![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#526
|
|||
|
|||
![]()
Tyyli kohdillaan kun työkalutkin tehdään itse ja kierrättäen, muutenkin mukavaa seurattavaa tuo teidän harrastus
![]() En ihan koko ketuja ehtinyt selata läpi, mutta joskus 2008 oli mietitty vinssin narun kiinnitystä rumpuun. Tuohon on varmasti keksitty jo toimivia ratkaisuja repullinen, mutta itselle tuli ensimmäisenä mieleen että ompelisin siihen narun päähän vaikka reilun 5cm matkalle auton turvavyön noin niinkun pituussuunnassa putkelle ja sen pituisen pätkän että menee reilun kierroksen rummun ympäri. Sehän olisi varmaankin ihan siedettävä kiinnittää joko sillä alkuperäisellä koriin pultattavalla korvakkeella, tai sahaamalla se korvake pois, niin siihen päähän jää se tukevasti ommeltu lenkkin josta sitten vaikka pyöreäksi hiottu latta läpi ja uppokannoilla rumpuun? |
#527
|
||||
|
||||
![]()
Juu itse tekien ja kierrättäen/nurkista haalien näitä on mukava rakennella. Sitten kun joskus on rahaa niin voi ostaa kunnon osia. Tosin hipo osiakin joutuu usein turakkipajalla vahvistamaan että ne oikeesti kestäisi.
Muuten on ollut vähän hiljasta tän kaa. Muutama pitkä safari kyllä vie hetkeksi ylimääräisen innostuksen pois. Projektina nyt on Helatorstain Venäjän safarin jälkipyykki eli takapanhard tuhannen mutkalla ja takaperän laakerit ja välitys kulahtanut vaihtokuntoon. Uusi nitro gearin 4.88 välitys on jo menossa murikkaan kiinni mutta hitaasti. Uudet stefat ja laakerit on myös. Takapyörien laakerit meni kanssa vaihtoon ihan varmuuden vuoksi kun epäilin stefoja syyksi miksi takaperä oli taas täynnä vettä ja aiheutti kulumisen. Seuraava tavoite on saada auto kuntoon ennen SLCK:n Venäjän safaria 7 - 11.7.2010. Takavinssikin puuttuu kanssa koska myin sen kannaksella UglyHJlle ja räikkäkin kaipaisi ainakin öljyjen vaihtoa. Kunhan tämän saa taas käyttökuntoon niin olisi sitten otettava kiireellä HJ työn alle. Viimeksi muokannut mikjus : 16.06.2010 12:44 |
#528
|
||||
|
||||
![]()
Pinionin ylälaakerin roiskelevy vai mikälie onkaan. Onko järkeä käyttää hiluxin 8" perän heittotähtimallia isossa perässä? Onko siitä mitään haittaa? kun nää akselit käsittääkseni pyörii kuitenkin samoin päin niin tuonhan pitäisi paremmin tunkea öljyä laakerille? Aattelin että vois auttaa pystympään käännettyssä perässä kun näitä käytetään kerran high pinion malleissakin.
Suora vakio ja ljn tai hiluxin heittotähti. Paikallaan. |
#529
|
||||
|
||||
![]()
empä oo tollasta potkurii nähny ,laita se mulla on tavallinen katotaan kumpi kestää pitempään.
![]() |
#530
|
|||
|
|||
![]()
Pahuksen pahus,jätkillähän rupee olee turpoo jo perissäkin...Oikeasti joo,varmastikin tarpeellinen höpsötin kun pinioni on pystyssä,taikka siis pystymmässä,olenkin imhetelly kuinka usein tarvii laakeroita vaihella.
|
#531
|
||||
|
||||
![]()
En laittanut sitten tota propelia kun en ollut siitä ihan varma. Eikös kuitenkin etuperä pyöri eri suuntaan kuin taka jolloin vain toisessa päässä käytettäessä ropeli olis pyörinyt "oikein" päin.
|
#532
|
|||
|
|||
![]()
No itte laittaisin sen sileen, koska siinä enemmän pinta-alaa jotta öljyä olisi enemmän liikenteessä... Kuitenkin perä kuumenee sen verran paljon mettähommissa, jotta ei sitä öljyä ainakaan liikaa lentele, ellei Dirty pääse puikkoihin!!!
