Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #15  
Vanha 25.02.2011, 00:41
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

edit: ..niin ja siis edelleen kommentoin näitä puhtaasti teoriatiedon varassa, kun ei tota omakohtaista kokemusta ole. Onneks on internet ja iso kasa hyviä kuvia mistä voi tutkailla rakennetta


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Eli tos on retkukeulan huonot puolet sikäli et camp./cast kulmat ei oikeeen tahdo pysyä järjissään varsinkaan joustojen ääripäissä
Kyllä ja ei; tiellä asia ehkä onkin näin, varsinkin jos on korotettu ja joustovaraa on alkuperäistä enemmän. Mutta metsässä tilanne voi olla ihan toinen, ajattele esim. tilannetta jossa oikea etutassu ajetaan ison kummun/ kiven päälle -> rengas on viistossa rinteessä ja joustaa ylöspäin -> rengas pysyy jokseenkin kohtisuorassa maahan nähden, ja toisaalta vas. etupyörä myös, koska se ei jousta oikean puolen mukana. Näinhän toimii myös erillisjousitus, mutta TTB:ssä camberin muutos on paljon radikaalimpi.

Toisaalta sitten, metsässä ajetaan matalilla paineilla, jolloin renkaan runko elää kuitenkin reilusti, joten riittävä kosketuspinta on joka tapauksessa vaikka olisi jäykkä akseli.

Erillisjousitetussahan voidaan saada camber ja caster pysymään ihan järjissään isoillakin joustoilla, mutta vaatii sitten jo vähän monimutkaisempia nivelistöjä; sillä saisi myös sopviasti rakennettuna todella pitkiä joustomatkojakin (esim. jenkkien Trophy truckit on usein erillisjousitettuja edestä). TTB:llä camberin hallinta ei oikein ole mahdollista, sen enempää kuin jäykällä akselillakaan.

Lainaus:
eikä raidetanko kestä sen paremmin ainakaan ulos joustossa. Noin silmällä katottuna noi kulmat on jopa huonommat ku noissa japsien (hilux,king,paje) sovelluksissa
Miksei kestäisi raidetanko? Kestäähän ne jäykissäkin akseleissa, kun vain toteutus on oikea; uniballit tai suurella liikevaralla olevat raidetangonpäät, niin on helposti yli 45* kulma saavutetavissa. Osista se on kiinni. Se mikä ongelma on raidetangossa ja ohjausvarsissa yleensäkin, niin väärissä paikoissa olevat nivelpisteet tekevät sen että joustoliikkeen mukana ohjauskulmat elää ihan helvetisti, ja se ei todellakaan tee hyvää ajo-ominaisuuksille. Esim. vanhempien jeeppien "inverted-y" ohjaus on tästä hyvä esimerkki (taitaa olla myös näissä TTB- vehkeissä samantyyppinen) kun korotetaan; kun alkaa joustovarat kasvaa, niin aurauskulma muuttuu joustoliikkeen aikana varsin reippaasti, ja auto ei todellakaan pysy tiellä jos sitä ei ohjaa. Huomaa helposti jo vähänkin isommassa routaheitossa maantienopeuksilla. Ohjaustyypin vaihto ja nivelpisteiden vaihto sopiviksi auttaa tässä niin hyvin, että ongelmat saa käytännössä poistumaan.

Lainaus:
lisäks tos on jousittamaton massa lähes yhtä suuri ku jäykkiksissä.
Jollei jopa enemmänkin; tosin nuo TTB. akselit on jotain levystä prässättyä & hitsattua tavaraa, mutta kyllä noissakin materiaalia on paljon. Ei kuitenkaan taida heittää vastaavan vahvuisen jäykän akselin painosta niin paljoa että olisi merkitystä suuntaan tai toiseen.


Lainaus:
Japsit ku sais joustomatkaa vielä lisättyä riittävästi ja kierrejouset (hiluxis on jo) ni se olis jopa hyvä. Japseissahan on onnettoman lyhyet tukivarret ja hiluksissa ainakin on aika hepposet raidetangon päät ja apusimpukka.
Niin.. ja olishan kaikki Jeepitkin tehtaalta tullessaan hyviä maastoautoja jos niissä olisi vieläkin jäykät riittävän järeät akselit, kunnon alusta, kunnon ohjaus, 4:1 välityksinen jakoaski, isot renkaat, pitkät tukivarret, ja.. ja.. itse asiassa, sama lista pätisi myös japsimaastureihin, muihin jenkkimaastureihin, yms..

Mut onneksi on olemassa Jeep Wrangler Rubicon (JK- mallisarja siitä), siihen ei enää paljon tarttis toivoa että tehtaalta tullessaan vakiomaasturi olisi täydellinen
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty HDJ 80 etuakseli Killer-Wo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 20.08.2010 12:09
Myydään / Vaihdetaan BJ-42 etuakseli PikkuF O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 22.11.2009 19:08
Ostettu Hj 60 etuakseli JuuPeri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 19.04.2009 12:32
M: LJ:n etuakseli Vilpertti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 18.10.2007 11:31
o: etuakseli 80 hdj mixut O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 21.08.2007 14:32


Sivu luotu: 07:50 (GMT +2).