Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #526  
Vanha 16.06.2010, 11:35
Walt Walt ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.09
Sijainti: Kouvola
Viestit: 40
Perusasetus

Tyyli kohdillaan kun työkalutkin tehdään itse ja kierrättäen, muutenkin mukavaa seurattavaa tuo teidän harrastus

En ihan koko ketuja ehtinyt selata läpi, mutta joskus 2008 oli mietitty vinssin narun kiinnitystä rumpuun.
Tuohon on varmasti keksitty jo toimivia ratkaisuja repullinen, mutta itselle tuli ensimmäisenä mieleen että ompelisin siihen narun päähän vaikka reilun 5cm matkalle auton turvavyön noin niinkun pituussuunnassa putkelle ja sen pituisen pätkän että menee reilun kierroksen rummun ympäri.
Sehän olisi varmaankin ihan siedettävä kiinnittää joko sillä alkuperäisellä koriin pultattavalla korvakkeella, tai sahaamalla se korvake pois, niin siihen päähän jää se tukevasti ommeltu lenkkin josta sitten vaikka pyöreäksi hiottu latta läpi ja uppokannoilla rumpuun?
Vastaa lainaten
  #527  
Vanha 16.06.2010, 12:38
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Juu itse tekien ja kierrättäen/nurkista haalien näitä on mukava rakennella. Sitten kun joskus on rahaa niin voi ostaa kunnon osia. Tosin hipo osiakin joutuu usein turakkipajalla vahvistamaan että ne oikeesti kestäisi.

Muuten on ollut vähän hiljasta tän kaa. Muutama pitkä safari kyllä vie hetkeksi ylimääräisen innostuksen pois. Projektina nyt on Helatorstain Venäjän safarin jälkipyykki eli takapanhard tuhannen mutkalla ja takaperän laakerit ja välitys kulahtanut vaihtokuntoon. Uusi nitro gearin 4.88 välitys on jo menossa murikkaan kiinni mutta hitaasti. Uudet stefat ja laakerit on myös. Takapyörien laakerit meni kanssa vaihtoon ihan varmuuden vuoksi kun epäilin stefoja syyksi miksi takaperä oli taas täynnä vettä ja aiheutti kulumisen. Seuraava tavoite on saada auto kuntoon ennen SLCK:n Venäjän safaria 7 - 11.7.2010. Takavinssikin puuttuu kanssa koska myin sen kannaksella UglyHJlle ja räikkäkin kaipaisi ainakin öljyjen vaihtoa. Kunhan tämän saa taas käyttökuntoon niin olisi sitten otettava kiireellä HJ työn alle.

Viimeksi muokannut mikjus : 16.06.2010 12:44
Vastaa lainaten
  #528  
Vanha 22.06.2010, 18:28
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Pinionin ylälaakerin roiskelevy vai mikälie onkaan. Onko järkeä käyttää hiluxin 8" perän heittotähtimallia isossa perässä? Onko siitä mitään haittaa? kun nää akselit käsittääkseni pyörii kuitenkin samoin päin niin tuonhan pitäisi paremmin tunkea öljyä laakerille? Aattelin että vois auttaa pystympään käännettyssä perässä kun näitä käytetään kerran high pinion malleissakin.

Suora vakio ja ljn tai hiluxin heittotähti.


Paikallaan.
Vastaa lainaten
  #529  
Vanha 22.06.2010, 18:48
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

empä oo tollasta potkurii nähny ,laita se mulla on tavallinen katotaan kumpi kestää pitempään.
Vastaa lainaten
  #530  
Vanha 23.06.2010, 21:11
uokki uokki ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 04.09.09
Sijainti: Heinola
Viestit: 745
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
empä oo tollasta potkurii nähny ,laita se mulla on tavallinen katotaan kumpi kestää pitempään.
Pahuksen pahus,jätkillähän rupee olee turpoo jo perissäkin...Oikeasti joo,varmastikin tarpeellinen höpsötin kun pinioni on pystyssä,taikka siis pystymmässä,olenkin imhetelly kuinka usein tarvii laakeroita vaihella.
Vastaa lainaten
  #531  
Vanha 24.06.2010, 12:17
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

En laittanut sitten tota propelia kun en ollut siitä ihan varma. Eikös kuitenkin etuperä pyöri eri suuntaan kuin taka jolloin vain toisessa päässä käytettäessä ropeli olis pyörinyt "oikein" päin.
Vastaa lainaten
  #532  
Vanha 24.06.2010, 17:28
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

No itte laittaisin sen sileen, koska siinä enemmän pinta-alaa jotta öljyä olisi enemmän liikenteessä... Kuitenkin perä kuumenee sen verran paljon mettähommissa, jotta ei sitä öljyä ainakaan liikaa lentele, ellei Dirty pääse puikkoihin!!!

