Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #351  
Vanha 11.10.2022, 08:46
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Vika selvisi!

Toinen paneelista lähtevä johto oli hapettunut poikki veden pitävän liittimen sisällä. Aika hyvin, kahdessa vuodessa?

Taidan laittaa nyt jatkoliittimien tilalle ihan vaan kutiste-abiko jatkot, ja joskus tulevaisuudesa katsoa siihen kunnon liittimet.
Liitinten vesitiiviyteen ei kannata luottaa. Rakennellut paneelitelineeseen kolmatta kerrosta ja tuuminut jos uusisi liittimet ennen ylös nostamista kun se käy helpommin matalammalla.

Toinen juttu mikä mietityttää, mitä alumiini tykkää painekyllästetystä puusta. Ehdotettu kattohuopaa väliin suojaamaan alumiinia.
Vastaa lainaten
  #352  
Vanha 11.10.2022, 15:02
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Minulla oli kesämökillä alkuun käytetyssä paneelitelineessä painekyllästetyt 50x50 soirot juoksuina ja niiden päälle oli ruuvattu suoraan kiinni alumiiniset säätöjalat (pystykallistus). Ei alumiini ottanut itseensä sen noin 25v aikana, minkä se teline oli käytössä. Voihan sinne alumiinin ja puun väliin jonkin suojan laittaa, jos epäilyttää.

Kun nyt kesällä purin sen telineen pois, ei pk-puuhun kierretyissä LVI-ruuveissa ollut kierrettä juuri lainkaan, eli ne oli sellaiset ruosteiset naulat enää. Osa ruuveista katkesi avatessa. Haponkestävät ruuvit olisi pitänyt silloin tehdessä laittaa, mutta en silloin älynnyt kuparin vaikutusta.

Pk-puuta en laittaisi sinkkipintaiselle peltikatolle enkä huopakatolle, jossa on käytetty sinkittyjä huopakattonauloja. Tiilikatolle se sopii. Tämä siksi, kun sadevesi pesee puusta kuparia katolle. Sinkki, jäkälät ja sammaleet ei tykkää kuparista.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #353  
Vanha 11.10.2022, 17:59
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Minulla oli kesämökillä alkuun käytetyssä paneelitelineessä painekyllästetyt 50x50 soirot juoksuina ja niiden päälle oli ruuvattu suoraan kiinni alumiiniset säätöjalat (pystykallistus). Ei alumiini ottanut itseensä sen noin 25v aikana, minkä se teline oli käytössä. Voihan sinne alumiinin ja puun väliin jonkin suojan laittaa, jos epäilyttää.

Kun nyt kesällä purin sen telineen pois, ei pk-puuhun kierretyissä LVI-ruuveissa ollut kierrettä juuri lainkaan, eli ne oli sellaiset ruosteiset naulat enää. Osa ruuveista katkesi avatessa. Haponkestävät ruuvit olisi pitänyt silloin tehdessä laittaa, mutta en silloin älynnyt kuparin vaikutusta.

Pk-puuta en laittaisi sinkkipintaiselle peltikatolle enkä huopakatolle, jossa on käytetty sinkittyjä huopakattonauloja. Tiilikatolle se sopii. Tämä siksi, kun sadevesi pesee puusta kuparia katolle. Sinkki, jäkälät ja sammaleet ei tykkää kuparista.
Millähän alumiinin ja painekyllästetyn puun yhteensopivuuden varmistaisi.

Näin on, että ruuvit rosteria, mutta joitain reikäkulmia ja levyjä on sinkittyjä. Voin korvata rosterilla jos näyttää huonolta. Rosteriruuvit kohtuuhintaisia. Vanerissa huomannut ulkona saman.
Vastaa lainaten
  #354  
Vanha 11.10.2022, 19:07
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Tämän mukaan alumiini ja kupari eivät olisi hyvä yhdistelmä. Toisaalta alumiinin pinnassa on oksidikerros, joka suojaa alumiinia pahaa maailmaa vastaan, ja tekee myös kiusaa hitsarille.

