Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.11.2013, 20:48
h.hartikainen h.hartikainen ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.12
Sijainti: kiiminki
Viestit: 35
Perusasetus

eikö se katkaisia pudota auton sumarin pois pelistä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.11.2013, 22:17
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja h.hartikainen Näytä viesti
eikö se katkaisia pudota auton sumarin pois pelistä?
Voi olla. Mä tuumailin silloin, että tuo olis ohjaus 12-voltin syötölle kärryyn/asuntovaunuun.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.11.2013, 07:24
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.071
Perusasetus

Sammuttaa takasumuvalon yhdistelmän välistä...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.11.2013, 12:41
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

249 jakis ja renkaiden koko


Onko tietoa tarkempaa, kuinka paljon eroa renkaiden halkaisijassa ts pyörintäkehässä 249 kestää, sanotaanpa vaikka varapyörää käyttäessä tilapäisesti? Otetaanko ero tällöin huomioon "kokonaan" vai keskiarvona (puolet)?

Internetistä löytyy jopa sellaisia kommentteja että 3/32 tuuman (= 2.4mm, 31:sillä 3/1000 ero!) ero kulutuspinnassa on liikaa, mutta tämä kuulostaa aika epäilyttävältä.

VW syncron visko kestää kuulemma 6% eron renkaan kehän pituudessa, mikä on aika hurja määrä (vrt 31/30 = 3.3%, 33/31 = 6.5%)

Ehdotan että vastaukset tyyliin "ei saa olla eroa" ja "osta 5 uutta rengasta ja kierrätä niitä" jätetään turhina tästä pois.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.11.2013, 13:03
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Olen nähnyt kaikkea väliltä ei juuri yhtään- 5%. Tehdas ei asiaa ole käsittääkseni määritellyt virallisissa papruissa (esim FSM ei sitä määrittele, eikä käyttöohjekirja), mutta viskonelivetoisessa on käytettävä samaa rengaskokoa ja halkaisija oltava mahdollisimman lähellä samaa.

Jenkeissä alkupään ZJ:ssä tuli se pienikokoinen varapyörä mukana ensi alkuun, josta syystä viskoja hajosi todella lyhyen ajon jälkeen (jopa vain muutamia kymmeniä kilometrejä). Tehdas korvasi näihin uudet viskot ja vaihtoi täyskokoiseen varapyörään. Käytännön kokemukset ainakin jenkkifoorumeilta katsottuna näyttäisi, että ei tosiaankaan kestä isoa eroa kehässä, ja esim. vararengas kannattaa pitää kierrossa mukana.

Vajaakokoista varapyörää ei saa käyttää missään nimessä, korkeintaan metsästä pois päästäkseen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.11.2013, 15:08
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Olen nähnyt kaikkea väliltä ei juuri yhtään- 5%. Tehdas ei asiaa ole käsittääkseni määritellyt virallisissa papruissa (esim FSM ei sitä määrittele, eikä käyttöohjekirja), mutta viskonelivetoisessa on käytettävä samaa rengaskokoa ja halkaisija oltava mahdollisimman lähellä samaa.
Jenkkein foorumeilla kun vielä paljon "tiedosta" esim 249 vs 242, RE85 aiheista on kuin kreationistin ja darwinistin väittelyä, toistellaan jostain kuultuja argumentteja siten kuin ne on itse ymmärretty (eli mahdollisimman yksinkertaisesti). Kyllä varmasti totuuden siemen näiden akanoiden joukosta löytyy mutta miten sen tunnistaisi?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jenkeissä alkupään ZJ:ssä tuli se pienikokoinen varapyörä mukana ensi alkuun, josta syystä viskoja hajosi todella lyhyen ajon jälkeen (jopa vain muutamia kymmeniä kilometrejä). Tehdas korvasi näihin uudet viskot ja vaihtoi täyskokoiseen varapyörään.
Takaisinkutsu-sivulta mulle tulee seuraavat infot:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Recalls
Recall and Customer Satisfaction Notification Information:
Click on description to view document
Description
Type Issue Date Status
TRAILER HITCH (ZJ)
SAFETY 08/06/2013 INCOMPLETE
AFTER MARKET EQUIPMENT - OVERSIZE WHEELS AND TIRES
SAFETY 08/29/2000 INCOMPLETE
SPARE TIRE SAFETY 01/30/1998 INCOMPLETE