T:Mä eli alias mikki ja taas töissä...
Vastaa lainaten
  #533  
Vanha 01.07.2010, 20:37
ugly_hj:n Avatar
ugly_hj ugly_hj ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 11.09.04
Sijainti: espoo, .
Viestit: 1.710
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Joo samat rattaat kun Uglyllä ja nää on tehnyt Mäkinen Hämeenkoskelta ja mallinan muistaakseni käytetty Iironsian jotain askia. Joutu tekeen jotain muutoksia kun mun aski oli ohuemmalla 34mm akselilla ja malli on ollut 38mm. Hinta Kotelon työstöineen about kuus hunttia mutta en osaa sanoa tuosta hinnasta onko enään sama. Nämä oli käsittääkseni viimeiset rattaat vanhasta sarjasta jota oli hyllyssä mutta varmaankin tekee lisääkin kun vaan hinnasta sopii.
Taitaa olla ihan laatutyötä nuo rattaat, kun nyt vaihdoin öljyt jakikseen niin pohjapropun magneetti oli ihan puhdas eli ei yhtään metallijäämiä noin 1500km ajon jälkeen.
Vastaa lainaten
  #534  
Vanha 02.07.2010, 08:49
jv jv ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 21.04.04
Sijainti: Päijät-häme, Hollola
Viestit: 3.244
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
En laittanut sitten tota propelia kun en ollut siitä ihan varma. Eikös kuitenkin etuperä pyöri eri suuntaan kuin taka jolloin vain toisessa päässä käytettäessä ropeli olis pyörinyt "oikein" päin.


ööö? eikös nyt kumminkii ne pyöri ihan samaan suuntaan? eihän toi mikään mersu ole???
Vastaa lainaten
  #535  
Vanha 02.07.2010, 10:45
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Kardaanit pyörii samaan suuntaan, jolloin etuperä pyörii eri suuntaan ku takaperä, koska pinionikin osottaa eri suuntaan.
Vastaa lainaten
  #536  
Vanha 24.07.2010, 18:06
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Pari viikko täs tehty bertan "kesähuoltoa". Etupäätä on hieman entrattu mutta siitä lisää myöhemmin. Muuta pikku huoltoa mm. takakardaani tehty uusi kun vakionopeusnivelen keskikuula loppu, takajakareiden alapuslat vaihdettu, Superwinch sovitettu takavinssiksi, välijäähdytin pilkottu pienemmäksi ja putket uusiksi ja räikän huolto.

No räikkä on toiminut muuten hyvin mutta huomasin että se on alkanut vuotaa öljyä. Tarkempi tutkailu paljasti että pääakselilla väljää? No ei kun osiksi ja sieltä löytyikin tämmöinen yllätys.





Oireita ei oikeen ollu muuta kuin öljyvuoto ja jarru piti hassua ääntä välillä. No giggleltä lähti tilaukseen uusi vahvempi gp large cam gear, jarrupalat ja räikän lower housing service kitti. Onhan tolla kyllä vinssailtu mäyriksiä ja muita mörököllejä.
Vastaa lainaten
  #537  
Vanha 26.07.2010, 10:22
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Cool

Ettei kesälomalla olis aika tullut pitkäksi niin otin polttopillin käteen ja poistin bertan etujousituksen.

Uusi putkentaivutinkin oli vihdoin käytössä ja velpoika taivutteli tämmöset hoopit.


Käyttötarkoitus tämä


Foxin 14" pro 2.0 coilover tolpat asennettiin. Nää on hankittu jo aikaisemmin joltain norjalaiselta foff kuskilta jonka autossa ne on ollut.


Siinä kait max ulosjousto. Kardaanista loppuu kulma tohon. Nyt laitettiin vaan yks rajotinnaru keskelle tosta 10mm dynexistä.


Että nää kaikki sai mahtumaan keulalle niin välijäähdytintä ja putkisto piti muokata, samoin vinssin releboxi piti siirtää. Velpoika hitsaili välijäähdyttimen tigilla kasaan. Ongelma oli kun muuntaja oli joku sellanen päältä kammella veivattava kemppi varmaan 60-luvulta ja se poltti 3 kertaa pääsulakkeet tallista. Samassa hötäkässä sit palo kompuran moottori kun kävi hetken kahella vaiheella ja mitään suojia ei ollu. Kuvassa näkyy myös hooppien välissä oleva jäykisteputki.