T:Mä eli alias mikki ja taas töissä... |
#533
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#534
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
ööö? eikös nyt kumminkii ne pyöri ihan samaan suuntaan? eihän toi mikään mersu ole??? ![]() |
#535
|
||||
|
||||
![]()
Kardaanit pyörii samaan suuntaan, jolloin etuperä pyörii eri suuntaan ku takaperä, koska pinionikin osottaa eri suuntaan.
|
#536
|
||||
|
||||
![]()
Pari viikko täs tehty bertan "kesähuoltoa". Etupäätä on hieman entrattu mutta siitä lisää myöhemmin. Muuta pikku huoltoa mm. takakardaani tehty uusi kun vakionopeusnivelen keskikuula loppu, takajakareiden alapuslat vaihdettu, Superwinch sovitettu takavinssiksi, välijäähdytin pilkottu pienemmäksi ja putket uusiksi ja räikän huolto.
No räikkä on toiminut muuten hyvin mutta huomasin että se on alkanut vuotaa öljyä. Tarkempi tutkailu paljasti että pääakselilla väljää? No ei kun osiksi ja sieltä löytyikin tämmöinen yllätys. Oireita ei oikeen ollu muuta kuin öljyvuoto ja jarru piti hassua ääntä välillä. No giggleltä lähti tilaukseen uusi vahvempi gp large cam gear, jarrupalat ja räikän lower housing service kitti. Onhan tolla kyllä vinssailtu mäyriksiä ja muita mörököllejä. |
#537
|
||||
|
||||
![]()
Ettei kesälomalla olis aika tullut pitkäksi niin otin polttopillin käteen ja poistin bertan etujousituksen.
Uusi putkentaivutinkin oli vihdoin käytössä ja velpoika taivutteli tämmöset hoopit. Käyttötarkoitus tämä Foxin 14" pro 2.0 coilover tolpat asennettiin. Nää on hankittu jo aikaisemmin joltain norjalaiselta foff kuskilta jonka autossa ne on ollut. Siinä kait max ulosjousto. Kardaanista loppuu kulma tohon. Nyt laitettiin vaan yks rajotinnaru keskelle tosta 10mm dynexistä. Että nää kaikki sai mahtumaan keulalle niin välijäähdytintä ja putkisto piti muokata, samoin vinssin releboxi piti siirtää. Velpoika hitsaili välijäähdyttimen tigilla kasaan. Ongelma oli kun muuntaja oli joku sellanen päältä kammella veivattava kemppi varmaan 60-luvulta ja se poltti 3 kertaa pääsulakkeet tallista. Samassa hötäkässä sit palo kompuran moottori kun kävi hetken kahella vaiheella ja mitään suojia ei ollu. Kuvassa näkyy myös hooppien välissä oleva jäykisteputki. Kotipihan rti rampissa tsekattiin ettei mikään ota mihkään kii. Tässä autoa nostettu 5cm mutta se laskettiin takasin normikorkeuteen kun tuli suuria ongelmia takapään kanssa. Jakari malliset tukivarret takana aiheuttaa todella levotonta takapään ohjautumista kallistuksissa ja se vaan korostuu mitä korkeamman autosta tekee. Nyt kyllä tekis mieli ottaa ne polttopillit käteen ja käydä takajousituksen kimppuun. Jousten täyttöön velpoika teki argon pulloon vermeet. 200 psi ruutattiin painetta tikkuun Tolppien shimmaus tarkastettiin ja se oli vakio 60/40. Öljy 5w 19,90€ litra. Jouset oli 200/300 14" mutta kun autoa madallettiin niin ylimmät jouset vaihdettiin 12" pitkiin. Tikkuun jää nyt löysää tilaa ja tilasinkin jo tender coilit noihin. Samalla tulee FOAn 2.5 2" bumpstopit. Ensitestit olivat oikein palkitsevia sillä keula toimii huomattavasti paremmin kuin ennen ja säätömahdollisuudet ovat nyt lähes rajattomat. Hieman hankala vaan testailla kun takapää vielä vakio eikä oikeen pysy vauhdissa mukana. Ihan eka testiajo takapihalla, tässä vielä 5cm korkeempi kuin normaalisti ja kun takapään saa kuntoon niin ehkä tämä korkeus on ok. |
#538
|
||||
|
||||
![]()
Kova katto toi sen verran ahdistusta että oli pakko asentaa yksi varauloskäytävä lisää. Kivasti muuttaa tunnelmaa kabiinissa.
|
#539
|
||||
|
||||
![]() BJ-40 pumpun ennakon säätöä?
Säädin vähän ennakkoa kun joku sanoi että se voisi auttaa koneen lämpenemiseen. Onko järkeä säätää tuo niin kun kaverit neuvoo eli siitä vähän takas kun alkaa kilistämään. Mitä hyötyä ja mitä haittaa?
ennen jälkeen |
#540
|
||||
|
||||
![]()
Kai tuota enemmänkin uskaltais tönästä, tossa ei ole ehkä kuin aste jos sitäkään. Kulku kevenee. Mitenkähänpäin nuo kuvat on, onko tuo nyt varmasti aikaisemmalla päin...?
