No ei se navan ja kaaren väli ole yhdessäkään autossa tarkalleen sama, eli ei sitä voi pitää minään lähtökohtana vaateelle virallisesta mitasta. Sellaista mittaa paperilla ei voi vaatia, koska sellaista virallista ei ole olemassakaan. Esitteestä tai ohjekirjasta voipi löytyä kyseisen mallin kokonaiskorkeus. Edellä mainittu materiaali on varmasti pätevä, jos siinä tulee ilmi mitat. (kokonaiskorkeus vakiorenkailla)
Oleellista on se, että laissa määrätty maksimi korotus, siis kaikki tehdyt työt mukaanlukien, ei saa ylittyä. Ja tähän tarvitaa alkuperäistä mittaa.
Kyse oli minulla juurikin kokonaiskorkeudesta, ja katsuri halusi tietää alkuperäisen mitan. Löysi sen sitten lopulta koneeltaan korkeamman tahon avustamana.
Otteessa lukee korinkorotus ja sen määrä millimetreinä, sekä korotus jousituksella, mutta ei sen määrää ollenkaan. Myös alkuperäinen kokonaiskorkeus lukee ja nykyinen korkeus. Tässä yhteydessä todetaan korotuksen olevan jotakuinkin yhteensä 150mm. (muistaakseni) Otteeseen on viellä merkitty etu ja takapään mitta navasta kaareen.
Muutoskatsastin auton siis alkuperäisillä pitsaleikkureilla. Tarkoittaa sitä, että nyt jos laittaa alkuperäistä korkeammat (isommat) renkaat, niin on automaattisesti reilusti korkeampi, kun mitä otteessa lukee.
|