Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Sitten nuo automaattilukot kuten kaikki "lunchbox" lukot (korvaavat pikkurattaat murikan sisällä) ja esim. Detroit Locker on sellaisia, että kun lukko "haistaa" vääntöä tulevan pinionilta, niin se lukitsee automaattisesti 100% lukoksi. Kun veto lakkaa, niin lukkokin on auki.
|
Ei edelleenkään pidä paikkaansa. En sano että kaikki, mutta mm. Aussie Locker ja Lock-Right toimii niin päin että lukko on "aina" päällä, oli vetoa tai ei. Sitte jos jompi kumpi rengas haluaa pyöriä lujempaa ku lautaspyörä, lukko sallii sen mutta voima välittyy koko ajan sille hitaammin pyörivälle, joka pyörii väkisin yhtä lujaa ku lautaspyörä. Avoimella tasauspyörästöllähän vasen ja oikea rengas pyörii keskimäärin samalla kierrosluvulla ku lautaspyörä. Eli em. lukolla suoraan ajettaessa molemmat vetää, kaarrettaessa tasakaasulla sisäpuoli vetää, ja hieman vedätettäessä se vetää enemmän -> pyrkii puskemaan. Jos poljetaan kurvatessa oikein kunnolla, että sisäkaarteen puoleinen rengas sutii, lukko ei salli kummallekkaan renkaalle hitaampaa pyörimisnopeutta ku murikalle, jonka seurauksena se joidenki mielestä "lyö yhtäkkiä päälle".
Jos tietää mitä auto on syöny, ja ajelee (sekä käyttää nelivetoa) sen mukasesti, menee tuommonen etuperässäki ihan ok, mutta jos ei kerro moisesta lukosta kaverille, ja laittaa talvella kaverin lainatessa autoa, liukkauden vuoksi valmiiksi nelivedon päälle, niin metsään menee vaikkei aikonukkaan.
EDIT: toki kytkettävä on silti parempi. Ja tiellä en aja kytkettävällä nelivedolla, vaikka on taas käyttöautossa avoimet perät molemmissa päissä... Tielle kolme tasauspyörästöä, tai ainaki keskelle ja eteen, jos nelivedolla aikoo pysyä liukkailla keleillä kaistalla. Nykyset sähköaivo-ohjatut sitte taas erikseen...