Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.11.2010, 15:43
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Jeepin outo alusta / voimansiirtokolina


Nyt meni vika-analyysi vaikeaksi! Kuuluva ääni on kuin kardaanin nivel ottaisi kiinni runkoon kaasua polkiessa; mutta kun ei ota. Ääni kuuluu edestä oikealta, mutta perä on vasemmalla. Purin oikean etujarrusatulan ja kilon moskaa pois jarrulevyn välistä, ei vaikutusta. Etunivel ja laakeri käsivaralta tiukat. Pakoputkikaan ei ota kiinni mihinkään. Mitä kovempi rasitus (=mitä enemmän kaasua / kiihdytys), sitä kovempi kolina. Jos renkaat sutii tai tasakaasu nopeusalueella 0-80km/h (=pieni rasitus), äänet mietoja tai ei kolise ollenkaan. Samoin pakilla ei kuulu mitään ääniä, vain eteenpäin mentäessä. Jos polkiessa kääntää rattia n. puoli kierrosta vasemmalle kolisee lujempaa, jos oikealle kolina melkein häviää. Takaa oli oikealta puolelta jarrukenkä poikki, otin irtonaisen palan pois, ei vaikutusta ääniin. Ääni kuuluu sekä neli- että takavedolla samanlaisena. Otettuani takakardaanin irti äänet ja oireet hävisivät kokonaan. Vika on siis jotenkin kytköksissä takakardaaniin ja takavetoon, mutta kuuluu oikealta edestä! Ulkoa kuunneltuna ei kuulu lähellekään niin selvästi ja lujaa kuin sisälle.

TODELLA outo on vika! Se alkoi Hauhon maastokeikan aikana, ei tullut pikkuhiljaa. Muistan lukeneeni jostan takaperän ongelmasta, jossa akseliputki oli löysästi kiinni perässä ja vika (mahtoi olla joku kolinaääni takakardaanin nivelestä peräkulman muuttuessa huonoksi) ilmeni vain rasituksessa; poistui hitsaamalla putki kiinni perään. Moisen vian ääni luuliisi tulevan takaa, nyt se tulee edestä. Etupään laakerivian luulisi ilmenevän myös pelkällä etuvedolla.

Olisko kellä mitä järkeviä ehdotuksia vian löytymiseksi, kun mitään potentiaalista vikakohtaa en enää itse keksi ja kaikki mieleen tulevat on jo tarkistettu.

__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.11.2010, 16:16
kaistapää:n Avatar
kaistapää kaistapää ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.02.09
Sijainti: kontiolahti
Viestit: 488
Perusasetus

kuulostaa aivan samanlaiselta kun itsellä 91 cherossa kolkkasi pakoputki etukardaaniin."levossa" niiden välillä on reilusti ilmaa mutta kuitenkin ristikko oli nimmarit putkeen käynyt piirtämässä.kone ja putki kun elää reilusti kuormituksen mukaan.
__________________
krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa kuin ripulin parantaminen pieremällä
liika tarkkuus osoittaa teknisen kypsymättömyyden.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.11.2010, 16:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Nyt meni vika-analyysi vaikeaksi! Kuuluva ääni on kuin kardaanin nivel ottaisi kiinni runkoon kaasua polkiessa; mutta kun ei ota. Ääni kuuluu edestä oikealta, mutta perä on vasemmalla. Purin oikean etujarrusatulan ja kilon moskaa pois jarrulevyn välistä, ei vaikutusta. Etunivel ja laakeri käsivaralta tiukat. Pakoputkikaan ei ota kiinni mihinkään. Mitä kovempi rasitus (=mitä enemmän kaasua / kiihdytys), sitä kovempi kolina. Jos renkaat sutii tai tasakaasu nopeusalueella 0-80km/h (=pieni rasitus), äänet mietoja tai ei kolise ollenkaan. Samoin pakilla ei kuulu mitään ääniä, vain eteenpäin mentäessä. Jos polkiessa kääntää rattia n. puoli kierrosta vasemmalle kolisee lujempaa, jos oikealle kolina melkein häviää. Takaa oli oikealta puolelta jarrukenkä poikki, otin irtonaisen palan pois, ei vaikutusta ääniin. Ääni kuuluu sekä neli- että takavedolla samanlaisena.

