Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 22.12.2008, 20:39
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Aika monessa autossa on tuon laturin - akun välisestä johtimesta jo tehtaalla haaroitettu puristusliittimillä suoraan sulakekotelolle / virtalukolle / ... . Vaikka kaaviot näyttäisivät, että esim. virtalukolle tai sulakekotelolle lähtee syöttävä johdin suoraan akun + -kengästä, niin se onkin todellisuudessa koplattu tuon em. laturin - akun välisestä paksusta johtimesta jossain siellä paksun johtonipun sisällä. Liitoksen päälle vain pyöräytetään pari kierrosta erkkaa ja kaikki samaan suuntaan kulkevat piuhat niputetaan yhden paksun suojaletkun / teippauksen sisään.

Nämä "Rosvoliitokset" aikaa myöten hapettuvat ja lakkaavat johtamasta sähköä.

Jos menee tekemään niin, että uusii kokonaan tuon laturin - akun välisen paksun piuhan ja katkaisee molemmista päistä sen vanhan piuhan poikki, niin silloin sen alkuperäisen rosvoliitoksen takaiset kulutuspisteet joko lakkaavat toimimasta kokonaan, tai ne saavat sähkönsä jotain kiertotietä pitkin. Kenties vielä paljon ohuemman piuhan perästä, jolloin se koje toimii hitaammin tai valot palavat himmeämmin...

Eli jos akun ja laturin välissä / suunnalla kulkee paksu johtonippu ja tuo paksu + -johdin kulkee sen nipun sisällä, niin sieltä saattaa löytyä tuollaisia puristusliitoksia.

Kannattaa myös putsailla kaikki maadoituspisteet ja sipaista vaikka vaseliinia liitoksiin, niin eivät sitten hapetu ensimmäisen kurakylvyn jälkeen.

Laturin sisällä on myös erittäin tärkeä maadoituspiste. Se tasasuuntaajasilta kun on ruuveilla kiinni siellä laturin sisällä, niin sen tasasuuntaajan pitää saada maadoituskontakti näiden kiinnitysruuviensa avulla. Tämä liitos yleensä hapettuu uintireissujen jälkeen ja muuten ehjä laturi lakkaa toimimasta.

Myös tuon ulkoisen jännitteensäätäjän maadoitus pitää olla kunnossa.

Luistava laturin hihna myös aiheuttaa latausongelmia kovassa kuormituksessa. Vaikka hihna olisikin kireällä, niin se saattaa silti "pohjata", jolloin sen latauskyky heikkenee...

Viimeksi muokannut Kartse1 : 22.12.2008 21:16
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilun kierroslukumittari Tekniikka & Jutustelu 3 24.09.2007 12:05
O: IFS hilun simpukka _Metal_ O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 25.06.2007 15:10
Hilun laakeri Rape Tekniikka & Jutustelu 1 20.04.2007 21:35
Hilun turbottaminen LateX4 Tekniikka & Jutustelu 35 11.04.2007 15:10
Hilun perä Rape Tekniikka & Jutustelu 7 19.03.2007 21:27


Sivu luotu: 16:49 (GMT +2).