Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.06.2011, 21:11
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Tractionbar Suzukin 413 akseleihin


Mihis olette rungonpään kiinnittäneet etuakselin tractionbarin asennuksessa.
Ei oikein löytynyt mitään kuvaa kelvollisesta asennuksesta.

Mahtaisko kestää jos tekis kiinnityskorvan rungon sisäreunaan kuskin puolelle kun ei oiekin ole tilaa poikkiputkellekkaan.
Näinollen kulkisi rungon ja pakoputken välistä eli aika reunassa akselissa.

Toinen vaihtoehto pakoputken ja öljypohjan välistä mut mihkä sen linkun sit kiinnittäis?

Ideoita otetaan vastaan ilomielin kun ei mietintämyssy karhupäkilläkään helpannut.

__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O

Viimeksi muokannut bluevan : 15.06.2011 20:56
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.06.2011, 08:24
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Jos tractionbarin nivelöi hyvin, niin ei haittaa vaikka olisi ihan akselin toisessa päässä. Akselin keskellä tietysti pystysuuntaiset liikeradat on lyhyempiä, mikä helpottaa asennusta. Runkopalkki kestää vallan hyvin.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.06.2011, 16:56
PeteTurku:n Avatar
PeteTurku PeteTurku ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.09.04
Sijainti: Turkku, Finland.
Viestit: 1.869
Perusasetus





Jos noista kuvista ny mitn selvää saa, mut tangon takapää on samassa kohtaa mistä vaihdelaatikko on tuettu. Orkkis tuki mäjelle ja siihen poikittain joku putki ja siihen niin . Kyl sää tiärät.
__________________
Ai mää vai Turuust?



https://instagram.com/harborcruisers...d=YmMyMTA2M2Y=
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.06.2011, 19:55
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

No joo noitakin kuvia yritin eilen tihrustaa.
Ei vaan saanut selvää missä on kiinni.

Tuo vaihdelaatikon takapään kiinnityspalkin vaihto on se mitä itsekin jo tänään pähkäilin mutta nyt hitsasin siihen orggis palkkiin korvakkeen kiinni joten testataan kestääkö.

Suurin murhehan tuossa on korkeus jotta saisi mahdollisimman pitkän ja suoran panssaroinnin.

Rulpan Wrankusta kävin tutkimassa jenkkien tekelettä ja siinä oli sakkeli vaakatasossa.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.06.2011, 21:07
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Ensimmäinen "testiversio" puolivalmiina. Ja laitoin nyt kiinnityksen siis laatikon kannatinpalkkiin.
Aika näyttää kestääkö vai repeääkö. Pari kolmiotukea vielä uupuu kuvasta.

Kierrätystä piti harrastaa ja puslat vanhoista patrolin jousista,putki jostain rautaromukasasta,nivelet patrol/omega ja pultitkin löyty käytettynä
Akselinpään korvakkeisiin ei kierrätystä saanut.

Tractioni nyt noin 15-20cm pidempi kuin akselista jousen korvaan. Toimiikohan ?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	tractionii 007.jpg‎
Views:	394
Size:	48,1 Kt
ID:	19530   Click image for larger version

Name:	tractionii 003.jpg‎
Views:	429
Size:	44,7 Kt
ID:	19531   Click image for larger version

Name:	tractionii 005.jpg‎
Views:	400
Size:	48,8 Kt
ID:	19532  
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.06.2011, 21:07
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Lisää murheita. Siirryin välillä takapään kimppuun ja yrittänyt pähkiä mikä mättää että tractioni kanittaa joustoja.
Kuvissa sisäänjouston ja ulosjouston välimatka on 18cm mitattuna jarrurummulta.

Keksiskö joku kuvien perusteella mitä kulmaa pitäisi muuttaa että ei kanittaisi noinpaljoa vastaan.
Tractioni on noin 10cm pidempi kuin lehtijousen etuosa.
Pituutta muuteltu mutta ei helpota eikä kiinnityskulma akselissa.

Onko nyt kenties kiinnityskorkeus akselissa väärä vai tuo "kolmion" kulmat väärät.

Kuvien lattarauta on hepattu siksi että näkee paljonko sisäänjouston ja ulosjouston välinen matka muuttaa tractionin asentoa. HJÄLP!
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	takatraction 004.jpg‎
Views:	414
Size:	48,2 Kt
ID:	19586   Click image for larger version

Name:	takatraction 009.jpg‎
Views:	380
Size:	47,1 Kt
ID:	19587   Click image for larger version

Name:	takatraction 010.jpg‎
Views:	387
Size:	45,3 Kt
ID:	19588   Click image for larger version

Name:	takatraction 011.jpg‎
Views:	384
Size:	56,1 Kt
ID:	19589  
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.06.2011, 17:45
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Tractionbarin rungon puoleinen pää olisi hyvä saada mahdollisimman lähelle jousien kiinnityskohtaa. Onhan sulla noi "väliakselin" nivelet sellaisia, että toinen/molemmat sallii tractionbarin kiertymisen ? Jos auto on ristiriipunnassa niin silloinhan akseliin hitsattu tanko-osa kiertyy suhteessa runkoon. Jos nivel ei salli kiertymistä niin varmasti kanittaa.