Kuulostaisi mun korvaan joltakin näistä:

1. Joku ristikko rikki, joko vetareista tai kardaaneista (otitko etunavat- & vetarit kokonaan irti akselista?)

2. Välitys tai case rikki edessä tai takana. Mulla hajosi ARB:in valuvikainen etumurikka, laakerikooli murtui irti. Piti myös vähän vastaavalla tavalla ääntä, kovempi meteli toiseen suuntaan kuin toiseen kääntäessä jne.. Vikaa ei ensin edes huomannut ennenkuin aloin tutkia tarkkaan. Olihan loppupeleissä pinioni syönyt hampaanjäljet ARB:in murikkaan, mutta ei niitä nähnyt ennen öljyistä putsausta - ja murikka ei hievahtanutkaan vinoon ennenkuin laakeripukit otti irti.

3. Vetolevyn ja turbiinin pultit osin löysällä/ irti

4. Taka-akseli pääsee kiertymään liikaa, jolloin kardaani elää nivelestä niin paljon että kihnuttaa vastaan (tätä puoltaisi se että kovemmassa rasituksessa paukuttaa enemmän)

5. Akseli rikki (putket vääntyneet tai banjo kiero), tämä ei kyllä ole kovin todennäköinen kun pikkurenkailla ajat.

6. Jakolaatikossa jotain feelua (epäilen vahvasti että ei ole)

Mitenkäs tuo ääni, onko riippuvainen renkaiden tai kardaanin pyörintänopeudesta ja tasaisesti toistuva ääni, vai enemmänkin satunnainen?


Lainaus:
Otettuani takakardaanin irti äänet ja oireet hävisivät kokonaan. Vika on siis jotenkin kytköksissä takakardaaniin ja takavetoon, mutta kuuluu oikealta edestä! Ulkoa kuunneltuna ei kuulu lähellekään niin selvästi ja lujaa kuin sisälle.
Oletko ihan 100- varma että ääni tulee edestä? Joskus nuo äänet voi kantautua todella kummallisiin paikkoihin auton alustaa/ koria myöden.

Mietin vain että jos vika häviää kokonaan niin onhan sen silloin melkeinpä liityttävä takakardaaniin/ taka-akseliin. Kokeilit ilmeisesti siis ilman takakardaania ja kiinteällä nelikolla (eli etuvetona) jolloin ääntä ei kuulunut ajaessa ollenkaan? En jaksa oikein uskoa että silloin ääni tulisi etuakselista, koska pelkällä etuvedolla siihen kohdistuu vielä isompi rasitus. Kokeilet varmaankin samat asiat pelkällä etuvedolla ajaessakin, ja sekä tasakaasulla, osakaasulla että kovemmalla rasituksella?

Takakardaanin irrotuksen hävittämä ääni kyllä poistaa epäilykset vetolevyn ja turbiinin liitoksesta, koska sitä kautta se veto aina välittyy joten pitäisi metelöidä aina.

Maanantaisen aamuvuoron jälkeiset väsyneet aivoni ei äkkiseltään keksi muuta, meikäläistä viisaammat voi keksiä jonkun paljon yksinkertaisemman tai itsestäänselvemmän vian?

Viimeksi muokannut Timo_L : 22.11.2010 16:19
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.11.2010, 17:40
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kaistapää Näytä viesti
kuulostaa aivan samanlaiselta kun itsellä 91 cherossa kolkkasi pakoputki etukardaaniin."levossa" niiden välillä on reilusti ilmaa mutta kuitenkin ristikko oli nimmarit putkeen käynyt piirtämässä.kone ja putki kun elää reilusti kuormituksen mukaan.
Tuota samaa vikaa epäili "kaitsu"kin. Mutta tässä -99 mallissa ilmaa putken ja kepin välissä on NIIN paljon, ettei voi johtua siitä; semminkin kun takakeppi irrotettuna ei ääniä ole.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.11.2010, 18:15
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kuulostaisi mun korvaan joltakin näistä:

