![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
![]() ![]() Jälkikiristely tehty ja kyllä se piru vaan vuotaa, tosin paljon vähemmän kuin edellisellä tiivisteellä. Mittasin pulttien kanssa tuon pohjautumisidean jo aikaisemmin ja vähimmilläänkin pultit menevät noin 10 mm alle kansien korkeuden eli ei voi jäädä siitä kiinni. Ja joo, on venyvät pultit ja niitä on osteltu nyt jo useampi sarja. Kotimatkalla meinasin päätyä tiehöylän nokkakoristeeksi kun en penkan takaa nähnyt muuta kuin että valoa kajastaa. Mutkasta puski sitten vastaan täyskokoinen tiekarhu joita en tällä kinttupolulla ole ennen nähnytkään. Kuski vissiin säästi löpöä ja ajoi pelkät etuvalot päällä. Meinasi mennä kalsarit vaihtoon ja emännällä loppui lause kesken 10 minuutiksi. Ihmeen hyvin tuo pulkka vielä penkasta kaivoi tiensä takaisin uralle. Mut siis joo... vuotaa eikä enää keksi muuta kuin juntata pultit tiukemmalle. On sitä ennenkin liiallisella voimalla ehjätty asioita ainakin hetkeksi. ![]() |
#27
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta kait siitä kumminkin joku jälki jäisi jos tiivisteen välistä vuotais. |
#28
|
|||
|
|||
![]() jeep
moparin liimaa suosittelen myös. hartikaiselta löytyypi. kannen pultteja ei kyllä ihan järjettömään yli momenttiin kärsi vetästä. tarviiko metallinen kannen tiiviste ja venyvät pultit jälkikiristyksen.
|
#29
|
|||
|
|||
![]()
Yhdessä kannessa sylinteriputken/tiivisteen jättämä rengas näytti siltä ettei tiivisty kunnolla. Muissa kansissa renkula oli yhtenäinen mutta yhdessä renkula oli vähän 'katki'. Ongelma on miten sen saa kirittyä tiiviiksi. Vähän epäilyttää että kiristysasteiden kanssa on tullut heittoa heikohkojen työkalujen takia ja koitan keksiä millä momentilla nuo voisi vetää kiinni.
|
#30
|
||||
|
||||
![]()
vuotaako siis moottorin kansipalojen päästä.. (etu ja taka).. tai kannen välistä kuitenkin..? siinä eikös ole sellaiset rautamötikät kansipulttien alle jotka painaa kansia. ne voi jäädä kantamaan. saatoin sekottaa asiaa.. kyseinen kone on fordin scorpionissa
|
#31
|
|||
|
|||
![]()
Aika varma olen että vuoto on kannen ja sylinteriputken välissä. Ei se oikein muualta voi vuotaa ellei sitten koneistamo ole onnistunut kahteen kertaan missaamaan vikaa kaksista eri kansista. Ja juu, rautamötikät on 'pääpulttien' alla. Sitä en tiedä miten niiden kantamisen todentaisi?
|
#32
|
||||
|
||||
![]()
märkiikö ulospäin kansien välistä
|
#33
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
onks tuollainen kiristysohje tuttu http://oskin.msk.ru/pub/chrysler-dod...m%20egs_9a.pdf kohtaaista tarkkuutta noihin kiristyksiin varmaan kaipais, lämmityskäytön jälkeen siis avataan pultteja, sitten momenttii ja vielä asteet päälle... ja vinkkinä: maalitippa pultin päässä estää "unohdukset", eli ne "kiristinksmäjotonvaien" tilanteet
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 27.02.2011 19:01 |
#34
|
|||
|
|||
![]() |
#35
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() |
#36
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Chryslerin huoltokirjan mukaan jälkikiristystä ei tarvitse peltitiivisteen kanssa mutta näin jossain lapun jossa oli merkitty jälkikiristys 2500 kilsan jälkeen. |
#37
|
||||
|
||||
![]()
Onkohan kannet oikeesti tarkistettu vai ainoastaan laskutettu?