Kotipihan rti rampissa tsekattiin ettei mikään ota mihkään kii. Tässä autoa nostettu 5cm mutta se laskettiin takasin normikorkeuteen kun tuli suuria ongelmia takapään kanssa. Jakari malliset tukivarret takana aiheuttaa todella levotonta takapään ohjautumista kallistuksissa ja se vaan korostuu mitä korkeamman autosta tekee. Nyt kyllä tekis mieli ottaa ne polttopillit käteen ja käydä takajousituksen kimppuun.



Jousten täyttöön velpoika teki argon pulloon vermeet.


200 psi ruutattiin painetta tikkuun


Tolppien shimmaus tarkastettiin ja se oli vakio 60/40.


Öljy 5w 19,90€ litra.


Jouset oli 200/300 14" mutta kun autoa madallettiin niin ylimmät jouset vaihdettiin 12" pitkiin. Tikkuun jää nyt löysää tilaa ja tilasinkin jo tender coilit noihin. Samalla tulee FOAn 2.5 2" bumpstopit.

Ensitestit olivat oikein palkitsevia sillä keula toimii huomattavasti paremmin kuin ennen ja säätömahdollisuudet ovat nyt lähes rajattomat. Hieman hankala vaan testailla kun takapää vielä vakio eikä oikeen pysy vauhdissa mukana.


Ihan eka testiajo takapihalla, tässä vielä 5cm korkeempi kuin normaalisti ja kun takapään saa kuntoon niin ehkä tämä korkeus on ok.

Vastaa lainaten
  #538  
Vanha 08.09.2010, 17:58
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Kova katto toi sen verran ahdistusta että oli pakko asentaa yksi varauloskäytävä lisää. Kivasti muuttaa tunnelmaa kabiinissa.

Vastaa lainaten
  #539  
Vanha 08.09.2010, 18:02
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

BJ-40 pumpun ennakon säätöä?


Säädin vähän ennakkoa kun joku sanoi että se voisi auttaa koneen lämpenemiseen. Onko järkeä säätää tuo niin kun kaverit neuvoo eli siitä vähän takas kun alkaa kilistämään. Mitä hyötyä ja mitä haittaa?

ennen


jälkeen
Vastaa lainaten
  #540  
Vanha 08.09.2010, 19:24
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.063
Perusasetus

Kai tuota enemmänkin uskaltais tönästä, tossa ei ole ehkä kuin aste jos sitäkään. Kulku kevenee. Mitenkähänpäin nuo kuvat on, onko tuo nyt varmasti aikaisemmalla päin...?

Vastaa lainaten
  #541  
Vanha 08.09.2010, 19:30
tratok:n Avatar
tratok tratok ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.10.09
Sijainti: *
Viestit: 344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Kova katto toi sen verran ahdistusta että oli pakko asentaa yksi varauloskäytävä lisää. Kivasti muuttaa tunnelmaa kabiinissa.
Onks toi legendaarinen Finlandia 2k vai näänkö mie vaan harhoja?
Vastaa lainaten
  #542  
Vanha 08.09.2010, 19:46
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tratok Näytä viesti
Onks toi legendaarinen Finlandia 2k vai näänkö mie vaan harhoja?
Kuvittelin itsekkin että finlandiaa asentelin mutta kahvassa lukee jotain muuta (nordlamex?). Olis ollut yks finlantia 2k mikä mulla oli -74 taunuksessa joskus mut se oli jemmattu yhden hyllyn ja seinän väliin enkä jaksanut sen takia purkaa koko sydeemiä.

Viimeksi muokannut mikjus : 08.09.2010 20:41
Vastaa lainaten
  #543  
Vanha 08.09.2010, 19:47
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kai tuota enemmänkin uskaltais tönästä, tossa ei ole ehkä kuin aste jos sitäkään. Kulku kevenee. Mitenkähänpäin nuo kuvat on, onko tuo nyt varmasti aikaisemmalla päin...?

Vahva käsitys on että lohkoo päin menee aikasemmalle. No täytyypä vaikka huomenna taas kääntää pari millii lisää ja testaa mitä vaikuttaa.
Vastaa lainaten
  #544  
Vanha 08.09.2010, 20:46
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Vinkki: säädä ihan siihen tarkoitetulla mittalaitteella.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #545  
Vanha 08.09.2010, 22:22
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Vinkki: säädä ihan siihen tarkoitetulla mittalaitteella.
Se nyt olis ihan liian hitekkiä jos näitä oikeesti ruvettaisiin mittareilla säätämään
Vastaa lainaten
  #546  
Vanha 11.09.2010, 17:04
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Sade päivä ja tylsää. Koristelin siten ratin keskiön. Merkin takana teksti 1939-1945. Mitä lie matskua kun ei ole magneettista, kiillottuu hienosti, kovaa, ei ruostu mutta tummuu. Olisko hopeaa?

