Polttoaineen kulutuksella ei sinänsä noissa maissa ole merkitystä. Litrahinta kun on murto-osa siitä mitä täällä. Tietysti toimintasäde olisi hyvä pysyä noin 500km luokassa, mutta siihen voi aina varautua kanistereilla tai lisätankilla.
Dieselöinti on yksi vaihtoehto, mutta sen saatavuus on monessa paikassa huonompi kuin bensan. Toki toimintasäde kasvaa ja kulutuskin on ehkä aavistuksen maltilisempi. Kotopuolen käyttövoimavero ei vaan houkuttele. Tosin auto on poistettu liikennekäytöstä suurimman osan vuotta, niin ei tuokaan nyt ihan mahdotonta kustannusta näyttele. Laitetaan mietintämyssyyn.
Voimansiirto pitää käydä läpi, ennenkuin reissuun mennään. Ja suurin osa kilometreistä kertyy kuitenkin kohtuullisen hyväkuntoisilla (jonkunlaisilla) tieurilla. Ja tuolla kaukana pitää olla itsellä sen verran malttia, ettei autoa rikota. Edes vahingossa. Jos edes näyttää siltä, että tuossa saattaa jumittaa, mietitään vaihtoehtoa ajolinjalle pariinkin kertaan. Ja jos ei vaihtoehtoa löydy mennään niin varovasti, että mitään ei hajoa.
Lähtökohtaisesti moottoreille tehdään tuolla kolmansissa maissa ihmeitä. Kirgisiassa tehtiin Suzukiin 2kpl uusia mäntiä sovittamalla GM tuotteen männistä. Homma otti noin 48h startista maaliin ja kustannus noin 200€... =)
|