Kitkalukko pitää minkä pitää, jos ei kitkapakoissa pito riitä niin veto karkaa sutivalle pyörälle (esim. ristiriipunta).
Kytkettävä lukko esim. ARB kytketään erikseen päälle jolloin on 100% lukko, ja kun on auki niin on sitten avoin tasauspyörästö. Parempi niin päin etuakselilla varsinkin. Sitten nuo automaattilukot kuten kaikki "lunchbox" lukot (korvaavat pikkurattaat murikan sisällä) ja esim. Detroit Locker on sellaisia, että kun lukko "haistaa" vääntöä tulevan pinionilta, niin se lukitsee automaattisesti 100% lukoksi. Kun veto lakkaa, niin lukkokin on auki.
..ja tästä samaisesta syystä ei ole edessä kaikista paras vaihtoehto, koska jos haluat kääntyä pehmeässä liukkaassa nelivedolla, niin puskee helposti kun molemmat etutassut pyörii samaa vauhtia. Samoin tiellä jos haluat ajaa nelikolla niin veto päällä on sitten etuakselikin 100% lukossa. Toki takavedolla voi ajaa ihan normaalisti vaikka olisi automaattilukko keulalla, koska takavedolla ajaessa se etuperän lukko ei ikinä lukitse.
|