Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.06.2013, 19:36
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti

Mitähän katsuri mahtaa tuumia jarruletkuista/putkista, kun eikös ylimääräisten liitoksien / jatkoksien teko ole kiellettyjen temppujen listalla, vaikkei tässä akseliväli muutukaan...?

Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta
3 luku, Alustamuutokset
11 §, Akseliston muutokset
3. "...jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia..."


http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Jarruputken jatkamisesta tuntuu olevan uusin huhu että se olis nykyään sallittu? -Matti osannee katsurina kertoa
tyhjentävästi mikä se on nykytilanne jos vain lukee tätä threadia?

Konttorillahan tuo viimeistään selviää, eikä ole mikään hullun suuri homma noita muuttaakaan jossain vaiheessa

__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.06.2013, 17:47
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Ja sunnuntain tuherruksia...


Jotain pientä tänäänkin saatu aikaseks, uus raidetanko paikoillaan, painoa 9kg , meinaa ainesputki olla raskasta.
Kääntövarret maalattu ja pultattu nyt lopullisesti paikoilleen.Takajarrutkin putkitettu eli joka kulmalla toimivat jarrut.
Tuli vedettyä koko linja taakse uusiks, oli jo ottanu osumaan maastossa alkuperänen.
Taka-akselille lisätty joustonrajoituspedit ettei iskarit pohjaa sisäänjoustossa. Ja parlokkeja vähän leikottu että mahtuu Irokit paremmin olemaan.

Click image for larger version

Name:	WP_20130602_002.jpg
Views:	364
Size:	70,8 Kt
ID:	37646

Niin ja etukardaania lyhennetty hieman ettei pääse liuku varmasti pohjaamaan.

Alkuviikosta jos sais hodarin raidetangonpäät hommattua niin sais tuon uuden ohjausvarren ruuvata paikoilleen ja sais säätää
aurauksen ja ohjauksen kohilleen plus käännönrajottimet paikoilleen.
Ohjausiskarikin löytäs oman paikkansa tankojen jälkeen.

Sitten joku ilta lukkojen ohjaus ja merkkivalot konttoriin niin alkaskohan se olla jo sitten valmis...?

Välitysten sisäänajo jossain välissä ja sitten kovaa ajoa ja huoletonta pitoa
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.06.2013, 18:10
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Tuo jarruputken ja alemman letkun liitoskohta pitäis varmaan siirtää iskarin varteen kiinni, meinaan kuvan perusteella iskarin alapään ja akselin välinen kääntyily nitkuttaa putken poikki jollain aikatalulla.

Oletettavasti jarruputkien ja letkujen pitää olla myös kunnolla kiinnitetty eli senkään ei pitäis konttorilla kelvata että alapää on vaan löysästi reiässään.

Ja laita vaikka klemmarit pitämään putki iskarissa, niin ei ihan pikkurisu vie mukanaan
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.06.2013, 18:14
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Tuo jarruputken ja alemman letkun liitoskohta pitäis varmaan siirtää iskarin varteen kiinni, meinaan kuvan perusteella iskarin alapään ja akselin välinen kääntyily nitkuttaa putken poikki jollain aikatalulla.

Oletettavasti jarruputkien ja letkujen pitää olla myös kunnolla kiinnitetty eli senkään ei pitäis konttorilla kelvata että alapää on vaan löysästi reiässään.

Ja laita vaikka klemmarit pitämään putki iskarissa, niin ei ihan pikkurisu vie mukanaan
Juu, nuo on tiedossa Ei niin vakavaa etteikö ehtis hipistelemään tässä joskus myöhemmin...
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.06.2013, 21:36
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Alkuviikon saldona line lock asennettu kytkimineen ja merkkivaloineen, paineilmalinjat vedetty
etu- ja takalukoille samoten lukkojen anturien piuhat.

Click image for larger version

Name:	WP_20130604_001.jpg
Views:	437
Size:	73,0 Kt
ID:	37737Click image for larger version

Name:	WP_20130604_003.jpg
Views:	431
Size:	71,4 Kt
ID:	37738

Konttoriin kun kytkee nämä yhteen sähköjen ja paineilmojen kans, pitäs olla lukkojen ohjaus tehtynä.

Click image for larger version

Name:	WP_20130604_002.jpg
Views:	506
Size:	97,6 Kt
ID:	37739

Jos sitä huomenna tai ylihuomenna kattelis tuon ohjausgeometrian kuntoon...
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.06.2013, 22:00
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Vähän kerrallaan...


