaadusta. Ja siihen ääneen ja määrään vaikuttaa paljon juurikin se laatikko. Ja tarkoitin että pienessä kotelossa subbari tarvii enemmän tehoa soidakseen kovaa kuin isossa laatikossa, sen takia nykysubbarit kestää hullusti tehoa että ei tarvita koko takaluukun kokoista lootaa. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Herkkyys mitataan vapaassa kentässä, ilman jakosuodinta ( lisäksi valmistajilla on erilaisia mittausmenetelmiä) mutta tuo korkein herkkyys on keskiarvo +/- 3db korkeimmasta piikistä. Yleensä aina korkein herkkyys on subbarilla sellaisella taajuusalueella (n.100Hz) joka käytössä suodatetaan pois. Subbari toimii 20-50 Hz alueella joten jos herkkyyden perusteella ostaa subbaria niin enemmänkin kannattaa katella taajusvasteessa kuinka alhaalta se käyrä lähtee nouseen. Eri koteloilla saa erilaiset herkkyydet, lisäksi auton akustiikka vaikuttaa ehkä kaikkein eniten siihen lopputulokseen.
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja käy yliteholla... Lämpiääkö saunakin kuumemmaksi yhdellä halolla kuin pesä olisi täynnä halkoja ? No tuli yks juttu mieleen et olisko vahvarin pääteasteen lepovirrat pielessä. Kokeile lämpiääkö vahvari kun siinä on virrat päällä 15-30min ja ei mene poppia sisään ja ei tarvi olla subbaria kytketty.
__________________
Montenegro Offroad #55 2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä se vaan niin menee, kerran on otettu savut isommasta vahvistimesta kun jännite oli johdossa 210 volttia. Eikä ollut mitään muuta kytkentävikoja tms. eli kyllä se juurikin siitä alijännitteestä kärsii. Pari volttia ylimääräistä ei ole niinkään vahingollista.
Tuohon kiuasvertaukseen, ajattele niitä halkoja johdon neliöinä niin hahmottuu, 1mm vs 6mm? Viimeksi muokannut Yölento : 04.08.2013 09:44 |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mitenkähän tämän nyt vääntäis rautalangasta... Vahvistimessa on rms tehot ja piikkitehot, nyt kun vahvistin ei saa riittävästi virtaa se joutuu käymään tavallaan jatkuvasti piikkitehoilla jonka takia lämpenee. Eli tuossa halkovertauksesa ![]() Vittu näitä vertauksia...??? ![]() ![]() ![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mut mikä se tommonen Sonyn äxplöd 220W -vahvistin on, eiks tuo oo kaiutinmalli? ![]() Lainaus:
Tästä syystä ite laitoin 50 mm2 piuhan akun miinuksesta koriin alkuperäisen ehkä 20 mm2 kaapelin sijaan. |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No kuitenkin, tuolle luvataan sillattuna 1x500w RMS ja sulakkeet on 2x40A. Akulta vahvistimelle kertyy yleensä monta metriä matkaa, jolloin noilla virroilla suositus on 35mm2 kaapelia. Akusta koriin se pienempikin kaapeli riittää, kun välimatka on lyhyt.. Mutta ei toki huonoa tee, kyllähän sitä virtaa akusta otetaan esim startilla ja vinssillä paljon enemmän kuin vahvareilla.
__________________
Harbor Cruisers |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Varmaan tämmönen pääte.
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
monissa autoissa nähnyt että se kaapeli on luokkaa 8-12mm2 ja mm. yhdestä hondasta pojat aikanaan sai semmosen hehkumaan ja sulamaan kun ihmetelivät mikä on kun ei soi tarpeeksi vaikka ei ollut tiemmä 20cm pidempi. |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Sony XM-2200GTX Sony XM-ZR602 Aika kaukaa haettu, mutta aivan sama mulle mikä siellä käryää. ![]() |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Niin siis kyllähän se vaan kuumenee ihan normivolumellakin ja on ihan normalia et vahvari on niin kuuma et kättä ei kestä laittaa, sitä vartenhan ne rivat siinä on, et se lämpö siirtyy pois laitteesta.
|
#20
|
|||
|
|||
![]()
No ei se ihan normaalia ole jos normikäytössä vahvistin on tulikuuma.
|
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() virtapiuhaksi riittää 16mm2 ja samanpaksuinen maapiuha, jopa ohuempi riittää, ehkä 8mm2 koska luulen että subwoofer ja vahvistin on mallia puli. Tuskin tää kaveri on mitään kalliita hifi elementtejä ja vahvistimia ostanu alotusviestin perusteella. edit. mulla on itselläni caliber 2x100w rms @ 4ohm vahvistin kykettynä 2ohmiin etu ja takapään kajareille sit on dls monovahvistin olikohan jotain 800w rms @ 2ohm joka pyörittää 2x10" subwooferia. akulta tulee 21mm2 piuha joka haarautuu molemmille vahvistimille jakoblokin (pulttimutteri) kautta 21mm2 ja maadotus on myös 21mm2 piuhaa molemmille vaffareille. Monesti saatan pihassa monta tuntia putkeen liki täysillä huudattaa simapäissään musiikkia samalla kun rillaan ja piuhat ei kuumene eikä juuri vahvistimetkaan. dls ei kuumene ollenkaan (no siinä onkin 2 tuuletinta vakiona) mut toi caliber vähän mut se onkin halpis puli malli, samaa luokkaa sonyn yms. kanssa. Eli mun tapauksessa 21mm2 piuha on ihan riittävän paksu, ja voihan sitä kokeilla kädellä lämpiikö piuha. Se minkä paksuinen piuha mahtuu vahvistimeen kiinni kertoo jo monesti piuhan maksimi paksuuden. Halpoihin vahvistimiin on turha yrittää survoo yli 8mm2 piuhaa ku se ei mahdu ruuvin alle. Yleensä noi halvat on suunniteltu 4-8mm2 piuhoille, sit jos on pari tuommosta vahvistinta nii sit päävirta piuha voi olla paksumpaa. Liki mahdoton tehtävä oli survoo 21mm2 piuha tuohon Caliberin vahvistimeen mut DLS se meni heittämällä.
__________________
Monien lähteiden mukaan elämä johtaa 100% varmuudella kuolemaan. Muistakaa pelätä kaikkea, älkää vahingossakaan erehtykö nauttimaan mistään. Ikinä. Milloinkaan. autot: TOYOTA HJ61, NISSAN KING CAB 4X4 2.5TDIC Viimeksi muokannut VonLeka : 09.08.2013 15:19 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Patrol GR kuumenee | Jugga | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 06.09.2005 14:37 |
HJ-60 vaihdelaatikko kuumenee? | Donut | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 28.08.2005 18:44 |