Kyselenpä tässä joutessani askartelujuttuun apuja jos joku enemmän moottorihommista tietävä osaisi neuvoa. Sain tuossa käyntivikasen ruohonleikkurin mukaani ja ajattelin, että ehkä tuosta sais vielä ruohonleikkurin jos avais ja kattois, jotta missä vika.
Kyseessä on siis Stigan varmaan pienin malli, jotakuinkin 5-7 vuotta vanha, briggs&strattonin koneella (malli taisi olla 375?, käyn tarkistamassa jos jaksan). Vika oli siis käydessä järkyttävä kalkatus. Siis metalli metallia vasten. Oli kuulemma alkanut jostain kiveen/kantoon osumisesta ja koventunut hiljakseen.
Noh, veivasin kannen auki huvikseni ja paskaa oli täyttä, mutta kaikki näytti ehjältä. Sylinterissä oli pieniä naarmuja satunnaisesti, mutta tuskin haittaa menoa. Sitten veivasin öljypohjan auki. Ongelmaksi tässä muodostui tuo perkeleen akseli tuossa keskellä, missä on kiinni terä. Terä on pultattu sellaseen leveempään metallipalaan kiinni ja siitähän ei tuo öljypohja tule yli/läpi. Eli öljypohjaa en saa kokonaan irti. Mistä kohti ja mitä pitäisi iroittaa? (kaippa tuota vois kohta kuvan käydä ottamassa jos apua on). Noh, siis tuo ei ole se varsinainen ongelma vaan hidastaa hommaa. Kuitenkin, öljypohja aukeaa sen verran, että pääsen näkemään sisälle ja vähän ronkkimaankin paikkoja. Kiertokammen (siksi sitä kai nimitetään) satulan pultit ovat löysällä ja nämä siis selvästi aiheuttavat metelin. Kuuluuko tuossa satulan ja akselin välissä olla joku laakeri? Luulisi ainakin näin olevan. Erikoista vain on se, että mitään laakerin palasia ei siellä näy, eikä mitään vikaa noissa pinnoissa näyttäisi olevan äkkiseltään katsottuna. Ja kun tuon satulan (niin kai sitä satulaksi sanotaan) painaa kiinni Riittääkö siis, jos kiristän nuo pultit ja toivon, että koje kestää enemmän kuin 2 minuuttia?

Vai pitääkö nähdä vaivaa ja laitella sinne jotain lisukkeita esim. se laakeri.
Kiitos vaan avusta jos joku tuosta selityksestä ymmärsi jotain. Pahoittelen osaamattomuuttani näiden koneiden kanssa, mutta kai se jostain pitää aloittaa.