Tänään meni ainesputkesta tekastut raidetanko ja ohjausvarsi paikoilleen, näyttäs että mahtuvat olemaan ja on
melko hyvin suojassa nuo tuolla akselin yläpuolella

Click image for larger version

Name:	WP_20130605_001.jpg
Views:	376
Size:	76,4 Kt
ID:	37753

Sitten piti askarrella huomista kytkemistä varten kotelointi tuolle katkaisinpanelille, tuo tulee keskikonsuliin
ja tähän sekä lukkojen ohjaus että etu- ja takatyövalojen katkaisimet siirtyy tähän myös:

Click image for larger version

Name:	WP_20130605_002.jpg
Views:	375
Size:	100,9 Kt
ID:	37754Click image for larger version

Name:	WP_20130605_004.jpg
Views:	347
Size:	79,4 Kt
ID:	37755

Loppuillasta tuli sitten hienosäädettyä etulukon ohjausta ja ihmeteltyä tuota kiinan solenoidihässäkkää...
Ei pidä kovin hyvin paineita tuo kiinan solenoidinippu, pitää purkaa ja parannella hieman ennen lopullista asennusta.

Jos sitä huomenna vaikka tekasis käännönrajotukset banjoon ja kattelis joskos ohjausiskari mahtus
jossain tuolla seassa olemaan. Jos mahtuu niin tekasee sille kiinnikkeet ja pulttaa paikoilleen.

Sitten tuo taitaa enää huutaa konttorissa sähköjen ja paineilmojen kytkemistä...
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.06.2013, 21:45
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Talking

Hyvällä tuurilla se olis sitten siinä


No ny ois viritelty akseliin käännönrajotukset:

Click image for larger version

Name:	WP_20130606_001.jpg
Views:	467
Size:	80,6 Kt
ID:	37765

Samoten Ranchon ohjausiskari löysi paikkansa:

Click image for larger version

Name:	WP_20130606_002.jpg
Views:	383
Size:	77,6 Kt
ID:	37766

Paineilmasolenoidi kiinanhärpäkekkin alko pitämään riittävästi ja löysi alustavasti paikkansa akkulaatikon kyljestä,
katellaan parempi paikka ja lyhyemmät putket kunhan saa kaiken testattua käytännössä.

Click image for larger version

Name:	WP_20130606_003.jpg
Views:	399
Size:	69,8 Kt
ID:	37767

Eli enää ei puuttus ku parin piuhan kytkeminen konttorin puolella, nekin on vedetty konsoliin valmiiks eli
ei muuta kuin littimiä paikoilleen ja paketti pitäs olla kasassa.

Koeajo, säätelyä ja virittelyä jos tarttee, sitten vain kovaa ajoa ja huoletonta pitoa
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.06.2013, 11:46
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mparty Näytä viesti
Jarruputken jatkamisesta tuntuu olevan uusin huhu että se olis nykyään sallittu? -Matti osannee katsurina kertoa
tyhjentävästi mikä se on nykytilanne jos vain lukee tätä threadia?
Ei se ohje mihkään oo muuttunu, toisinaan ongelma että kuka se muistaa missä kohtaa ne liitokset alunperin on ollu. Mutta ei nyt kuitenkaan missään nimessä nippusiteillä iskarin kylkeen. Alapäähän elää melkoisesti eli oltava ehdottomasti joustava. Eli teetä vaikka tarpeeks pitkät teräspunosletkut noihin tai tee Toyota-tyyliin keskemmältä kumiletku(i)lla alas ja siitä sit putkella akselin päähän ja siihen nuo omat letkut satuloille.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.06.2013, 20:08
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Eka rehellinen, oikea testiajo suoritettuna...


Tuli tuossa pyörähdettyä ajamalla ja ajamassa yöttömän yön safarilla, eli nyt sitten akseleilla takana reilut 600km maantieajoa ja pari täyttä päivää maastossa.

Perät ei pidä meteliä tiekäytössä ja kaikki tuntuu pelaavan asfaltilla joten tuntus olevan sen puolesta ok.

Maastossa käytiin parin päivän verran ja lukot ja muut tuntuu pelaavan ja kestävän, ainoa mikä sanoi räks ja poks
oli kuskinpuolen napalukko joka poksahti atomeiksi pakittaessa mutaspoorissa. Pitänee hommata ehdat tuijota osat ja muutama varalle...

Click image for larger version

Name:	1017052_562493907126904_1902747967_n.jpg
Views:	576
Size:	124,4 Kt
ID:	38093

Suht reipasta puskemista ja kaikki tuntuu pelaavan ok.

Click image for larger version

Name:	134.jpg
Views:	658
Size:	95,7 Kt
ID:	38094Click image for larger version

Name:	994288_562493743793587_342471234_n.jpg
Views:	679
Size:	143,6 Kt
ID:	38095 Click image for larger version

Name:	161.jpg
Views:	645
Size:	77,8 Kt
ID:	38096

Peräöljyt tuli vaihdettua jo kerran ennen reissua ekan sisäänajon jälkeen, nyt vois katella perien öljyt uusiks ja
samalla molempien laatikoiden öljyt. Sitten se olis taas kovaa ajoa ja huoletonta pitoa
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.07.2013, 19:59
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Angry

Ja sitten seuraava sulake...