http://www.ruuvihankinta.fi/images/p...Korroosiot.pdf

Sinkki näkyy reagoivan kuparin kanssa enemmän kuin alumiini.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #355  
Vanha 20.10.2022, 07:53
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.052
Perusasetus

"Traficom on ryhtynyt lähettämään sähköautoilijoille 117 % korotuksella varustettuja verolippuja

Ajoneuvoveron perusosan yli kaksinkertaistamisella korvataan menetettyjä ja menetettäviä autoverotuottoja."


https://www.is.fi/autot/art-2000009144029.html
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #356  
Vanha 20.10.2022, 08:27
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
"Traficom on ryhtynyt lähettämään sähköautoilijoille 117 % korotuksella varustettuja verolippuja

Ajoneuvoveron perusosan yli kaksinkertaistamisella korvataan menetettyjä ja menetettäviä autoverotuottoja."


https://www.is.fi/autot/art-2000009144029.html
Tämä oli odotettavissa, eikä varmasti jää viimeiseksi sähköautojen veronkorotukseksi.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #357  
Vanha 20.10.2022, 08:40
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
"Traficom on ryhtynyt lähettämään sähköautoilijoille 117 % korotuksella varustettuja verolippuja

Ajoneuvoveron perusosan yli kaksinkertaistamisella korvataan menetettyjä ja menetettäviä autoverotuottoja."

https://www.is.fi/autot/art-2000009144029.html
Viimeaikoina kulutusta saanut alas hommaamalla pienikulutuksisemman dieselauton, jossa on 1,9 TDI. Traficom muistaa minuakin ihan kiitettävästi ja voi olla, että polttomoottorin turvin ei kulutusta ole enää helppo pienentää.

Hommasin myös kiinalaisen ilmalämmittimen, jolla voi tuprutella dieseliä oli ajoneuvon käyttövoima mikä tahansa. Uusia mielenkiinnon kohteita on, voiko puuta käyttää kekseliäämmillä tavoilla kun sitä kasvaa lähietäisyydellä toisin kuin monessa muussa maassa maapallolla. Puu webasto autoon...

Olettaisi näin, että myös sähköllä liikkuvissa ajoneuvoissa on eri suuruisia veroja.
Vastaa lainaten
  #358  
Vanha 20.10.2022, 08:48
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Tämä oli odotettavissa, eikä varmasti jää viimeiseksi sähköautojen veronkorotukseksi.
Tällä hetkellä energiasektorilla on myllerrystä, huonoiten käy niille, jotka on vahvasti riippuvaisia kauempaa tuodusta energiasta. Mikseihän missään ole uutisia siirtymäkauden puukaasuautosta, jossa tietysti olisi nykyiseen tyyliin hirveä kosketusnäyttö ja bluetooth...

Kotona voisi pyöritellä pörssisähkön ollessa kallista lämpöä ja sähköä tuottavaa puukaasutussysteemiä ja sillä sitten ladata esim. sähköautoa.

Seuraavaksi kokeilen akulla toimivaa oksasahaa. Oksista saa bioenergiaa.
Vastaa lainaten
  #359  
Vanha 03.01.2023, 17:39
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Onkos kukaan täällä rakennellut itse pienempiä sähkökulkupelejä? Nykyään kun saa itse värkätyllä ns kevyt sähköajoneuvolla päästellä menemään ilman rekisteröintiä ja vakuutuksia, kunhan moottoriteho on max 1000W, nopeus 25km/h ja leveys 800mm.

Olisi itsellä yksi 1987 Honda TRX70 tallissa, josta puuttuu voimanlähde, niin nyt alkoi kiinnostamaan tämmöinen sähköistysprojekti, jolloin maastoliikenne-Honda muuttuisikin näppärästi liikennekelpoiseksi! Mahtuisi nippa nappa tuohon 800mm leveyssääntöön.

