Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa
Jenkkein foorumeilla kun vielä paljon "tiedosta" esim 249 vs 242, RE85 aiheista on kuin kreationistin ja darwinistin väittelyä, toistellaan jostain kuultuja argumentteja siten kuin ne on itse ymmärretty (eli mahdollisimman yksinkertaisesti). Kyllä varmasti totuuden siemen näiden akanoiden joukosta löytyy mutta miten sen tunnistaisi?
|
No, 249/242 jakolaatikkoasiassa ei yleensä periaatteessa väitellä niinkään faktoista, vaan mielipiteistä. Faktat on ihan selvät mitä missäkin laatikossa on ominaisuuksia, mielipiteet on sitten se missä tapellaan mitkä ominaisuudet on hyviä ja huonoja

Monilla tosin tahtoo mennä ko. asiassa faktat sekaisin, kun kuvittelevat 242:n Full timen olevan vähintään yhtä hyvä kuin viskolla oleva jatkuva neliveto

Monet ihmisistä jotka hehkuttaa 242:n full timea 249:n AWD:hen verrattuna tosin asuu jossain lämpimällä alueella, ja lunta on maassa ehkä kerran vuodessa hetken. Siellä varmasti full time onkin mukavampi..
RE85 tuntuu aiheuttavan ihan täällä kotimaan foorumeillakin melkoista porua
Lainaus:
Takaisinkutsu-sivulta mulle tulee seuraavat infot:
....
Varhaisempi näistä rengaskutsuista ei liity mitenkään viskon vaan etuakselin hajoamiseen (ks linkki). Donitsin tilalla mulla on jo normikokoinen (eli mutikoiden kanssa liian pieni) pyörä.
|
Kaikkihan ei ole ollut takaisinkutsuja (recall), vaan osa on vain muodossa TSB (technical service bulletin), eli ei ole olleet ns. pakollisia korjauksia, ja on voitu tehdä esim. automaattisesti auton huollon yhteydessä. Kaikkia ei toisaalta edes tehdä automaattisesti, ja kaikki TSB:t ei välttämättä aiheuta recallia
Noita TSB:tä on helvetinmoinen määrä, ja joku niistä liittyy vararenkaan kokoon ja siihen että se aiheuttaa ongelmia auton käytössä. Chrysler/ Jeep joka tapauksessa tiedosti ongelman ja tästä johtuen minikokoisen vararenkaan käyttö lopetettiin ja asennettiin tilalle täyskokoinen vararengas. Muutama alkuperäinen omistaja (tai ainakin ovat väittäneet olevansa) on kertonut saaneensa uuden vararenkaan, ja myös viskon vaihdon ilmaiseksi. Koitin etsiä täydellistä listaa TSB:istä, mutta en mistään tähän hätään löytänyt
Lainaus:
Oli muuten kesäkuussa tullut tuommoinen vetokoukkujuttukin listalle, mutta nyt näköjään kadonnut, eli eipä haittaa Chrysleriä jos kaukana pohjolassa käryää ihmisliha peräkolareissa
|
Iso juttuhan se oli jenkeissä, tosin aika lailla turhaan. Ko. autoa tehty miljoonia kappaleita ja todennettuja palamistapauksia taisi olla vähän reilu sata kpl., niistäkin lähes kaikki sellaisia jossa iso auto (kuorma- auto, rekka) oli ajanut reilua vauhtia perään. Siitä ei sitten mainittu mitään, että samaa ongelmaa on monissa muissakin ko. aikakauden autoissa joissa on bensatankki akselin takapuolella
Chryslerhan taipui vihdoin tuohon jenkkien viranomaisten suositukseen tehdä asialle jotain - julkaistulla TSB:llä saa autoon alkuperäisen vetokoukun rungon ilmaiseksi, jos älyää sitä kysyä. Automaattisesti sitä ei saa ikinä. En tiedä onnnistuuko edes täällä vanhalla mantereella.
Lainaus:
Eikös tämä johda vielä pahempaan tilanteeseen eli siihen että kaikki pyörät on eritavalla erikokoisia? No, ehkäpä tämä testataan kantapään kautta
|
Jos renkaita kierrättää säännöllisesti, niin käytännössä samankokoisinahan ne pysyy. edit: eikä se nyt ihan milleistä ole sentään homma kiinni halkaisijassa, oli minullakin yksi uusi 32 x 11.50 rengas etuakselilla rikki menneen tilalla, ja takana jo vajaan sentin kuluneet 32:t ilman että se mitään ongelmia aiheutti. Mutta jos aletaan puhua tyyliin 225/75 R15 renkaat, mutta yksi on 235/75 R16, niin huomaa jo normaalissa ajossa kun visko pykii vastaan. Samalla tavalla tuo rengaskoko koskee mitä tahansa viskonelivedolla varustettua autoa.