Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 13.07.2024, 08:19
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.710
Perusasetus

Tehonmittaus on mielenkiintoista, ja joskus tulokset pääsee hämmästyttämään. Monien mielestä tehiä on liian vähän, muinaisessa Esson baarin pöydässä viritetyt moottorit ei olekkaan sitä mitä kuviteltiin olevan. Tässä oman pikkarin mittauksessa en hämmästele muuta kuin tehonlisäystä pakkosyötöllä, toisaalta senkin ymmärrän. Etenkin dieselkoneessa annettu polttoainemäärä vaikuttaa paljon, jos moottori kykenee sen hyödyntämään. Dieselin saa täysin tukkoon jos polttoainetta annetaan liikaa, se paljon puhuttu mustasavu ei muutu voimaksi. Tämäkin on todettu monta kertaa.

Tehtaan ilmoitukset on monissa tapauksissa yläkanttiin ilmoitettu! Esim. sun 3B kone liki 1bar ahdoilla ja tehtaan numeroihin vain 4kw lisää voimaa ei ole järkevä. Väittäisin, että tehtaan ilmoitus on yläkanttiin 3B moottorin osalta.

Voimalinjaan tällaisessa isoilla massoilla olevassa vaihdelaatikossa+jakolaatikossa häviää varmasti aika paljon enemmän kuin esim. etuvetoisen laatikkoon jossa ei ole kulmavaihdetta. Olen sitä mieltä, että silloin kun moottori on kiinni autossa pitäisi puhua aina vain napatehosta. Voimansiirron häviöiden määrittely perustuu monissa dyno-ohjaimissa rullaushäviöihin, mutta silti siellä joutuu käyttämään " hattuvakioita". Se, että ylösmittauksessa kuormitetaan vaihteistoa vaikka 400nm voimalla, sitten rullaushäviöissä painetaan kytkin pohjaan ja vaihde vapaalle ja odotellaan pyörivien massojen hidastumista. Ei enää 400nm kuormaa mikä aiheuttaa häviötä, napadynon roottorien jäähdytysripojen ilmanvastus jne. vaikuttaa.

Eli kyllä minä pidän tätä mittaustulosta ihan linjassa olevana. Dyno on kalibroitu, ja missään vaparimoottorissa ei olla vielä ylitetty yli 124nm/L, myös teho suhteessa tilavuuteen ja kierroslukuun on pysynyt moottoritekniikan vanhoissa kaavoissa. Aika monet dynot saa sellaisia mittautuloksia, että ne eivät ole mahdollisia normaali polttoaineilla.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
parturissa tapahtuu SAMROCK Chit-Chat 9 10.09.2007 18:10
kärkölässä tapahtuu.. toyota4x4 Chit-Chat 15 15.04.2007 11:11
Kilvetön mopo tallissa? Oonko rikollinen? kokkolanpoika Chit-Chat 14 12.12.2006 20:42
NHL:ssä tapahtuu.. SamppaFIN Jääkiekko 3 05.05.2004 14:56
NHL:ssä tapahtuu SamppaFIN Jääkiekko 4 12.05.2003 12:27


Sivu luotu: 17:16 (GMT +2).