1. Joku ristikko rikki, joko vetareista tai kardaaneista (otitko etunavat- & vetarit kokonaan irti akselista?)

2. Välitys tai case rikki edessä tai takana. Mulla hajosi ARB:in valuvikainen etumurikka, laakerikooli murtui irti. Piti myös vähän vastaavalla tavalla ääntä, kovempi meteli toiseen suuntaan kuin toiseen kääntäessä jne.. Vikaa ei ensin edes huomannut ennenkuin aloin tutkia tarkkaan. Olihan loppupeleissä pinioni syönyt hampaanjäljet ARB:in murikkaan, mutta ei niitä nähnyt ennen öljyistä putsausta - ja murikka ei hievahtanutkaan vinoon ennenkuin laakeripukit otti irti.

3. Vetolevyn ja turbiinin pultit osin löysällä/ irti

4. Taka-akseli pääsee kiertymään liikaa, jolloin kardaani elää nivelestä niin paljon että kihnuttaa vastaan (tätä puoltaisi se että kovemmassa rasituksessa paukuttaa enemmän)

5. Akseli rikki (putket vääntyneet tai banjo kiero), tämä ei kyllä ole kovin todennäköinen kun pikkurenkailla ajat.

6. Jakolaatikossa jotain feelua (epäilen vahvasti että ei ole)

Mitenkäs tuo ääni, onko riippuvainen renkaiden tai kardaanin pyörintänopeudesta ja tasaisesti toistuva ääni, vai enemmänkin satunnainen?

Oletko ihan 100- varma että ääni tulee edestä? Joskus nuo äänet voi kantautua todella kummallisiin paikkoihin auton alustaa/ koria myöden.

Mietin vain että jos vika häviää kokonaan niin onhan sen silloin melkeinpä liityttävä takakardaaniin/ taka-akseliin. Kokeilit ilmeisesti siis ilman takakardaania ja kiinteällä nelikolla (eli etuvetona) jolloin ääntä ei kuulunut ajaessa ollenkaan? En jaksa oikein uskoa että silloin ääni tulisi etuakselista, koska pelkällä etuvedolla siihen kohdistuu vielä isompi rasitus. Kokeilet varmaankin samat asiat pelkällä etuvedolla ajaessakin, ja sekä tasakaasulla, osakaasulla että kovemmalla rasituksella?

Takakardaanin irrotuksen hävittämä ääni kyllä poistaa epäilykset vetolevyn ja turbiinin liitoksesta, koska sitä kautta se veto aina välittyy joten pitäisi metelöidä aina.

Maanantaisen aamuvuoron jälkeiset väsyneet aivoni ei äkkiseltään keksi muuta, meikäläistä viisaammat voi keksiä jonkun paljon yksinkertaisemman tai itsestäänselvemmän vian?
Napoja tai akseleita en irrottanu, vain jarrusatulan, kun epäilin sen ja levyn välissä olevan sontakasan / omituisesti hävinneen kallistuksen vakaajan pikakiinnityssokan aiheuttavan äänet. Satula kun näytti olevan hyvinkin vinossa, muttei sitten ilmeisimmin ollut; vain paksussa mudassa.

Taka-akselin kiertymä olisi kyllä tosi omituinen vika, mutta korreloisi sitä putken irtonaisena olemista sun muuta... Ääni riippuu kierroksista, siis renkaiden/akseleiden ja toistuu joka kerta. Jos vedättää jarruja vasten paikallaan - kuin yrittäisi polttaa rengasta - ei tapahdu eikä kuulu mitään. Sikäli kaikki moottorin vääntymästä aiheutuvat pakoputki-runko- ja turbiiniongelmat olisi eliminoitu. Jakolaatikon alla oleva palkki sain kovan tällin Hauholla ja vääntyi hieman. Kardaani on nyt ehkä sentin/puolikkaan oikealla, mutta tuplanivel kepin ei luulisi olevan tästä millään. Samoin jos vika olisi jakiksessa, luulisi ongelmien ilmenevän korostuneesti pelkällä etuvedolla. Takavetoon noin äänekkäästi vaikuttaakseen pitäisi jakiksen kaiketi olla täysin p**kana, mutta olisi outoa, jos siis vain takavedolla...