Saatavilla on valmista bolt-on Honda-type sähkömoottorikittiä, jossa on ihan normaalisti neljä vaihdetta, joten autenttisuuskin säilyisi siltä osin. Moottorin ohjaukseen haluaisin jonkun oikein viimeisen päälle ohjelmoitavan nopeudensäätimen monitoiminäytöllä, niin saisi kaikki herkut käyttöön. Nopeuden rajoitin manuaalisesti, akun tiedot, nopeus, cruise yms.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #360  
Vanha 03.01.2023, 17:49
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Laitappa linkkiä siihen valmiiseen kittiin. Mulla ois 86-mallinen TRX70 😀
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #361  
Vanha 03.01.2023, 17:55
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

https://www.tuontitukku.fi/pienkone-...6438471000788/
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #362  
Vanha 03.01.2023, 23:49
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Olis kiva tietää tarkemmin mihin tuo riittää kun pyörissä 1000 wattia ilman vaihteita ei ole ylenpalttisesti, mutta herkästi kulkeva pyörä menee asfaltilla aika lujaa jos nopeutta ei rajoita. Läskipyörä 1000 wattisena ahmi jonkin verta paljon virtaa.

1000 watilla pääsee melko helposti kauppaan sopivalla ajopelillä.
Vastaa lainaten
  #363  
Vanha 04.01.2023, 19:09
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Olis kiva tietää tarkemmin mihin tuo riittää kun pyörissä 1000 wattia ilman vaihteita ei ole ylenpalttisesti, mutta herkästi kulkeva pyörä menee asfaltilla aika lujaa jos nopeutta ei rajoita. Läskipyörä 1000 wattisena ahmi jonkin verta paljon virtaa.

1000 watilla pääsee melko helposti kauppaan sopivalla ajopelillä.
Eikös Monkeyn alkuperäinen 50cc kone ole saman tehoinen kuin tuo sähkömoottori, joten ehkä tolla Monkey menee 45kmh. Mönkkäri varmaan kulkee jonkin verran hitaammin kun on enemmän painoa ja vastusta.

EDIT: tällainen rakentelujuttu tuli vastaan https://kaljami.com/skyteam-monkey-e-bike-conversion/
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur

Viimeksi muokannut Hessu888 : 04.01.2023 19:14
Vastaa lainaten
  #364  
Vanha 04.01.2023, 19:33
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Onhan mankissa vähän enemmän tehoa kuin kilowatti, mutta sähkömoottorilla on varmaan vääntöetu, niin voi välityksillä pelata? Entäs jos tuollaiseen 48voltin moottoriin tarjoilee 60volttia, niin tuleeko ongelmia?

Mutta itse kyllä tuon moottorin tässä jossain vaiheessa hommailen, niin katsotaan miten pikku Honda sillä liikahtaa!
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #365  
Vanha 04.01.2023, 20:15
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Onhan mankissa vähän enemmän tehoa kuin kilowatti, mutta sähkömoottorilla on varmaan vääntöetu, niin voi välityksillä pelata? Entäs jos tuollaiseen 48voltin moottoriin tarjoilee 60volttia, niin tuleeko ongelmia?

Mutta itse kyllä tuon moottorin tässä jossain vaiheessa hommailen, niin katsotaan miten pikku Honda sillä liikahtaa!
Yks haaste ollut akut, jotka syöttäs riittävästi virtaa. En tiedä pystyskö Stihlin AP 500 S akkua käyttää ajamiseen. Kokoonsa nähden hyvä teho.

Moottorin lämpöä pitäs valvoa jotenkin. Suoravetoinen moottori oli muuten kiva, mut liian nopea.
Vastaa lainaten
  #366  
Vanha 04.01.2023, 20:29
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Stihlin akku on 36V ja aika kalliin oloinen kokoisekseen. Joku sähköpyörän 48V valmis akku telineineen tai ite rakennettu akkupaketti voisi olla parempi. Jos raha ei ole ongelma rakentelussa, niin täältä löytyy erilaisia akkuja https://akkutehdas.com/hetivalmiit-akut/
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #367  
Vanha 04.01.2023, 20:36
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Akkutehtaan sivuilla lukee tälleen:

