![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#51
|
|||
|
|||
![]()
No Lepalta löyty näköjään tietoo, sitä minäkin vähän epäilin. Tankoo en oo vielä irrottanu, täytyy kokeilla sitäkin ja nyt kun otin ne hehkut irti niin nythän tuo kone pyörii iloisesti ja kestää akutkin pyörittää jospa ne ilmat sieltä ulos tulis..
|
#52
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
#53
|
|||
|
|||
![]()
Joo, täytyy hommata tommonen boschi, lattia lainehtii ja massat on sulanu rungosta mutta kone ei vaan käy vieläkään, polttoaineputkesta löysin painauman jossa se menee jarruputkien yli. En tiiä ahistasko niin paljon tuosta ja mikä siihen olis nyt just osunu..
|
#54
|
|||
|
|||
![]()
Tuli nyt mieleen se syöttöpumpun säätökalvo, voisko se aiheuttaa ton ja mistä sen voi tarkistaa?
|
#55
|
|||
|
|||
![]()
Pommitetaas vielä vähän, laitoin pullosta letkulla diisseliä kun arvelutti se kolhiintunut putki, käsipumpulla diisseli liikkuu ja pullon voi pumpata vaikka tyhjäksi, starttaamalla suutinputket auki räkii aluksi mutta aine ei pullosta vähene. Onkos tuossa erikseen joku siirtopumppu joka voisi hajota?
|
#56
|
||||
|
||||
![]()
Avaa siirtopumpulle (eli se missä käsipumppu on kiinni) tulevan dieselilinjan banjopultti, sen sisällä on karkeasuodatin.
Oletko varma että hehkut toimii paikallaan autossa? Ilman toimivia hehkuja ei 3B halua kylmänä käyntiin
__________________
Paino on voimaa, ylipaino on ylivoimaa! |
#57
|
||||
|
||||
![]()
Tuleeko yhtään savua putkesta silloin kun starttaa?
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#58
|
|||
|
|||
![]()
Jep, tuo suodatin täytyy tsekata heti tänään ja hehkuista en ole varma, mittasin ne irrallaan ja 0,9 näytti paitsi se yksi pimee, nyt on sekin uusittu ja laitettu paikalleen, hehkun valo palaa normaalisti, rele naksahtaa mutta milläs sen varmistaa että ne oikeesti hehkuu?
|
#59
|
|||
|
|||
![]()
Pakoputkee en oo kattonu startatessa, imusarjasta kyllä pientä haikua pukkaa välillä ihme kyllä ja vähän märkä se on sieltä pohjalta kun kurkkaa sen läpän ohi..
|
#60
|
|||
|
|||
![]()
Sen verran on homma edennyt että tarkistin ton sihdin ja se oli puhdas, ohitin myös siirtopumpun sähköpumpulla jos se olis ollu jumissa, ei apua, sitten kyseltiin vähän viisaammilta mistä vois kiikastaa ja heräsi epäilys että joku/jotkut suuttimista olis jääny auki. Otin ne irti ja vein testaukseen, nyt tuli soitto että huonot ne oli mutta ei niistä mikään selkeesti auki ollu. Kärjet niistä uusitaan nyt niin onko suosituksia paineista, alkuperäinen on vissiin 110 bar, onko hyötyä nostaa kun on tuo turbo nyt? Täytyy vielä se hehkuhomma tarkistaa että oikeesti toimivat, pihtivirtamittarilla homma vissiin onnistuis.
|
#61
|
||||
|
||||
![]()
Hehkut voi näyttää arvoja vaikkei hehkuisi. Kannattaa ottaa hehkut irti ja kytkeä johdoilla suoraan akkuun jolloin silmällä näkee hehkuuko vai ei.
|
#62
|
||||
|
||||
![]()
Kannattaa nostaa vähän suuttimien painetta.
Kyllä se kone pitäis lähteä käymään ilman hehkujakin joutuu vaan starttaa pitkään. Oletko varmaan tarkistanut että sammutin ei ole jäänyt päälle?
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#63
|
|||
|
|||
![]()
Paljonko olis hyvä paine, 120bar? Sammuttimesta en satavarma ole, edicin vipu liikkuu nornaalisti mut pitäskö sitä purkaa jotenkin että sais varmuuden siitä sammuttimesta?
|
#64
|
||||
|
||||
![]()
Ota se tanko irti.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#65
|
|||
|
|||
![]()
Jep, se on nyt irrotettu, kunhan saa suuttimet takas niin pääsee kokeileen
|
#66
|
|||
|
|||
![]()
Eilen sain suuttimet paikalleen ja ehdin kokeilla vähän käyntiinkin, eipä lähteny. Edicin tanko siis on nyt irti ja vipu tuntuu normaalilta käsin väännellessä, molempiin suuntiin kääntyy ja palaa keskelle. Ainetta ei vaan tuu suuttimille asti, onko kukaan aukassut sitä säädinkoteloo pumpun ollessa paikallaan? Hankala paikkahan tuo on mutta jos sieltä pääsis katteleen onko siellä joku jumissa..
|
#67
|
||||
|
||||
![]()
Mitä jos kokeilet laittaa sähköisen siirtopumpun väliaikaisesti?Oletko kokeillut erillisellä tankilla? Kannu kone tilaan siitä letku pumppuun.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa Viimeksi muokannut lepa77 : 09.03.2025 07:07 |
#68
|
|||
|
|||
![]()
Joo, se on jo testattu, aateltiin että olis jäänyt se siirtopumppu jumiin mut ei auttanu sekään..