Olisin taipuvainen purkamaan seuraavaksi oikean ja sitten vasemman takapyörän laakeroinnin, koska taka-akseli on koko ajan pitänyt hiekkaista rohinaa. Se viittaisi laakerivikaan ja luulisi sen pahenevan rasituksessa (vetoa ja kallistus vasemmalle = painoa oikealle). Voisi sitten katsoa oikean etupäänkin uudelleen. Eikös se ole niin, että särkynyt laakeri on jo reilusti väljä ja/tai tuntuu pykivältä...? Nyt se ei sitä ole.

On tämä taas melkoista lääkärin hommaa, mutta pitänee suhtautua siihen vain harrastukseen kuuluvaksi. Tämmöstä se oli ennenkin niiden katu/kiihdytysharrastejenkkien kanssa... Nyt sentään talossa pari muutakin autoa...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.11.2010, 21:42
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Takaperästä laakeripukkien pultit viruneet. CAT kaupasta saat hankittua pultit mitkä kestää. Villi veikkaus, kun itse virutin useammat pultit ennen kuin ymmärsin hankkia vahvemmat.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.11.2010, 10:17
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Takaperästä laakeripukkien pultit viruneet. CAT kaupasta saat hankittua pultit mitkä kestää. Villi veikkaus, kun itse virutin useammat pultit ennen kuin ymmärsin hankkia vahvemmat.
Miten tuo vika voisi korreloida oireisiin, jotka ilmenevät rasituksessa ja vasemmalle (ratti n. ½kierr.) kaartaessa? Luulisin viruneiden pulttien aiheuttavan äänen kuuluvan pinioni-lautaspyörän suunnasta tulevana rattaiden rohinana, eikä kuin kardaani/vetonivel ottaisi kiinni johonkin / joutuisi jyrkkään kulmaan...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.11.2010, 11:41
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Minä edelleen suhtautuisin varauksella siihen että ääni tulee auton edestä, jos kerran ääni häviää kokonaan kun takakardaanin irrottaa. Jos ääni tulisi edestä, mikä sen äänen hävittäisi takakardaanin irrotuksen takia? Tällöinhän kaikki moottorista tuleva vääntö suuntautuu etuakselille ja sieltä tulevat oireet pitäisi vain pahentua.

Kääntyminen aiheuttaa kuitenkin auton alustassa vääntöä aina johonkin (moneeenkin) suuntaan, ja se taas voi aiheuttaa montakin asiaa. Esim. auton kallistuminen vaikuttaa taka-akselin asentoon auton alla, toinen jousi "kiristyy" toinen "löystyy" -> kääntää taka-akselin pinionia joko ylös- tai alaspäin kääntösuunnasta riippuen. Ihan samalla tavalla kuin pinioni kääntyy taka-akselilla eteen- ja taaksepäin ajaessa alas tai ylös väännön takia. Mulla olisi vahvimpana veikkauksena pinionikulman suurempi muutos joka aiheuttaa äänen, tai sitten jotain akselin sisäistä vikaa. Ei yhtään mahdoton ajatus ole tuo Villen ehdottama vika.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.11.2010, 14:03
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Miten tuo vika voisi korreloida oireisiin, jotka ilmenevät rasituksessa ja vasemmalle (ratti n. ½kierr.) kaartaessa?
En tiedä ku olen keskittynyt ennemmin miettimään sitä, miten saa heikot kohdat vahvistettua hassua ääntä toikin pitää tilanteissa, joissa pinjoni työntää lautaspyörää kohti peränkoppaa. Saattaa kyllä vaikuttaa eri tavalla leikkilukolla ja oikealla lukolla varustetuissa akselissa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.11.2010, 17:54
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Minä edelleen suhtautuisin varauksella siihen että ääni tulee auton edestä, jos kerran ääni häviää kokonaan kun takakardaanin irrottaa. Jos ääni tulisi edestä, mikä sen äänen hävittäisi takakardaanin irrotuksen takia? Tällöinhän kaikki moottorista tuleva vääntö suuntautuu etuakselille ja sieltä tulevat oireet pitäisi vain pahentua.

