Minuu harmittaa, että tuo paattitilaus meni Ranskaan. Minua harmittaa myös se sikamaisuus, jolla korealaisten asiaa täällä ajettiin. Meiltä veronmaksajilta pyydettiin oman pääoman luontoista sijoitusta korealaiseen yhtiöön. Tämä temppu oli STX:ltä iltalypsyä ja sikamaista mediapeliä.
Oman pääoman luontoinen sijoitus on yleensä tarpeen yhtiöissä, joiden tase on kuralla (tai se on ajettu kuralle pumppaamalla pääomat ulos) eli jotka menevät selvitystilaan jos tuota rahaa ei saada. Korealaiset vaan kylmästi laittoivat suomalaisen toimitusjohtajan pelaamaan tällaista iltalypsyuhkauspeliä. Laittoivat tavallaan omat maayhtiönsä vastakkain siitä kumpi hankkii paremmat tukiaiset. Minä olen todella oikeasti pahoillaan siitä, että tämä laivakauppahomma meni tällaiseksi peliksi.
Totuus on kuitenkin se, että tuolle paattihommalle myönnettiin innovaatiotukea n. 44 Me, joka olisi näkynyt suoraan tuloksessa aikanaan kun paatti valmistuisi.
Kattelin vielä STX Europen Q2 osavuosikatsauksen ja sieltä on tekstistä luettavissa STX Finlandin vajaakäynnin raskas tappiollisuus ja koko Cruise ja Ferries puolen vajoaminen tappiolliseksi. Samaan aikaan STX:n Norjan yhtiö tekee muhkeaa tulosta

Taseessa nuilla olisi varaa ihan itsekin rahoittaa jos haluaisivat. Tämän voisi tulkita niin, että eivät halua rahoittaa emoyhtiöstään Suomen maayhtiötä. Toiseen suuntaan raha taitaa kelvata paremmin

STX Finlandin tulostietoja ei ole saatavilla erikseen
Samaisesta katsauksesta on luettavissa kuitenkin se, että arktinen osaaminen on erityisesti Suomen yhtiön strateginen osaamisalue.
Peli on raakaa, mutta edelleenkin näihin korealaisiin pätee sama kuin intoneesialaisiikin. Jos myö tehhään sitä mitä nuo epelit ei ossaa, niin minkhää meille mahtaant, ei mittään