|
#69
|
|||
|
|||
![]()
Taas on kokeiltu kaikenlaista mutta kone ei vieläkään käy, jotain sentään löytynyt vikojakin. Huomasin pihtimittarilla että hehkuille ei tule virtaa ku joku 3A, kaapelilla suoraan akusta kiskoon näyttää 20A mutta ei kuitenkaan käynnisty. Otin sitten hehkut uudestaan irti ja testasin suoraan akulla, kaikki 3 vanhaa hehkua pimeänä vaikka mittarilla näyttivät ehjiltä, se minkä jo ostin uuden hehku komeasti. Ne meni tänään tilaukseen ja kokeillaan auttasko tuo. Joutessamme tarkistettiin venttiilinvälykset, ne oli ok mutta yhdestä jousesta puuttu pätkä, nyt pitäisi löytää uusi venttiilin jousi tai vanhakin mutta ehjä kävis. Ilmaa ei pitäisi pumpussa enää olla, sen verran huolella on ilmattu ja nostin auton peränkin ramppien päälle että pumppu olis suoremmassa kun oli vähän keula pystyssä. Varovasti kokeiltiin starttispraytakin mutta silläkään ei lähteny, sitkee vika on..
|
#70
|
|||
|
|||
![]()
Joskustapeltu käynnistys ongelmien kanssa lähtenyt kun hinaa tarpeeksi sitten ok. Kerran hieman samoja ongelmia oli imuventtiilit moro.
|
#71
|
|||
|
|||
![]()
Tota hinaamista kans aateltiin seuraavaksi kunhan keli vähän lämpiää..
|
#72
|
|||
|
|||
![]()
Piti välissä hitsailla hiacea että sai leiman mutta nyt pääs taas paneutuun tähän. Venttiilijousi vaihdettu ja uskalti taas alkaa starttaileen, nyt siis uudet hehkut, suuttimen kärjet, venttiilit säädetty, puristukset mitattu ok, pumpun kyljestä luukusta katsottu että elementit liikkuu kun edic vipua kääntelee normaalisti, mikään ei ole jumissa, pumppua testattu ylimääräisellä suuttimella+putkella että avautuu ja ruiskuttaa ainetta mutta ei vieläkään lähde käyntiin, ei edes pilotilla yritäkkään. Tänään vielä pistettiin joka sylinteriin kompuralla hehkun reijästä painetta että vuotaisko pako tai imusarjaan mutta ei, nyt alkaa loppua keinot kesken, huomenna koitetaan vielä hinata käyntiin. Joku koneistamossa muisteli että joskus oli pumpusta katkennut joku säätöjousi jolloin ei lähtenyt käymään, onko tuosta kellään hajua?
|
#73
|
|||
|
|||
![]()
No niin, hinailtiin ja annettiin kaasutohoakin imusarjaan eikä muutosta tilanteeseen. Otin pakoputkenkin irti turbosta jos siellä olis joku tukos, ei muutosta tilanteeseen, tarkistin vielä hehkut uudestaan että toimii, viimeiseksi otin vielä turbonkin raolleen laipasta vaikka se pyöri sormella normaalisti ja savuakin putkesta vähän tuli, auto lähti laakista käymään vahvan savupilven saattelemana! Sitten turbo pöydälle ja ihmettelemään että onko sinne sisälle eksynyt joku hanska tms. mutta ei, pakosiipi oli paksun mustan töhnän peitossa, kone nyt tuntuis kuitenkin olevan kunnossa mutta vähän pitää nyt tuumia että mitä ihmettä sille tapahtui?
|
#74
|
||||
|
||||
![]()
Hyvä että syyllinen löytyi.
Erikoista kyllä
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#75
|
|||
|
|||
![]()
Ihmettelen, että miten kompurasiivestä pöyrittämällä akseli liikkuu normaalin tuntuisesti käsin mutta pakokaasut ei pyöritä akselia🤔🤔 onko ahtimen akseli poikki, silloinhan yleensä ahtimen voiteluun tarkoitettu öljy menee pakopuollle. Tai sitten ahtimen akselin tiivistys pettänyt, ja öljy vuotaa pakopuolelle. Onko ahtimen öljynpaluulinja millainen, minkä kokoinen ja missä kulmassa? Entäs huohotusjärjestelmä, toimiiko se?
Minulla aikanaan yhdessä dieselahtokamppeessa moottorin huohotus oli toteutettu letkulla litran muovipulloon jossa yläpäässä aukko höyryjen poistumiselle. Maastoajeluissa puteliin oli mennyt vettä, huohotusletkun pää oli jäätynyt veden alle. Laitoin koneen tulille ja valtava öljysavu, ajattelin, että ahdin kaputt. Sitten huomasin letkun olevan jäätynyt umpeen. Se kuntoon ja vehkeet tulille uudelleen. Pienellä lämmityskäyttöön tukossa oleva huohotus riitti työntämään öljyä pakosiivelle ja sitä kautta pakoputkeen, aika pitkän pätkän sai lopulta ajaa, että öljy paloi pois putkistosta. Joku vakava hätä sulla on ahtimen toimintaan liittyen kun se on tuon näköinen. Perusjutut kuntoon niin eihän tällainen voi olla toimimatta. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Toyota 3b:hen turbotus paketti | reiska | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 04.09.2021 19:10 |
Toyota hj60 turbotus | kingkong78 | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 05.09.2018 19:44 |
Ostetaan 2l2 turbotus | Hilux777 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 28.12.2017 11:35 |
Myydään Turbo / Turbotus setti Toyota Hilux, LJ70 | Fourmotion | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 15.06.2013 13:54 |
hj-60 turbotus | Toni.k | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 12.10.2009 08:16 |