Eli purin tuossa jakolaatikon kun alku kuulumaan reitinsiivous reissulla vähän outoa kurnutusta laatikosta...

Ja jälleen kerran oli planeetan pikkupyörien neulalaakerit saanu kyytiä...

Click image for larger version

Name:	WP_20130706_002.jpg
Views:	358
Size:	78,3 Kt
ID:	38634Click image for larger version

Name:	WP_20130706_003.jpg
Views:	411
Size:	78,5 Kt
ID:	38635Click image for larger version

Name:	WP_20130706_006.jpg
Views:	432
Size:	100,7 Kt
ID:	38636Click image for larger version

Name:	WP_20130706_007.jpg
Views:	403
Size:	75,7 Kt
ID:	38637Click image for larger version

Name:	WP_20130706_008.jpg
Views:	343
Size:	81,6 Kt
ID:	38638

Ja video: http://www.youtube.com/watch?v=j99H2pSoF_E

Tuossa yhdessäkin pikkurattaassa laakerin päädyt ehyet, mutta iso läjä neuloja kadonnut kuin tuhka tuuleen...?
Muuta syytä ei keksitty kuin että nuo pikkurattaiden akselit ei tunnu olevan mitenkään karkastuja kun viila pystyy muuta kuin työntelee koloja akseliin
eli oisko ne ruvenneet kulumaan ja siitä sitten metallihilettä neulojen väliin
-> hiontatahna kadotaa neulat laakerista vaikka laakerin kuoret ehyet?
Nyt pitää yrittää ehtiä ens viikon aikana löytää nuo laakerit, pronssi/teräshelat ja 5 kpl karkaistuja akselinpätkiä
että sais tuon nippuun ja pääsis Lapland Trophyyn paremmilla kuin vakioilla välityksillä...

Tuli tuossa eilen haettua myös kuljetuskalustoa Jeeppiä varten eli nyt pihassa on tuomonen Volvo FL612 7mx2,4mx2,5m kopilla

Click image for larger version

Name:	WP_20130707_001.jpg
Views:	396
Size:	97,0 Kt
ID:	38639Click image for larger version

Name:	WP_20130707_002.jpg
Views:	412
Size:	58,9 Kt
ID:	38640

Tiistaina Volvoa yrittämään leimalle, saas nähä miten käy... Lattiaan pitäs laittaa vähän sidontalenkkejä ja rampit kehitellä näin ens hätään.
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy

Viimeksi muokannut mparty : 07.07.2013 20:14
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 07.07.2013, 20:28
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mparty Näytä viesti
Eli purin tuossa jakolaatikon kun alku kuulumaan reitinsiivous reissulla vähän outoa kurnutusta laatikosta...

Ja jälleen kerran oli planeetan pikkupyörien neulalaakerit saanu kyytiä...
Kovin on tutun näköistä. Minulla meni oma Teraflexin jakis samanlaiseksi muutaman ajokerran jälkeen - Venäjän reissulla. Sen jälkeen olen palannut vakio-231:een ja ongelmia ei ole ollut.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 10.07.2013, 12:51
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Kuljetuskalusto olis nyt sitten leimassa, ekalla yrityksellä taka-akselin jarrut puolsi liikaa ja pari alleajosuojaa puuttui,
mutta nyt on pikaisen rempan jälkeen tuore leima paperissa

Nyt kun postipoika vielä toisi uudet laakerit tuohon jakolaatikkoon niin pääsis Jeepinkin kasaamaan reissua varten...
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.07.2013, 09:10
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

No ny ois jakolaatikon planeetan laakerit ja shimmaukset uusittu, pronssi vaihtui teräkseen, katotaan miten kestää.
Samoten ensiapuna uusiin laakereihin tekastiin ölpälle reiät, saa nähä vaikuttaako.

Enää raidetangon ja ohjausvarren huolto, perussafari tavaroiden pakkaus takas Jeeppiin, tankkaus ja eiku Volvon kyytiin.
Sitten maanantaina Volvon nokka kohti Raajärveä ja Lapland Trophyä

Pitänee ottaa vakiolaatikko varaosaks kuitenkin mukaan...
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 5 (0 jäsentä and 5 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Horny Hod Dog, eli kiimainen Hodari Mojoman Maasturiprojektit 19 08.12.2012 16:55
XJ Cherokeen tukivarret P-KR#1 Tekniikka & Jutustelu 7 14.08.2009 19:41
xj cherokeen räjäytyskuvat TEE-5 Tekniikka & Jutustelu 4 16.04.2009 22:05
O: xj cherokeen osia mardu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 07.08.2007 08:29
xj cherokeen korkeus mardu Tekniikka & Jutustelu 9 26.02.2007 01:45


Sivu luotu: 22:10 (GMT +2).