Onhan se tuo tuttua tutumpi iso perä, ja vielä kytkettävällä lukolla.
Meinasi hämätä tuo linkkisi sivusto tuosta 80 sarjan (etu-)perästä.
Pikasesti katselin läpi tuon linkin sivut, ja minä tekisin pari juttua erilla lailla:
Nuo poskilaakerit lähtee hyvin irti koolia katkaisematta; siis ulosvetäjällä. (tuota hiontapölyä ei saa millään pois tasauspyörästöstä, jos ei pura nippeleiksi)
ja asennuksessa olen käyttänyt kylmää/lämpöä hyväksi: siis esim. pinjoniakselille iso laakeri menee melkein itsestään paikoilleen, kun pinjoni on pakkasessessa, esim. pakasteessa, ja laakerin lämmittää esim. sähköuunissa (keittiön hella) n. 100-150 asteeseen. ja kun antaa jäähtyä prässissä paineen alla (30 cm. putkella painetaan laakerin koolista) niin on varmasti perillä)
Tuossa valokuvassa, missä prässätään pinjonin laakeri, niin pinjonin hammaspyörä on suoraan prässin pöytää vasten, minä olen pyrkinut käyttämään alumiinilevyä pehmikkeenä, että hampaan nurkat ei murru (joissain välityksissä hampaan päätyreunat oli hiomatta)
Tuota perän asennuspukkia ei voi liikaa korostaa; minulla on semmoinen pukki, joka pistetää ruuvipenkiin, ja normaalisti se on semmoisessa asennossa, että pinjoni lievästi alaviistoon, niin kaikki paska, mikä varisee käsistä ja työkaluista, ei putoa suoraan pinjonin laakereille. (ja hammaskosketusta haettaessa pinjonia voi pyörittää esim. akkukoneella, ja samalla voi hivenen "jarruttaa" lautaspyörää..)
p.s lautaspyörä menee tuolla 150 asteen lämpötila erolla nätisti paikalleen, mutta pitää kerralla sattua pultinreijät kohdalleen...
|