![]() |
Pyöreät umpiot lyhyille valoille
Nyt alkais Hojo-projekti etenemään siihen malliin, että pitänee alkaa suunnittelemaan valopuolta uusiksi..
Ja koska lisäpitkät voi nykyään tietyin edellytyksin pultata myös katolle, etuakselin takapuolelle, niin sehän se pitää sitten viritellä. Ja kysymys kuuluukin, mistä saisi hommattua Hojoon 7" umpiot, joissa on vain lyhyet valot? Semmoisia kuulemma on maailmalla joskus tehty... Ja jos joku tietää, mistä löytäsi semmoiset umpiot, joissa olisi lyhyen valon lisäksi vielä päiväajovalot, niin saa heittää vinkillä. Ajatuksena on nimittäin korvata alkuperäiset umpiot pelkillä lyhyillä valoilla, asentaa lisävalot keulaan varsinaisiksi pitkiksi ja kruunata koko komeus katolle pultattavilla lisäpitkillä. |
Tyhmä kysyy: eikös tuo ole hoidettavissa myös valintakatkaisijalla josta saa valittua joko omat pitkät tai toinen pari lisäpitkistä.
Ja toisille lisäpitkille vielä oma katkaisija, niin on lainkirjain täytetty eikä tarvii kirjottaa itelleen sakkoja. :D |
Lainaus:
Nii siis jos haluaa åärimmäisen ratkaisun niin muistaaksen bilhelveetten prätkä umpioissa ei ollunna hyväksymis leimaa kuin lyhkäsille...:eek::eek: |
Lainaus:
Mun ymmärtääkseni kun HC/R umpioista katkaisee pitkän piuhan pois, se on laillinen pelkkänä lähivalona. Edit: Trafin ohje: Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta kuuluillaana vielä. Pitänee käydä tässä omalla katsastuskonttorilla kyselemässä ja kuunella, mitkä ovat heidän tulkinnat asiaan. Ajatuksena on siis laittaa keulan kaukovalot kuosiin Bosch 190 Touringeilla ja katolle pultata X-Visionin Xenonit. Ja vielä jos kytkennät tekis niin, että auton omat lyhyet palais myös pitkillä, niin vot... :P Niin ja edittinä vielä tuo, että laittais lisäpitkiksi umpiot, joissa on myös lyhyet valot, niin eikös se ollunna niin, ettei lyhyitä valoja saanut kahdentaa muutaku noissa 70-lukulaisissa... Vai onko tämä säännös poistunut referenssiremontin yhteydessä? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ai että pitää.. No tuopa ei ollut lainkaan tuttu juttu.. Miksi niiden pitää palaa? Minä kun olen ymmärtänyt, että se valo voi palaa, muttei ole pakko. Mutta juu, enpä ole valodirektiiviä ihan äkkiä avannut, joten voipi olla, että sen lyhyen pitää sitten palaa... Matti osannee tähän valojutskaan ilmeisesti vastata.
Mutta kuten todettu, niin haittaa siitä ei ole edes kytkennällisesti, vaikka sen pitäisikin palaa kaikenaikaa. Eli sen suhteen se ja sama ja mieluummin miten vaan :D Ainoan ongelman muodostanee sitten se, että jos sen vaihtokytkennän tekee, niin mikäli H4sessa palaa sekä pitkä, että lyhyt, niin voi polttimon kestoiällä kenties pyhkiä persusta.. Ja sitä valokytkentää en meinaa tehdä niin, että lähivalot palavat yhtäaikaa vain "kakkospitkien" kanssa yhtäaikaa ja H4sillä palais vain pitkät.. Voisi nimittäin tietotatito kyykähtää moisessa relevirtyksessä heti kättelyssä. |
No samassa lampussa ne ei menesty eikä ole hyötyä saada palamaan vaan toisia pitkiä ilman lyhkäsiä joten ei muuta kun aletaaan vääntämään kytkentää kohdalleen...Kun se hyöty tulee nimenomaan siitä että pitkillä on käytössä lyhkästen laaja, ja pitkien pitkä valokuvio.