Tuolla on heti jutun alussa kuvia allekirjoittaneen autosta: http://forums.offipalsta.com/showthr...kiertorajoitin. Myöhemmin löytyy muitakin hyviä ratkaisuja.

Tuo koiranluu pitää olla normitilanteessa suunnilleen pystysuorassa. Tuolla kolmion muodolla ei ole väliä. Laita koiranluu paikoilleen pystysuoraan auton ollessa normitilassa --> heppaa tuki kiinni akseliin. Ja koita siirtää koiranluun kiinnityspiste jousien korvakkeiden kohdalle. Ja siis nuo nivelet oikeanlaisiksi.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.06.2011, 18:01
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Joo nuo nivelet antaa kyllä periksi. Ja päivittyvät vielä myöhemmin palloversioihin kunhan saa muuten jotain itua puuhiinsa.

Siis kuuluisiko sakkelin alempi kiinnityspiste olla likimain samassa pituus/korkeuskohdassa kuin lehtijousen etummainen kiinnityspultti ?

Sakkeli pystysuorassa ? Joissain ohjeissa taas käsketään laittamaan reilusti vinoon.

Aamulla taas muokkasin lisää ja käänsin tractionin ylösalaisin sekä pidensin putkea abaut 5cm jonka jälkeen sakkeli on yli 45asteen kulmassa.
Parhaiten toimii nyt mutta parannettavaa vielä olis.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.06.2011, 18:57
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Siis kuuluisiko sakkelin alempi kiinnityspiste olla likimain samassa pituus/korkeuskohdassa kuin lehtijousen etummainen kiinnityspultti ?
Juurikin näin se kaiketi pitäisi olla. Sitä en osaa sanoa, kuinka tarkka tuo sijoitus pitää olla.

Sakkelin/koiranluun kulma pitää varmaan kokeilla tapauskohtaisesti, riippuu systeemin kiinnityspisteiden paikoista eli koko systeemin geometriasta. Omassa autossa koiranluu on liki pystysuorassa (normitilanteessa) mutta tuossa rak:n systeemissä riippu on näemmä aika vinossa. Tätä pitää kokeilla mutta pystysuorasta voisi lähteä liikkeelle. Tuo rak:n systeemin säädettävä yläputki on kanssa aika hyvä, helpottaa hienosäätöä.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.06.2011, 19:07
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Kokeilin jossain vaiheessa laittaa riippua suoraan mutta kanitti heti vastaan reilusti.
Saattaa ero johtua siitä että sulla on akselit pakkojen yläpuolella ja mulla alapuolella taijotain

Tuo kiinnityspisteen siirto jousenkorvan kohdalle täytyy seuraavaksi kokeilla.

Perhana kun jo pienemmällä vaivalla olis tukivarret,kierteet ja panhardit turannu alle
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.06.2011, 19:54
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Kokeilin jossain vaiheessa laittaa riippua suoraan mutta kanitti heti vastaan reilusti.
Saattaa ero johtua siitä että sulla on akselit pakkojen yläpuolella ja mulla alapuolella taijotain

Tuo kiinnityspisteen siirto jousenkorvan kohdalle täytyy seuraavaksi kokeilla.

Perhana kun jo pienemmällä vaivalla olis tukivarret,kierteet ja panhardit turannu alle
Enpäs kuvista heti huomannut, että sulla on tehty SOA. Se tietysti vaikuttaa asiaan. Eli tuo kokeilemasi traction barin kääntö ylösalaisin voisi olla hyvä juttu, tulee geometria paremmaksi. Enempi en osaa neuvoa, aikanaan tuota vekotinta kun en itse asemoinut, teetin asennuksen ammattilaisella ja vedin itse lonkkaa sohvalla
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
suz 410 lukko etuakseliin? tunturiurho Tekniikka & Jutustelu 1 28.07.2010 18:38
LN110 jäykkä etuAKSELI - tractionbar kiinni - Vilkutin Maasturiprojektit 50 05.05.2010 20:50
Yhdistetty panhard ja tractionbar Tekniikka & Jutustelu 5 25.02.2008 22:46
O: Toyotan etuakseliin navat Jorbel O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 21.10.2007 22:35
mistä patrolin etuakseliin laakerit ym. patrol88 Tekniikka & Jutustelu 10 04.04.2007 21:39


Sivu luotu: 17:02 (GMT +2).