DISCLAIMER
Recall Notification letters issued prior to 1999 are not available online. Please visit your authorized Chrysler Group dealership for completion of the recall.
NOTE:
Results returned represent unperformed or incomplete Recalls and Customer Satisfaction Notifications from information available at the time of your inquiry.
Varhaisempi näistä rengaskutsuista ei liity mitenkään viskon vaan etuakselin hajoamiseen (ks linkki). Donitsin tilalla mulla on jo normikokoinen (eli mutikoiden kanssa liian pieni) pyörä. Oli muuten kesäkuussa tullut tuommoinen vetokoukkujuttukin listalle, mutta nyt näköjään kadonnut, eli eipä haittaa Chrysleriä jos kaukana pohjolassa käryää ihmisliha peräkolareissa

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Käytännön kokemukset ainakin jenkkifoorumeilta katsottuna näyttäisi, että ei tosiaankaan kestä isoa eroa kehässä, ja esim. vararengas kannattaa pitää kierrossa mukana.
Eikös tämä johda vielä pahempaan tilanteeseen eli siihen että kaikki pyörät on eritavalla erikokoisia? No, ehkäpä tämä testataan kantapään kautta
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.11.2013, 16:44
qaw qaw ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.08.07
Sijainti: Kempele
Viestit: 155
Perusasetus

Jaa se on näin tarkkaa näissä vehkeissä. Sitähän voikin sitten paiskata vararenkaan tallin nurkkaan kontista tilaa viemästä, kun kesäfillarit on 235/60/17 ja talvi 235/70/16 eli molemmat väärää kokoa vararenkaaseen nähden
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.11.2013, 17:20
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa Näytä viesti
Jenkkein foorumeilla kun vielä paljon "tiedosta" esim 249 vs 242, RE85 aiheista on kuin kreationistin ja darwinistin väittelyä, toistellaan jostain kuultuja argumentteja siten kuin ne on itse ymmärretty (eli mahdollisimman yksinkertaisesti). Kyllä varmasti totuuden siemen näiden akanoiden joukosta löytyy mutta miten sen tunnistaisi?

No, 249/242 jakolaatikkoasiassa ei yleensä periaatteessa väitellä niinkään faktoista, vaan mielipiteistä. Faktat on ihan selvät mitä missäkin laatikossa on ominaisuuksia, mielipiteet on sitten se missä tapellaan mitkä ominaisuudet on hyviä ja huonoja Monilla tosin tahtoo mennä ko. asiassa faktat sekaisin, kun kuvittelevat 242:n Full timen olevan vähintään yhtä hyvä kuin viskolla oleva jatkuva neliveto Monet ihmisistä jotka hehkuttaa 242:n full timea 249:n AWD:hen verrattuna tosin asuu jossain lämpimällä alueella, ja lunta on maassa ehkä kerran vuodessa hetken. Siellä varmasti full time onkin mukavampi..

RE85 tuntuu aiheuttavan ihan täällä kotimaan foorumeillakin melkoista porua


Lainaus:
Takaisinkutsu-sivulta mulle tulee seuraavat infot:

....


Varhaisempi näistä rengaskutsuista ei liity mitenkään viskon vaan etuakselin hajoamiseen (ks linkki). Donitsin tilalla mulla on jo normikokoinen (eli mutikoiden kanssa liian pieni) pyörä.
Kaikkihan ei ole ollut takaisinkutsuja (recall), vaan osa on vain muodossa TSB (technical service bulletin), eli ei ole olleet ns. pakollisia korjauksia, ja on voitu tehdä esim. automaattisesti auton huollon yhteydessä. Kaikkia ei toisaalta edes tehdä automaattisesti, ja kaikki TSB:t ei välttämättä aiheuta recallia

Noita TSB:tä on helvetinmoinen määrä, ja joku niistä liittyy vararenkaan kokoon ja siihen että se aiheuttaa ongelmia auton käytössä. Chrysler/ Jeep joka tapauksessa tiedosti ongelman ja tästä johtuen minikokoisen vararenkaan käyttö lopetettiin ja asennettiin tilalle täyskokoinen vararengas. Muutama alkuperäinen omistaja (tai ainakin ovat väittäneet olevansa) on kertonut saaneensa uuden vararenkaan, ja myös viskon vaihdon ilmaiseksi. Koitin etsiä täydellistä listaa TSB:istä, mutta en mistään tähän hätään löytänyt