48-voltin kyseessä ollessa paketti totetutetaan normaalisti 13s-tyyppisesti, eli 13kpl kennoja sarjassa, josta saadaan siis 46,8V jännite, mutta yleensä kontrollerit sietävät pienen jännitteen noston ja tästä syystä markkinoilla on myös 14s-tyyppisesti tehtyjä akkuja, joiden nominal-jännite on 50,4V. Kannattaa tietysti ensin varmistaa kontrollerin sietämä max. jännite, joka täyteen ladatulla 14s-paketilla pitäisi olla vähintään 58,8 volttia. (14 x 4,2V = 58,8V)

Jos akkukotelointi sen vain sallii, niin tällä 14s-tyypillä saadaan hieman lisää kapasiteettia ja samalla rajoittamattoman kulkineen huippunopeus nousee hieman, ilman että akun hinta paljoakaan nousee.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #368  
Vanha 04.01.2023, 20:46
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Stihlin akku on 36V ja aika kalliin oloinen kokoisekseen. Joku sähköpyörän 48V valmis akku telineineen tai ite rakennettu akkupaketti voisi olla parempi. Jos raha ei ole ongelma rakentelussa, niin täältä löytyy erilaisia akkuja https://akkutehdas.com/hetivalmiit-akut/
Tarkoitin jos itse teen jotain uusia juttuja kun mul on jo Stihlin akut ja hyvä laturi.

Sähköpyörien 48 voltin akut oli mul sellaisia, joista luonteva jatkuva teho oli ehkä 500 wattia. Näytöstä näin voltteja ajaessa. En tiedä olisko joku sähköskootterin akku hyvä.

Laturiin kannattaa kiinnittää huomiota. Mul olleet 48 voltin laturit kuumeni, mut ne oli halpoja.

https://youtu.be/Smas4-gJaeE

Tollasta menoa oli 1000 watin läskipyöräl. Jos ei upottanut, teho yleensä riitti. Paljon paremmin tietysti kuin ilman sähköä.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 04.01.2023 20:58
Vastaa lainaten
  #369  
Vanha 15.01.2023, 13:03
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 225
Perusasetus

Sähkömaastureihin pohjan panssarointi ja siitä lisäpainoa akkujen lisäksi?

"Pienikin vaurio sähköauton akkukotelossa voi johtaa hylkäämiseen katsastuksessa ja aiheuttaa kalliin remontin."

https://www.autoliitto.fi/uutiset/mi...-suomen-teita/
Vastaa lainaten
  #370  
Vanha 16.01.2023, 13:09
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Sähkömaastureihin pohjan panssarointi ja siitä lisäpainoa akkujen lisäksi?

"Pienikin vaurio sähköauton akkukotelossa voi johtaa hylkäämiseen katsastuksessa ja aiheuttaa kalliin remontin."

https://www.autoliitto.fi/uutiset/mi...-suomen-teita/
Näin on, että akut ei tykkää murjomisesta.

Toisaalta nyt tuli lähdettyä liikenteeseen pienellä diesel henkilöautolla, eikä siinäkään maasto-ominaisuuksia ole.

Toyota liikkeessä tsekkasin ensimmäistä sähkö Toyotaa. Ei se hirveän matala ollut, mutta vähän turhan hienosteleva ja hintava omiin tarpeisiin.
Vastaa lainaten
  #371  
Vanha 17.01.2023, 12:17
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.413
Blog Entries: 5
Perusasetus

Miljoonasakko: Tesla on liioitellut autojensa toimintamatkoja


https://www.is.fi/autot/art-2000009304567.html

Teslan toimintamatka kylmässä tippuu jopa 50,5%......kusetusta varmaan muillakin noissa....
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #372  
Vanha 17.01.2023, 16:35
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
https://www.is.fi/autot/art-2000009304567.html

Teslan toimintamatka kylmässä tippuu jopa 50,5%......kusetusta varmaan muillakin noissa....
https://www.is.fi/autot/art-2000009291615.html
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #373  
Vanha 17.01.2023, 16:48
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT on kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 560
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
https://www.is.fi/autot/art-2000009304567.html

Teslan toimintamatka kylmässä tippuu jopa 50,5%......kusetusta varmaan muillakin noissa....
30.01.2021 kirjottelin tuommoisia tässä ketjussa..:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JasuT Näytä viesti
Noista reilummista pakkasista, sähköautosta ja sillä pätkäajosta pikkumainintaa...

