Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 20.03.2010, 22:13
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Nivan off virityksiä


Taannoin rakensin itselle nivan, oliskohan ollut vm-79, ja silloin tein seuraavaa:

Muistinvaraista tietoa, myin auton parikymmentä vuotta sitten!

-Vaihdoin vaihdelaatikon 1200 laatikoksi (kaikki 3 pienintä vaihdetta tiheni, suuruusluokkaa 1. 3,24 -> 3,8?

-takapäätä korotin noin 7cm hitsaamalla korokepalan jousen yläpäähän (vanhasta jousesta yksi+yksi kierros
ahjossa punaiseksi ja taivutin renkaaksi, ja hitsasin migillä pellistä taivutetun tötterön sisään.

- etupäätä korotin n.60mm? asentamalla ylätukivarren ja navan väliin n.30-50mm korokepalan ja korotin
jousen alapään kiinnikettä jonkin verran (varmaan parempi tulee kun vaihtaa pitemmät jouset, voi vaatia alapäähän "kulmarenkaan" ts oikaista kierrejousta pikkasen suorenpaan)

- etuvanteet tein joistakin mangelseista, 6x16 sorvasin keskilevystä irti kaikkein uloimmasta kohtaa, ja samaten pulttikehän, ja n.6mm levystä uusi "välipala" offset tuli sillalailla että 205-16 pysy vakiolokasuojissa
ja sitäkautta pyörä käänty pyöräkotelossa, ei huitonut helman päähän

- Jakolaatikon kiinnitys piti korjata, alkoi antaan periksi ja lopulta repesi irti (kannattaa vahvistaa heti alkajaisiksi)

-Moottorin porasin mitsu sapporon männille n.1.8lit, kiillotin/kevensin venttiilit, siivosin ja kohdistin kanavat kannessa ja pakosarjassa ja imusarjassa. kaasarina n. vm- 75 mekaanisella 2. kurkulla oleva 1500 kaasari.
Kannentiivisteen rakensin jostain tiivisteestä, piti rakentaa mm. jakopään kopan osuus silikonista ja tiipisteen paloista

K.O keksintö toimi siedettävästi, mutta voimansiirto oli perän osalta luvattoman heikko.
-Takaperästä hajosi tasauspyörästö soralla pelkällä kaasulla, kun haettiin 4 hlön kuormalla vauhtia
nousuun. (toki takana oli pientä liukastelua asfaltilla, kun kone oli suht kierrosherkkä ja ladan vaihdelaatikko tuttu: pikkupuolen 2. ja keskiperä lukossa niva irtosi liikennevaloista suht näpäkästi.....

Mutta tuossa minun nivassa oli (varaosaluetelon mukaan) 3 kpl 1200 ladan tasauspyörästöjä, ja se oli ongelma.

Jos taakse sais pikkusen lujempaa palikkaa, (huhu kertoo että jossain fiat124/131? sais kitkalukon)
niin silloin olisi tilanne parempi: 1200 kg, akseliväli 220, ylitykset minimaalliset, jne

Toki tuo niva kestää alkuperäisessä kokoonpanossa siedettävästi, ja niinhän se kaikissa merkeissä on,
että aina se vikapaikka löytyy...

Jari
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
lada nivan jakolaatikko ? Artzi_ip Tekniikka & Jutustelu 18 07.11.2020 20:56
Ostetaan Lada nivan jakkis La tuskaa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 31.08.2008 20:41
Ostettu o/ lada nivan perän gtkossu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 04.05.2008 18:40
Ostettu o/ 5j-15 lada nivan vanteet gtkossu O/M/V Renkaat ja vanteet 1 04.02.2007 18:26
LADA NIVAN LEVIKESARJA sakari65 O/M/V Muut 1 24.11.2005 07:07


Sivu luotu: 15:10 (GMT +2).