Paikallisen konttorin setä väitti että AKEn kanta on EI noihin GPS -vehkeisiin, ei pelaa tunneleissa. Mittarin kupeeseen teipattu taulukko taas olisi käypää kamaa...
Noh, jokainen tyylillään ja näin täällä

.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Nopeusmittarin näyttämä on tarvittaessa korjattava. Näinhän se laissa lukee.
Käytännön puuttumisraja on siinä vaiheessa kun kehä muuttuu yli 5% alkuperäiseen nähden, tämän jälkeen voi selvityksiä tarvittaessa alkaa vaatimaan.
Nopeusmittarin näyttämän fiksauksesta ei ole erillisiä ohjeita olemassa. Itse hyväksyisin halvimmasta päästä kalliimpaan:
-neulan siirtäminen/vääntäminen
-asteikon asiallinen teippaus
-kiinteä ko. tarkoitukseen tarkoitettu GPS-perustainen näyttö, eli normi-navi imukupilla ei mielestäni ok
-välitysadapteri (on olemassa myös sähköisiä nykyautoja varten)
Tarkkuus pitää tietysti selvittää myös em. muutosten jälkeen. Se voi olla joku luotettava mittauspöytäkirja tai muu päättely (esim. jos kehä muuttuu 7 %, asteikkoa on siirretty ~sen verran eteenpäin), mutta olen myös toisinaan käynyt GPS:n kanssa toteamassa näyttämän tien päällä jos selvitystä ei ole ollut (jos ei ole kiire).
Nopeusmittarihan ei saa näyttää todellista pienempää lukemaa. Ja nopeusmittarihan on pakollinen 1.1.1984 ja uudemmissa autoissa, eli vanhemmissa periaatteessa siis voisi mittarin poistaa käytöstä. Väärin se ei saa näyttää niissäkään.
|