|
#38
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Aika heikosti olisi asiat jos näin olisi käyny mutta on ne ainakin pesty ja puunattu hyvin. |
#39
|
||||
|
||||
![]()
eikun mä hain niiden palikoiden kohdalla sitä, että ne ei tökkää mihkään kiinni ja aiheuta väärää kiristystä, ajatusvihre kävi siinä kun kysyin että vastaako ne kanteen, piti kysymäni että vastaako ne lohkoon / tiivariin sieltä välistä, mutta ilmeisestikään ei
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#40
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#41
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Se VM kone on ollut 2,4 litraisena Rangessa 1983-1989. Sen jälkeen tuli vissiin 1992 asti 2,5 TD kone, joka on aika identtinen Jeepin kanssa - perusrakenne sama. Ja onhan tuo 2,4 aika lailla sama kone ja kannet prikulleen samat. Jeepin konetta en ole nähnyt, mutta jos sama kuin Voyagerissa, niin apulaitteet hämäävät paljon, mutta sama perusmöllikkä se pata on kuin RR:ssä. Paskan maineessahan se on. Taitaa olla aina moni VM-Range jo riihen takana lahoamassa tai konevaihto tehty. Harmiksi kaaveli on V8:sta niin ei mene TDI200/300 kovin helpolla paikkaansa. Olen ajanut tässä muutaman vuoden aikana VM 2,4 TD Rangella 100 tkm, eikä tervettä päivää ole konehuoneessa ollut. Ostaessani jo tiesin, että vettä vuotaa ja varauduin kansiremppaan. Noin 20 tkm ajetuani (220 tkm mittarissa) takimmaisesta kannesta koneen pääty alkoi päästää pakopaineet ulos. Siihen saakka vettäkin oli kulunut koko ajan ehkä 0,5 l/1000 km. Kansiremppa tehtiin, eli vain tiivisteet uusittiin 4 kpl (2 knots) tiivisteet. Kannet kävivät hiomolla, mutta sanoivat että he eivät tee uudenveroisille kansille mitään. Kunto oli täydellinen eikä mitään vikaa näkynyt. Kannet pultattiin kiinni ja kesti ehkä 2000 km niin alkoi taas janottaa. Vettä meni koko ajan ja kulutus väheni kun jätti paisuntasäiliön korkin löysään. Kone kuitenkin joi nestettä jopa 1 l/1000 km eikä vuotoa näkynyt missään. En sitten jaksanut kiinnostua asiasta sen enempää kun kaikki toimii, lämmöt ok, öljyt pysyy puhtaana, ainoastaan vettä kuluu eikä mistään tule pihalle. Sitä jatkui ainakin 80000 km kunnes pistin Thurmo- sementtiä koneeseen. Nyt nesteen kulutus on ollut noin 0,1 l/ 1000 km, mutta paisuntasäiliön korkki on edelleen löysässä. En tohdi painestaa systeemiä kun menee noinkin ihan kivasti. Kannet tuli jälkikiristettyä, ja jälkeenpäinkin olen vitutuksissani joskus kirinyt kantta. Joku ohje sanoo, että rempan jälkeen jälkijälkikiristys pitäisi tehdä 40000km:n jälkeen... Mulle ei ole koskaan selvinnyt, että mihin neste katoaa, koska mistään ei tule pihalle. Pakokaasutkin ovat mun mielestä ihan normaaleja, eikä pahoja höyryjä tule ulos. Lämmötkin olleet aina ok. Sylinteriputket lohkossa olivat suhteellisen plaanissa, ehkä yksi putki oli 0,05 mm muita alempana. Alapäät putkissa mielestäni sellaiset, että kone ei romahda??? Se, mitä minä tekisin toisin, jos ja kun joskus koneen vielä avaan: -Putket saatava samaan tasoon tismalleen -Ostettava uudentyyppinen kannentiiviste (ei erillisiä vaan yksi tiiviste). Sellaisia on ollut jo muutaman vuoden saatavana ja ovat eri ainetta kuin nämä vanhat tiivisteet. -UUDET KANNENPULTIT! Se ehkä