Kääntyminen aiheuttaa kuitenkin auton alustassa vääntöä aina johonkin (moneeenkin) suuntaan, ja se taas voi aiheuttaa montakin asiaa. Esim. auton kallistuminen vaikuttaa taka-akselin asentoon auton alla, toinen jousi "kiristyy" toinen "löystyy" -> kääntää taka-akselin pinionia joko ylös- tai alaspäin kääntösuunnasta riippuen. Ihan samalla tavalla kuin pinioni kääntyy taka-akselilla eteen- ja taaksepäin ajaessa alas tai ylös väännön takia. Mulla olisi vahvimpana veikkauksena pinionikulman suurempi muutos joka aiheuttaa äänen, tai sitten jotain akselin sisäistä vikaa. Ei yhtään mahdoton ajatus ole tuo Villen ehdottama vika.
Jotenkin olisi taipuvainen olemaan tästä samaa mieltä, niin omituiselta kuin se edestä kuuluva ääni tulisikin takaa kuulostaa. Oliko se nyt niin, että taka-akselin toisen puolen putki voi olla irti banjosta ja joustaa vain rasituksessa => pinioni kiertyy liikaa ja pinionin ristikko menee liian jyrkkään kulmaan aiheuttaen moisen äänen? Mites se korjataan? Hitsataan putki päältä kiinni banjoon? Mites sen edes testaisi? Pitääkö laittaa vaimo roikkumaan kynnyksestä auton alle kurkkimaan ja sitten hanaa? Ehkä videokameralle voisi keksiä uuden telineen...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.11.2010, 17:56
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
En tiedä ku olen keskittynyt ennemmin miettimään sitä, miten saa heikot kohdat vahvistettua hassua ääntä toikin pitää tilanteissa, joissa pinjoni työntää lautaspyörää kohti peränkoppaa. Saattaa kyllä vaikuttaa eri tavalla leikkilukolla ja oikealla lukolla varustetuissa akselissa.
Jos on löysästä laakeripukista kiinni, niin ei pitäisi (kai?) vaikuttaa nuo kallistukset. Jos taas akseliputki on irti ed. lisäksi, niin sitten varmaankin. Tutkitaan, sano lääkäri...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.11.2010, 18:42
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Oliko se nyt niin, että taka-akselin toisen puolen putki voi olla irti banjosta ja joustaa vain rasituksessa => pinioni kiertyy liikaa ja pinionin ristikko menee liian jyrkkään kulmaan aiheuttaen moisen äänen?
On sekin mahdollista, mutta todennäköisempänä pidän ihan tavallista "axle wrap":iä. Eli siis kaasua painaessa koko taka-akseli kiertyy kardaanilta pinionille tulevan väännön takia. Aika tavallista lehtijousitetuissa autoissa (varsinkin SOA- setuppina, kuten Cherokee), joissa ei ole traction baria estämässä tätä.

Cherokeen takaperässä on aika lyhyet jousipedit -> lehdet pääsee kääntymään varsin helposti S- mutkalle. Käytännössä taka-akselilla niin että pinioni kääntyy ylös eteenpäin mennessä, peruuttaessa alas.

Tässä juutuubi- esimerkki asiasta:

http://www.youtube.com/watch?v=T5YPX...eature=related

Lainaus:
Mites se korjataan? Hitsataan putki päältä kiinni banjoon? Mites sen edes testaisi? Pitääkö laittaa vaimo roikkumaan kynnyksestä auton alle kurkkimaan ja sitten hanaa? Ehkä videokameralle voisi keksiä uuden telineen...
Hitsataan sopivalla puikolla banjokoppaan kiinni koko matkalta putket, jos kyse on siitä että akseliputki kiertyy banjokopan sisällä.

