Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni
Itse olen sen koulukunnan miehiä että turvakaaret on ehdottomasti laitettava kiinni koriin. Jos laitat ne kiinni runkoon, niin joudut jättämään monta senttiä elämisvaraa kaariputkien ja korin väliin vaikka saisitkin runkokiinnityksen riittävän tukevaksi. Runko ja kori elävät toisiinsa nähden ja katon korkeudella liikevara on jo melkoise suuri. Eli ensin helmapalkki riittävän tukevaksi että kivet ei tee tuhojaan ja sitten turvakaarihäkin alakiinnitykset siihen pulttaamalla tai hitsaamalla. Helmapalkki kelpaa "lapusta" kunhan mitat täyttyvät.
Suosittelen lukemaan sekä suunistus- että trial- säännöt ja tekemään kaaret mitkä sopii mahdollisuuksien mukaan kumpaankin lajiin kun siitä ei juurikaan ole lisävaivaa. Jos ei meinaa trialia ajaai, niin diagonaalit ja oviputket kannattaa jättää tekemättä ulkoisiin kaariin - ovien aukominen on siten huomattavasti helpompaa.
http://files.kotisivukone.com/4x4.ko...annot20132.pdf
http://www.autourheilu.fi/attachemen...6-15-29262.pdf
http://www.autourheilu.fi/attachemen...4-01-29175.pdf
|
OK. Tuo korin eläminen suhteessa runkoon oli hyvä huomio. Ajattelin laittaa takatuet kiinni tuohon rungossa kiinni olevaan jämerään takapuskuriputkeen joka kiertää sivulle, mutta tuleekos sitten jotain ihme vääntöjä jos takatuet on rungossa kiinni eikä korissa kuten muu turvakehikko ? Saahan ne takatuet tietysti koriinkin kiinni.