muutamaan kertaan olen ollut katsomassa ja vähän mukanan turaamassa kun halkaistavaan on survottu 4,6 rattaita, niitä mitä on saanut vähän pohjoisemmasta. askin kuoria joutuu avartamaan ja palikoita hitsaamaan lisää, ei se nyt mikään niin suuri rojekti ole että sen takia kannattaisi jättää välitykset pienemmiksi.
mitkä suurempi kokonaisvälitys niin sitä parempi, näin ainakin omien kokemusten mukaan. ja esim. ne hiluxikuskit joilla on 4,7 tai tuplajakis ei ole yhtään harmitelleet välitysten laittoa.
kaverin bertassa on 3,7 perät, 4,6 jakis, ykkönen taitaa olla noin 4,9 eli n. 83,4:1 kokonaisvälitys.
itsellä hiluxissa 4,88 perät, tuplajakis 2,28x2,28 ja ykkönen noin 3,9 eli n.97,3:1
kyllä se on ihan eri lajista kyse jos jakis on välitetty, säästää kalustoa kun ei tartte pieksää, aika monessa paikassa etenemiskyky paranee, kytkin kestää, "tarkat paikat" voi ajaa tarkasti makustellen jne. kerran yksi kaveri sanoi että maastoautoksi ei voi luokitella niitä autoja joissa kokonaisvälitys jää alle 40:1..... nyt olen sitä mieltä että alle 80:1 on siinä ja siinä.
jos noin 400e saa rataspaketteja toimivia ja kestäviä välityspaketteja niin luulisi noille menekkiä olevan, ja nimenomman niin tiheenä kuin mahdollista
|