Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Eipä saa lähivalot olla 120 cm:iä korkeemmalla, paitsi aura-autoissa.
Mun ymmärtääkseni kun HC/R umpioista katkaisee pitkän piuhan pois, se on laillinen pelkkänä lähivalona.
|
Muistaakseni tuo piuhan katkaisuhommeli ei onnistu ihan noinvain.. Olikohan perusteluna se, että auton keulassa olevat valot pitää kaikkinensa olla toimivat. Sinällään tuo vaihtokytkin idea ei olis huono homma, eli mikäli se on hyväksyttävä systeemi, laittais vaihtokytkimen siten, että sillä valittaisiin joko auton omien pitkien ja varsinaisia pitkiä hoitavien lisävalojen väliltä.. Sitä nyt en muista, oliko tuo systeemi vain raskaan kaluston valomääräyksiä varten. Eli tuolla tavalla auton pitkien valojen yhteenlaskettu referenssiluku menee reilusti yli sallitun 100... Plus, että auton keulassa olevien kaukovalojen määrä on yli neljä kpl.. Mutta mikäli tuollainen vaihtosysteemi on lainmukainen, niin sillähän tuo ongelma on helpouten hoidettavissa... Ja vielä helpommalla pääsee, jos sen kaukovalon piuhan voi pistää poikki...
Mutta kuuluillaana vielä. Pitänee käydä tässä omalla katsastuskonttorilla kyselemässä ja kuunella, mitkä ovat heidän tulkinnat asiaan.
Ajatuksena on siis laittaa keulan kaukovalot kuosiin Bosch 190 Touringeilla ja katolle pultata X-Visionin Xenonit. Ja vielä jos kytkennät tekis niin, että auton omat lyhyet palais myös pitkillä, niin vot... :P
Niin ja edittinä vielä tuo, että laittais lisäpitkiksi umpiot, joissa on myös lyhyet valot, niin eikös se ollunna niin, ettei lyhyitä valoja saanut kahdentaa muutaku noissa 70-lukulaisissa... Vai onko tämä säännös poistunut referenssiremontin yhteydessä?