![]() |
#541
|
||||
|
||||
![]()
Onks toi legendaarinen Finlandia 2k vai näänkö mie vaan harhoja?
|
#542
|
||||
|
||||
![]()
Kuvittelin itsekkin että finlandiaa asentelin mutta kahvassa lukee jotain muuta (nordlamex?). Olis ollut yks finlantia 2k mikä mulla oli -74 taunuksessa joskus mut se oli jemmattu yhden hyllyn ja seinän väliin enkä jaksanut sen takia purkaa koko sydeemiä.
Viimeksi muokannut mikjus : 08.09.2010 20:41 |
#543
|
||||
|
||||
![]()
Vahva käsitys on että lohkoo päin menee aikasemmalle. No täytyypä vaikka huomenna taas kääntää pari millii lisää ja testaa mitä vaikuttaa.
|
#544
|
||||
|
||||
![]()
Vinkki: säädä ihan siihen tarkoitetulla mittalaitteella.
|
#545
|
||||
|
||||
![]()
Se nyt olis ihan liian hitekkiä jos näitä oikeesti ruvettaisiin mittareilla säätämään
![]() |
#546
|
||||
|
||||
![]()
Sade päivä ja tylsää. Koristelin siten ratin keskiön. Merkin takana teksti 1939-1945. Mitä lie matskua kun ei ole magneettista, kiillottuu hienosti, kovaa, ei ruostu mutta tummuu. Olisko hopeaa?
Googlettelin että tää olis talvi ja jatkosodan haavoittusmismerkki. Näitä on löytynyt aikoinaan mm. kaatopaikalta. Viimeksi muokannut mikjus : 11.09.2010 17:23 |
#547
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
-Pauli- |
#548
|
||||
|
||||
![]()
Eipä tullut mieleen. Täytyskin kaivaa ace tulille ja testata. Samalla huoltas sen seuraavaa venäjän reissua varten. Jos siel sattus leiri sellaselle kohtaa et vois kaivella. Ostin kesällä kunnon aidon sakemanni? kenttälapionkin. Täytyskin tutkii ton laatokan pohjoisrannan alueiden taistelupaikat. Muistomerkkejä siellä on ainakin paljon.
|
#549
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#550
|
||||
|
||||
![]()
Mudventuresia varten on autoa entrailtu. Rompetorilta sattu löytymään halvalla lasikuitu scooppi joten piti sekin tohon mälvätä kiinni jos vaikka auttaisi maantiellä kuumenemiseen. Samalla sai paikattua konepellin muutkin reiät.
Tein myös taas uuden puhallinlaite viritelmän. Aikasemmin jo puhaltimen moottori oli siirretty konehuoneesta apparin jalkotilaan niin että hjn puhaltimen mottori bjn siivellä oli tungettu siihen neliskanttiseen putkeen. Ei ollut kovin tehokas koska ilmeisesti ilmanotto ahdisti kun imu sisätilasta hanskalokerton alta ja välissä vain noin sentti tilaa. Tosin nyt viimevaiheessa oli näköjään piuhat väärin päinkin ja mosa pyöri väärään suuntaan ![]() Sitten kummastelin kun laatikot öljyyntyy ihme paikoista vaikka vuoto vaan takalähdön stefassa. No onneks aukasin kun toi kuvan pultti oli löysällä ja täytyy ne muutkin sitten tarkistaa ja kirrata. FOAn triple rate kititkin tuli vihdoin. Ihan ongelmitta nekään ei käyneet. Piti ottaa ja modifioida noi muoviholkit foxeista. Holkki piti myös toisesta laitaa halkaista että sen sai kammettua paikalleen ilman että säiliön olisi purkanut pois. Myös bumstopit tuli mutta saas nähdä ehditäänkö mudventuresille laittamaan noi eteen kun on vähän tilan ahtautta. Viimeksi muokannut mikjus : 06.10.2010 11:56 |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty BJ-40 Projekti | mss | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 05.06.2016 20:17 |
Myydään Bj-40 projekti | kares | O/M/V Ajoneuvot | 16 | 19.03.2014 23:04 |
Bj 40 projekti | _JT_ | Maasturiprojektit | 277 | 28.02.2013 22:09 |
M: TOYOTA BJ-40 projekti | tepa78 | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 15.03.2008 15:47 |
Bj 40 -76 projekti | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.03.2008 23:00 |