Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #18  
Vanha 13.06.2023, 23:20
Kustu Kustu ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 13.06.23
Sijainti: Vantaa, Suomi
Viestit: 2
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Tässä se alkuperäinen systeemi



Ja nyt on asennettu astetta parempi nelivetosysteemi



Mitä tuota punkalla kokeili niin jos olisi ollut tuo alkuperäinen järjestelmä toiminnassa niin aika monessa paikkaa se matka olisi vaan loppunut siihen kun keula ei ole hommassa mukana. Ohjeen mukaan tuossa saa valita minkä tahansa asennon high tai low puolelta kesken ajon. Ainoa mikä pitää ottaa huomioon, että high ja low puolen välillä pitää pysähtyä ja vaihteisto laittaa N-asentoon.

Mitä siellä punkalla nyt tuli tuolla ajeltua niin hieman kyllä yllätyin miten hyvin se siellä kulkee. Muutama kohta oli lumen valtaama niin hienosti se lähti kolmella renkaalla kumia poltteleen kun kallio tuli alta esille. Eli jopa taka-akselin kitkalukko toimii hyvin. Muutamissa ristiriipunnoissa tuli kokeiltua miten hommasta pääsee läpi jos laittaa käsijarrua kehiin ja jarruttaa sitä ilmassa olevaa takarengasta. Sekin muuten toimi yllättävän hyvin, eli ristiriipunnasta pääsi pois tuolla tavalla. Tiedä sitten miten kestävä tuo nelivetojärjestelmä loppupeleissä on? Jos vertaa siihen toiseen missä on se takaveto, nopea neliveto ja hidasneliveto valinta. On myös mielenkiintoista, että siellä on tuollainen laatikon lukko ominaisuus, mutta sitä ei vaan tehtaalla ole aktivoitu mitenkään.

Tuossa setissä nimittäin sai erikseen valita otatko sinne sellaisen oman näytön, joka kertoo onko takaveto päällä, auto asento vai lukollinen neliveto. Sai muuten myös sellaista led taulua, joka kertoo nelivedon vetosuhteista auto asennossa. En tiedä kuka sitä sitten kerkiää katella tuolta? Mut toi auton oma mittaristo kertoo jo onko sulla se lukko päällä vai ei. Mikä on sinällään mielenkiintoista, että onko siellä vakiona joku tietty tilanne missä se itsestään aktivoi sen lukon päälle? En ainakaan kertaakaan onnistunut siinä niin, että mittaristoon olisi vielä valo siitä syttynyt. Ajelin suurimmaksi osaksi low auto asennolla. Toki se valo syttyy kun nyt laittaa tuosta valinnan lock päälle. Senkin testasin, että jos tuosta nyt valitsee takavedon niin se ihan oikeasti on nopealla ja hitaalla alueella takavetoinen. Ja kun laitat lock päälle niin se valinta on välittömästi päällä.

Perin mielenkiintoinen systeemi. Näillä spekseillä sanoisin tuon järjestelmän olevan nyt parempi kuin se perinteinen missä valitaan takaveto, 4wd ja low asento. Koska tuossa voit pitää koko ajan sitä auto asennossa niin se tarvittaessa vetää nelivedolla ja sitä voi pitää vaikka asvaltilla päällä. Ja liikkeelle lähdössä voi tökkää tuon lock asennon päälle niin ei turhaan sudittele jos perässä on esim. traileri kuorman kera talvella. En tiedä miksi tuota ei ole saanut alunperin tuollaisella valinta vivulla jos siellä kuitenkin on nuo ominaisuudet? Koska nyt tuo on mielestäni sellainen mikä se olisi pitänyt olla ja mistä ehkä olisi voinut jopa maksaakin vähän extraa. Ei hajuakaan mitä tuo nelivetojärjestelmä sitten on maksanut lisävarusteena?

Mitä tuon asennukseen tulee niin siinä piti tuon uuden namiskuukkelin johtosarja asentaa tuon alkuperäisen namiskuukkelin johtosarjaan kiinni. Niitä ei vedetty poikki vaan yhdistettiin olemassa oleviin. Eli tuon vanhan namiskuukkelin saa sinne takaisin jos haluaa. Lisäksi piti vetää kaksi piuhaa apparin puolelle siihen jalkatilan sivuun. Siellä oli piuhaliitäntöjä, mistä yksi paksumpi piuha piti vetää poikki ja nämä kaksi uutta piuhaa kytkettiin niin, että toinen menee kiinni siihen liittimen päähän ja toinen menee siihen johtosarjan päähän. Vahva veikkaus, että tuo on se millä aktivoidaan se lukko?

Sen verran tuntuu olevan väärinymmärryksiä näistä Sorenton nelivetojärjestelmistä tässä ketjussa, että korjaan tähän niitä hieman:

Tuossa automaattisessa nelivedossa ei toisiaan ole keskitasauspyörästöä ollenkaan, mutta tehojakauman lukitus tapahtuu sen sijaan sähkömagneettikytkimellä. Jos tehot haluaa lukita 50-50, joutuu vain vaihtamaan tuohon "low" -tilaan, joka sitten myös laittaa alennusvaihteen päälle. Automaatti tilassa se voi lähettää 50% tehosta etupyörille (teoriassa) jos takapyörät sutii ja vauhtia on tarpeeksi.

Siinä yleisemmässä manuaalisessa nelivedossa ei myöskään ole keskitasauspyörästöä, mutta teho jaetaan pelkästään jakolaatikon kautta. Sen vuoksi sitä nelivetoa ei saisi käyttää asfaltilla ollenkaan, muuten kuluttaa voimansiirtoa aika paljon. Etuperä tuossa järjestelmässä kytketään mukaan ilmapumpun painekytkimellä, (jos neliveto ei toimi, tämä usein vikana) joka sitten yhdistää etukardaanin voimansiirtoon. Etuvoimansiirto on siis takaveto-tilassa täysin irrotettu voimansiirrosta.

Liitteessä vielä enemmän näistä.
Attached Files
File Type: pdf BL 4WD.pdf‎ (2,54 Mt, 2028 lukua)
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 19:56 (GMT +2).