Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
...mutta w124:ssä tietokone ohjaa hydrauliikalla pakkoja (vrt automaattilaatikko) takaveto->33%eteen/66%taakse-> jäykkä neliveto ja lukko takana n. 30%kitkasta 100%:een. etuakselilla ei mitään lukkoa, mutta ainakin viimmetalvena tuo minun vm-89 300tdt farkkumersu (2+3paku) meni paskoilla talvirenkailla niin syvässä lumessa että piti tuulilasin pyyhin olla täysillä! siis niin pitkään että lämmöt nousi, kun koko keula toimi lumiaurana  ja pehmeää lunta oli se 30 cm, ja jos ei ollut tasan niin pahimmillaan 5 cm yli 
|
Se on muuten huvittavaa, että kaikkien aikojen toimivin Mersun henkilöautojen nelivetosysteemi oikeasti pahassa kelissä on w124:n alkuperäinen 4matic 80- luvun puolenvälin kieppeiltä. Vaikkakin siinä taisi vähän olla luetettavuusongelmia, niin se on kuitenkin ihan aito neliveto jossa pystytään lukitsemaan määrätty määrä niin keskitasauspyörästöä kuin takaperääkin.
Uudemmissa mersuissa kuten niin monissa muissakin "viisaissa nelivedoissa" on aivan anaalisen surkeat systeemit, jotka perustuu avoimeen keskitasauspyörästöön sekä ABS:n ja ESP:n ohjaamana toteutettuun pyörien jarrutukseen ja moottorin väännön rajoittamiseen. Muuten hyvä, mutta mitään sillä ei kyllä saada aikaan paitsi menon puutuminen ja auton jääminen hankeen.
Tuli juuri töissä tätä taas joulunpyhinä todennettua, kun ajoin muutamaa VW- konsernin nelivetoihmettä. Q7 ja Q5 hyytyivät (kesärenkailla, tosin) 20-30cm syvyiseen höttöön pakkaslumeen sutimisenesto poiskytkettynä, koska auto vähän meni kaasulla vedätettäessä poikittain ja sehän toki tarkoittaa että homma ei ole ollenkaan hanskassa -> siinä vaiheessa sitten kuitenkin aletaan rajoittaa pyörien sutimista moottorin vetoa rajoittamalla ABS:ien iloisesti taustalla rallattaessa jarruttaen menoa -> siihen jäätiin kun kaasu pohjassa tai pintakaasulla auto ei yksinkertaisesti ottanut kierroksia. Saman teki pari muutakin Quatro- Audia sekä nelivetogolffi. VW:n Amarok selvitti homman enemmän kuin kunnialla paljon syvemmästä hangesta, kun vain tökkäsi "Offroad"- nappia keskikonsolista. Ei enää ESP:kään puuttunut menoon ja antoi auton mennä pienessä sladissa veto päällä ja matka jatkui iloisesti varastokentälle asti, toisin kuin "viisaiden" Audien tai Golfin, jotka oli ilmeisesti sitä mieltä että lumihangessa ei sovi mennä veto päällä eteenpäin. Olisi kyllä niilläkin hienosti päässyt perille asti, jos ei olisi elektroniikka ottanut valtaa..