Jos kyse on axle wrapistä, niin joko rakentaa traction barin tai vähintään laittaa pidemmät jousipedit.

http://www.youtube.com/watch?v=GX1zW...eature=related
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.11.2010, 23:01
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
On sekin mahdollista, mutta todennäköisempänä pidän ihan tavallista "axle wrap":iä. Eli siis kaasua painaessa koko taka-akseli kiertyy kardaanilta pinionille tulevan väännön takia. Aika tavallista lehtijousitetuissa autoissa (varsinkin SOA- setuppina, kuten Cherokee), joissa ei ole traction baria estämässä tätä.
Jotenkin tuo ei kuulosta "oikealta". Jos mun XJ:ssä olis kyse lehtijousien menemisestä S-mutkille, olisi se vika ollut päällä koko ajan. Nyt vika ilmaantui rakemman metsäkeikan aikana, jolloin alustasta särkyi kohtalaisen paljon muutakin mm. panhardin yläpallo. Jouset pitäs kyllä olla ehjät. Se koliseva ääni on jotenkin samanlainen, kun pelkällä etuvedolla ajettuna oli täysin linkkuun käännetyjen ristikoiden pauke kovaa vedättäessä, eli siis ristikon, ei tuplaristikon ääni. Meinasin vain jos ääni tulisi sittenkin jostain "edestä", eli jakiksen läheltä, mutta tuon puolesta ei, koska molemmilla puolin jakista on tuplanivelet. Sikäli olisin taipuvainen uskomaan, että taka-akseli on irti banjosta. Tutkitaan...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 24.11.2010, 08:55
Mika.U:n Avatar
Mika.U Mika.U ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.06
Sijainti: Rmk, Finland.
Viestit: 915
Perusasetus

Kato vaan ne jousipeditkin taka-akselilta. Ne saattaa olla muotoutunu akselin mukaisiks ja siinä tapauksessa akseli kyllä heiluu ainakin kaasun ja jarrun mukaan.
__________________
<-Supporting your local heroes->
- Team Rolling Jeep
- Mikälie jäätelökioski Jeep
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 24.11.2010, 09:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Jotenkin tuo ei kuulosta "oikealta". Jos mun XJ:ssä olis kyse lehtijousien menemisestä S-mutkille, olisi se vika ollut päällä koko ajan. Nyt vika ilmaantui rakemman metsäkeikan aikana, jolloin alustasta särkyi kohtalaisen paljon muutakin mm. panhardin yläpallo. Jouset pitäs kyllä olla ehjät. Se koliseva ääni on jotenkin samanlainen, kun pelkällä etuvedolla ajettuna oli täysin linkkuun käännetyjen ristikoiden pauke kovaa vedättäessä, eli siis ristikon, ei tuplaristikon ääni.
Ei olisi alusta asti ollut, koska lehtijouset pikkuhiljaa löystyy käytössä. Mitä enemmän ajat ja mitä pahemmissa paikoissa/ isommilla renkailla, sitä enemmän jouset taipuu ja akseli kiertyy. Lisäksi noi jousipedit voi tosiaankin muotoutua uuteen uskoon kuten Mika totesi. Pidemmät ja vahvemmat pedit auttaa.

Kyllä siinä tuplaristikkokardaanissa on tavallinen ristikko akselin päässä. Juuri sieltä se todennäköisimmin haraa vastaan jos axle wrappiä on liikaa. Kyllä mullakin sitä oli jonkin verran havaittavissa sekä RE:n 3.5" että OME:n HD pakoilla, ja oli kuitenkin selvästi orkkista jöötimmät ja pidemmät pedit. SOA lehtijousialustalla esiintyy käytännössä aina axle wrappiä jonkin verran, jos ei ole traction baria.

Edelleen on mun mielestä varsin epätodennäköistä että putki olisi banjosta irti, on aika harvinaista. Ei tietenkään mahdotonta.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 24.11.2010, 09:32
Mika.U:n Avatar
Mika.U Mika.U ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.06
Sijainti: Rmk, Finland.
Viestit: 915
Perusasetus

Tässä mallikuvaa miten ne oli jousipedit oli omassa vääntyny. Kuvat löytyy myös rakentelutopikista.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tare Näytä viesti
lisää perusvikojen korjailua

jousilatat on hiukan myötäilleet




ne on korjattu ja samalla pinioni kääntyi hiukan ylöspäin
__________________
<-Supporting your local heroes->
- Team Rolling Jeep
- Mikälie jäätelökioski Jeep
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 24.11.2010, 09:53
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ei olisi alusta asti ollut, koska lehtijouset pikkuhiljaa löystyy käytössä. Mitä enemmän ajat ja mitä pahemmissa paikoissa/ isommilla renkailla, sitä enemmän jouset taipuu ja akseli kiertyy. Lisäksi noi jousipedit voi tosiaankin muotoutua uuteen uskoon kuten Mika totesi. Pidemmät ja vahvemmat pedit auttaa.

