Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pastirolli
Se pitää varmasti löytyä jokaisesta autosta tai tulee lisävero.
|
Luultavasti. Mutta todellisuudessahan tuo laite ei tarvi OBD-pistoketta jos sitä käytetään kilometrien tallentamiseen. Riittää kun kytkee neljä piuhaa autoon, maadoitus, jatkuva jännite, virtalukon takaa jännite ja D+ moottorin käyntitietoa varten. Eli ton voi asentaa lähes mihin tahansa kikkareeseen. OBD-mahdollistaa sitten kulutuksen ynnä muiden auton tietojen lukemisen etänä.
Mutta esimerkiksi tuossa Drivecon laitteessa on kiihtyvyysanturi. Mihin sitä tarvitaan kilometriseurannassa? Ei mihinkään. Ajotapaseurantaan se on hyvä, ja esimerkiksi vakuutusyhtiöt voivat olla kiinnostuneita k.o tiedosta. Tai poliisi. Ei tarvi kummoista koodinpätkää kun seurantaan valjastettu tietokone huomaa auton jonka kiihtyvyysanturi antaa lukemia jotka poikkeavat normaaliarvoista ja asettaa auton tarkempaan valvontaan. Poliisi voi sitten mennä kaahaajaa vastaan tai lähettää sakon suoraan postiin, liitteenä nopeus ja kiihtyvyystiedot. Ihan hyvä, turvallisuus paranee kun autoilijat tietävät jäävänsä helpommin kiinni ilman että poliisi on fyysisesti ollut paikalla todistamassa ylinopeudetta. Samoin kiihtyvyysanturin tiedolla saadaan nopeasti tieto mahdollisesta onnettomuudesta. Ja niinhän se Ollila sanoi, että turvallisuus paranee. Sanoi myös että reaaliakainen seuranta ei olisi käytössä, joten nuo kaksi yhtälöä eivät oikein kohtaa.