Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #16  
Vanha 25.11.2014, 23:45
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Laakerien ja välitysten vaihto/asennus.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunoksa Näytä viesti
Miten muuten on tuo välityksen vaihdon kanssa tuo ns shimaaminen. Eli sen sopivan hammas kontaktin saaminen?

Heitelkää vaikka linkkiä mistä löytysi näppärät ohjeet miten sitä väritahnaa laitellaan ja kuinka paljon.

Ja vielä kyselisin että onko porukka laitellut välityksen vaihdon yhteydessä koko nuita isoja sarjoja missä tulee laakerit, stefat, liimat ja tahnat?? Vai katsotaanko aina tapaus kohtaisesti että mitä tarvii uusia.

Tarkoitus olisi purkaa nuo akselit ihan muttereiksi ennen patukan alle menoa, ettei sitten heti tarvi olla aukomassa ku joku laakeri vollottaa

Tuossa kun on lueskellut nyt nuita muiden kertomuksia niin on tullut mieleen että onkohan tuo 5,29 välitys jo vähä liikaa jos on tie ajoa enemmän? Pitäskö pysyä tuossa maltillisemmassa 4,88?? Onko ideoita??
Tuossa asennuksessa on kaikkein suurin mahdollisuus vaikutta kestävyyteen, toki välitysten laatu/renkaat/lukot/käyttökin vaikuttaa.

Siis jos kasaat pikkasen siipeensä saaneilla laakereilla, ja oikeilla hammaskulmilla/-välyksillä ja esijännityksillä, kestää varmasti pitempään kuin uusilla laakereilla väärällä hammaskosketuksella/välyksellä ja -esijännityksellä.
Vaikka itse olen muutaman perän laakeroinut/välittänyt vuosien varrella, niin edelleenkin tulee kalavaakalla haettua nuo esijännitykset kohdalleen... ja siis tietysti värillä haetaan "banaani" kohdalleen, ja hammasvälys mittaamalla.

Tuo esijännitys tuntuu olevan suurin ongelma VÄÄRIEN laakereiden ohella, siis Toyotan perät kasataan liian pienellä esijännityksellä, varsinkin pinjoni: siis "kiristin niin tiukalle ettei ollut klappia" ei riitä...
Ja noita laakeria vaihtaissa kannattaa varmistua, että ovat oikeat: varsinkin raskaammassa käytössä laakerien täytyy olla oikeat! (siis ei pelkästään asennusmitoiltaan, vaan myös kartiokulmiltaan, ja tietysti myös laadultaan)

Ja sama koskee myös "hj-61" vetoakseleita; esim. takavetarit/napa liitos on ongema joilleekin: siis vetari hakkaa itsensä irti navasta: itse olen kasannut aina vanhoilla osilla, toki puhdistettuna: siis orkkis pinnapultit (siis tarkoitus on, että kartioholkki lukittuu vetarin/pinnapultin väliin, ja ainakin yhdessä kiinan kurassa pinnapultti oli k.o lukitusosalta liian ohut, lyhyt ja epämuotoinen) -> liian pieni, tynnyrimäinen pinta ei jaksa pitää vetaria ja napaa yhdessä, siis hakkaa ne "lukitus tapit" väljäksi -> siis vetari ja napa "rikki"
Toki taka-akselin suoruus ja pyörän laakerivälys myös vaikuttaa....

Ja nuo "hj-61" etuvetarit on yleinen vikapaikka: Siis jos esim. lumessa hapetetaan menemään maksimiteholla, ja siinä juoksuvauhdissa löytyy karkean renkaan eteen kanto/kivi, niin renkaalla on sekunnin murto-osa aikaa nousta vaaksan verran ylös ja luistaa, taikka sitten nuidenkin renkaiden pitää hidastaa vastaavasti, ja myös se moottori pitää kyykyttää maksimi teholta/vääntömomentilta, ja aikaa on sekunnin murto-osa....
Siis jos etuperä ilman lukkoa, niin siinä vaiheessa, kun etunen löytää ensimmäisen juuren, niin rengas alkaa hidastumaan, ja toisen puolen rengas kiihtymään, siis tasuspyörästö jakaa vääntömomenttia, ja se helpommin pyörivä kiihtyy, kun juuri jarraa kantoa lähestyvää rengasta.

-> siis välitysten/laakerien asennus on huomattavan tärkeää tehdä oikein!
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
toyotan väljä perä VonLeka Tekniikka & Jutustelu 7 05.10.2014 02:32
Ostetaan toyotan taka perä kiire Te€mu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 02.01.2012 20:32
Infoa blazerista Säätäjä_83 Tekniikka & Jutustelu 4 23.09.2010 18:52
Toyotan perä? Mikä? Angelo Tekniikka & Jutustelu 9 02.12.2009 21:15
Pajero infoa PaJeRo Chit-Chat 18 14.02.2005 22:26


Sivu luotu: 11:21 (GMT +2).