Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #13  
Vanha 10.10.2014, 09:38
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Muutetut sääntökohdat:
Lainaus:
3.8.5.1 Jarrut
Jarrujen rakenne on vapaa (esim. vaihtaminen levyjarruihin). Käyttöjarrun tulee vaikuttaa kaikkiin pyöriin samanaikaisesti. Akseleiden välistä jarrutasapainoa ei saa säätää ajon aikana. Yhteen pyörään tai yhdelle akselille vaikuttava jarru on täten kielletty.
3.8.5.3 Ohjausjarru
Ohjausjarrun käyttö on kielletty.
3.8.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Pelkän etuvedon käyttö ei ole sallittu. Keskitasauspyörästöllä varustetun jakolaatikon takakardaanin/-pyörien jarrutusta ei katsota etuvedoksi.
Muutettu niin että käyttöä kielletty, eikä varustetta.
3.8.8.4 kohtaa hierottu lisää selkeämmäksi. Ajatuksena ettei sillä hitaalla etuvedolla autoa käännetä. Jatkuvalla nelivedolla varustetut jakolaatikot (land roverit, hodarit, pajerot, jeepit yms.) taas toimivat tehdastekoisinakin jo "etuvetona", mutta käytössä on suuri riski keskitasauspyörästön hajoamiseen. Etukardaanin nopeuskin tuplaantuu, joten nopeus ei ole ihan niin hidas eikä ilmeisesti ihan niin hallittu toiminta kuin irtikytkettävällä takakardaanilla. Kaiken lisäksi vaikea kuitenkaan valvoa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Kiitos baxxter! Mielestäni tämä on hyvä idea, jos tällä tavalla saataisiin HS:n radat helpommaksi niin että sinne on helpompi tulla vakiommalla autolla ja saadaan enemmän haasteita HM:lle. Tietysti vähän sääli että meillä on jo modified-luokka, joka ei kuitenkaan houkuta osallistujia liian tiukkojen sääntörajojen vuoksi.
On tosiaan hyvä sauma helpottaa HS:n ratoja, ainakin nuo uudenkaupungin radat olivat jo moditason pätkiä. Ehkä tästä voisi tulla lisäpotkua myös siihen viralliseen modiluokkaan.
Lainaus:
1. Minä miettisin vielä tuota porttaaleista saatavaa sanktiota ja sen suuruutta. Tällä hetkellä pakista saa 1-6 pisteen välillä riippuen akselivälistä, joten yksi piste lisää on aika pieni muutos. Mielestäni 2 lisäpistettä voisi olla tasaväkisempi. Ja mietin että olisiko simppelimpi että tämä 2 lisäpistettä tulisi vaikka autossa olisi porttaalit jo alunperin?
Alun perin kirjoitinkin 2 pistettä, mutta totesin ettei ehkä modipätkillä portaaleista niin paljon ole hyötyä? Tietty tämä on myös ratamestarin käsissä? Modified-säännötkin sallivat alkuperäiset portaalit, joten HM-luokassakaan ei pitäisi rangaista? On ne volvokuskit kuitenkin niin urheita siellä korkealla keikkuessaan
Lainaus:
2. Jakolaatikon muutokset on myös vähän kinkkinen tehdä niin että mahdollisimman moni olisi samalla viivalla. Koko rajoituksen idea taitaa olla että ei sallita "köyhän miehen kääntöjarruja", eli pelkällä etuvedolla ajamista. Etuvedolla saavutetaan kovasti hyötyä kääntyvyyden suhteen, ja heti jos keskitasauspyörästönlukon saa aukaista niin tämä etu on käytettävissä. Toisaalta en näkisi että jos autossa kerran on tasauspyörästö, niin miksi sitä ei saisi käyttää. Ja jos autossa on käsijarru niin kyllähän sitäkin saa käyttää. Missään tehdasvalmisteisessa maastoautossa ei taida kuitenkaan olla pelkkää etuvetoa valittavana, joten optimaaliseen autoon kannattaisi mielestäni vaihtaa tasauspyörästöllinen jakolaatikko ellei siinä jo ole sellaista. Atlasta ei löydy monesta autosta Suomessa, mutta jos sellainen on niin mielestäni riittäisi että vannoo ja vakuuttaa että ei tule vapauttamaan takavetoa pois kisan aikana - tai sitten joku simppeli lukitus vaihdekepille. Moneen autoon on aika helppo asentaa jälkiasennettu hidas takaveto, mutta sen hyöty jää kuitenkin (mielestäni) vaatimattomaksi verrattuna tasauspyörästölliseen jakikseen tai takavedon irtikytkentään. Sillä perusteella ehdottaisin seuraavanlaisen muutoksen sääntöihin:

3.8.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Vetävän taka-akselin irtikytkentä ei ole sallittu.

Itselläni ei ole hidasta takavetoa, mutta Jeeppiin sellaisen saa kyllä rakennettua. Tämä siis tiedoksi jo etukäteen jos joku haluaa minut jäävätä sääntöehdotuksia antamasta. Kommentteja?
Ehtisin jo kirjoittaa oman sääntöehdotuksen, mutta tuo sun on kyllä yksinkertaisempi ja käytännössä sama asia..

Eikös ollut niin että Eurotrialissa vaaditaan kaikissa luokissa ikkunaverkko tai käsihihnat. Suomisäännöt ei vaadi, vaikka PM & P luokissa taitaa olla käytössä kaikilla? Jos tämä tulee jossain kohtaa pakolliseksi modified-luokkaan, tulee vaatimus myös HM-luokkaan.
Kannattaa myös huomioida että HM:ssä nykyisillä säännöillä vaaditaan esim. täydellinen turvakehikko, avoautoihin kilpailukäyttöön tarkoitetut istuimet, nelipistevyöt, auton ulkopuolelta käytettävä auton sammuttava päävirtakatkaisija.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
euro4 ja euro5 luokka pakuissa toyota4x4 Tekniikka & Jutustelu 5 28.03.2012 16:06
Bussikyytiä Ahveniston Trialiin Tampereelta Racingrabbit Tapahtumat 1 15.10.2009 08:04
M: Voittaja auto trialiin Jare O/M/V Muut 0 01.03.2005 07:30
Mikä kilpailu luokka? bj75 Chit-Chat 6 16.02.2005 20:03


Sivu luotu: 22:06 (GMT +2).