on kaikkein olennaisin seikka. Muutenkin kiristysmomentti on suhteellisen kova, ainakin kun huomioi pultinkannan pienen koon. Pultit saa ainakin Briteistä aika edullisesti niin kuin muutkin korjausosat. Muutenkin kone on noin painavaan koriin hengeton. Eniten kyrsii se, että alakierrosvääntöä ei ole yhtään. Kaikki kaakit tulee ulos 2400 rpm. Venttiilit kannattaa pitää säädöissä, sillä työntötangot hyppii kupeista pois kohtalaisen helposti huhujen mukaan. Polttoainetalous siedettävä (10 l/100 km), käyntiinlähtö lumihangestakin on ihan hyvä. Lohkolämppäriä ainakaan RR:n koneeseen ei saa, muuta kuin öljynlämmittimen, joka mullakin on. Ei koneessa ole sanottavia muita vikoja ollut, joten en nyt sitä ihan moiti, en tosin kehukaan. Konehan on jonkinsortin teollisuusmoottori, VM-Motori Italiasta ja kuten nimi sanoo VM = Veneen Moottori. Niissähän niitä paljon on. Ei tarvita alavääntöä ja on kierroskone. Samaa konetta on 3,4,5 ja 6 pyttyisenä... TT |
#42
|
||||
|
||||
![]()
kuulostaa ihaa samoilta onkelmilta mitä oon huomannu ton nissanin sd25 padan kanssa.taas on pahvi vaihettu ja vesi katoaa jäljettömiin
__________________
kötköttimet on kivoja |
#43
|
|||
|
|||
![]()
Nonni. Tänään vaihteeksi pulttasin kannet kasaan. Auto jäähyllä yön yli ja aamulla loppukiristys. En tiedä kuvittelenko vai onko vuoto tosiaan jo niin pientä että paisarista oli vaikea nähdä onko normaalia virtausta vai tuleeko jostain vieläkin kuplia. Toiveajattelua vissiin mutta huomennahan tuon sitten taas näkee miten asia on. Nyt on ainakin vedetty niin tarkaan asteet ja momentit kuin mihin kykenin.
Varaosaliikkeen setäkin alkaa kyllä jo katsella vähän pää kallellaan tätä meikäläisen remonttia ![]() Sattui silmään jälkikiristysohje jossa pultteja avataan ensin 90 astetta ja sitten kiristys 30Nm, 65 astetta ja 65 astetta. Oisko ollut Alfa-Romeon vai minkä mutta samalle tiivisteelle kuitenkin. Onkohan tuolla nyt sitten käytännön eroa verrattuna Chryslerin ohjeeseen jossa pultti löysätään kokonaan, kiristetään 30Nm ja sitten 130 astetta? |
#44
|
||||
|
||||
![]() Teräksiset kansitiivisteet liimataan aina,Lainaus:
Haynesin korjausoppaan mukaan teräksiset kansipahvit liimataan aina: "Tavallinen tiiviste asennetaan kuivana, mutta jos kyseessä on terästiiviste, levitetään sen molemmin puolin ohut tasainen kerros tarkoitukseen sopivaa tiivistetahnaa (K&W Copper Coast, tai vastaavaa)". Jos käytössäsi on joku "ranskankielinen" käyttöohjekirja, niin jätä se omaan arvoonsa käännösvirheiden takia. Vaikka ajankin Chevrolet-nimisellä maasturilla (ranskalainen nimi), niin luen korjausohjeet aina suomeksi, tai englanniksikin. Tiivisteet kanteen ja baanalle? Jos kuitenkin tarkistaisit kunnolla itse sylinterilohkon tiivistepinnan ja tarvittaessa voidaan erään autosepän mukaan käyttää lohkonpuoleissen "kanavasyöpymän" korjauksessa käyttää kemiallista metallia, joka hiotaan hieman koholle ja pehmeän kansipahvin (ei teräksisen) kyseessä ollessa kohta saadaan pitämään kannen kiristämisen jälkeen. Kysy tästä vaihtoehdosta koneistamon ammattilaisen mielipidettä ensin. Olen Kuopiossa ja itsellänikin samankaltainen tiivisteenvaihto 6,2 L Detroitteriin. Niissä venyvät yleensä kannenpultit oikean lohkon osalta