Lainaus:
Oli muuten kesäkuussa tullut tuommoinen vetokoukkujuttukin listalle, mutta nyt näköjään kadonnut, eli eipä haittaa Chrysleriä jos kaukana pohjolassa käryää ihmisliha peräkolareissa
Iso juttuhan se oli jenkeissä, tosin aika lailla turhaan. Ko. autoa tehty miljoonia kappaleita ja todennettuja palamistapauksia taisi olla vähän reilu sata kpl., niistäkin lähes kaikki sellaisia jossa iso auto (kuorma- auto, rekka) oli ajanut reilua vauhtia perään. Siitä ei sitten mainittu mitään, että samaa ongelmaa on monissa muissakin ko. aikakauden autoissa joissa on bensatankki akselin takapuolella

Chryslerhan taipui vihdoin tuohon jenkkien viranomaisten suositukseen tehdä asialle jotain - julkaistulla TSB:llä saa autoon alkuperäisen vetokoukun rungon ilmaiseksi, jos älyää sitä kysyä. Automaattisesti sitä ei saa ikinä. En tiedä onnnistuuko edes täällä vanhalla mantereella.


Lainaus:
Eikös tämä johda vielä pahempaan tilanteeseen eli siihen että kaikki pyörät on eritavalla erikokoisia? No, ehkäpä tämä testataan kantapään kautta
Jos renkaita kierrättää säännöllisesti, niin käytännössä samankokoisinahan ne pysyy. edit: eikä se nyt ihan milleistä ole sentään homma kiinni halkaisijassa, oli minullakin yksi uusi 32 x 11.50 rengas etuakselilla rikki menneen tilalla, ja takana jo vajaan sentin kuluneet 32:t ilman että se mitään ongelmia aiheutti. Mutta jos aletaan puhua tyyliin 225/75 R15 renkaat, mutta yksi on 235/75 R16, niin huomaa jo normaalissa ajossa kun visko pykii vastaan. Samalla tavalla tuo rengaskoko koskee mitä tahansa viskonelivedolla varustettua autoa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 27.11.2013 17:25
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.02.2014, 21:49
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Sammuttaa takasumuvalon yhdistelmän välistä...
Ja tästä tiedosta oli hyötyä hetki sitten. Kattelin Jeepin valot kun huomenna ois vuosittainen leimamiehen tuomio, ja totesin takasumarit pimeiksi. Rele naksuu joten polttimet pimeenä. Vaan ehyt poltin löyty ku kopan otin auki. Samantien onneksi muistin tän katkaisin jutun, ja kaivoin piuhat esiin. Sinisen ja harmaan ku yhdisti ni sumarikin syttyi.
Eli, kun joku huomaa joskus ettei takasumari toimi, niin tarkistaa ettei se katkaisin ole juuttunut pohjaan.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.02.2014, 16:12
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Ja hylkyhän sieltä tuli. Molemmissa helmoissa pien reikä ja CO% kierroksilla 0.37. Pienestä jäi kiinni ku 0.30 on raja.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.02.2014, 09:37
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Ja hylkyhän sieltä tuli. Molemmissa helmoissa pien reikä ja CO% kierroksilla 0.37. Pienestä jäi kiinni ku 0.30 on raja.
Miks se päästölappu pitää hakea konttorilta, halvemmalla selviää yleensä kun hakee sen lapun korjaamolta, ne kun yleensä jaksaa odottaa, että lukemat on kohdallaan, kun konttori taas etsii hylkysyytä!!??
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 25.02.2014, 11:12
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Miks se päästölappu pitää hakea konttorilta, halvemmalla selviää yleensä kun hakee sen lapun korjaamolta, ne kun yleensä jaksaa odottaa, että lukemat on kohdallaan, kun konttori taas etsii hylkysyytä!!??
Tämä on kyllä totta. Vielä jos on drive- in katsastus jossa joutuu odottamaan helposti tunnin- pari, niin monesti viileällä/ kylmällä moottorilla & katalysaattorilla nuuskitaan putken päästä ja lyödään hylky kun päästöt on huonot. Itselle joskus kävi näin, pyysin ottamaan päästöt uudestaan niin että ensin kone/ katti käyttölämpötilaan. Ei meinannut ensin suostua, mutta kun vihdoin teki niin päästöt oli juuri kuten pitäisikin.

Varmaan syy miksi monet ottaa päästöt konttorilla on asian helppous - ei tartte käydä kahdessa paikassa erikseen. Tosin helpottaako se sitten, kun pitää uudestaan koittaa saada leimaa papruihin turhien korjausten takia..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 02:49 (GMT +2).