Lainattu tuolta
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneu...ajotavalla.htm
"Ympäristöystävällisyys tavoitteena
EU:n tavoitteena on pudottaa uusien autojen hiilidioksidipäästöt vuosikymmenen loppuun mennessä 140 g/km. Vuoteen 2012 mennessä tuon hiilidioksidipäästöjen pitäisi olla tippunut 120 g/km.
On esitetty, että auton valmistajan ilmoittama hiilidioksidipäästö (CO2) vaikuttaisi henkilöautojen ajoneuvoveron perusveron määrään. Parin viime vuoden aikana on tutkittu ajoneuvoveronalaisten henkilöautojen rekisteritietoja. Sieltä löytyviä tietoja ja niiden käytettävyyttä on analysoitu.
Ympäristöperusteisen ajoneuvoveron perusajatuksena on alusta asti ollut mallin yksinkertaisuus ja selkeys. Lisäksi on ollut tärkeää luoda tekniikkariippumaton malli, joka ei aseta bensa-, diesel- tai hybridiautoja toisiaan parempaan asemaan pelkästään käytettyjen teknisten ratkaisujen perusteella.
Ympäristöpohjaisessa henkilöautojen ajoneuvoveron perusverossa hintahaitari olisi 20 – 600 euron välillä. Keskivertoisen perheauton perusverossa ei tapahtuisi dramaattista muutosta. 180 g/km:llä hiilidioksidia päästävän henkilöauton perusvero vastaisi nykyistä noin 130 euron vuosittaista määrää. Yli 70 prosenttia autoista sijoittuu päästövälille 140-200 g/km:llä, jossa veron hintahaitari olisi 79 – 157 euroa.
AKE tulee jatkossakin kehittämään järjestelmiensä palvelukykyä yhteistyössä asiakkaidensa ja yhteistyökumppaniensa kanssa. Tällä hetkellä painopiste on ympäristöperusteisen vuotuisen verotuksen käyttöönottamisessa.
Lisätietoja asiasta löydät AKEn internet-sivujen ympäristöosiosta.
"
Eli koskee halnkilöautoa, ei (kaksikäyttö)pakettiautoa.