![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
||||
|
||||
![]()
Paljon hyviä kysymyksiä ja vastauksia! Mie teen niistä koosteen tähän väliin autotalliharrastajan näkökulmasta.
![]() Kaksi vaihtoehtoa: Sen oman autotallin voi "muutoskatsastaa" vakituiseksi tulityöpaikaksi, jolloin korttien ja lupien kanssa ei tarvitse säätää. Tai sitten on käytettävä tulityölupaa (tai jos esim. hitsaa ulkona). Syy: VASTUU. Eli jos tulitöiden kohteena oleva ajoneuvo, eikä rakennus jossa tulitöitä tehdään ei ole vakuutettu, niin kaiken yllä- ja allaolevan voi tietysti unohtaa. ![]() - Tulityökorttikurssi 8h, n. 100€, voimassa 5v. Lainsäädäntö tutuksi, harjoitellaan sammuttimella ja sammutuspeitteellä sammuttamista, pohditaan käytännön tilanteita ja vastuukysymyksiä. Olen käynyt n. 5-6 tulityökurssia ja pääosin kokemukset positiivisia; kaikista maailman diipadaapakorttikursseista tämä on oikeasti hyödyllinen (ja varsinkin hiljattain uusittu sisältö oli aika timangia). - Käytännössä autotalliduunarit myöntää itse tulityöluvan itselleen! Tästä on paljon epätietoisuutta, mutta lupaa ei siis tarvi hakea palopäälliköltä, vakuutusyhtiöstä tai yhtään mistään, vaan tulityökortillinen henkilö myöntää sen. Tai jos sun kotiin on tilattu putkimies, niin sitten yleensä se putkimies sen luvan myöntää itselleen. - Tulityövahti ei voi olla sama kuin tulityön tekijä. Syy: hitsatessa on vähän paha havainnoida ympäristöä samalla. Tai voihan se esim. olla se hitsari itse joka syttyy ensimmäisenä tuleen. Jälkivartioinnin voi toki suorittaa hitsari itse, mutta tulityön aikaista vartiointia ei. Tämä on tietty autotalliduunareille hankalin asia tässä tulityölupajutussa; moni puuhailee yksin. - Lupa on määräaikainen; kertaluontoinen tai jos työ ja sen riskit pysyy muuttumattomana niin voi sen esim. viikoksi kirjoittaa. En muista mikä oli max pituus. - Jälkivartiointi 1h - TÄSTÄ LINKISTÄ kattava infopläjäys mitä tehdään ennen tulitöitä, jne. Ainakin -Matti- sitä kysyi. Huom. .doc Just näin! Tulityökorttikäytäntö on vakuutusyhtiöistä lähtöisin ja sillä haluttiin (ja onnistuttiin) hillitä älytöntä määrää palovahinkoja.
- En pidä teistä. Viimeksi muokannut perkei : 16.07.2019 14:51 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Maasturi/lava auto! Leimaa pitää olla max hp 4000e | 0Jesse0 | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 04.11.2016 13:26 |
mikä et pitää olla hj:n 16" vanteissa? | VonLeka | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 15.09.2014 22:10 |
Pitää olla V8: Eli tarinaa yhden Blazerin kunnostuksesta. | kelervotti | Maasturiprojektit | 8 | 27.05.2013 07:25 |
Kyllä pitää olla laiska! | j1s | Chit-Chat | 20 | 18.01.2009 22:37 |
Minkä värinen moottorin pitää olla? | Killman | Chit-Chat | 59 | 18.11.2008 00:20 |