EGR-venttiilin, tai sen ohjaustunnistimien vikaantuessa, joka aiheuttaa moottorinpuoliskon sekä imusarjan voimakasta karstoittumista. Autot ovat tehty "nykyaikaisille" päästörajoitteille, toisin kuin ei-amerikkalaiset autot 2000-luvulle asti. Jos varallisuus ja/tai osaaminen ei anna mahdollisuutta EGR-venttiilin kuntoon saamiseksi, niin moottorivaurioiden ja sitä kautta lisääntyvien päästöjen voimakkaan kasvun takia, omantunnon niin salliessa, voitanee EGR-venttiili poistaa toiminnasta väliaikaisesti testauksen ajaksi, asentamalla sen asennusjalkaan paksuhko peltitiiviste väliin, jossa vähemmän reikiä kun alkuperäisessä tiivisteessä, joka myöskin jätetään paikoilleen. EGR-venttiilin kunnostus on kuitenkin oikein vaihtoehto! Summarum: Imusarjan ollessa voimakkaasti karstoittunut ei kansiremontista tule pitkäaikaista, jollei EGR-kunnostusta tehdä samalla. Terveisin, Mattius JK. Jos et muutoin tunnista kirjoittajaa Kuopiosta, niin oikeasta putkesta lähtevät voimakkaat savumerkit auttavat sinua ![]() |
#45
|
|||
|
|||
![]()
Jeps. Tuo liimakielto oli peräisin Chryslerin korjausoppaasta mutta ajattelin jättää sen huomiotta ja hommata siihen jotain tiivisteliimaa.
Huomenna jumppaan koneen auki vielä kerran ja vedän tiivistetahnalla sen läjään kun olen ensin tutkinut paikat suurennuslasilla. Kävi jo mielessä heittää paisuntasäiliö jonkkaan ja vetää letkut takakonttiin tarpeeksi isoon tankkiin johon saa rauhassa purskutella... |
#46
|
|||
|
|||
![]() ![]() Noita liimoja tutkiskelin. Oiskohan tuosta Motonetin mömmöstä apuja? Eli http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602302/0 |
#47
|
||||
|
||||
![]() |
#48
|
|||
|
|||
![]() ![]() |
#49
|
|||
|
|||
![]()
Viddu.
![]() Vihdoin pääsi käpistelemään katiskaa kasaa ja onpahan yksi perse taas raastettu viipaileiksi. Alkanut jo tottumaan huoltokirjan ohjeissa siihen ettei mikään ole niin helppoa kun väitetään mutta tuon sylinteriputken irroitus on kyllä aika erilainen kuin ohje antaa ymmärtää. Rakentelin ulosvetäjän ja perkeleen moisen ähellyksen jälkeen putki alkoi liikkua. Sitten ulosvetäjä alkoi poikia mutta putki nousi varovasti kirimällä kuitenkin 27mm kunnes loppui liikevara kesken. Kun meinasin löysätä että saa lisää tassua alle ulosvetäjä antautui ja päivä oli sitten siinä. Eikä putki kyllä vaikuta yhtään siltä että haluaisi tulla ulos. Kotimatkalla tajusin että nythän siitä saa kiinni toisenmallisella ulosvetäjällä mutta enpä kehtaa enää tänään jumpata sen kanssa. Mistä vetoa niin uusi putki ei tosiaankaan mene paikalleen niin kuin ohjeessa väitetään. Taitaa jäädä lähtemättä Car Showun... |
#50
|
||||
|
||||
![]()
Kylmäspreytä?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Apuja kaivataan kotisivuihin.. | nana | Chit-Chat | 11 | 23.01.2009 08:57 |
JEEP XJ apuja kaivataan!?! | mch | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 17.01.2009 13:26 |
VITARAssa ongelmia, apuja kaivataan | ockelbo4500 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 30.07.2008 21:52 |
turbon ongelma, apuja kaivataan. | Offroadrunner | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 19.02.2008 16:39 |
Apuja kaivataan | sevy.8 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 03.08.2005 11:08 |