Älkää taipuko takuuhömpötykseen. Suomessa myyjällä on virhevastuu, joka kattaa koko tuotteen odotetun eliniän. Ja se on digiboksillakin aika paljon pidempään kuin kaksi vuotta. Takuumainostus suomalaisissa kaupoissa menee mielestäni lähes kusetuksen puolelle. Kun kolmen vuoden takuuta mainostetaan isoon ääneen, kukaan ei muista, että hei, jos tämä laite menee paskaksi kolmen ja puolen vuoden jälkeen, myyjällä on silti vastuu.
Kapitalismi ei toimisi ilman talouskasvua, mutta koskapa ikuinen kasvu on mahdotonta niin se pitää luoda keinotekoisesti. Siinähän kulutetaan niin kauan kuin on mitä kuluttaa.
Kuluttajien määrä ei täällä länsimaissa enää kovin nopeasti kasva, vaikka "ongelmaa" yritetäänkin mm. maahanmuutolla "korjata", on tavaran "kiertoaikaa" aina vain lyhennettävä ettei kulutus vain alenisi kun "kaikilla on jo kaikkea". "Ympäristönsuojelu" ja ilmastonmuutoshöpinä ovat tuon suunnitellun vanhenemisen lisäksi niitä keinoja joilla ihmiset huijataan maksamaan samasta kamasta enemmän koska se on "ympäristöystävällistä" ja jopa hävittämään täysin käyttökelpoisia laitteita koska ne ovat "vanhaa saastuttavaa paskaa" ja uudet ovat "ympäristöystävällisiä". Myös muoti-ilmiöt ja "trendit" palvelevat tätä järjetöntä kulutushysteriaa, "viime vuoden malli" on tietenkin täysin vanhentunut ja "köyhäilyä", pitäähän se uusi olla.
Hyvänä esimerkkinä taulutelevisiot, kuinka monta täysin kelvollista putkitelkkaria on kuskattu kaatopaikalle uuden "paljon paremman" taulutelkkarin tieltä? Kun ihmisten asuntojen neliömäärät henkeä kohti ovat nykyään vähintään kaksinkertaisia verrattuna vaikkapa 80-lukuun niin miten on mahdollista ettei se putkitelkkari muka enää "mahdu" vaan "tilansäästösyistä" on vaihdettava litteään? Ja yllättäen jostain luin että nuo taulutelkkarit itseasiassa kuluttavat sähköä paljon ENEMMÄN kuin perinteiset, eli se siitä ympäristöystävällisyydestä.
Kierrätettävien materiaalien jätekäsittelykin on nykyään jo niin kannattavaa bisnestä ettei senkään takia kannata esim. kodinkoneita enää korjata. Nykyään useimmat yritykset käyttävät huomattavasti enemmän rahaa markkinointiin kuin itse tuotekehittykseen.
Joskus ennen opetettiin, että se on ekologista, mitä pidempi elinkaari tuotteella on. Ei vissiin enää..
Viimeksi muokannut valkoen : 14.03.2011 23:06
|