Kyllä siinä tuplaristikkokardaanissa on tavallinen ristikko akselin päässä. Juuri sieltä se todennäköisimmin haraa vastaan jos axle wrappiä on liikaa. Kyllä mullakin sitä oli jonkin verran havaittavissa sekä RE:n 3.5" että OME:n HD pakoilla, ja oli kuitenkin selvästi orkkista jöötimmät ja pidemmät pedit. SOA lehtijousialustalla esiintyy käytännössä aina axle wrappiä jonkin verran, jos ei ole traction baria.

Edelleen on mun mielestä varsin epätodennäköistä että putki olisi banjosta irti, on aika harvinaista. Ei tietenkään mahdotonta.
Löystyy juu, mutta kun nämä jouset on käytännössä uudet (½v vanhat). Mutta löystyyhän nekin tietysti kovassa ajossa pian. Toi Mikan kuva on kyllä tosi hyvä, en olis tullu ajatelleeksi katsoa jousien alta.

Jos ei rupea noilla eväillä vika löytymään, niin täytyy laittaa videokamera auton alle tai ryömiä sinne itse ja käskeä muijaa polkemaan hanaa takavedolla ja/tai pikkunelarilla jarru pohjassa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika.U Näytä viesti
Kuvat löytyy myös rakentelutopikista.
Mistä se löytyy?
__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 24.11.2010 09:57
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 24.11.2010, 10:08
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Löystyy juu, mutta kun nämä jouset on käytännössä uudet (½v vanhat). Mutta löystyyhän nekin tietysti kovassa ajossa pian. Toi Mikan kuva on kyllä tosi hyvä, en olis tullu ajatelleeksi katsoa jousien alta.
Melkeinpä ne heti alussa eniten vertyykin. Varsinkin kun metsässä käy ajamassa enemmän. Mulla laskeutu RE:n pakoilla perä siitä kun asensi muutaman kuukauden aikana pari- kolme senttiä. Sen jälkeen ei juuri yhtään.

Lainaus:
Jos ei rupea noilla eväillä vika löytymään, niin täytyy laittaa videokamera auton alle tai ryömiä sinne itse ja käskeä muijaa polkemaan hanaa takavedolla ja/tai pikkunelarilla jarru pohjassa.
Eiköhän se selviä, joskus vaan on paskamaisia löydettäviä nämä ylimääräiset melun lähteet. Viimeistään sit selviää kun ko. paikka antautuu kokonaan ja onhan siihen se yksi helppo ja halpa korjaus, mankka vaan täysille ni turhat äänet häviää
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 24.11.2010, 10:12
panzer:n Avatar
panzer panzer ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 28.02.06
Sijainti: SuurHämeenlinnan rajamailla
Viestit: 1.861
Perusasetus

Mistä se löytyy?[/quote]

http://forums.offipalsta.com/showthr...t=rolling+jeep
__________________
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 24.11.2010, 11:51
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
ja onhan siihen se yksi helppo ja halpa korjaus, mankka vaan täysille ni turhat äänet häviää
Saa muuten olla melkosesti watteja toosassa, jos mielii nämä kolinat popilla peittää! Tarttee lähtee laturi- ja akkukauppaan ensteks. Mut sitten varmaan riittäs powerit yksille lisävaloillekin.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 25.11.2010, 14:16
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Menee entistä oudommaksi. Jousipedit on kutakuinkin kunnossa, eikä etu- tai takapinioni juurikaan nouse/laske jarrua vasten kuormittaessa eteen tai taaksepäin taka- tai nelivedoilla (4H / 4L). Ehkä sentti-pari suuntaansa, muttei mitään niin radiaalia, että ristikkonivel joutuisi liian jyrkkään kulmaan. Samoin akseliputket näyttää olevan kiinni, eikä liiku kuormittaessa. Kävelyvauhdista kun laittaa varovasti kaasua että alkaa juuri ja juuri sutia (siis lumella), kolina kuuluu vaimeasti ja suurenee, kun laittaa enemmän kaasua.