Pitihän se velipoikaa härnätä, kun pakkaset pysyi tovin parinkympin tietämillä välillä käyden kylmenpänäkin. Sopivasti sille päivälle jota edeltävänä yönä kävi -28 lukemissa, oli heillä ohjelmassa pieniä siirtymiä muutaman tunnin välein. Siis luokkaa 5-9 km ja niiden välissä kolmisen tuntia parkissa ilman latausnarumahdollisuutta... Tottakai testimielessä myöskin, aina esilämmitys ennen liikkeellelähtöä, akut toimii lämpösenä paremmin ja onhan se kiva mennä lämpöiseen hyttiin...

Miten tuommoinen pätkittely sitten vaikutti Tesla 3:n rangeen? Tuskin ketään yllättää, että yli puolet toimintamatkasta katosi kolmanteen siirtymään mennessä, mitä sillä nyt optimiolosuhteissa tarjotaankaan rangeksi jotain yli 600km, niin siitä reilu 300 km katosi alta 20km matkalla... Harvoin toki sattuu olosuhteet tuommoisiksi, mutta hyvä pitää mielessä että sitä rangea voi tosissaan vähentyä jos ristuksenkylmästä lämmittää akuilla autonsa kunnon pakkasissa...
Nopea yhteenveto tuosta, -28 pakkaslukemat, kolme siirtymää yhteensä 20km, luvattu eli arvioitu ajomatka putosi 600km:stä 300km:iin eli vaatimattomasti puolittui. No ihan jokapäiväinen tilanne ei tuommoinen ole, ehkä se ääripää missä hävyttömän hätäseen katoaa patterista sähkö...

Vissiin tämä maailma menny sellaseks, että mikäli ei tuota kylmän vaikutusta ajomatkaan ole kerrottu, niin se on sitten huijaamista vaikka omaa järkeä käyttäen niin tulisikin tapahtumaan. Mutta ei, tuokin osataan laittaa kuuluisan jonkun muun syyksi, ja maksattaa sillä se joku muu kipiäksi...

Ja joo, varmasti on kusetusta, ollut aina. Liekö kukaan todellisuudessa päässyt jatkuvassa käytössä bensa/diesel -autollaankaan EU-speksin kulutuslukemilla? Siis niillä lukemilla mitkä valmistaja on kertonut..? Tuolta pohjalta, miten tämä nyt sitten tilanteen muuttaa sähkön ollessa käyttövoima...
Vastaa lainaten
  #374  
Vanha 09.02.2023, 09:48
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Tänään tulee siihen malliin, että kyllä muuten lähtee tuulivoimaa. Keli rupeaa muuttumaan aurinkoystävälliseen suuntaan. Vähän arvoituksellista kuinka suuren sähkön hinnan näkökulmasta kehitellä jatkossa.

https://www.fingrid.fi/sahkomarkkina...estelman-tila/
Vastaa lainaten
  #375  
Vanha 09.02.2023, 11:04
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 933
Perusasetus

Hyvä näin. Mutta mielenkiintoista on nähdä, tuleeko näistä sähkön riittävyyden spekuloinneista talvella jokavuotista iltapäivä lehdistön lööppikamaa, kuten vaikka "talvi yllätti autoilijat".
Itse veikkaan että tulee. Ja perimmäisenä syynä on tuuli/aurinkosähkö, ei ukrainan sota tms.
Ja tästä päästään vasta kun sitä tuuli/aurinkosähköä pystytään järjevästi säilömään ja uudelleenkäyttämään. Mikä se tekniikka sitten onkin, vety kait paras arvaus tällähaavaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Aurinkosähkö tietäjiä? SptV Chit-Chat 45 28.08.2018 14:22
kellojen siirron ihanuus 0ltzi Chit-Chat 46 07.07.2018 12:51
Ulkona huoltamisen ihanuus GeneralJ Tekniikka & Jutustelu 31 07.12.2015 00:11
Forum-keskustelun ihanuus petris This And That 1 11.03.2003 15:27


Sivu luotu: 16:12 (GMT +2).