Googlettelin että tää olis talvi ja jatkosodan haavoittusmismerkki. Näitä on löytynyt aikoinaan mm. kaatopaikalta.


Viimeksi muokannut mikjus : 11.09.2010 17:23
Vastaa lainaten
  #547  
Vanha 11.09.2010, 17:37
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.269
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Sade päivä ja tylsää. Koristelin siten ratin keskiön. Merkin takana teksti 1939-1945. Mitä lie matskua kun ei ole magneettista, kiillottuu hienosti, kovaa, ei ruostu mutta tummuu. Olisko hopeaa?

Googlettelin että tää olis talvi ja jatkosodan haavoittusmismerkki. Näitä on löytynyt aikoinaan mm. kaatopaikalta.
Kokeilitko millaista signaalia antaa metallinpaljastimella? Hopea kilisee Acella ihan siellä oikean laidan tuntumassa...
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #548  
Vanha 12.09.2010, 08:28
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Kokeilitko millaista signaalia antaa metallinpaljastimella? Hopea kilisee Acella ihan siellä oikean laidan tuntumassa...
Eipä tullut mieleen. Täytyskin kaivaa ace tulille ja testata. Samalla huoltas sen seuraavaa venäjän reissua varten. Jos siel sattus leiri sellaselle kohtaa et vois kaivella. Ostin kesällä kunnon aidon sakemanni? kenttälapionkin. Täytyskin tutkii ton laatokan pohjoisrannan alueiden taistelupaikat. Muistomerkkejä siellä on ainakin paljon.
Vastaa lainaten
  #549  
Vanha 12.09.2010, 08:40
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Täytyskin tutkii ton laatokan pohjoisrannan alueiden taistelupaikat. Muistomerkkejä siellä on ainakin paljon.
http://personal.inet.fi/koti/juhani....motin_teko.htm
Vastaa lainaten
  #550  
Vanha 06.10.2010, 09:32
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Mudventuresia varten on autoa entrailtu. Rompetorilta sattu löytymään halvalla lasikuitu scooppi joten piti sekin tohon mälvätä kiinni jos vaikka auttaisi maantiellä kuumenemiseen. Samalla sai paikattua konepellin muutkin reiät.

Tein myös taas uuden puhallinlaite viritelmän. Aikasemmin jo puhaltimen moottori oli siirretty konehuoneesta apparin jalkotilaan niin että hjn puhaltimen mottori bjn siivellä oli tungettu siihen neliskanttiseen putkeen. Ei ollut kovin tehokas koska ilmeisesti ilmanotto ahdisti kun imu sisätilasta hanskalokerton alta ja välissä vain noin sentti tilaa. Tosin nyt viimevaiheessa oli näköjään piuhat väärin päinkin ja mosa pyöri väärään suuntaan Nyt otin koko HJn puhaltimen kopan ja hieman rälläköin sitä ja hjn ja bjn putket yhdistäen yhytin sen jalkotilaan aivan ulkoreunaan koppaa. Nyt on puhaltimessa ihan sikana tehoa aikaisempaan verrattuna. Tohon pitäs nyt vaan viritellä enemmän noita nopeusasentoja kun bertassa vaan kaksi (nopee ja sikanopee). Ongelma vieläkin että ilma imetään jalkotilasta auton sisältä eli raittiin ilman saantia ei ole.



Sitten kummastelin kun laatikot öljyyntyy ihme paikoista vaikka vuoto vaan takalähdön stefassa. No onneks aukasin kun toi kuvan pultti oli löysällä ja täytyy ne muutkin sitten tarkistaa ja kirrata.



FOAn triple rate kititkin tuli vihdoin. Ihan ongelmitta nekään ei käyneet. Piti ottaa ja modifioida noi muoviholkit foxeista. Holkki piti myös toisesta laitaa halkaista että sen sai kammettua paikalleen ilman että säiliön olisi purkanut pois. Myös bumstopit tuli mutta saas nähdä ehditäänkö mudventuresille laittamaan noi eteen kun on vähän tilan ahtautta.

Viimeksi muokannut mikjus : 06.10.2010 11:56
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BJ-40 Projekti mss O/M/V Ajoneuvot 2 05.06.2016 20:17
Myydään Bj-40 projekti kares O/M/V Ajoneuvot 16 19.03.2014 23:04
Bj 40 projekti _JT_ Maasturiprojektit 277 28.02.2013 22:09
M: TOYOTA BJ-40 projekti tepa78 O/M/V Ajoneuvot 12 15.03.2008 15:47
Bj 40 -76 projekti elhapero Tekniikka & Jutustelu 1 04.03.2008 23:00


Sivu luotu: 09:33 (GMT +2).