Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Artzu
Katsastuksessa tarkistetaan että renkaat ja rajoitin todistus täsmää. Vaikkka ratsijassa sitten tarkistetaan että otteessa mainitut renkaat on alla. Kuka nyt lähtis rengaskokoa muuttamaan jos haluaa pykälien mukaan mennä kun tietää että rajoitin ei toimi niin kun on tarkoitettu jos rengaskoko muuttuu.
|
Tämä onkin erikoinen ja vähän vinksahtanut asia nykyään. Auton rakennemuutosmääräys sallii rengaskokoa muutettavan alkuperäisestä 10% halkaisijaa ja 30 mm leveyttä, nopeudenrajoitin ja ajopiirturi kalibroitava alla olevalle. Tähän asti ihan ymmärrettävää.
Mut jos nopeudenrajoittimella varustettuun autoon on joskus merkitty joku muu kuin alkuperäinen eli siis merkitty kohtaan ”katsastuksessa merkitty rengaskoko” niin siitäpä ei saa poiketa mihinkään. Eikä vetävälle akselille saada merkitä kuin yksi rengaskoko.
Tässä tilanteessa, eli jos autossa alla joku yli 1” vanne/10% Ø/30 mm lev. alkuperäisestä poikkeevat renkaat, joka syksy pitää muutoskatsastaa talvirenkaat ja keväällä kesärenkaat.