Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pääkaaren kiinnitys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105302)

Lentäjä 26.12.2012 11:08

Pääkaaren kiinnitys
 
1 Liiteet
Pitäis Samurai laittaa "rautakehyksiin" ja vähä haaveillu tuollasta kiinnitystä Pääkaarelle. Runkokiinnikeputki yhtä jämerää matskua kuin pääkaari, samoin tuo Helmapalkki vahvaa neliöputkee ja saako pääkaaren pultata tuohon palkkiin vai pitäiskö hitsata? Onko tuo esim. suunnistusvaatimukset täyttävä kiinnitys kun ei viittis alkaa koriin lappuja asentelemaan?

Lentäjä 26.12.2012 11:36

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lentäjä (Viesti 952459)
Pitäis Samurai laittaa "rautakehyksiin" ja vähä haaveillu tuollasta kiinnitystä Pääkaarelle. Runkokiinnikeputki yhtä jämerää matskua kuin pääkaari, samoin tuo Helmapalkki vahvaa neliöputkee ja saako pääkaaren pultata tuohon palkkiin vai pitäiskö hitsata? Onko tuo esim. suunnistusvaatimukset täyttävä kiinnitys kun ei viittis alkaa koriin lappuja asentelemaan?

Tuo nykyinen lavakaarihässäkkä ei taida kelvata "turvakaareksi"

Heguli 26.12.2012 19:42

Miksi et laita helmapalkkia koriin kiinni (vanhan kynnyskotelon tilalle) ja siihen sitten kiinni pääkaarta ? Auto on sulla tosi hieno eli ikävä "silpoa" mutta silti olisi hyvä ja tukeva ratkaisu. Pikkuisen epäilyttää tuo piirtämäsi rakenne, siis kestävyys. Runkopalkki on kuitenkin aika kaukana korin helmasta, eli pääkaarella on aika suuri vipuvarsi sinne runkopalkin kiinnitykseen. Niin ja noista säännöistä en valitettavasti osaa sanoa mitään.

Lentäjä 26.12.2012 20:10

Tuo kiinnitystapa pitää ehdottomasti ottaa huomioon yhtenä hyvänä vaihtoehtona. Kattelin palstalla esiintyviä autoja ja muutamissa näkyi olevan ulkopuolinen helmapalkki ja sen päältä lähti Pääkaari ja etukaari suoraan ylös, tosin helmapalkin kiinnitystä ei nähnyt kuvista että oliko palkki kiinni rungossa vai korissa. Hyviä ideoita vain lisää tänne niin eiköhän homma hoidu.

offroadjouni 27.12.2012 08:23

Itse olen sen koulukunnan miehiä että turvakaaret on ehdottomasti laitettava kiinni koriin. Jos laitat ne kiinni runkoon, niin joudut jättämään monta senttiä elämisvaraa kaariputkien ja korin väliin vaikka saisitkin runkokiinnityksen riittävän tukevaksi. Runko ja kori elävät toisiinsa nähden ja katon korkeudella liikevara on jo melkoise suuri. Eli ensin helmapalkki riittävän tukevaksi että kivet ei tee tuhojaan ja sitten turvakaarihäkin alakiinnitykset siihen pulttaamalla tai hitsaamalla. Helmapalkki kelpaa "lapusta" kunhan mitat täyttyvät.

Suosittelen lukemaan sekä suunistus- että trial- säännöt ja tekemään kaaret mitkä sopii mahdollisuuksien mukaan kumpaankin lajiin kun siitä ei juurikaan ole lisävaivaa. Jos ei meinaa trialia ajaai, niin diagonaalit ja oviputket kannattaa jättää tekemättä ulkoisiin kaariin - ovien aukominen on siten huomattavasti helpompaa.

http://files.kotisivukone.com/4x4.ko...annot20132.pdf
http://www.autourheilu.fi/attachemen...6-15-29262.pdf
http://www.autourheilu.fi/attachemen...4-01-29175.pdf

Lentäjä 27.12.2012 09:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 952764)
Itse olen sen koulukunnan miehiä että turvakaaret on ehdottomasti laitettava kiinni koriin. Jos laitat ne kiinni runkoon, niin joudut jättämään monta senttiä elämisvaraa kaariputkien ja korin väliin vaikka saisitkin runkokiinnityksen riittävän tukevaksi. Runko ja kori elävät toisiinsa nähden ja katon korkeudella liikevara on jo melkoise suuri. Eli ensin helmapalkki riittävän tukevaksi että kivet ei tee tuhojaan ja sitten turvakaarihäkin alakiinnitykset siihen pulttaamalla tai hitsaamalla. Helmapalkki kelpaa "lapusta" kunhan mitat täyttyvät.

Suosittelen lukemaan sekä suunistus- että trial- säännöt ja tekemään kaaret mitkä sopii mahdollisuuksien mukaan kumpaankin lajiin kun siitä ei juurikaan ole lisävaivaa. Jos ei meinaa trialia ajaai, niin diagonaalit ja oviputket kannattaa jättää tekemättä ulkoisiin kaariin - ovien aukominen on siten huomattavasti helpompaa.

http://files.kotisivukone.com/4x4.ko...annot20132.pdf
http://www.autourheilu.fi/attachemen...6-15-29262.pdf
http://www.autourheilu.fi/attachemen...4-01-29175.pdf

OK. Tuo korin eläminen suhteessa runkoon oli hyvä huomio. Ajattelin laittaa takatuet kiinni tuohon rungossa kiinni olevaan jämerään takapuskuriputkeen joka kiertää sivulle, mutta tuleekos sitten jotain ihme vääntöjä jos takatuet on rungossa kiinni eikä korissa kuten muu turvakehikko ? Saahan ne takatuet tietysti koriinkin kiinni.

Yölento 27.12.2012 09:54

Tuosta elämisestä, itsellä oli GMC:ssä "astinlautana" 2" putket helman alla jotka oli kiinni rungossa ja latan pätkillä helmakotelossa. Kyseinen ratkaisu aiheutti lattiapellin elämistä vaikka autolla ei juuri offailtukaan. Eli kori ja runko elävät sen verran paljon eri tahtiin että ei tosiaan kannata molempiin kehikkoa laittaa kiinni. Jostain kohtaa löytyy se heikko lenkki aikaa myöten.

offroadjouni 27.12.2012 10:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lentäjä (Viesti 952777)
OK. Tuo korin eläminen suhteessa runkoon oli hyvä huomio. Ajattelin laittaa takatuet kiinni tuohon rungossa kiinni olevaan jämerään takapuskuriputkeen joka kiertää sivulle, mutta tuleekos sitten jotain ihme vääntöjä jos takatuet on rungossa kiinni eikä korissa kuten muu turvakehikko ? Saahan ne takatuet tietysti koriinkin kiinni.

Tulee vääntöjä ja todennäköisesti hitsisaumat murtuvat elämisen vuoksi. Suosittelen laittamaan takatuetkin kiinni koriin. Puskurin päähän voi tehdä ylimääräiset korikiinnikkeet johon laittaa kumitutit väliin.

Lentäjä 27.12.2012 17:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 952785)
Puskurin päähän voi tehdä ylimääräiset korikiinnikkeet johon laittaa kumitutit väliin.

Tämä jäi hiukan epäselväksi, eli jos laitan takatuet kiinni koriin niin miksi pitää laittaa korikiinnikkeet puskurinpäihin ?


Sivu luotu: 12:53 (GMT +2).