Pyöriikö nelivedon ketju mukana myös takavedolla? Jos näin on, niin ketju voisi olla löysä ja ottaa kiinni jakiksen koteloon. Pelkällä etuvedollahan (takakardaani irti) ketju on taatusti kireällä, joten ei siten hankaa...? Vaikka ei ketjustä kyllä pitäs tollasta kolinaa lähteä, paremminkin rahina tms...

Edelleenkin olen sitä mieltä, ettei äänet tule ainakaan takaa, joten se voisi korreloida jakikseen / sen läheisyyteen. Jakolaatikon poikittaispalkkihan sai kovan tällin ja taittui jonkin verran oikealta puolelta vekille, ehkä pari kolme senttiä runkopalkin ja jakiksen kiinnityspisteen puolivälistä. Ruvetaan tutkimaan sitä aluetta seuraavana...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 25.11.2010, 16:57
Joukka:n Avatar
Joukka Joukka ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 619
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Jakolaatikon alla oleva palkki sain kovan tällin Hauholla ja vääntyi hieman. Kardaani on nyt ehkä sentin/puolikkaan oikealla,
Oisko niinkin yksinkertainen ominaisuus, että jakolaatikko kolkkaa koriin tai pakoputki tai jakolaatikon kepit, kun kone kääntyy vedolla. Kone varmaan kääntyy hieman erilailla takakardaanilla ja ilman, luulisin.

/Joukka
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 25.11.2010, 17:33
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Edelleenkin olen sitä mieltä, ettei äänet tule ainakaan takaa, joten se voisi korreloida jakikseen / sen läheisyyteen. Jakolaatikon poikittaispalkkihan sai kovan tällin ja taittui jonkin verran oikealta puolelta vekille, ehkä pari kolme senttiä runkopalkin ja jakiksen kiinnityspisteen puolivälistä. Ruvetaan tutkimaan sitä aluetta seuraavana...
No, sitten voi olla mahdollista että syyllinen on jakiksenkin alueella tai edessä. Voi olla että ottaa jakoaski tai vaihdelaatikko koriin kiinni, tuntuuko minkäälaista "kolinaa" korissa kun ääni kuuluu?

Mulla muuten olisi ylimääräinen jokseenkin ehjä poikkipalkki, olisi helppo vahvistaa jollet halua järeämpää pohjapanssaria hommata.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 25.11.2010, 19:18
Transistori:n Avatar
Transistori Transistori ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.12.08
Sijainti: Kalajoki
Viestit: 119
Perusasetus

Ihtellä xj:ssä piti ääntä vedätyksessä etukartaanin tuplaristikko. Palkki juurikin oli menny mehtäsä hieman kurttuun niin kartaani yletti kolisteleen koriin. Aivan helekatin pieni jäläki mutta ääni oli työn. Aikansa kun taskulampun kans tihirusti niin huomas että oli krapaumaa. Uusi vaihteiston palkki ja kumityynyt korvasin volvolaisiin niin johan tokeni.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 25.11.2010, 19:29
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Itsellä ollut pari keissiä, tsekkaa moottorin kiinnikkeet ja jakiksen kiinnitys. Molemmat aiheuttaa ihmeääniä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jeepin outo nykiminen hpniemi Tekniikka & Jutustelu 2 03.07.2010 14:10
outo niva.. pikkuG Linkit 4 25.11.2007 16:21
m:outo vinssi? Ramo82 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 22.10.2007 20:02
M: hj:n vakio alusta! mitsu L200 vakio alusta + ALPO O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 07.02.2007 10:38
outo mielialatesti piina Rakas Päiväkirja 0 07.12.2005 15:35


Sivu luotu: 21:25 (GMT +2).