![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Maa moottorin käynnistysTuollainen laite pitäis kokeilla tulille.. käy dieselillä tms. onko kellään kokemusta kyseisestä laitteesta..?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
En itse tiedä sanoa mutta kehtaisin suositella Veksiä.
Uskoisin että löytyy vinkkiä muille harrastajille. Mahlun maamoottorimuseo O4OO 642857/ Veikko Leppämäki. Kotoa löytyneet moottorit on löytänyt tuolta uuden elämän.
__________________
Joop |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mullakin perus ajatus on että miten tuo lähtee tulille mutta lähinnä mietityttää että miten sen saa imemään polttoainetta ja kai siinä joku puoli puristin pitää olla.. että missä vaiheessa hanoja auki yms. kiitos vihjeestä.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Meillä on kans tuon tapainen maamoottori, kuitenkin pari vuotta sitten huomattiin että nyt se näyttää jotenkin erilaiselta, lähempää tarkasteltiin niin joku pr#%¤"le oli varastanu siitä tuon syöttöpumppuhäristimen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#5
|
|||
|
|||
![]()
yks tuttu on pelannut jonku verran noitten maamoottoreiden kans, että jos haluat soitella tms., niin nakkaa yyveetä niin laitan vaikka hänen puhnumeron
__________________
t5 portteri -07 mitsu ällä200, -06, 4x4, manual, 31" kummipyörät |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Onko mitään tyyppikilpeä?
Porin Konepajan valmistama B.M.V. (Björneborgs Mekaniska Verkstad), olisiko 8-10hv malli, yleisemmin kutsuttuna "Porilainen", näin äkkiä kuvasta luntattuna. Kaksitahtinen diesel, iskutilavuutta taisi olla n. 2.3L jos en väärin muista. Jäähdytysnestetankki tuosta ainakin puuttuu, ei kannattane hirveän pitkiä aikoja pyöritellä ilman sitä. Itselle voisi tuurillaan syksyllä tulla samanmoinen, jos työkaveri on nyt saanut kaupat hierottua loman aikana... ![]()
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Tällä kylällä on yks isäntä kuka on noiden kans pelaillu ja pitää paikallisissa tapahtumissa näytöksiä. Voin kysellä tutuilta nimeä ja yhteystietoja, jos tarvetta ilmenee neuvoille tai avulle.
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tuommonen samanmoinen on ja viimeksi viimekesänä sitä käytelly. Tälle kessää ei oo tullu otettua esille. Kuula kunnolla lämpimäksi, käsipumpulla alakusyötöt ja pyöräytys vauhtipyörästä ni siittäpä se käynnistyy. Syöttöä ehtii säätäämään sittenkin.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Joo.pitää ottää videon pätkää kunhan saan sen laiteltuu. ilmeisesti mäntä jumissa kun nyt ei pyörähtäny vauhti pyörästä(pari vuotta sit vielä pyöri. millähän tuo olis hyvä liotella irti?
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Jep, hehkukuula-sytytteinen kaksitahtinen. Linkin videossa paineilmakäynnisteisenä. Kannattaa katsoa koko video.
https://www.youtube.com/watch?v=AG1MnXkHhlM
__________________
Jukka |
#13
|
||||
|
||||
![]()
naapurin setällä oli kans maamoottorissa mäntä jumissa niin se kaatoi männän päälle polttoöljyä antoi liueta, aina välillä koitti sekä lisäsi polttoöljyä niin sillä se irtosi ja hyvin toimii.
__________________
mulla ei oo tojotaa ![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Äkkiä katottunu suurin puute käymiselle taitaa olla ruiskupumpulta suuttimelle menevä putki. Voitelupumpun toiminta ja öljyn määrä on myös syytä tarkastaa. Siis tuo laatikko, missä tuo B.M.V teksti on. Vivun pitää liikkua herkästi, jos on pumppu jumissa, niin romua tulee siitä ja itse moottorista.