Ja jos ne lyhkäset ei pala koko ajan niin valokuvio muuttuu kohtaustilanteessa niin että hömömpi saattaa arvioida matkan vastaantulijaan väärin... Ja sekös naurattaa Iltalehden tms. omistajia. |
Jos laittaa "normaalilla" valokuviolla olevat lisä pitkät niissä on osittainen valokuviointi myös lähelle näin ainakin olen katsellut, mutta on myös sellaisia lisäpitkiä missä on vain kauas näyttävä valokuvio
taitavat vaan olla suomessa laittomia maahan tuoda, mutta ruottista ainakin löytyy Monissa autoissa wanha carina, -97 seat, bmw missä palaa molemmat on tehtaalla insinööri suunnitellut pitkien kuvion vain pitkälle näyttäväksi bemarista sen huomasin kun lamppuja kattelin |
Mulla oli entisessä työ scaniassa valot kytketty niin että "normaali" tilanteessa palaa vain omat pitkät ja nappulasta painamalla sammu omat pitkät ja maskissa ja katolla olleet lisäpitkät sytty. Omia pitkiä en jäänny koskaan kaipaamaan koska niitten valoteho hävis 6-0 lisävaloille.
Ja ilmeisesti tuo kytkentä oli aivan laillinen koska oli katsastettu noilla valoilla ja kytkennöillä ilman huomautusta. |
Lyhkästen pitää palaa, ettei ympioon kerry jäätä sohjosta ym
|
Lainaus:
Jokainen voi tavata päiväntasalla olevat valojen kytkemissäännöt täältä: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...46:0152:FI:PDF ...mistä löytyy myös kohta: Kaukovalojen kohdalta: 6.1.7.3 Lähivalaisimet voivat pysyä kytkettyinä samaan aikaan kuin kaukovalaisimet. Lähivalojen kohdalta: 6.2.7.2 Lähivalo voi pysyä kytkettynä samaan aikaan kuin kaukovalot. Siis voi pysyä, ei edellytetä pysyvän. |
Lainaus:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13685...aatimuksia.pdf Lainaus:
6.1.7.2 Kaukovalaisimet voidaan kytkeä päälle joko yhtäaikaisesti tai pareittain. Jos luokan N 3 ajoneuvoon on asennettu ylimääräiset kaksi kaukovalaisinta 6.1.2 kohdan mukaisesti, korkeintaan kaksi paria saa syttyä yhtä aikaa. Vaihdettaessa lähivaloilta kaukovaloille on ainakin yhden kaukovalaisinparin kytkeydyttävä päälle. Vaihdettaessa kaukovaloilta lähivaloille on kaikkien kaukovalaisimien sammuttava yhtäaikaisesti. 6.1.9.1 Kaukovalaisimien, jotka voidaan kytkeä päälle samanaikaisesti, suurin yhteinen kytkettävissä oleva voimakkuus saa olla enintään 430 000 cd, joka vastaa vertailuarvoa 100. Ja edelleenkään lähivaloja ei saa kahdentaa 1.1.1980 jälkeen käyttöönotetussa autossa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mutta loogisthan se olisi, että sielä lyhkäsissa polttimmon pitäs pitää lasi sulana
Niin ainaki itselle tekisin |
Lainaus:
|
Vähän OT: mut saako mistään 7" ksenon hyväksyttyjä umpioita
|
Nomutta.. Miehän sain roppakaupalla apuja.
Iso kiitos Matille, kun laitot faktoja pöytään. Pitänee alkaa virittelemään nuo valoasiat kuosiin. Ja todella, mikäli tuo kaukovalomerkintä siinä umpiossa ei elämää haittaa, niinkuin direktiivikin vahvistaa, niin tehen sitten relepaketin, jolla ohjaan lyhyet toimimaan myös pitkillä. Eli näyttää siltä, että meikä näkee tulevilla pimeillä paremmin, kuin tuon auton puikoissa ikuna.. :D |
Harmi tuo kahdentamis homma 80 jälkeen :mad:
Suomi on outo maa -76 taunuksessa saa olla 4 lyhyttä ja 4 pitkää kaikki keulassa ja palaa yhtä aikaa, mutta -76 chevy vanissa ei saa olla keltaisia etuparkkeja ja keltaisia vilkkuja :confused: Niin ja ei saa unohtaa sumareita ja kusenkeltaisia huomio valoja jotka kaiketi saa palaa samalla 4x4 ajovalojen kanssa |
Lainaus:
Ja mun mielestä pitkien kanssa palavat lyhyet ovat ihan pyllystä maantieajossa. Tokihan se tanner tuntuu olevan todella kirkas mutta kirkas etuala heikentää silmän näkökykyä sinne hämärään kauemmas - minne ilmeisestikin halutaan nähdä kun pitkillä ajetaan. |
Lainaus:
|
Käviskö tällaiset
Lainaus:
http://www.dapperlighting.com/produc...ssic-projector |
Lainaus:
Lainaus:
http://i7.aijaa.com/b/00843/12671375.jpg Eipä tietenkään ihan ilmaiset, mut kohtuu hyvin potkua: http://forum.desert.at/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=5045 |
Sivu luotu: 17:07 (GMT +2). |