Puolipuristusta ei näissä varsinaisesti ole, vaan palotilasta on hanalla varustettu kanava, josta seuraillaan palotilan lämpöä hehkutuksen aikana pyörittelemällä konetta ees taas. Kun höyry on sopivaa, niin tulppa kiinni ja käyntiin nykimään. ![]() Kuulan hehkutus tulee aina suorittaa ajanhenkeen puhalluslampulla tai kosaanilla, ei missään tapauksessa "pilleillä" pistemäinen lämpö ajansaatossa tekee halkeamia kuulaan ja sitten onkin tiedossa romua taivaalla ja hiukan muuallakin. Kampikammiossa on tyhjennys hana, josta pitää tyhjentää kampikammio sinne kertyneestä öljystä tai ylimääräsestä polttoaineesta, koneen ollessa sammuksissa. Sinne jos kerääntyy öljyä ja kone alkaa käymään niillä, niin taas on leikki kaukana. ![]() Polttoainetankin kun sijoitat niin, että se pääsee valumaan pumpulle, ni homma pelaa.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tässä videossa samanmoista laitetaan käyntiin asiantuntia selostuksella. ![]() https://www.youtube.com/watch?v=gluDChfaqGY
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#18
|
|||
|
|||
![]() Ja ranteet/kyynärpäät/olkapäät ja ruoto voi saada kipeää...
itse olen hehkukuula maamoottorin "takapotkusta" saanut verta ulos, farkkujen ja paidan repeämistä, toki painoa oli silloin 1/3 tai 1/4 osa nykyisestä.... mutta saatiin papattamaan, kun opittiin...
Mutta yksi kylän metsureista, varmaan riskein, ja keskari pullon avustuksella "loukkasi-" itsensä: tuon mystisen hanan varressa oli koneen omistaja, paljon lapsia, ja ei televisota... :koko maamoottori "hyppäsi tasakäpälää", ja metsuri linkutti tiehensä... Siis; jos "ammattiapua-" on saatavilla, niin ainakin käynnistykseen! kuka tahansa saa liotettua ruostuneen männän irti... p.s tuo dsl ja voitelu jne... on niin erikoisia systeemejä, ja niihn vihkyynteneitä harrastajajia löytyy... kannattaa kysyä apuja, säilyy n.100v tekniikka ehyenä |
#19
|
|||
|
|||
![]() profiilissa loppu opus |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Isä ukolla kotopihassa toimiva samanlainen...
![]() Tule kysy purkuohjeet, ukolla oli kans mäntä jumissa jne niin voi selittää...ja onpa taitaa vielä valmistajan ohjekirjakin Kaikki romut ne samalle kylälle eksyy... ![]() |
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaa katsoa että syötön säätö toimii. Pumpussa kierrettävä kehä. Nostamalla voi antaa myös ruiskuja lämmityksen aikana jolloin juoruhanasta näkee savun värin. Käyttöohjeita löytyy netistä: Helsingin yliopisto/kansalliskirjasto/pienpainatteet. Kone käynnistyy samalla tavalla kumpaankin suuntan. Käynnistys ei ole voimalaji. Vauhtipyörästa pukkaat vain vasten puristusta, niin lähtee just toisinpäin käymään jos kuula on sopivan lämmin.
|
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos vielä kaipailet apuja koneen suhteen, niin laita vaikka privaa, niin kyselen ukolta neuvoja. |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on kans nykyään samanlainen, tosin siinä on myös suuttimen putki tallessa
![]() Missäs vaiheessa kellukan kone on?
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#25
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty MAA | Heegi | O/M/V Muut | 0 | 09.04.2010 06:35 |
Maa-ampiaispesän hävitys? | Repro | Chit-Chat | 64 | 29.10.2006 23:46 |
Pohojom'maa huamio! | kharju | Tapahtumat | 54 | 23.09.2005 20:55 |
oma maa mansikka.... | patsuk | Chit-Chat | 10 | 06.05.2005 00:05 |